پیام مازند

آخرين مطالب

راهکارهای تحقق شعار سال در مازندران گفتگو

راهکارهای تحقق شعار سال در مازندران
  بزرگنمايي:

پیام مازند- بابک مومنی در گفت و گویی اظهار کرد: شعار سال 1401 و مسیر نویی که رهبر معظم انقلاب در طلیعه قرن جدید پیش روی ملت شریف ایران گشودند موضوع خطیر فعالیت های دانش بنیان و اشتغال آفرین برای توسعه ظرفیت های تولید و استقلال و خودکفایی کشور است که به پشتوانه مجاهدت های علمی و تلاش های ارزشمند سالیان متمادی اتفاق افتاده و تجربه گرانسنگی است که ملت ایران و مسئولین کشور در ارج نهادن به سرمایه های انسانی کشور بدست آورند.

مومنی، موضوع بسیار مهم رهبری انقلاب و تذکر جدی ایشان را استفاده نمایشی و دستاویزی شعار سال عنوان کرد و افزود: اینکه شعار و هدف و راهبرد اساسا باید از روی مکاتبات اداری و بنرها و تراکت ها خارج شود و به شکل عملیاتی و میدانی آثار و نتایج آن بر اساس معیارها و شاخص های کمی در پایان اولین سال قرن جدید به شکل ملموسی اتفاق بیفتد موضوع قابل تاملی بود که عنوان شد.

وی با بیان اینکه استان مازندران دارای پویا و فعال ترین شبکه های دانشگاهی کشور است خاطرنشان کرد: با توجه به منابعی که گاهی در بخش آموزش عالی این استان قرار گرفته به مراتب محدودتر از برخی استان های دیگر بوده است اما در تولید علم پیشتاز و موفق بوده لیکن علیرغم اتفاق های خوبی که رخ داده است شاید هنوز ظرفیت های لازم برای اینکه بتوان به شکل کاربردی و نافع از تولیدات استان در مسیر تحقق اهداف پیش بینی شده و تعالی مد نظر استفاده کنیم در حد انتظارات مهیا نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیم نور نکته دیگر در جهت همگرایی و هم افزایی فضای دانشگاهی و نخبگانی مازندران را تشکیل شبکه علمی تخصصی از دانشگاهیان و نخبگان برای موضوعات مختلف دانست و گفت: به جای کارهای جزیزه ای هر دانشگاه و برنامه ریزی فردی برای گسترش روحیه کار تیمی و استفاده از همه ظرفیت های علمی می توان با تشکیل این شبکه گسترده فراگیر در سطح استان بستر تحقق اهداف را در ذیل آن پیگیری کرد. 

مومنی، سه طرح محوری برای تحقق عملیاتی شعار سال در استان مازندران مطرح و تاکید کرد: راه اندازی کلینیک های ویژه ارائه خدمات حرفه ای در دانشگاه های غیرپزشکی استان، حضور دانشگاه های مازندران در طرح های کلان ملی به عنوان یک بازوی مشورتی و حمایت جدی اقتصادی از واحدهای تحقیق و توسعه در بخش های تولیدی دولتی و خصوصی می تواند راهکارهای تحقق عملیاتی شعار سال باشد.

وی در توضیح راهکار نخست اظهار کرد: در سال های اخیر بیش از 80 درصد نسل جوان و دانش آموخته مقطع متوسطه در کشور پشت درب های کنکور پزشکی معطل می مانند و سراغ دیگر رشته ها نیز نمی روند و تمام هدف گذاری از تحصیل ورود به رشته پزشکی و گاهی تعداد محدودی از رشته های پیراپزشکی می شود. حال سوال اینجاست که چرا امروز رشته های کشاورزی و فنی مهندسی مورد اقبال علاقه مندان به تحصیل صورت نمی گیرد.

مدیر دفتر کارآفرینی و ارتباط با صنعت دانشگاه پیام نور مازندران، اضافه کرد: قطعا با نگاهی به گذشته و رشته های پزشکی می توان دریافت که دانشجو در حین تحصیل با محیط کسب و کار و فعالیت حرفه ای خود آشنا می شود و با اتمام تحصیل آماده ارائه خدمت می شود. حال چرا در باقی رشته های تحصیلی این بستر فراهم نمی شود.

مومنی با اشاره به تجربه موفق دانشگاه های علوم پزشکی شهرستان های مختلف در راه اندازی کلینیک های طوبی در سطح استان گفت: اگر در کنار دانشگاه های کشاورزی و فنی و مهندسی، کلینیک ویژه این رشته ها وجود داشته باشد قطعا علاوه بر ارتقا مهارت دانشجویان برای آمادگی حضور در بازار کسب و کار، ارتقا منابع درآمدی دانشگاه ها را به همراه خواهد داشت تا مراکز آموزش عالی عملا تا این حد وابسته به بودجه های دولتی برای گذران فعالیت های جاری و توسعه ای خود نباشند.

وی با هشدار نسبت به آینده وضعیت آموزشی در سطوح عالی گفت: اگر چنین فرصت هایی در دانشگاه فراهم نشود با کاهش اقبال به تحصیل روبرو خواهیم شد.

عضو هیات علمی و استادیار دانشگاه پیام نور مازندران با تبیین راهکار دوم اظهار کرد: حضور دانشگاه ها در طرح های کلان ملی به عنوان یک بازوی مشورتی که نتایج و دستاورد هایش برای پروژه ها الزام آور باشد دیگر راه تحقق و عملیاتی کردن شعار سال یعنی دانش بنیان است.

مومنی با اظهار به اینکه چندین سد در حوضه آبریز دریای خزر در دستور کار قرار دارد که بعضی نیز محل مناقشات جدی است چراکه حضور بخش جامعه علمی در مراحل توجیحی این پروژه ها محدود و حتی نزدیک به صفر است افزود: نتیجه چنین پروژه هایی این است که رنگ سیاسی آن پر رنگ تر از رنگ علمی آن می شود که در خصوص پروژه انتقال آب بین حوضه ای مکرر شاهد این موضوع هستیم.

وی با اشاره به اینکه سرمایه های عظیم ملی در پروژه ها درگیر می شود تصریح کرد: مطلوب تر خواهد بود اگر یک سهم اقتصادی مشورتی کوچک برای دانشگاه تعریف شود چراکه در ازای آن خدمات علمی و فکری، جلوی پروژه های غلط گرفته می شود و مسیر برای پروژه های درست و فنی که نیاز منطقه است هموارتر خواهد شد.

این محقق، پژوهشگر و دکترای علوم و مهندسی آب یادآور شد: باید برای حضور جدی و میدانی دانشگاه ها در طرح های کلان ملی ظرفیت سازی شود که راه را برای ارتقای مهارتی نسل جدید هموار می کند.

مومنی پیشنهاد سوم برای تحقق شعار سال را حمایت جدی اقتصادی از واحد های تحقیق و توسعه که اصطلاحا به آن(R & D) گفته می شود دانست و اظهار کرد: در کنار بنگاه های اقتصادی اعم از دولتی و به ویژه بخش خصوصی آن چیزی که می تواند تولید را در کشور ما از بافت سنتی نجات دهد و افق های خلاقیت، نوآوری و پیشرفت را باز کند، وجود واسطه های تحقیق و توسعه بین دانشگاه به عنوان عرضه کننده علم و واحدهای تولیدی به عنوان مصرف کننده یا متقاضی علم است.

وی با اشاره به اینکه فعالیت در زمینه تحقیق و توسعه دستاوردهای میان مدت و بلند مدت دارد خاطرنشان کرد: اگر بنای این داریم که دانش بنیان شدن تولید را از دانشگاه به جامعه و صنعت منتقل کنیم لازمه اش حمایت اقتصادی است. دانشجو باید در قالب فعالیت در کلینیک های حرفه ای، مهارت را در کنار استاد خود بیاموزد تا بتواند در پایان تحصیل خود فعال حرفه ای باشد. 

مدیر دفتر کارآفرینی و ارتباط با صنعت دانشگاه پیام نور مازندران توصیه کرد: شرکت های شتاب دهنده تیم هایی را در قالب مراکز نوآوری و رشد از دانشجویانی که مهارت کسب کردند، طراحی و محیط کسب و کار را فراهم کنند.

مومنی کارآموزی های مهارت محور در زمان تحصیل را ظرفیت بسیار خوب فرصت های اشتغال آفرینی دانش بنیان دانست و افزود: متاسفانه در بین بسیاری از دستگاه های اجرایی که وظایف نظارت، پشتیبانی و هماهنگی را برعهده دارند، درک درستی از مشوق ها و ظرفیت موجود دانش بنیان وجود ندارد و بنگاه های نوپای دانش بنیان اقتصادی بدون حمایت، گرفتار بروکراسی اداری می شوند که باعث بسته شدن دست و پای آنان است.

وی اضافه کرد: دانشگاه ها نیز در قالب مراکز رشد و نوآوری باید توجه بیشتر به سمت ظرفیت های درونی خویش داشته باشند و برای دانشجویی که قرار است مهارت و حرفه  بیاموزد این موقعیت را در اختیار قرار دهند.

عضو هیئت علمی و استادیار دانشگاه پیام نور مازندران گفت: باید اولویت های استان مازندران روشن و راهبرد واقعی مشخص شود تا منابع و انرژی که جای جای استان وجود دارد هدر نرود.

مومنی با بیان اینکه ارتقای ارزش فعالیت های دانش بنیان، در برنامه ارتقای اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه ها است گفت: در حال حاضر سند ارتقای اساتید تاکید بر آموزش و پژوهش کلاسیک و سنتی و معطوف به تولید مقالات isi و پژوهشی است که مشخص نیست آیا بخشی از آن بدرد جامعه می خورد یا خیر.

وی ضمن اشاره به اینکه برای فعالیت دانش بنیان مسیر سخت و امتیازات محدودی در نظر گرفته می شود تصریح کرد: اگر واقعا می خواهیم به سمت توسعه فعالیت دانش بنیان و دانشگاه کارآفرین حرکت کنیم باید قید و بند مقالات را از پای اساتید برداریم.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/254987/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از بازگشت ون‌های گشت ارشاد

اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا

حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

سردار رادان: حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

ضرورت لایروبی حوضچه نیروگاه نکا/ پیشرفت زباله سوز ساری شتاب گرفت

مردم همراه و حامی پلیس برای اجرای طرح نور هستند

12 زنجیره ارزش در مازندران تعریف شد/ حضور 27 واحد تولید در اکسپو

سردار رادان: در طرح نور، رئیس جمهور از ما حمایت کرده است

سردار رادان: در طرح نور، ما حمایت رئیس جمهور و قوه قضائیه را داریم

حسن یزدانی به تشک برگشت

طرح نور طرحی برای صیانت از عفاف و حجاب دختران ایران

اعلام نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم آباد

اجتماع دختران دانش آموز در حرم حضرت معصومه (س)

آئین تجلیل از، برترین‌های المپیاد‌های علمی دانش آموزی در بابل

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

حمایت قاطع بسیج اساتید حوزه علمیه استان همدان از طرح نور فراجا

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

سردار رادان: در طرح نور به‌دنبال حجاب و عفاف و صیانت از دختران و خواهران خودمان هستیم/ شهادت می‌دهم که رئیس قوه قضائیه در حمایت از طرح حجاب و عفاف مردانه کنار ما بوده/ شهادت می‌دهم رئیس‌جمهور از ما حمایت کرده است

رادان: طرح نور، طرح امنیتی انتظامی نیست

سردار رادان: طرح نور اصلا طرح امنیتی و انتظامی نیست

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای طرح نور

ریتم شبانه‌روزی یا ساعت بدن چیست؟

جلسه شورای فرهنگ عمومی - ساری

لبخند شکوفه های بهاری در مازندران

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ذخیره‌سازی 2831 تن مرغ در سردخانه‌های مازندران

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

27 رقم برنج در کشور معرفی شده است

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای «طرح نور»

توزیع انواع بذور اصلاح و گواهی شده برنج بین کشاورزان شهرستان بابل

بیانیه حوزه علمیه خواهران استان یزد در حمایت از طرح نور فراجا

روند تکمیل نیروگاه زباله‌سوز ساری شتاب می‌گیرد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

تردد این خودروها در جاده چالوس ممنوع شد

کشف محموله میلیاردی باتری‌های قاچاق در بابل

تجمع حافظان نور در حرم حضرت معصومه (س)

(تصاویر) شکوفه‌های بهاری مازندران

سهراب و فروغ برای هم شعر می‌خواندند/ فرح پنج بار برای افتتاحیه نمایشگاه سهراب آمد ولی او در نمایشگاه حاضر نمی‌شد؛ هیچ دلیل سیاسی هم نداشت

لزوم افزایش صندوق اعتباری فناوری مازندران

خصوص واقعی قبل از هیاهوی واگذاری!

بهره برداری از دفتر بسیج ورزشکاران شهرستان ساری

برگزاری تجمع حمایتی مردم و بانوان کرمانشاهی از اجرای «طرح نور»

همه مسئولان باید برای اجرای طرح نور کمک کنند

راهپیمایی « جمعه خشم» در مازندران برگزار می شود

برگزاری تور بین المللی دوچرخه‌سواری خزر؛ اواخر اردیبهشت