پیام مازند

آخرين مطالب

مهر گزارش می دهد؛

خشکسالی در کمین مزارع و کابوس مرگ ماهی ها/ مادر دریا بیمار است مقالات

خشکسالی در کمین مزارع و کابوس مرگ ماهی ها/ مادر دریا بیمار است
  بزرگنمايي:

پیام مازند - محمودآباد- ورود آلاینده ها و پساب های صنعتی از طریق رودخانه خطر خشکی را در 17 هزار هکتار از مزارع محمودآباد تشدید کرد و 18 مرکز پرورش ماهی نیز کابوس مرگ می بینند.

خبرگزاری مهر ، گروه استان‌ها- بهناز مقدس: آلودگی رودخانه‌ها یکی از مشکلات زیست محیطی است که سال‌های اخیر شاهد بروز این پدیده هستیم و علی‌رغم هشدار کارشناسان، این پدیده خسارت جدی به بار آورده و سبب آلودگی آب‌های سطحی و روان آب‌ها شده است.
حدود سه ماه اخیر شاهد تغییر رنگ آب رودخانه‌های روستا و شهر محمودآباد هستیم که ریشه یابی آن، سرنخ‌ها را به ورود پساب صنعتی و فاضلاب یکی از شرکت‌ها در بالادست می‌رساند و این مسئله هر ساله منجر به بروز مشکلاتی می‌شود. ورود فاضلاب‌های صنعتی و سنتی به رودخانه‌های شهر و روستا از جمله معضلات این روزها محسوب می‌شود که کارشناسان محیط زیست آن را فاجعه زیست بوم دانسته و تنها علت به وجود آمدنش قطعاً عامل انسانی است که هیچ حد و مرزی برای نابودی ندارند.
مسیر ورود فاضلاب به آب رودخانه تجن‌رود را از بالادست که دنبال کنیم کنیم در می‌یابیم که این آلاینده‌ها بعد از گذشت چندین روستا در بخش مرکزی محمودآباد از جمله یوسف‌آباد، آزادمون ، تجکنار ، اهلم و خشت‌سر به دریا سرازیر می‌شود و تداوم این پدیده یعنی مرگ آبزیان و زیست بوم منطقه.
میزان آلودگی به حدی است که رسوب ناشی از انباشت پساب در کنار بستر رودخانه دیده می‌شود و با توجه به شروع فصل کشاورزی، تخم‌ریزی ماهیان و آب‌گیری آب‌بندان‌های روستایی برای پرورش ماهی، ورود آلاینده و پساب‌ها، مشکلات عدیده‌ای برای کشاورزان و صیادان در منطقه رقم زده است.
مسلم شریفی دهیار روستای آزادمون بخش مرکزی شهرستان محمودآباد در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص ورود فاضلاب به رودخانه در این روستا گفت: شرکت مدنظر در آمل برای رفع آلودگی‌های خود که به رودخانه می‌ریزد موظف به انجام چهار تعهد شده که تا تاریخ 20 فروردین ماه دیگر پسابی وارد رودخانه‌ها نشود.

پیام مازند


شرکت مدنظر در آمل برای رفع آلودگی‌های خود که به رودخانه می‌ریزد موظف به انجام چهار تعهد شده که تا تاریخ 20 فروردین ماه دیگر پسابی وارد رودخانه‌ها نشود
وی تصریح کرد: سال 90 نیز این مشکل پیش آمده و کشاورزان در فصل کشاورزی با چالش بزرگی چون آلودگی آب برای آب‌گیری زمین‌های خود مواجه شدند اما متأسفانه از دو سال پیش مجدد شاهد ورود دوباره آلودگی‌ها و پساب‌های این شرکت به رودخانه‌ها شدیم.
دهیار روستای آزادمون با تاکید بر اینکه این میزان آلودگی ازچهار ماه پیش به شدت افزایش یافته است، افزود: به محض اینکه متوجه تکرار جریان سال 90 شدیم سریعاً موارد را به بخشداری و اداره محیط زیست اطلاع‌رسانی کردیم و با انجام آزمایشات لازم میزان بالای آلودگی بر اثر ورود فاضلاب صنعتی تأیید شد.
شریفی با بیان اینکه آب این رودخانه‌ها برای مصارف 17 هزار هکتار زمین کشاورزی و 18 آب بند پرورش ماهی است، اظهار کرد: به دلیل آلوده بودن از ورود آب به آب‌بندن‌ها جلوگیری می‌شود و این امر موجب شده است که ما هم در کشاورزی و هم در پرورش ماهی با مشکل مواجه شویم.
وی خاطرنشان کرد: در ادامه پیگیری‌ها با شرکت کار جلسه برگزار کردیم که با وجود انکار این شرکت از آلودگی‌های به وجود آورده با آزمایش‌های گرفته شده قضیه را تأیید کرد.
دهیار روستای آزادمون یادآور شد: این شرکت علت ورود پساب‌های خود به رودخانه را خرابی چهار دستگاه عنوان کرد و موظف به انجام چهار تعهد شامل درست کردن دستگاه‌ها، لایروبی مسیر رودخانه‌های آلوده، هماهنگی با امور آب و فاضلاب و باز کردن سد برای کم شدن غلظت آالودگی‌ها و کم کردن تولید محصول پنیر به دلیل تولید آلودگی زیاد شد.
شریفی ادامه داد: از تعهدات اعلام شده لایروبی رودخانه و باز کردن آب سدها برای کاهش میزان آلودگی که دو روز قبل انجام شده را این شرکت در دستور کار خود قرار داد.
وی در پایان گفت: دستگاه‌های تصفیه را تحویل گرفته‌اند و ما منتظر هستیم تا 20 فروردین ماه دیگر هیچ فاضلابی به رودخانه ریخته نشود و امیدواریم به تعهدات خود جامعه عمل بپوشانند.
خزانه‌های قارچی نتیجه ورود فاضلاب صنعتی به رودخانه‌ها
ورود آلاینده‌های ناشی از پساب‌های صنعتی علاوه بر آنکه سرنوشت شومی را برای اراضی کشاورزی و مزارع پرورش ماهی در پایین دست رقم زده است، مشکلات و بیماری‌هایی را نیز برای کشاورزان ایجاد کرده است. بیژن ابراهیمی یکی از کشاورزان ساکن روستای اهلم نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به مشکلات زیادی که در اثر کم‌آبی و آلودگی آب گفت: پسآب‌های آلوده یکی از شرکت‌ها موجب به وجود آمدن انواع میکروب‌ها و خارش‌ها در بدن کشاورزان و قارچی شدن خزانه اصلی برنج شده است.
وی با بیان اینکه این مشکل حدود 5 سال پیش هم برای کشاورزان پیش آمده بود، افزود: این آب‌های آلوده به آب بندان‌های پرورش ماهی نیز می‌رسد و همین ماهی‌ها و برنج‌های آلوده را مردم مصرف می‌کنند.

پیام مازند


این کشاورز اهل روستای اهلم تصریح کرد: بدون پوشیدن چکمه نمی‌توانیم وارد زمین کشاورزی شویم از طرفی زمین به‌شدت تشنه آب است و از طرفی دیگر ما چاره‌ای جز استفاده از همین آب را نداریم.
نیازمند پیگیری جدی مسئولان برای رفع آلودگی آب هستیم
ابوالفضل رنجبر کشاورز ساکن روستای آزادمون نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: این موضوع نیازمند پیگیری جدی مسئولین است چراکه چند روستای دیگر هم درگیر این آب‌های آلوده هستند و به انواع بیماری‌های پوستی گرفتار شده‌اند.
وی افزود: با این وضعیت آلودگی چه‌طور می‌توانیم برداشت برنج سالم داشته باشیم و با اعلام این وضعیت شاید بر قیمت محصولات ما نیز تأثیر بگذارد.
این کشاورز آزادمونی در پایان گفت: از مسئولان ذی‌ربط خواهش می‌کنم این مشکل را به‌طور ریشه‌ای حل کنند؛ زیرا موضوعی نیست که سطحی از کنار آن عبور کرد و اثرات نگاه سطحی این است که چند سال مکرر شاهد آب آلوده و ورود فاضلاب در رودخانه‌ها هستیم.
علی‌محمد دعاگو رئیس اداره محیط زیست محمودآباد نیز در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص آلودگی آب رودخانه در این شهرستان اظهار داشت: این موضوع مربوط به حدود 2 ماه قبل است و زمانی که متوجه آلودگی شدیم، بررسی آن در دستور کار قرار گرفت.
وی تصریح کرد: با پیگیری‌های انجام شده منشأ آلودگی به یک شرکت لبنی رسید که با ورود فاضلاب خود به رودخانه آلودگی به قسمت‌های پایین دست و در نهایت رودخانه‌های چندین روستا و شهر محمودآباد رسیده است.

پیام مازند


رئیس اداره محیط زیست محمودآباد گفت: با به‌روز نشدن تصفیه خانه این شرکت تولیدی فاضلاب صنعتی وارد رودخانه‌ها شده که موضوع در دست پیگیری خواهد بود.
دعاگو با بیان اینکه چندین مرحله اخطار به این شرکت تولیدی بابت وارد نکردن فاضلاب به رودخانه شد، افزود: با توجه به تذکرات اما هیچ اقدامی انجام نشد و در نهایت از طریق دادستانی مجبور به شکایت شدیم.
وی ادامه داد: با توجه به فصل کشاورزی و کار کشاورزان در زمین و فصل آب‌گیری آب‌بندان‌های روستای این شهرستان میزان آلودگی به گونه‌ای بوده که به درد کشت و پرورش ماهی نمی‌خورد بنابراین باعث بروز مشکلات عدیده‌ای شده است.
رئیس اداره محیط زیست محمودآباد یادآور شد: این آلودگی از رودخانه‌ها به سمت دهانه ورودی آب به دریا خواهد بود و با توجه به فصل تخم‌ریزی ماهیان آسیب جدی در این حوزه در بر دارد.
دعاگو عنوان کرد: شاید کار انجام شده عمدی نباشد و برنامه‌ریزی به خوبی پیش نرفت اما زیاد شدن زمان باعث آسیب‌های زیست محیطی جدی خواهد شد.
هرچند متولیان امر درحال پیگیری مشکل زیست محیطی رودخانه‌های محمودآباد و جلوگیری از ورود پساب به آن هستند، اما باید بدانیم که لایروبی و ورود آۤب بیشتر به وردخانه‌ها تنها به‌عنوان یک مسکن برای دردی است که می‌توان به عنوان فاجعه زیست‌محیطی در مازندران نام گیرد و باید این معضل، از اساس مرتفع شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/254769/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

