پیام مازند

آخرين مطالب

پتروشیمی مازندران دارای مجوزهای اولیه محیط زیستی است سياسي

پتروشیمی مازندران دارای مجوزهای اولیه محیط زیستی است
  بزرگنمايي:

پیام مازند- سید محمود حسینی پور، استاندار مازندران در جلسه با اساتید دانشگاهی پیرامون مسائل زیست محیطی پتروشیمی امیرآباد ضمن تاکید بر اهمیت ایجاد اشتغال در استان مازندران، گفت: در آستانه تحول بزرگی در منطقه هستیم. با توجه به اتفاقات مهمی که در همسایگی کشور در حال رخ دادن است و از آنجایی که استان مازندران با چند کشور مهم مرز آبی دارد و در کریدور شمال جنوب قرار گرفته، نیازمندیم که در ابعاد مختلف ژئوپولیتیکی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی فعال‌تر شویم.

وی خطاب به مهمانان جلسه اظهار کرد: دانشگاهیان استان باید با شناخت جدید مسائل منطقه، مباحث را به صورت علمی برای مردم توضیح دهند تا در کنار توسعه همه جانبه که در استان به دنبال آن هستیم، فرهنگ عمومی مردم نیز رشد کند و متناسب با تحولات روز باشد.

حسینی پور با بیان اینکه مرجعیت اطلاعات تخصصی محیط‌ های دانشگاهی است، گفت: جای بحث‌ های تخصصی در محیط های تخصصی است، مخاطب بحث های تخصصی محیط های علمی هستند و به نظر می‌رسد باید این صدا از محیط های علمی و دانشگاه‌ها شنیده شود و نباید مراجع اصلی انتقال اطلاعات صحیح را تغییر دهیم و هر فردی باید نسبت به جایگاه خود وارد بحث شود.

استاندار مازندران افزود: با احساسی کردن این موضوع در فضای مجازی به نظر می‌ رسد ممکن است واقعیت‌ ها در پس ابرهای آلوده‌ پنهان بماند و مردم نتوانند واقعیت را ببینند. بنابراین توصیه من این است که پژوهشگران، توسعه استان را در اولویت‌های پژوهشی خود قرار دهند و هم در مدیریت حوزه اجرایی و هم به شناخت افکار عمومی کمک کنند.

وی با بیان اینکه حفظ محیط زیست باید مورد توجه همه قرار گیرد، تصریح کرد: در این زمینه بر خود لازم می‌دانیم که در مسیر صحیح و به‌ دور از جنجال حرکت کنیم.

حسینی پور اظهار کرد: توسعه همه جانبه برای استان ضروری است و در این خصوص تردیدی نداریم، اما معتقدیم این توسعه یافتگی باید با پیوست محیط زیستی در استان انجام شود و همه شاخص‌ های محیط زیستی رعایت شود.

استاندار مازندران ادامه داد: البته تصمیمات محیط زیستی در استان مازندران هم باید پیوست اقتصادی داشته باشد. یعنی نمی‌توانیم محیط زیست را فدای توسعه اقتصادی کنیم یا توسعه را فدای محیط زیست؛ بلکه هر 2 مسئله لازم است و باید در کنار هم مورد توجه قرار گیرد.

حسینی پور، نقش سازمان‌ های مردم نهاد در حفظ و حراست از محیط زیست را مهم ارزیابی و بیان کرد: این سازمان‌ ها می‌توانند به عنوان نهادهای بی‌طرف و نهاد مردمی بر ارتقای کیفیت محیط زیست کمک کنند، منوط به اینکه تحت تاثیر جریان‌های سیاسی قرار نگیرند.

وی با بیان اینکه جریانات معیوب بدنبال رسیدن به اهدافشان از طریق سازمان های مردم نهاد هستند تاکید کرد: از سازمان های مردم نهادی که وارد جریانات سیاسی نشوند حمایت می کنیم، هم چنان که در استان مازندران سازمان های مردم نهاد محیط زیستی زیادی به ثبت رسیده اند و در حال فعالیت هستند.

استاندار مازندران با اشاره به اینکه سازمان های مردم نهاد در پاکسازی جنگل های استان و محیط زیست به صورت خودجوش در کنار ما و پیشرو بودند، گفت: علیرغم اینکه فراخوان برای دستگاه های متولی بود تا پاکسازی محیط جنگل انجام گیرد اما باز این سمن ها بودند که صدای فراخوان را شنیدند و پیشروتر از دستگاه های مسئول عمل کردند.

حسینی پور با اشاره به اهمیت جهانی جنگل‌های استان و اهتمام دولت در حفظ جنگل ها به عنوان اصلی‌ترین نمودهای محیط زیست مازندران تاکید کرد: اطمینان‌ می‌ دهیم تمام صنایع مادر و اصلی که در استان در حال راه‌ اندازی است استانداردهای محیط زیستی را رعایت کنند. بنابراین حفظ محیط زیست را مسئله حیاتی و مسئله حاکمیتی خود می‌دانیم.

استاندار مازندران عنوان کرد: طبیعت مازندران ثروت ملی ایران است و ما موظف هستیم از این ثروت ملی به خوبی صیانت کنیم و با هیچ فرد و گروهی در هیچ جایگاهی تعارف نداریم و هر فردی بخواهد صدمه‌ای به این طبیعت بزند با او به شدت مقابله خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه هر پروژه‌ای باید پیوست‌های زیست محیطی داشته باشد، درباره پروژه پتروشیمی مازندران گفت: در این خصوص از 2 سال پیش مطالعات زیست محیطی آغاز و این ماموریت در تراز ملی از سوی سازمان محیط زیست کشور انجام و مجوزهای اولیه نیز در این رابطه صادر شد؛ هرچند برای تکمیل ارزیابی‌های نهایی مقرر شد تا شرکت پتروشیمی نقشه ای را تهیه کند و بنابر الزاماتی که سازمان محیط زیست مشخص کرده است پیش بینی‌های لازم محیط زیستی را انجام دهد.

حسینی پور افزود: این آخرین مصوبه ای بود که از سوی 2 تن از معاونین محیط زیست کشور و مسئولین استان انجام شد و مقرر گردید که زمین مربوطه تحویل و کار اجرایی پروژه شروع شود و در طول اجرای پروژه، سازمان محیط زیست به صورت پیوسته نظارت حداکثری خود را بر آن داشته باشد.

استاندار مازندران از مباحث مطرح شده در فضای مجازی همزمان با افتتاح این پروژه یاد و آن را طبیعی توصیف کرد و گفت: وقتی یک پروژه سنگین اقتصادی بعد از سال‌ها در منطقه ای انجام‌ می‌شود موافقان و مخالفانی پیدا می‌کند، کسانی که منافعی دارند به اشکال مختلفی مداخله و مخالفت‌ می‌کنند. در این پروژه نیز این اتفاق رخ داد و بیش از همه بخش محیط زیستی فعال شد.

حسینی پور ادامه داد: با ورود برخی چهره‌های اجتماعی به این موضوع رئیس جمهوری دستور توقف پروژه را صادر کرد تا مطالعات محیط زیستی بیشتری انجام شود و برای این کار نیز سازمان محیط زیست و وزارت کشور مامور شدند و پس از مطالعه گزارش‌های خود را نیز اعلام کردند.

وی با بیان اینکه نگاه ما به محیط زیست و مسئله بیکاری به صورت همزمان است گفت: گروه‌هایی که در استان در حوزه محیط زیست فعال هستند باید بدانند که کنترل آلودگی‌ های محیط زیست نسبت به گذشته بیشتر است و به بهانه حفاظت از محیط زیست نمی شود از ورود توسعه به استان جلوگیری کنیم.

استاندار مازندران با بیان اینکه بیش از 90 درصد درآمد استان از مالیات است، تصریح کرد: تا کی‌ می‌توانیم به حوزه مالیات فشار بیاوریم؟ بنابراین باید به صورت همزمان نگاه همه جانبه داشته باشیم و در عین حفاظت از محیط زیست، به فکر اقتصاد استان نیز باشیم.

حسینی پور اظهار کرد: رئیس جمهور در سفر به استان مازندران از نزدیک واقعیت‌ها را مشاهده کرده و متاثر شد که از ظرفیت‌های بی شمار استان استفاده نمی شود. در واقع این وظیفه ما مسئولین است که با توجه به افزایش جمعیت استان ساز و کارهای توسعه صنعتی استان را فراهم کنیم.

وی با اشاره به مهاجرپذیر شدن استان به دلیل برخورداری از آب و محیط زیست مناسب گفت: حجم زیادی از مهاجران از استان های دیگر به این استان‌ می‌آیند و این جمعیت در حوزه‌های مختلف نیازهایی دارد و ما باید برای تمام این نیازها برنامه داشته باشیم.

استاندار مازندران خاطرنشان کرد: با این تفاسیر پتروشیمی مازندران باید بر اساس مقررات و اصول قانونی نهادهای مسئول از جمله سازمان محیط زیست ایجاد شود و در این زمینه مجوزهای لازم دریافت شود.

حسینی پور با بیان اینکه منتظر بررسی اظهارنظر نهایی سازمان محیط زیست کشور هستیم، گفت: آمادگی هر گونه همکاری با دوستان سازمان محیط زیست را داریم تا این عزیزان زودتر به نتیجه برسند.

وی افزود: برخلاف اخبار نادرستی که بعضی جریانات و گروه‌های داخل کشور و برخی از معاندین در خارج از کشور منتشر می‌کنند تا مسئله را سیاسی جلوه دهند، اتفاقا این موضوع یک مسئله طبیعی و عادی است و در حوزه تخصصی خود در حال بررسی است.

استاندار مازندران از مردم استان به ویژه مردم منطقه ای که قرار است پتروشیمی در آن ایجاد شود درخواست کرد: با درایت و خویشتنداری طوری رفتار کنند که بررسی‌های کارشناسی از ریل اصلی خود خارج نشود.

وی در پایان اطمینان داد: در حوزه تضییع حقوق مردم در تمام حوزه‌ها با قدرت ایستادگی خواهیم کرد و هر سرمایه‌گذاری که بخواهد در این استان سرمایه گذاری کند مسیر را برای این امر مهم هموار خواهیم کرد.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/255143/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

طرح نور با قوت و تدبیر به کار خود ادامه می‌دهد

تجمع خودجوش بانوان بافقی در حمایت از طرح نور فراجا

توزیع 1000 بسته گوشت میان خانواده‌های کم برخوردار مازندران

300 برنامه هفته کار وکارگر در مازندران اجرا می شود

اجرای طرح نظارت بر بازار لاستیک خودرو در مازندران

بیش از 8 هزار عضو هیات علمی خانم در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند

کاسپین آبی ساری قهرمان مینی فوتبال زیر 14 سال مازندران

گرامیداشت هفته کارگر در مازندران با 300 برنامه

300 برنامه هفته کار و کارگر در مازندران اجرا می شود

نشاکاری 25 درصدی شالیزار‌های محمودآباد

بیش از 8 هزار عضو هیئت علمی خانم در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند

بررسی پرونده پتروشیمی مازندران

گردش مالی عجیب و غریب فیلترشکن‌ فروش‌ها | پول‌های مردم کجا می‌روند؟

توزیع گوشت میان خانواده‌های کم برخوردار مازندران

راه 10 روستای مازندران مسدود شد

ضارب فراری دختران دانش‌آموز که دستگیر شد کیست؟

توضیح معاون وزیر درباره ادامه کار «طرح نور»

معاون امنیتی وزیر کشور: طرح نور با قوت و تدبیر ادامه دارد

معاون امنیتی وزیر کشور: طرح نور با قوت و تدبیر به کار خود ادامه خواهد داد

ملاقات مردمی رییس کل دادگستری مازندران

مرور مهم‌ترین اخبار سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403 قم

آموزش مهارت‌های دیجیتال به 10هزار دانش‌آموز سنندجی

محدودیت‌های ترافیکی آخر هفته به سمت مازندران

خبر جدید و مهم برای دارندگان سهام عدالت

بازدید نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران از معاونت توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی

استقبال مازندرانی ها از طرح « نور» مطلوب است/ دستگیری تعداد اندک

لزوم تدبیر جدی برای پرداخت مطالبات پزشکان خانواده

مدیرعامل استقلال ملاثانی:آماده بازی بودیم ولی به ورزشگاه راهمان ندادند،آیا گناه کردیم؟/ بودجه کل تیم ما به اندازه یک بازیکن فولاد است

طرح ویژه بازرسی از بازار لاستیک خودرو

رقابت 38 هزار داوطلب آزمون سراسری از فردا در مازندران

میر جلیلی:اردوی راهیان نور فرصتی برای آشنایی با شهداست

آغاز طرح نظارت بر مراکز عمده توزیع لاستیک در مازندران

آسمان مازندران امروز ابری و باران پراکنده

خط کشی 100 کیلومتر از جاده‌های ارتباطی مازندران

هشدار هواشناسی برای سیلاب در 21 استان

تولید بیش از 587 میلیون کیلو وات ساعت انرژی خالص در نیروگاه نکا

طغیان رودخانه میرود در بابل

آزادسازی یک هکتار از اراضی ملی بابل

ادعای عبور آزادراه قائمشهر_ ساری از محوطه تاریخی پایه علمی ندارد

وزیر ناتوان و برکنار شده چطور استاندار مازندران می‌شود؟

پیش‌بینی 80 درصدی نشاء مکانیزه در بهشهر

شرایط ترافیکی و جوی در راه‌های مازندران

پیش به سوی کیش ایمن‌تر/ استخدام آتش نشان آقا از میان کیشوندان

شاعر کیشوند، "وعده‌ی صادق" را روایت کرد: نشست مرهم از این مژده بر جراحت قدس

تحریم‌ های سفت و سخت و جدید آمریکا علیه ایران

افزایش کرایه‌‌ های تاکسی از این حد ممنوع شد

ضبط و معدوم‌سازی 700 کیلوگرم مواد خام دامی در مرکز لرستان

اعلام محدودیت‌های ترافیکی در جاده‌های مازندران

تولید برنج سالم در شالیزارهای رامسر

تخصیص 108 میلیارد اعتبار برای طرح های آب و خاک محمودآباد