پیام مازند

آخرين مطالب

اشغال آخرین ایستگاه محیط زیست/ تکرار تجربه شکست خورده پتروشیمی مقالات

اشغال آخرین ایستگاه محیط زیست/ تکرار تجربه شکست خورده پتروشیمی
  بزرگنمايي:

پیام مازند- حجم فعالیت‌ها برای ساخت پروژه پتروشیمی میانکاله در حالی رشد یافت که هر روز بر شمار مخالفان این پروژه فاقد ارزیابی زیست محیطی در استان افزوده می‌شود.

پرونده پتروشیمی مازندران در حسین آباد بهشهر سابقه‌ای چندساله دارد و به دولت قبل برمی گردد و ماه‌های پایانی دولت، به صورت شتابزده با آن موافقت و مقرر شد تا با تکمیل آن، ایران به دارندگان صنعت پروپیلن مبدل شود.

اگرچه تقدیر با دولت گذشته یار نبود و یا هر دلیل دیگر، پرونده پتروشیمی روی میز دولت کنونی قرار گرفت و در جریان هفدهمین سفر استانی دولت به مازندران، کلنگ ساخت پروژه با حضور وزیر کشور در زمینی به وسعت 90 هکتار در اراضی مرتعی حسین آباد بهشهر به زمین زده شد.

هنوز کلنگ به زمین فرود نیامده بود که مخالفت‌ها با ساخت پروژه پتروشیمی بهشهر به دلیل نداشتن توجیه فنی، اقتصادی و زیست محیطی آن آغاز شد و طی یک ماه گذشته زنجیره‌های گوناگون انسانی با حضور اهالی بومی، دوستداران محیط زیست و کارشناسان برگزار شد و پویش‌های نه به پتروشیمی میانکاله به راه افتاد.

سازمان حفاظت محیط زیست نیز با دوستداران زیستی محیطی و گروه‌های مردم نهاد همراه شد و مخالفت خود را با این پروژه اعلام کرد اما به رغم مخالفت‌ها و شنیده‌هایی مبنی براینکه رئیس جمهور دستور توقف پروژه را صادر کرد، حجم فعالیت‌ها برای ساخت وساز در اراضی مرتعی حسین آباد شتاب گرفته است.

اشغال آخرین ایستگاه محیط زیست/ تکرار تجربه شکست خورده پتروشیمی

شتاب فنس کشی و چاله کنی در مرتع حسین آباد

نظری از اهالی شهرستان بهشهر با بیان اینکه اگر این روزها گذرتان به منطقه حسین آباد بیفتد شاهد حضور ماشین آلات و دستگاه‌های برای تغییر کاربری و اجرای پروژه پتروشیمی خواهید بود، افزود: فنس کشی زمین پروژه و کندن چاله برای حصار و نصب فنس از جمله اقدامات است.

وی با بیان اینکه بیش از چهار هزار اصله نهال در منطقه در دست کاشت است، افزود: نهال کاری در 10 ردیف در دست کاشت و در کنار آن فنس کشی در حال انجام بوده و سرعت پروژه شتاب یافته است.

وی با عنوان اینکه اهالی منطقه سال‌های سال در مرتع حسین آباد دامداری می‌کنند، ادامه داد: واگذاری عرصه مرتعی برای ساخت پروژه پتروشیمی نتیجه‌ای جز نابودی صنعت دامپروری و صنایع محلی نخواهد داشت.

یکی از اهالی روستای حسین آباد نیز با اظهار اینکه از سال 1342 صحرای حسین آباد به عنوان مرتع و منابع ملی است، افزود: با ساخت پتروشیمی چاره‌ای نداریم دام‌ها را به کشتار و سلاخی ببریم و نفع آن را چند فرد خاص خواهد برد و مردم منطقه نفعی نمی‌برند.

با ساخت پتروشیمی چاره‌ای نداریم دام‌ها را به کشتار و سلاخی ببریم و نفع آن را چند فرد خاص خواهد برد و مردم منطقه نفعی نمی‌برند

این روستایی که مالک 150 رأس گوسفند است و خرج خانواده اش را با دامداری تأمین می‌کند، افزود: اراضی مرتع حسین آباد تا میانکاله پنج کیلومتر فاصله دارد و باید جلوی ساخت پروژه را گرفت.

انتخاب نوع گونه نهال شامل اکالیپتوس و سپیدار در مرتع حسین آباد و محل ساخت پروژه نیز جای تأمل دارد و به گفته دوستداران محیط زیست ساخت این پتروشیمی با طرح آمایش سرزمین و سیاست‌های مصوب واگذاری اراضی موصوف بانک زمین مطابقت ندارد.

تکرار تجربه شکست خورده پتروشیمی گلستان در میانکاله

جعفر محمدی فعال محیط زیست به تجربه شکست خورده پتروشیمی گلستان در حوالی و چند کیلومتری مازندران اشاره کرد و گفت: اجرای طرح‌های اینچنینی بدون طرح مکان یابی دارای تعارض حقوقی با تعهدات سازمان محیط زیست ایران به شبکه جهانی ذخیرگاه‌های زیست کره خواهد بود.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر با اظهار اینکه طبق سایت‌های کلی نظام بر توسعه صنایع آلاینده پتروشیمی درمناطق نفت خیز جنوب تاکید شده است، افزود: مکان ساخت پروژه پتروشیمی مازندران برای فعالیت‌های دامی و کشاورزی مستعد است و خطر نفوذ آلاینده‌ها به آب‌های شرب و کشاورزی وجود دارد.

وی همچنین راه اندازی واحدهای آلاینده‌ای نظیر پتروشیمی را در حوالی پناهگاه حیات وحش و بین المللی میانکاله را تهدید جدی برای زیست بوم استان دانست و باید به جای استقرار صنایع آلاینده نسبت به توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی مرتبط با زیست بوم استان برنامه ریزی و تلاش شود.

سرمایه گذاران را فراری ندهیم

مخالفت‌های دوستداران محیط زیست و کارشناسان درحالی است که برخی مسئولان استان عقیده دارند باید برای سرمایه گذاران فرش قرمز پهن کرد و نباید آنها را فراری دارد.

غلامرضا شریعی نماینده مردم شرق مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به سرمایه گذاری بالا برای احداث پتروشیمی اظهار دایت: این پروژه طلسم ایجاد صنایع مادر و بزرگ را در استان می شکند و سبب تحول در منطقه می‌شود.

وی با بیان اینکه نرخ بیکاری در منطقه بالای 18 درصد است و بیش از 60 هزار بیکار شناسایی شدند، افزود: این پروژه سبب توسعه و تحول در استان می‌شود.

وی نگاه دولت را برای استقرار صنایع راهبردی و اشتغال زایی ستود و گفت: رویکرد دولت برای استقرار صنایع راهبردی در مازندران به دلیل همجواری با کشورهای حوزه سی آی اس و اوراسیا و امکانات متمرکز ترانزیتی، ریلی، هوای، دریایی ناشی از تفکر رویکرد عمق استراتژیک اقتصادی است.

اشغال آخرین ایستگاه محیط زیست/ تکرار تجربه شکست خورده پتروشیمی

طی یکماه گذشته زنجیره‌های انسانی برای مخالفت با ساخت پروژه پتروشیمی در مازندران تشکیل شده است و به اعتقاد این عده از آنجایی که صنعت پتروشیمی بسیار آب بر و آلاینده است، از این رو تمامی فعالیت‌های کشاورزی، شیلاتی، دامداری و باغداری را به خطر می‌اندازد.

علاوه براین کارشناسان براین عقیده هستند با توجه به اینکه چرخه کوتاه هیدورلوژی آب در فاصله نزدیک بین رشته کوه‌های البرز و دریای مازندران نمی‌تواند این آلودگی‌ها را از بین ببرد، از این رو احداث پتروشیمی صنایع محلی منطقه و طبیعت را تهدید می‌کند.

آخرین سنگر محیط زیست اشغال می‌شود

حر منصوری فعال محیط زیستی نیز با بیان اینکه آخرین سنگر محیط زیست ایران با اشتغال ذخیره گاه زیست کره میانکاله توسط صنایع آلاینده اشتغال می‌شود، افزود: با نقض قانون ممانعت از ورود صنایع آلاینده به شمال و بارگزاری سازه‌های صنعتی در مراتع، حاشیه و دل مناطق حفاظت شده، آخرین سنگر مقاومت محیط زیست ایران سقوط خواهد کرد.

درحالی که مخالفت‌ها با ساخت پروژه پتروشیمی ادامه دارد انتشار برخی اسناد در فضای مجازی حکایت از آن دارد که در واگذاری اراضی 90 هکتاری در پنج کیلومتری میانکاله برای احداث پتروشیمی رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری نقض شده است وطبق بند دو ماده 12 و ماده 89 قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 92 رأی هیئت عمومی برای شعب دیوان عدالت اداری و سایر مراجع اداری لازم الاتباع است.