انفجار در پایگاه حشدالشعبی در استان بابل عراق

فیلم/آماده باش پرسنل درمان در بیمارستان المحاویل در بابل

انفجار مقر فرماندهی حشد الشعبی در بابل عراق

ببینید | تصاویری از آتش‌سوزی ناشی از حمله هوایی درون پایگاه کالسو در بابل

جدیدترین تصویر از انفجار بزرگ در مقر حشدالشعبی | حجم گسترده آتش را ببینید

وقوع انفجار در شمال استان بابل عراق +فیلم

ببینید | اولین تصاویر از وقوع انفجار در یک مقر نظامی در استان بابل عراق

ببینید | فوری؛ حمله هوایی به مقر فرماندهی حشد الشعبی و مقر دفاعی در پایگاه کالسو بابل

ببینید | تصاویر تازه از انفجار مقر نظامی حشدالشعبی در استان بابل عراق

الگوبرداری استان های آذربایجان غربی و مازندران از طرح سفیران زیبایی قم

کسب مجوز استفاده از پوست‌های تک‌لایه و دولایه برای درمان بیماری‌های پوستی

اولین تصاویر واقعی پیکسل 9 پرو لو رفت

حامیان طرح پنجره‌های امید در آذربایجان غربی، پنجره پر نور نیازمندان شدند

اعلام جزئیات ممنوعیت تردد از آزادراه تهران - شمال به سمت مازندران

(تصاویر) آیین سنتی برف چال در مازندران

معرفی مسئول جدید بسیج اساتید دانشگاه پیام نور استان البرز

اطلاعیه شماره 3 فراجا درباره اجرای «طرح نور»

اطلاعیه و گزارش پلیس درباره اجرای طرح نور

با هرگونه رفتار وکُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

فراجا درباره طرح عفاف و حجاب اطلاعیه جدید صادر کرد

اطلاعیه شماره 3 فراجا در اجرایِ "طرح نور"

اطلاحیه سوم پلیس درباره حجاب

اطلاعیه سوم پلیس درباره حجاب

تردد از آزادراه تهران - شمال به سمت مازندران ممنوع شد

اطلاعیه فرماندهی انتظامی کشور درباره اجرای «طرحِ نور»

فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است | جریان سازی معاندین بر عزم و اراده پلیس تأثیری نخواهد داشت

اطلاعیه فراجا درباره وضعیت حجاب: با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران نیز برخورد خواهد شد

اطلاعیه مهم فراجا درباره «طرحِ نور» (عفاف و حجاب)

بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!

با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران نیز برخورد خواهد شد

اطلاعیه فراجا در مورد گشت ارشاد؛ اجرای طرح نور ادامه دارد

با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

سکوت تراکتوری‌ها پس از شکست

اطلاعیه فراجا در مورد طرح نور: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده/سناریوهای ساختگی بر عزم و اراده پلیس تاثیری نخواهد داشت/ پلیس عاری از خطا و اشتباه نبوده و با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

مطلوب شدن وضعیت عفاف و حجاب در سطح کشور نسبت به قبل از اجرای طرح

فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است

توقیف خودروی قاچاق در ساری

ببینید | نساجی مازندران - تراکتور

تجهیز و نوسازی 150 هکتار شالیزار آمل

بهره‌برداری ازطرح جامع زیرساخت اراضی در مازندران

تصویرسازی از عبور نور اختروش‌ها از میان ابر‌های میان‌کهکشانی

تساوی نساجی و تراکتور در 45 دقیقه نخست

محمد مهاجری: آقای وزیر کشور برای رهبری هزینه نتراشید/گمان کرده‌اید اگر اسم گشت ارشاد را به طرح‌نور تبدیل کنید قضیه تغییر ماهیت می دهد؟

طرح نور تعطیل می شود؟

پذیرش بدون آزمون استعداد‌های درخشان کارشناسی ارشد پیام نور کیش

منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد، منطقه برتر گردشگری تهران در نوروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد / بنای نیروی انتظامی بر برخورد و مقابله نیست / «آیا بی حجابی از یک تخلف رانندگی نازل‌تر است؟»

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس