پیام مازند

آخرين مطالب

آیین های رمضانی برگرفته از کتاب و سنت در مازندران مقالات

آیین های رمضانی برگرفته از کتاب و سنت در مازندران
  بزرگنمايي:

پیام مازند- ماه رمضان که می‌آید، سنت‌هایی که ریشه در نوع دوستی، کتاب و سنت دارد رواج می‌گیرد و این ماه حال و هوای خاص خود را داراست.

از آئین‌های پیش رمضانه و استقبال چندروزه مردم استان، آذین بندی و غبارروبی مساجد و بقاع متبرکه و اماکن مذهبی که بگذریم و به ماه الهی و رحمت پاگذاریم، رسم‌هایی جان می‌گیرد که جای آن ریشه در قلب و جان مردم مازندران دارد.

آیین‌هایی ساده از رسم‌های مردم مازندران ریشه در خداخواهی و پاک سرشتی مردم استان دارد و هرسال با ماه رمضان، این رسم‌ها تکرار می‌شود.

سحری خوانی

سحری خوانی و یا بیدارکردن همسایه و اهالی محله برای سحر در گذشته‌های نه چندان رونق بیشتری داشت و امروز با حضور تکنولوژی و ابزارهای نوین چندان همانند گذشته اجرا نمی‌شود.

در گذشته‌های نه چندان دور رسم برآن بود برای بیدارکردن مردم و همسایه برای سحر، برخی‌ها ظرفی فلزی و چوبی برمی داشتند و روی آن می‌کوبیدند و با صدای بلند می‌خواندند، «سحر است برخیز که صبح صادق آمد» و مردم را برای سحری خوردن و روزه گرفته بیدار می‌کردند.

همچنین همسایگان اگر می‌دیدند چراغ خانه‌ای خاموش است درب خانه را می‌کوبیدند و اهالی خانه را برای سحری خوردن بیدار می‌کردند.

محمد اسدی کارشناس فرهنگ عامه در مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه آئین سحرخوانی از رسم‌های قدیمی مردم مازندران به شمار می‌رود که همچنان به شیوه‌های سنتی در برخی مناطق روستایی ادامه و رواج دارد، افزود: اگرچه این سنت در روزگار کنونی کمرنگ شده ولی همچنان متداول و پابرجا است.

وی با اظهار اینکه در روستاهای کوهستانی نظیر کجور، سوادکوه، روستاهای تنکابن و بابل و مناطق بالادست ساری می‌توان رد و نشانه‌هایی از آئین سحری خوانی گرفت، افزود: مردم استان آئین‌های معنوی و رسم‌های زیادی دارند که ریشه در فرهنگ و سنت و پاک سرشتی آنان دارد.

آیین های رمضانی برگرفته از کتاب و سنت در مازندران

وی نذر ختم انعام را از دیگر آئین‌های مومنانه مردم استان برشمرد و گفت: افرادی که دارای حاجتی هستند برای برآورده شدن آن نذر ختم انعام می‌کنند و در این آئین از کسانی که در تلاوت و قرآئت قرآن تبحر دارند برای خواندن قرآن دعوت می‌شود و هنگام تلاوت مقداری نمک، چندقرص نان و چند ظرف آب در سینی بزرگی قرار می‌دهند و در مجلس می‌گذارند.

وی نذر حلوا را از دیگر آئین‌های سنتی مردم مازندران در ماه رمضان بیان کرد و گفت: این رسم بیشتر از نیمه ماه رمضان و همزمان با میلاد امام حسن مجتبی (ع) اجرا می‌شود و افرادی که حاجت دارند برای نذر خرما و چای و قند به مساجد می‌برند تا بین روزه داران و اهالی توزیع شود.

این رسم بیشتر از نیمه ماه رمضان و همزمان با میلاد امام حسن مجتبی (ع) اجرا می‌شود و افرادی که حاجت دارند برای نذر خرما و چای و قند به مساجد می‌برند تا بین روزه داران و اهالی توزیع شود

روزه سری یا روزه اولی

روزه سری از رسم‌های آئینی مازندران در ایام ماه رمضان به شمار می‌رود و طبق این رسم دختران و پسرانی که برای اولین بار روزه می‌گیرند، هدایایی از سوی والدین به آنان داده می‌شود و رسم براین است که تا هدیه‌ای نگیرند افطار نمی‌کنند.

طلاجات، چادر نماز، پول از جمله هدایایی است که بین روزه داران کوچک اهدا می‌شود. علاوه براین مردم مازندران در این ماه صله رحم را به جای آورده و به فقرا، محرومان و آشنایان افطاری می‌دهند.

قرآن به سر

با ورود به شب‌های قدر، آئین‌های رمضانه مازندران رنگ دیگری به خود می‌گیرد و همزمان با دیگر مناطق آئین‌های ویژه شب‌های قدر و عزاداری مولای متقیان در مساجد و تکایای استان برپا می‌شود و پس از برپایی مراسم قرآن به سر مراسم سوگواری و عزاداری برپا می‌شود. زنان و مردان مازندرانی مانند مردم دیگر استان‌های کشور شب‌های قدر تا صبح بیدار مانده، دعا می‌خوانند و قرآن بر سر می‌گذارند.

آیین های رمضانی برگرفته از کتاب و سنت در مازندران

غذاهای محلی رمضانه

شیرآش، راغون دشو، شکرپلا، اوحلوا، آش ساک، کوکو، شامی سبزی، تخم مرغ و برنج خوردنی‌های این سفره‌ها را تشکیل می‌دهند، طی سال‌های اخیر که کرونا سبب شد تعطیلی بسیاری از کسب وکارها و ضرر و زیان مشاغل و خانوارها شده است. آیین‌هایی نظیر کمک مومنانه، افطاری ساده و پویش‌های مختلف در استان اجرا شده است.

حجت الاسلام محمدمهدی شریف تبار مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به برنامه‌های مختلف این سازمان در ماه رمضان اظهار داشت: جشن روزه اولی، برپایی افطاری ساده و افطاری مادرانه به مناسبت وفات حضرت خدیجه (س) از جمله برنامه‌ها است.

وی افزود: برنامه‌های مختلف قرآنی، کرسی‌های تلاوت و جلسات خانگی، پویش افطاری ساده و مواسات، تولید محتوی رسانه‌ای و برنامه‌های زنده اینترنتی در بستر فضای مجازی، همکاری با صدا و سیما در تولید 13 برنامه ویژه مساجد شاخص استان، نشست‌های مختلف در بحث جهاد تبیین و جلسات تفسیر قرآن کریم در شهرهای استان از جمله برنامه‌ای این اداره کل در این ماه مبارک به شمار می‌آید.

مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران بر توسعه محافل دینی و خانگی تدبر قرآنی تاکید کرد و گفت: طی تفاهمنامه بر این تاکید شد که جلسات تدبر قرآنی بیشتر توسعه یابد تا طرح خانواده قرآنی محقق شود.

حجت الاسلام شریف تبار برگزاری مراسم شب شعر آئینی با حضور شاعران بومی را از دیگر برنامه‌ها بیان کرد و گفت: کرسی‌های تلاوت قرآن نیز از دیگر برنامه‌های ماه رمضان است.

آئین وداع با ماه رمضان در شب‌های پایانی این ماه مبارک برگزار می‌شود و مداحان و مبلغان دینی ندای الوداع با رمضان، الوداع شهر نورالقرآن را سرمی‌دهند و با خواندن سروده‌های محلی با ماه رمضان وداع می‌کنند وبرای برپایی جشن بزرگترین عید اسلامی مهیا می‌شوند.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/254939/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برگزاری آیین شکرگزاری رحمت ماه صیام در منطقه لفور مازندران

تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت هدف اصلی «طرح نور» است

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی در قزوین

آیت الله علم الهدی: تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت، هدف اصلی «طرح نور» است

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور» /آموزش و پرورش موافقت کند اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند

ماجرای چاقوکشی و ضرب و شتم در کشتی مازندران

ترافیک سنگین در جاده چالوس

حمله موشکی به اسراییل اعجاز وعده صادق بوده است

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی

جزئیات پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور + سایت ثبت‌ نام

برگزاری کنگره 400 شهید روحانی مازندران

پرداخت تسهیلات خوداشتغالی به مددجویان شهرستان نور

حضور 90 بازیکن و مربی در سومین مرحله جشنواره مینی بسکتبال کشور

ماجرای چاقوکشی و ضرب و شتم در کشتی مازندران | روایت داور مصدوم: فیلم تا قبرس و آلمان هم رسیده است، کتک خوردن یک داور! | آقایان برای رضایت گرفتن ...

همه چیز درباره واریز یارانه کمک معیشتی فروردین‌ماه | جیب سرپرستان خانوارها پر پول شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مرگ 91 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر در مازندران

کنگره 400 شهید روحانی استان مازندران برگزار می‌شود

توجه ویژه دولت برای رفع عقب ماندگی‌های بخش آب در مازندران

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

انتصاب جدید در ستاد مرکزی راهیان نور کشور

کشف و توقیف چوب جنگلی قاچاق در آمل

مسدود شدن 205 چاه غیرمجاز در مازندران

امید به بازگشت روز‌های خوب نساجی

مرگ 91 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر

حمایت از تشکل‌های مردم پایه فرهنگی هنری در مازندران

انتصابات جدید در ستاد راهیان نور

امواج آرام خزری در مازندران

اقدام غیر قانونی در شرکتی کردن پرسنل سابق موسسه اعتباری نور

تعیین تکلیف حدود 7 هزار چاه کشاورزی در مازندران

رتبه نخست مازندران در صادرات لبنیات

تردد در راه های مازندران عادی و روان است

بازار برنج در مازندران از رکود خارج شده است

اولتیماتوم 2 ماهه بازرسی لرستان برای تکمیل پل شوراب

ایران‌چک 500 هزار تومانی در بازار؟! + عکس

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

محدودیت‌های ترافیکی جاده‌های شمال در آخرین روز فروردین

حمله اسرائیل به جنوب سوریه

اعزام 15 هزار دانش‌آموز به اردوی راهیان‌نور و پیشرفت

تقویت احساس ارزش واقعی تولید برنج در زندگی کشاورزان مازندرانی

هوای صاف تا نیمه ابری در مازندران

جزییات پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد