پیام مازند

آخرين مطالب

مهر گزارش می‌دهد؛

جنگل‌های انجیلسی در حصار زباله/ فرار رو به جلو و عجز شهرداری بابل مقالات

جنگل‌های انجیلسی در حصار زباله/ فرار رو به جلو و عجز شهرداری بابل
  بزرگنمايي:

پیام مازند - بابل- دپوی روزانه حدود 250 تن زباله، ناقوس مرگ بکرترین جنگل های هیرکانی در انجلیسی بابل را در سایه ضعف مدیریت شهری برای حل معضل زباله به صدا درآورده است.

خبرگزاری مهر ، گروه استان‌ها- صدیقه قربان نیا: همه چیز در جنگل‌های انجیلسی از یک اشتباه تاریخی با قدمت 23 ساله شروع شد و هر روز بر حجم زباله‌های انباشته و رهاشده در حاشیه بکرترین جنگل‌های خزری می‌گذرد و هر روز بر حجم آن افزوده می‌شود.
سایت انجیلسی از جمله سایت‌های دپوی زباله مازندران است و بعد از تکمیل ظرفیت سایت متی کلاً و انتقال زباله به خارج از شهر، قرار بود فقط مدت کوتاهی زباله در آن دپو شود و با گذشت 23 ساله هنوز وعده انتقال زباله و درمان این زخم کهنه محقق نشده و اکنون با دپوی روزانه 250 تن زباله، بحران زیست محیطی در منطقه دامن زده شده است.
سایت انجیلسی روزی قرار بود تهدید زباله را به فرصت تبدیل کند و طلای کثیف را منبع درآمدی پایدار مبدل کند و اکنون زنگ خطری برای جنگل‌های بکر و نادر منطقه تبدیل شده است. این سایت در حاشیه روستای انجیل سی از توابع بخش بابلکنار واقع شده است که در حاشیه آن عرصه‌های طبیعی با جنگل‌هایی به قدمت تاریخ وجود دارد.
جنگل‌های انجیلسی با داشتن جاذبه‌های بکر و رویایی از مناطق بکر و خوش آب و هوای بابل محسوب می‌شد و اکنون به دلیل انباشت انبوه زباله، فاجعه زیست محیطی در آن رقم زده شد که یک استان از درمان آن عاجز مانده است و هر روز شمار جمعیت آن کاسته و ناقوس کوچ و مهاجرت در آن نواخته شده است.
اهالی این منطقه از محقق نشدن وعده‌های مسئولان امر سخن می‌گویند، وی از وعده‌هایی که در پستوی کاغذبازی‌های اداری به باد فراموشی سپرده شده است، انتقاد کرد و گفت: وعده‌های مسئولان، این منطقه را به چنین روزی درآورده که هر روز از شمار جمعیت آن کاسته می‌شود
مشهدی قربانعلی از کشاورزان این بخش است که درخت‌هایش به خاطر آلوده بودن آب‌های زیرزمینی خشک شده‌اند، وی در گفتگو با خبرنگار مهر از روزهایی می‌گوید که مسئولان وعده شش ماه داده بودند و اکنون بعد از گذشت چند سال مهر مادام العمر به آن خورده و خبری از انتقال آن نیست.
وی ادامه می‌دهد: جنگل‌های بکر انجیلسی از جمله مناطقی با تاریخچه کهن این سرزمین با زیستگاهی برای رشد و نمو گونه‌های مختلف و زیست پرندگان و حیوانات بوده است و حال محل زیست لاشخورهایی شده که جای بسیاری از گونه‌های پرندگان و حیوانات نادر را گرفته است.

