پیام مازند

آخرين مطالب

اقتصاد مقاومتی تنها در تاب آوری مردم معنا شده است گفتگو

اقتصاد مقاومتی تنها در تاب آوری مردم معنا شده است
  بزرگنمايي:

پیام مازند- یک دکترای کارآفرینی و مدرس دانشگاه اظهار کرد: براساس شعار سال رهبری تحت عنوان تولید، دانش بنیان و اشتغالزایی بخش عمده این شعار توجه به حوزه تولید است تولیدی که منجر به اشتعالزایی شود.

سعید محمدپور در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه اگر قرار است اشتغال پایداری صورت گیرد و ارزش افزوده بیشتری برای جامعه داشته باشد باید مسیر تولید از مسیر دانش بنیان باشد، افزود: این ساختار بسیار مناسبی است که در تمام کشورهای پیشرفته دنیا در حوزه اقتصاد اتفاق افتاده است.

این کارآفرین برتر استان مازندران با اشاره به اینکه از سال 90 تاکنون تاکید رهبر به حوزه تولید، اشتغال و اقتصاد بوده تا گام به گام به فرایند دانش بنیان رسیده است، گفت: شعار امسال بسیار کاربردی بوده و در صورت عملی شدن گره گشا خواهد بود.

زیرساختهای اجرایی شدن شعار سال مهیا نیست

محمدپور با بیان اینکه برای عملی شدن شعار سال باید زیرساخت اجرایی آن در کشور مهیا شود، تصریح کرد: یک محور مهم عملی شدن این شعار بحث دانش و نیروی انسانی متفکر در جامعه است که ما یکی از کشورهای برتر در این حوزه هستیم.

مدیرعامل مرکز کارآفرینی مهام تبرستان ادامه داد: مسئله مهم در تحقق این امر همراهی و هماهنگی بین دستگاه هاست که آیا سازمان های ما این تفکر را دارند یا خیر و آیا مفهوم دانش بنیان را درک کردند و به ارزش استفاده از این فرایندها پی بردند، قاطعانه پاسخ من خیر است چون تا به امروز مشکل اصلی در بخش مسئولان تصمیم گیر، تصمیم ساز و حاکمیتی است.

وی از توجه دولت جدید به تسهیل کسب و کار خبر داد و گفت: با وجود تاکید دولت به دستگاه های اجرایی اما تنها 5 وزارتخانه اعلام آمادگی کردند، این موضوع نشان می دهد که ما مشکل ریشه ای داریم و صرف تغییر عناوین در چنین مباحثی مشکلات حل شدنی نیست.

محمدپور با بیان اینکه شعارها همیشه تذکر دهنده هستند، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب بسیار هوشمندانه تذکر دادند که مبادا بجای عمل فقط به سربرگ نویسی و نصب بنر و تبلیغات بیلبردی خلاصه شود، وقتی رهبر جامعه چنین چیزی را تذکر می دهند یعنی متوجه ضعف مدیران هستند.

این دکترای کارآفرینی با اشاره به اینکه در اجرای شعار اقتصاد مقاومتی موفق نبودیم، یادآور شد: آیا واقعا اقتصاد ما مقاومتی است و توانستیم در تحریم ها اقدامی انجام دهیم، ما اقتصاد مقاومتی را فقط در انعطاف پذیری و تاب آوری مردم خلاصه کردیم و گرنه در اقتصاد اتفاقی نیفتاد.

وی با اشاره به اینکه سیاستگذاران، تسهیلگران این جریان هستند، خاطرنشان کرد: هر اتفاق خوبی ابتدا باید از سوی مدیران تصمیم ساز، تصمیم گیر و حاکمیت اتفاق بیفتد.

این کارآفرین برتر افزود: امروزه فرصت طلبانی در صحنه حضور دارند که از شعار سال با عناوین متفاوت سواستفاده کرده و به دنبال مقاصد و منافع سازمانی و فردی خود بوده و آفت های این حوزه اند.

وی با اشاره به اینکه کشور در بیوتکنولوژی، نانو، فنآوری های نوین و پیشرفته بسیار توانمند شده و اقدامات خوبی شده است، تصریح کرد: در دولت گذشته اتفاقات خوبی در حوزه دانش بنیان رخ داده و طرح های نوآور، پردیس‌ها، مراکز رشد و تولیدهای دانش بنیان خوبی ایجاد شد.