با آنکه محیط زیست هیچ مجوزی برای احداث پالایشگاه پتروشیمی صادر نکرده است اما ماشین‌های راهسازی شروع به تغییر کاربری مرتع جنوب غربی میانکاله در دشت حسین آباد کردند و سرعت این دستگاه‌ها شتاب گرفته است.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/254907/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

انتخابات در خرم‌آباد و چگنی به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود

تاثیر سفر‌های نوروزی در بازار مسکن شمال

چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟!

رصد صفحات فضای مجازی قم در قالب طرح نور /به 150 نفر تذکر داده شد

توضیحات پلیس درباره طرح نور/ 90 درصد تذکر گیرندگان حجاب، پوشش خود را اصلاح کردند

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

خادم: پیچ هرز را هر چقدر بپیچانی، هرز است

40 درصد روستاهای بابل از نعمت گاز برخوردارند

تاخیر در واریز وجه قابل پرداخت کالابرگ فروشندگان را به دردسر انداخت

(تصاویر) اسکناس دوره ناصرالدین شاه قاجار چه بود و ارزش آن چقدر بود؟

استقلال سیاسی کشور ایران بی‌مثال است / تداوم جدی در اجرایی شدن طرح نور

تجمع بانوان قمی حمایت از طرح نور عفاف و حجاب

بازدید منتخبان مردم قم در مجلس از مرکز تحقیقات اسلامی نور

محمد خوش‌چهره: «اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

تجمع بانوان قمی در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب

وضعیت راه‌های کشور؛ ترافیک سنگین در جاده‌های چالوس، هراز و آزادراه تهران - شمال

حمایت همه جانبه دستگاه قضایی استان از طرح نور فراجا

بازدید جامعه ورزش کشور از یادمان‌های جنوب غرب خوزستان

اظهارات سردار جعفری در مورد طرح نور، ماجرای تذکر رهبر انقلاب و لایحه حجاب/ فرمانده قرارگاه فرهنگی اجتماعی بقیه الله (عج) سپاه: همه باید از طرح نور حمایت کنند

پرونده مافیایی در دنیای ایجنت‌ها؛ وقتی کمیسیون انتقال منجر به تهدید می‌شود

قدردانی بانوان در مرکز گلستان از مجریان طرح ملی «نور»

وضعیت ویتامین دی مازندرانی ها رو به بهبود است

نرخ جدید عوارض آزادراه خرم آباد - پل زال اعلام شد

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا

حمایت 220 ایرانی خارج از کشور از ایتام مازندرانی

رائفی پور: 600 میلیون تومان پول به یکی از دوستانم داده ام، هر ماه سود آن را می دهد /مستاجرم

ضارب دانش‌آموزان آملی بازداشت شد

راه‌های روستایی متاثر از سیلاب مازندران باز شد

دو هزار اصله درخت جایگزین ویلاهای غیرمجاز نوشهر شد

شرکت 20 هزار نفر در المپیاد ورزشی فرهنگی بسیجیان مازندران

سردار رادان: هیچ ماموریتی حساس‌تر از اجرای «طرح نور» نیست

سردار رادان با اشاره به طرح نور: در قلمرو انتظامی هیچ ماموریتی حساس تر از این ماموریت وجود ندارد/ 90 درصد تذکرگیرندگان رفتار و پوشش خود را اصلاح و با پلیس همکاری کرده‌اند/ پلیس در کنار طرح نور، از دیگر ماموریت‌های خود غافل نخواهد شد

افزایش ذخایر آبی سدهای مازندران

فعالیت بیش از 400 هزار سفیر سلامت در مازندران

سردار رادان: پلیس اصراری به انتقال خودرو‌های توقیفی با جرثقیل ندارد

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

بهره گیری از مشارکت حامیان ایتام خارج از کشور

حمایت از اجرای طرح عفاف و حجاب نور

زلزله در مرزن‌آباد ؛ جدیدترین گزارش‌ها از زلزله 3.7 ریشتری در نزدیکی چالوس

گلایه نماینده ولی فقیه در مازندران از انتصاب وزیر سابق به استانداری

تداوم طرح نور با جدیت

مازندران قهرمان جوانان و گیلان قهرمان زیر 23 سال آب‌های آرام شد

اصلاح رفتار و پوشش 90 درصد تذکر گیرندگان در طرح نور

طرح نور در مجتمع های تجاری اطراف حرم رضوی اجرا می‌ شود

بزرگترین دورهمی فرهنگی تربیتی دختران مازندران برگزار شد

محدودیت‌های ترافیکی آخر هفته جاده‌های کشور