پیام مازند


فاجعه انجیلسی فقط مربوط به این شهرستان نیست بلکه آلوده شدن سفره آب‌های زیرزمینی را در پی داشته است
علی حسینی از شهروندان بابلی نیز با انتقاد از مدیریت شهری در نابسامانی زباله در انجیلسی گفت: فاجعه انجیلسی فقط مربوط به این شهرستان نیست بلکه آلوده شدن سفره آب‌های زیرزمینی را در پی داشته و این یعنی نواخته شدن ناقوس مرگ محیط زیست ایران زمین است.
وی در گفتگو با خبرنگار مهر بهترین راهکار را برای به وجود نیامدن فاجعه‌های زیست محیطی انجیلسی های دیگر فرهنگ سازی برای کاهش تولید زباله و تفکیک زباله از مبدا می‌داند و از حمل زباله برای دفع به صورت غیر اصولی گله مند است.
وی گفت: اغلب اوقات پرندگان نایلون و بسیاری از زباله‌ها را در خانه‌ها می‌ریزند و این باعث شده که سلامت اهالی و کودکان در معرض خطر قرار گیرد.
شهرداری بابل و ضعف مدیریت و ناتوانی آن در حل معضل زباله طی سال‌های سال از جمله مدیریت کنونی واضح و مشخص است و سکانداران کنونی عمارت شهرداری با فرار رو به جلو دیگران را متهم می‌کنند و هنوز زیرساخت‌ها و اقدامات اولیه را برای اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا و یا حمل بهداشتی و اصولی زباله به محل دفن مهیا نکرده‌اند.
عجز شهرداری از حل معضل زباله
در عین حال سرپرست شهرداری بابل در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: هیچ مسئولی نمی‌تواند در انجیلسی خود را مبرا بداند زیرا این فاجعه زیست محیطی مربوط به این سایت نیست بلکه مربوط به وعده‌هایی بوده که به علت نگاه‌های جزیره‌ای محقق نشده است.
قاسم دابوئیان تصریح کرد: تهدید زباله انجیلسی فقط مربوط به بخش بابلکنار و یا یک شهرستان نیست بلکه با نفوذ شیرابه‌ها به آب‌های زیرزمینی سفره غذایی مردم تهدید می‌شود.
وی افزود: رفع معضل زباله از توان شهرداری‌ها خارج است و عزم و اعتبار ملی را می‌طلبد تا تهدید زباله به فرصتی برای منابع در آمدی شهرستان تبدیل شود.
دابوئیان افزود: اولین گام برای حل معضل زباله، تفکیک زباله از مبدا به صورت اصولی و کارشناسی است تا با به پای کار آمدن تمام دستگاه‌های اجرایی و استفاده از توان زباله گردها این معضل به صورت ریشه‌ای حل شود نه مانند ادوار گذشته به صورت نیمه‌کاره رها شود.
سرپرست شهرداری بابل اظهار داشت: سایت انجیلسی با تمام مخاطراتش آبرومندانه‌ترین سایت زباله در شمال کشور به شمار می‌رود زیرا در این سایت زیرساخت‌های مناسب فراهم شده است و در حال حاضر مشکل این سایت با اعتباری بالغ بر 210 میلیارد تومان و افزایش توان تولید کمپوست به 250 تن و خرید دستگاه زباله سوز برای همیشه حل خواهد شد.
فاصله 2 تا 3 برابری تولید زباله شهرستان بابل با استاندارد جهانی
حسین حیدر پور رئیس محیط زیست شهرستان بابل نیز با ابراز نگرانی از ورود نهرهای روان شیرابه انجیلسی به سفره‌های آب زیرزمینی گفت: انجیلسی در 32 کیلومتری شهرستان بابل و در بالادست واقع شده است که به علت شیب منطقه و بارش 1050 میلی متری در طول سال از نظر جانمایی اصلاً مورد تأیید محیط زیست نیست.

پیام مازند


وی تصریح کرد: متأسفانه راین سایت روزانه بین 100 تا 150 متر مکعب شیرابه تولید می‌شود و این در حالیست که از 250 تا 280 تن زباله تولید شده در روز 40 درصد آن تصفیه و مابقی به صورت خام دفن می‌شود.
حیدر پور عنوان کرد: سرانه تولید زباله برای هر نفر به صورت استاندارد 300 گرم بوده و این در حالیست که ما با استاندارد جهانی سرانه تولید زباله 2 تا 3 برابر فاصله داریم و زمانی می‌توانیم جلوی فاجعه‌های زیست محیطی را بگیریم که طرح تفکیک زباله از مبدا به صورت اصولی صورت پذیرد.
وی با بیان اینکه هنوز اولین پلاستیک تولید شده توسط بشر به دامان طبیعت برنگشته است عنوان کرد: کاهش میزان تولید زباله بسیار حائز اهمیت است و باید در این زمینه در جامعه فرهنگ سازی و آموزش با تبلیغات رسانه‌ای انجام شود.
قاسم عزیززاده گرجی فرماندار شهرستان بابل هم در گفتگو با خبرنگار مهر با ابراز نگرانی از این فاجعه زیست محیطی گفت: منتظر خبرهای خوش بعد از سفر رئیس جمهور برای حل شدن این گره کور بحران زیست محیطی هستیم.
اگرچه تفکیک زباله از مبدا به عنوان راهکار مهم برای کاهش تولید زباله در مناطق مختلف استان از جمله بابل به شمار می‌رود اما فرهنگ سازی نشدن در این زمینه و نبود زیرساخت‌های مناسب سبب شده تا همچنان طلای کثیف به عنوان زباله دور ریخته و معضل زیست محیطی جنگل‌های بکر انجیلسی را به کام مرگ کشاند..

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/254817/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از بازگشت ون‌های گشت ارشاد

اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا

حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

سردار رادان: حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

ضرورت لایروبی حوضچه نیروگاه نکا/ پیشرفت زباله سوز ساری شتاب گرفت

مردم همراه و حامی پلیس برای اجرای طرح نور هستند

12 زنجیره ارزش در مازندران تعریف شد/ حضور 27 واحد تولید در اکسپو

سردار رادان: در طرح نور، رئیس جمهور از ما حمایت کرده است

سردار رادان: در طرح نور، ما حمایت رئیس جمهور و قوه قضائیه را داریم

حسن یزدانی به تشک برگشت

طرح نور طرحی برای صیانت از عفاف و حجاب دختران ایران

اعلام نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم آباد

اجتماع دختران دانش آموز در حرم حضرت معصومه (س)

آئین تجلیل از، برترین‌های المپیاد‌های علمی دانش آموزی در بابل

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

حمایت قاطع بسیج اساتید حوزه علمیه استان همدان از طرح نور فراجا

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

سردار رادان: در طرح نور به‌دنبال حجاب و عفاف و صیانت از دختران و خواهران خودمان هستیم/ شهادت می‌دهم که رئیس قوه قضائیه در حمایت از طرح حجاب و عفاف مردانه کنار ما بوده/ شهادت می‌دهم رئیس‌جمهور از ما حمایت کرده است

رادان: طرح نور، طرح امنیتی انتظامی نیست

سردار رادان: طرح نور اصلا طرح امنیتی و انتظامی نیست

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای طرح نور

ریتم شبانه‌روزی یا ساعت بدن چیست؟

جلسه شورای فرهنگ عمومی - ساری

لبخند شکوفه های بهاری در مازندران

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ذخیره‌سازی 2831 تن مرغ در سردخانه‌های مازندران

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

27 رقم برنج در کشور معرفی شده است

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای «طرح نور»

توزیع انواع بذور اصلاح و گواهی شده برنج بین کشاورزان شهرستان بابل

بیانیه حوزه علمیه خواهران استان یزد در حمایت از طرح نور فراجا

روند تکمیل نیروگاه زباله‌سوز ساری شتاب می‌گیرد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

تردد این خودروها در جاده چالوس ممنوع شد

کشف محموله میلیاردی باتری‌های قاچاق در بابل

تجمع حافظان نور در حرم حضرت معصومه (س)

(تصاویر) شکوفه‌های بهاری مازندران

سهراب و فروغ برای هم شعر می‌خواندند/ فرح پنج بار برای افتتاحیه نمایشگاه سهراب آمد ولی او در نمایشگاه حاضر نمی‌شد؛ هیچ دلیل سیاسی هم نداشت

لزوم افزایش صندوق اعتباری فناوری مازندران

خصوص واقعی قبل از هیاهوی واگذاری!

بهره برداری از دفتر بسیج ورزشکاران شهرستان ساری

برگزاری تجمع حمایتی مردم و بانوان کرمانشاهی از اجرای «طرح نور»

همه مسئولان باید برای اجرای طرح نور کمک کنند

راهپیمایی « جمعه خشم» در مازندران برگزار می شود

برگزاری تور بین المللی دوچرخه‌سواری خزر؛ اواخر اردیبهشت