عدم توجه به موضوع تولیدات دانش بنیان

محمدپور با اشاره به اینکه از تولیدات دانش بیان در بدنه اجرایی کشور استفاده نمی شود گفت: تا مادامی که از تولیدات و محصولات دانش بنیان در بدنه اجرایی استفاه نشود این فرایند توسعه ناقص بوده و ایجاد سرخوردگی می کند و مهاجرت مغزها را به دنبال دارد.

مدیرعامل مرکز کارآفرینی مهام تبرستان با بیان اینکه حوزه دانش بنیان به شرطی که به تولید متصل شود بسیار اشتغالزاست یادآور شد: متاسفانه هنوز بخشی از سِت سُرُم مورد نیاز بیماران وارداتی است زیرا مافیای تولید اجازه نمی دهند تولید در کشور رشد کند.

محمدپور با اشاره به اینکه تولید فقط با دانش بنیان بودن رشد نمی کند چراکه قوانین رشد تولید شامل مواردی چون تامین اجتماعی، کارگر و کارفرما و بارزار فروش است گفت: مدیران نباید اسیر شعارزدگی شوند، باید با حقایق روبرو شده و بر اساس آن تصمیم گیرند.

وی با بیان اینکه بجای پرداختن به چیزهای جدید باید از داشته های خود به نحو احسن استفاده کنیم افزود: در حوزه پزشکی و صنعت خودرو ظرفیت عظیمی وجود دارد و قرار نیست سراغ موضوع جدید برویم، اگر از همین داشته ها استفاده کنیم و به دانش روز مجهز شویم گام بزرگی برداشته ایم.

این مربی و مدرس کارآفرینی از آماده نبود زیرساخت ها در حوزه های مختلف در کشور خبر داد و گفت: نباید واژه دانش بنیان را پیچیده کنیم، هر عملی که مبتنی بر دانش باشد ارزشمند است، با کرونا آموزش های مجازی رشد چشمگیری داشته که شاخه ای از دانش بنیان است اما چون هنوز ظرفیت زیرساختی آن آماده نبود کیفیت مطلوب نشد و این ضعف است.

محمدپور با اشاره به اینکه در بعضی حوزه ها در ردیف 7 کشور برتر دنیا هستیم اما خروجی آن را در جامعه مشاهده نمی کنیم تصریح کرد: نباید سراغ موضوعاتی برویم که در مقدمات و بدیهی ترین امور آن مانده ایم، اینکه با این حجم از ظرفیت و ادعا شاهد رشد جامعه و اقتصاد نیستیم و چرا مشکل اشتغال ما حل نمی شود، یا دروغ می گوییم و یا از پتانسیل ها استفاده نمی کنیم.

وی ادامه داد: قرار است دانش بنیان کیفیت محصول را بالا برده و خلا کیفی را حل کند ولی چنین اتفاقی نیفتاده چون ما مفهوم را درک نکرده و به دنبال کار نمایشی هستیم.

این کارآفرین برتر یادآور شد: بسیاری از بخش های خصوصی با عناوین متفاوت فقط برای اینکه عده ای در داخل آن کارهای دیگری انجام دهند شکل گرفتند، یعنی دنبال رانت دیگری بودند.

محمدپور با اشاره به اینکه باید بر قسمت هایی متمرکز شویم که ما را در چالش های سرمایه محور قرار ندهد، اظهار کرد: تولید دانش بیان می گوید باید جایی دست بگذاریم که تعدیل سرمایه داشته باشیم، باید جریانی ایجاد کنیم که ارزش افزوده بیشتری ایجاد کند تا اعتماد مردم به تولید داخلی بیشتر شود.

این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: ما صنعت برتر نساجی داشتیم که با ورشکستگی مواجه شد؟ آیا نداشتن فرد با دانش و متخصص صنعت نساجی را نابود کرد، اگر چنین است پس دانشگاه ها را تعطیل کنیم، این مقایسه ها همان درد و نقطه ضعف تولید است.

وی ادامه داد: از سال 47 صنعت خودروسازی با تلاش برادران خیامی در کشور فعال شد یعنی بعد از گذشت بیش از 50 سال قادر نیستیم برای چهار متخصص سرمایه گذاری کنیم تا دانش نوین را از شرکت های نوین خودروسازی جهان یاد گرفته و در کشور پیاده کنند تا صنعت خودرو سازی ما از کیفیت استاندارد برخوردارشود، چطور صنعت هوا و فضا در کشور توسعه یافته و ما قادر به ساخت پهباد و مهندسی معکوس هستیم اما نمی توانیم دوچرخه بسازیم و باید وارد کنیم، پس منابع انسانی داریم اما اشکال از سیاست گذاران بالادست است که نمی خواهند تولید ما رشد کند.

محمدپور تصریح کرد: پشت صنعت ما مافیایی هستند که باید با ورود قطعات بنجل چینی ثروتمند شوند و اگر اقتصاد کشور چاق شود جیب آنها کوچک می شود.

وی گفت: ما فقط شعار می دهیم اما در عمل کدام نخبه ما صدرنشین کرسی های اجرایی شدند، 80 درصد کسانی که در بنیاد ملی نخبگان ثبت نام می کنند برای برخوردای از مزیتش از جمله بحث سربازی است، نخبگان در جامعه ما بجای اینکه طلبکار باشند بدهکار هستند، باید این نگاه از جامعه برداشته شود و نخبگان باید حل مسله کنند نه اینکه خودشان مسئله باشند.

این کارشناس و محقق حوزه کارآفرینی گفت: هرچه ساختار شعار هوشمندانه است اما در حوزه عمل اتفاقی رخ نمی دهد، سرریز آمار رشد چند برابری در جامعه مشاهده نمی شود چراکه آمارها دروغین هستند.

محمدپور خاطرنشان کرد: ضعف آموزشی داریم و آموزش ها در حوزه مدیریت و خلاقیت به‌روز نیستند، نیاز داریم هم در ساختارهای حاکمیتی و مدیریتی و هم در ساختارهای خصوصی بروز شویم.

وی با بیان اینکه قیمت ها هرگز ملاک اول انتخاب مشتریان نیستند و دانش و فناوری در تولید محصول اهمیت دارد خاطرنشان کرد: آمار تعداد تلفن های همراه هوشمند گران قیمت بفروش رفته را بررسی کنید و یا برندهای پوشاک که چطور خریداران زیادی دارد، این نشان می دهد که اگر تولید کننده کارش را درست انجام دهد و درست معرفی کند مشتری وجود دارد.

محمدپور گفت: مگر ما تلفن همراه جی ال ایکس نداشتیم مگر دانش بنیان نبود پس الان کجاست؟ تا زمانی که نیروی انسانی به دانش کاربردی و به‌روز دنیا متصل نشود و خود را با صنایع مرتبط و مدرن دنیا مرتبط نکند و هماهنگی بین مدیران تصمیم ساز با بخش تولید برقرار نشود اتفاقی رخ نمی دهد.

وی با نقد عدم شفافیت در حرف و آمار و عملکرد مسئولان اظهار کرد: تصمیمات سلیقه ای غیرکارشناسی، عدم استفاه از نیروی کارشناس حرفه ای، عدم ارتباط مناسب با بخش خصوصی خبره در حوزه اشتغال و عدم شناسایی مناسب نیازهای جامعه، منجر به تصمیمات غلط شده و مانع رشد اقتصادی است.

این کارآفرین برتر با اشاره به اینکه اگر اراده در تصمیم گیران و تصمیم سازان کشور باشد، می توان به رشد اقتصادی امیدوار بود تصریح کرد: مادامی که برنامه نداشته باشیم ایده ها در حد آرزو است، بنابراین شعار بدون برنامه نیز فقط یک خیال باطل است.

محمدپور دوران اقتصاد نفتی را تمام شده دانست و گفت: مادامی که برای دانش احترام قایل نشویم، به وادی توسعه قدم نخواهیم گذاشت؛ باید بپذیریم که نفت برای اقتصاد تنبل است و کشورهای هوشمند آن را به حوزه توسعه ای تبدیل می کنند.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/254912/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آفتاب گرم بهاری در مازندران

رستاخیز یکخوابه ها در تهران / اجاره آپارتمان 30 تا 50 متر

ماجرای قطع 40 اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی

موج کوتاه در دریای خزر

بازدید بیش از 3میلیون زائر از یادمان‌های شهدا

سخنان سردار رادان درباره اجرای طرح حجاب «نور»/ «چشم مردم وقتی به بی‌حیایی عادت کند، آرام آرام غیرت گرفته می شود»

اعلام آمادگی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

افتتاح مجموعه ورزشی پشته حسین آباد خرم آباد

وضعیت جاده‌ها، امروز 7 اردیبهشت 1403؛ ترافیک سنگین در محور چالوس

ماجرای قطع 40 درخت در نوشهر

پرهزینه و زیان‌ده؛ پول قرارداد پرداخت بازیکنان استقلال و پرسپولیس از جیب کارگران و بازنشستگان!

طرح مشاوران ترامپ برای مجازات کشور‌هایی که دلار را کنار می‌گذارند

تداوم پایداری جوی تا نیمه هفته آینده در مازندران

رشته های دانشگاهی را به سمت نیازهای جامعه سوق دهیم

ترافیک سنگین در محور چالوس/بارش باران در برخی محورهای 3 استان

طرح نیمه‌تمام زباله‌سوز ساری به کجا رسید؟

شکایت شرکت نقل‌وانتقالاتی از پورتو برای پول انتقال طارمی

علاقه مندی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

تصاویری از تجمع روحانیون در حمایت از طرح «نور» با لباس جنگی

ترافیک سنگین در محورهای کرج - چالوس

برگزاری جلسه بررسی نحوه تقسیم و توزیع آب در دشت هراز

تقدیر پلیس از بانوان آبادانی

ضرب و شتم شدید یک پرستار در بیمارستان چالوس/ پیگیری قضایی در حال انجام است

نشست استاندار مازندران با نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان استان

روس‌ها متقاضی سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

تصاویر قطع 40 اصله درخت در کجور آرشیوی است

نور فلسفه و حکمت، روشنی‌بخش مسیر نصف جهان شدن اصفهان

ایمن سازی و تاب آوری خط تغذیه گاز 110 میلیمتر پلی اتیلن در چگنی

ماجرای قطع 40 اصله درخت در کجور چیست؟

ضرورت لایروبی مستمر حوضچه نیروگاه نکا

استقبال از قهرمان قایقرانی آسیا و مرد المپیکی در بابلسر

تعجب آلمانی‌ها از سرعت سقوط پول ملی ایران!

لزوم لایروبی مستمر حوضچه نیروگاه نکا

دعوت استاندار از سرمایه گذاران و خیران برای مشارکت در طرحهای توسعه استان

دعوت استاندار لرستان سرمایه گذاران و خیران برای مشارکت در طرحهای توسعه استان

برگزاری با کیفیت کنکور مورد توجه دولت سیزدهم است

استقبال بابلسری‌ها از مرد المپیکی قایقرانی

موسوی سومین طلایی مازندران در پیکار‌های انتخابی ووشو جام جهانی

ترافیک سنگین در محور چالوس/ این محورها مسدود هستند

ضرب‌الاجل استاندار لرستان برای قدیمی‌ترین پروژه خرم‌آباد

تقدیر آیت‌الله مکارم‌شیرازی از اقدامات فراجا در مسئله حجاب

عملیات «وعده صادق» ابهت پوشالی و شکستنی اسراییل رو اثبات کرد

دولت سیزدهم در مبارزه با فساد کارنامه خوبی ارائه دهد

اجرای اعمال محدودیت‌های ترافیکی در محورهای مواصلاتی مازندران

پایان نوبت نخست آزمون سراسری مازندران در صحت و امنیت

(تصاویر) تجمع روحانیون در حمایت از « طرح نور » با لباس جنگی

ببینید | پول بده لایک کن!

چالوس / ضرب و شتم پرستار در بیمارستان

از «گشت ارشاد» تا «طرح نور» فقط دو نوروز فاصله افتاد؛ برای زنان پرونده قضایی تشکیل می‌شود؟

تاکید امام جمعه قم بر همراهی همه دستگاها برای استمرار اجرای طرح نور