پیام مازند

آخرين مطالب

انتظار پایان صیادی در مازندران مقالات

انتظار پایان صیادی در مازندران
  بزرگنمايي:

پیام مازند- طبق آخرین گزارش شیلات مازندران میزان صید ماهیان استخوانی توسط صیادان عضو شرکت پره در فصل صیدی که حالا به پایان رسیده کاهش حدود 35 درصدی نسبت به سال گذشته داشته و به همین خاطر هم صیادان درخواست تمدید داشتند و تعیین کننده مهلت هم سازمان شیلات ایران است.

بر اساس گزارش شیلات مازندران از 15 مهر ماه سال گذشته که فصل صید در مازندران آغاز شد تا کمتر از یک هفته پیش از پایان فصل صید حدود یکهزار و 600 تن ماهی استخوانی توسط صیادان پره از دریای خزر صید شد که به معنای در تنگنا قرار گرفتن معیشت صیادان است.

اگر چه کاهش میزان صید با وجود افزایش آمار توراندازی در دریا به معنای کاهش درآمد صیادان است و از این لحاظ آنان تنها راه را در درخواست تمدید فصل صید جست و جو می کنند ، ولی واقعیت این است که تمدید چند روزه و حداکثر 10 تا 15 روزه دردی از آنان دوا نمی کند چون در این دوره زمانی کوتاه نه تنها صید زیادی به دست نمی آید بلکه خطر به دام افتادن ماهیان مولد هم وجود دارد، موضوعی که هم کارشناسان شیلات و دوستداران زیست دریایی خزر و هم بخشی از صیادان را نگران می کند.

یکی از ماهی فروشان بازار ماهی محمودآباد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با ابراز نارضایتی از وضعیت صید در سال جاری ، گفت: در منطقه محمودآباد میزان صید در فصلی که گذشت به یک دهم سال گذشته کاهش یافته است.

 انتظار پایان صیادی در مازندران

صید کم به خاطر کاهش آبدهی رودخانه‌ها

قاسمی با اظهار این که شاید وضعیت صید در مناطق دیگر استان بهتر بوده باشد ، افزود : میزان صید به نوع آب و هوا و جریان باد هم بشدت بستگی دارد ولی از آنجایی که ماهیگیران با هم در ارتباط هستند و طبق آمارهایی که دارم در سایر نقاط استان هم وضعیت آنقدرها هم خوب نبود و در بیشتر مناطق وضعیتی مشابه محمودآباد داشتند.

وی یکی از علت های کاهش صید را کمبود آب در رودخانه های متصل به دریای مازندران عنوان کرد و افزود: به عنوان مثال در رودخانه محمودآباد آبی جریان ندارد و همان مقدار اندک آب هم آب فاضلابی است که در این رودخانه سرازیر می شود و با این تفاسیر نمی توان انتظار صید فراوان داشت.

این صیاد محمودآبادی با بیان اینکه کاهش صید تاثیر زیادی بر قیمت ماهی گذاشته است ، بیان کرد: در حال حاضر  با وجود کاهش قیمت طی یک هفته گذشته ماهی سفید یک کیلویی حدود150 تا 160 هزار تومان ، کفال 100 هزار تومان و کپور به مبلغ 70 تا 95 هزار تومان به فروش می رسد ولی هفته پیش ماهی سفید به کیلویی 200 هزار تومان رسیده بود.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت به نفع خریدار نخواهد بود و سبب می شود تا بسیاری از مردم از خوردن ماهی صرف نظر کنند ، افزود : این افزایش قیمت کاهش قدرت خرید مردم را در پی خواهد داشت و درآمد ما را هم کاهش خواهد داد که اگر این وضعیت ادامه داشته باشد باید ماهی فروشان و ماهیگیران به فکر شغل دوم باشند.

بی اثری تمدید صید در بهبود وضعیت صیادان و بازار 

رییس شرکت پره خرم که صیادانش در آب های ساحلی محمودآباد فعالیت دارند در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت:  میزان صید بچه های پره ما نسبت به سال گذشته کاهش 60 درصدی داشت و صید ضعیف سبب افزایش قیمت ماهی شده است.

حبیب الله موسی پور افزود: با وجود این که قیمت ماهی در فصل جاری افزایش داشته ، ولی باز هم دخل و خرج صیادی با هم نمی خواند زیرا در یک سال گذشته ادوات ماهیگیری حدود 10 برابر افزایش قیمت داشت در حالی که میانگین افزایش قیمت ماهی و ارزش صید ما حدود 30 درصد بوده است.

وی در پاسخ به سووال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه آیا تمدید زمان صید می تواند تاثیری در وضعیت صیادان داشته باشد ، گفت : آلودگی دریا به علت ورود فاضلاب های خانگی  و غیرخانگی از حد مجاز گذشته است و همین امر سبب می شود که ماهی نزدیک ساحل نشود و البته آب و هوا هم تاثیر گذار بوده است و با این شرایط آب و هوایی تمدید صید هم دردی از صیادان دوا نخواهد کرد مگر اینکه هوا سرد شود و جنب و جوشی در دریا ایجاد گردد و ماهی را به سمت ساحل هدایت کند.

رییس شرکت تعاون پره خرم بیان کرد: اگر صید و صیادی به همین روال پیش برود ممکن است  شرکت های پره ورشکست شوند زیرا نه تنها مشکلات گذشته صیادان برطرف نشده بلکه حق بیمه این شغل هم گویا 50 درصد افزایش یافته است و  دیگر صیاد از پس این هزینه ها بر نخواهد آمد.

 انتظار پایان صیادی در مازندران

 تمدید زمان صید یعنی نسل کشی

بی اثر بودن تمدید چند روزه را حتی صیادان هم واقفند و معتقدند که باید چاره اساسی اندیشیده شود مانند یکی از ماهی فروشان بازار ماهی فریدونکنار که در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه صید ماهی در فریدونکنار به کمتر از نصف سال گذشته رسیده است ،  گفت: در سال صیادی که گذشت تنها یک هفته صید انبوه داشتیم و بقیه سال بیشتر مواقع تورهایمان خالی بود و همین امر سبب افزایش قیمت ماهی شده است.

حمیدی افزود: سال گذشته قیمت ماهی سفید حدود 100 هزار تومان بود ، ولی امسال به علت کاهش صید به بیش از 160 هزار تومان رسید و به همین دلیل ماهی از سفره مردم حذف شده و اکثرا ترجیح می دهند به جای ماهی از مرغ و گوشت قرمز استفاده کنند و در نتیجه در آمد ما هم کاهش یافته است.

وی بیان کرد: در حال حاضر نیز تمدید زمان صید چاره کار نیست زیرا با افزایش زمان صید تنها چند روز حال صیادان و ماهی فروشان را خوش خواهد کرد هرچند که بر قیمت ماهی تاثیری نخواهد داشت ولی  تمدید زمان صید در زمان تخمگذاری ماهی نسل کشی ماهی را در پی خواهد داشت.

این ماهی فروش گفت : در این چند مدت شاید صیادان هر روزه یک جعبه ماهی صید کنند که تاثیر چندانی به حال آنها و فروشندگان نخواهد داشت ولی همین اندک  ماهیانی را که مشغول تخم ریزی هستند ، به خشکی می آورد.

به گفته وی تمدید زمان صید ماهی سبب از بین رفتن این شغل و نابودی ماهی ها خواهد شد و در سال های بعد تنها از صیادی نام آن به جا می ماند. 

اثرات منفی تمدید زمان صید در دراز مدت

صابر وطن دوست دکترای تخصصی منابع طبیعی شاخه شیلات نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت : عوامل متعددی در کاهش صید ماهیان استخوانی دریا کاسپین موثر است  که می توان به آلودگی رودخانه ها در سال های اخیر، خشکسالی رودخانه، موانع متعدد در مسیر رودخانه ها  و همچنین صید غیرمجاز برخی از صیادان اشاره کرد.

وی افزود : این عوامل در سال های متمادی بر جمعیت ماهیان تاثیر گذاشته است ، هر چند که سازمان شیلات یک سری از گونه های ماهیان اقتصادی از جمله سفید را تکثیر می کند  و توانسته است جمعیت این گونه را حفظ کند اما با این کار ترکیب گونه ماهی ها دستخوش تغییر شده است و توازن اکولوژیک به هم ریخته است.

وطن دوست گفت : به عنوان مثال امکان تکثیر ماهی های همچون کفال  وجود ندارد و همچنین زمان شروع صیادی با زمان تخم گذاری ماهی های کفال تداخل دارد و همبن امر سبب کاهش این گونه شده است.

وی ادامه داد: افزایش زمان صید در کوتاه مدت می تواند مثبت باشد ولی در دراز مدت به ضرر صید و صیادی خواهد بود  و اثر منفی برجا می گذارد زیرا فصل تخم ریزی ماهیانی همچون کفال است که حتی قابلیت تکثیر ندارند و بشدت هم جمعیتشان رو به انقراض است.

این متخصص شیلات در خصوص آینده شغل صیادی به خبرنگار ایرنا گفت: اگر امکان بازسازی ماهی ها وجود نداشته باشد ، ممکن است شغل صیادی تعطیل شود. البته به طور قطع نمی توان گفت که در کوتاه مدت این شغل از بین می رود ولی در دراز مدت احتمال از بین رفتن  صید و صیادی وجود دارد.

 انتظار پایان صیادی در مازندران

پایان صیادی دور از ذهن نیست

مدیرکل شیلات مازندران هم در خصوص مثبت یا منفی بودن زمان صید اظهار نظر نکرد ولی در خصوص آینده شغل صیادی به خبرنگار ایرنا گفت: در صورت تداوم شایط امکان تعطیلی ماهیگیری در مازندران وجود دارد و حرف های صیادان  و پره داران در این خصوص منطقی است.

 حسن اسحاقی افزود : از آغاز فصل صید یعنی 15 مهر ماه 1400 تا 10 فروردین 1401 به میزان یک هزارو 625 تن ماهی استخوانی در مازندران صید شده  که کاهش 34 درصدی داشته است .

 وی وضعیت صید در مازندران را وحشتناک توصیف کرد و گفت : میزان سرانه صید هر تعاونی نیز بالغ بر32 تن بوده که آن هم نسبت به سال قبل باکاهش 31 درصدی مواجه بوده است.

به گفته مدیر کل شیلات مازندران، آلودگی رودخانه بر اثر ورود فاضلاب خانگی و صنعتی، سموم کشاورزی و  افزایش صید های غیر مجاز به علت کمبود نیروی یگان حفاظت منابع آبزیان شیلات  از علت های اصلی کاهش صید در مازندران است.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/254693/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دستگیری عاملان تیراندازی در خرم‌آباد

محدودیت ترافیکی در راه‌های مازندران

برخورد قاطع دستگاه قضایی با متخلفان حوزه منابع طبیعی و محیط زیست

توصیه‌های فنی پیشگیری از خسارت در باغات سیاه ریشه

گلریزان 40 میلیارد ریالی فعالان اقتصادی بندر امیرآباد

فوت 91 نفر در اثر سوءمصرف مواد مخدر

شناسایی عوامل درگیری در مسابقات کشتی نونهالان مازندران

توزیع بیش از 5 هزار تن اقلام اساسی در مازندران

کشف 13 فقره سرقت و انهدام باند حرفه ای سارقان در خرم آباد

گرمای بهاری در مازندران

آخرین محدودیت ترافیکی فروردین ماه در جاده‌های شمال

عزیمت قایقران و مربی مازندرانی به انتخابی المپیک

260 سامانه حمل و نقل هوشمند در جاده‌های مازندران نصب می‌شود

توزیع 5700 تن اقلام اساسی در مازندران

توجه ویژه دولت برای رفع عقب ماندگی های بخش آب در مازندران

کنترل کیفیت آب شرب با استاندارد‌های ملی و بین‌المللی در مازندران

صعود تیرانداز مازندرانی به فینال تپانچه 25 متر برزیل

زندگی دوباره یک محکوم به قصاص در آمل

کشف 6 دستگاه خودروی سرقتی در بابل

چاقوکشی در مسابقات کشتی نونهالان مازندران!

«زنجیره علویان» پویش جدید کاربران فضای مجازی مازندران

ورود حراست وزارت ورزش به ماجرای چاقوکشی در مسابقات کشتی نونهالان

اینفوگرافی/ برجسته‌ترین بنا‌های تاریخی ایران به‌بهانه روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی

زمان واریز سهمیه جدید بنزین اعلام شد

تشکیل زنجیره انسانی حمایت از عملیات وعده صادق امروز در سواحل مازندران

بازی مرگ و زندگی پرشور‌ها در قائم شهر

راهنمای بازیابی ارزهای دیجیتال دزدیده شده + راهکارهای افزایش امنیت حساب

برخورد بازدارنده دستگاه قضایی با متخلفان حوزه منابع طبیعی و محیط زیست

اعمال محدودیت‌های ترافیکی در جاده‌های مازندران

کوراش کاران نهاوندی راهی مسابقات آسیایی و جهانی شدند

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

تنبیه دانش‌آموز مرزن آبادی توسط معلم در حال پیگیری است

نقشه استعمار، ایجاد اسرائیل بزرگ

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

مازندران/ تنبیه بدنی یکی از دانش آموزان دوره متوسطه اول از سوی معلم

قدردانی فراجا از همکاری مردم در اجرای طرح نور

وضعیت راه‌های کشور؛ ترافیک سنگین در جاده چالوس و هراز

مرکز تخصصی تئاتر مساجد در مازندران رونمایی شد

زرد، آبی، بی‌خوابی/ چگونه تلفن هوشمند چرخه زیستی را مختل می‌کند؟

حراست ورزش مامور رسیدگی به چاقوکشی در کشتی!

مشکل بزرگ دولت بریتانیا؛ رومن آبراموویچ با پول فروش چلسی چه خواهد کرد؟

هشدار صندوق بین‌المللی پول در مورد شکنندگی مالی

گم شدن پول‌هایی که قرار بود خرج بی‌خانمان‌های کالیفرنیا شود

پول‌ طلا و نقره مشکلات اقتصادی را حل می‌کند

ضرب سکه‌های طلا خیانت به کشور است

راهکارهایی برای خرید و فروش انرژی توسط بخش خصوصی در مازندران

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

نماینده فارس در اندیشه صدرنشینی لیگ برتر هندبال کشور

تاجران پول در نظام سرمایه داری همان بانک‌ها هستند