پیام مازند

آخرين مطالب

کرونا در یک قدمی مدارس مازندران سياسي

کرونا در یک قدمی مدارس مازندران
  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری - پایش و بررسی بازرسان بهداشتی از عادی‌انگاری محرز کرونایی در مدارس مازندران و همچنین بی‌توجهی دانش‌آموزان به استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در کلاس‌های درس و در ورای آن افزایش ابتلا به کرونا در گروه سنی هفت تا 17 سال طی دو هفته گذشته حکایت دارد.

به گزارش ایرنا، بیش از دو هفته از اجرای مصوبه فرماندهی قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا در ارتباط با بازگشایی مدارس می‌گذرد و در چهاردهم فروردین امسال بود که دانش آموزان مازندرانی به تاسی از این مصوبه، سرمست از حضوری شدن آموزش و خسته از تحصیل مجازی در کلاس‌های درس حاضر شدند، اما آنچه که این روزها براساس رصد و پایش بازرسان بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، آمار آموزش و پرورش و خوداظهاری دانش آموزان در مدارس استان خودنمایی می‌کند افزایش غیبت‌های موجه و غیرموجه و همچنین ابتلای دانش آموزان به کرونا و یا داشتن علایم بیماری و در ورای آن ریزش استقبال دانش آموزان از کلاس‌های حضوری درس از 95 درصد در هفدهم فروردین به حدود 88 درصد در 29 فروردین حکایت دارد.
همچنین بسیاری از معلمان و دانش آموزانی که در روزهای گذشته در کلاس‌های درس حاضر شدند، از آنچه که عادی‌انگاری کرونایی با نزدن ماسک، رعایت نشدن فاصله‌ فیزیکی استاندارد در کلاس‌های درس و نبود رویکرد مشخص راستی آزمایی تزریق واکسن توسط محصلان در مدارس، می‌نامند ابراز نگرانی می‌کنند و می‌گویند خبری از رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی ابلاغی وزارت آموزش و پرورش در مدارس نیست و این مباحث ارایه شده از سوی محصلان و فرهنگیان استان مورد تایید دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم است.
حضور انبوه دانش آموزان در کلاس‌های درس آن هم پس از دو سال تعطیلی کرونایی یا برگزاری نوبتی آموزش حضوری طی ماه‌های گذشته سبب شد تا بخشی از دانش آموزان از این که کلاس‌های درس مملو از حضور همکلاسی‌هایی شده که برخی هم ماسک بر چهره ندارند، نگران شوند.

پیام مازند


وضعیت قرمز کرونایی در مدارس
محمد کریمی یکی از همین دانش آموزان نگران است که در مقطع متوسطه دوم در مدرسه مرحوم شامیان جویبار درس می‌خواند. وی در گفت و گو با خبرنگارایرنا گفت: در چهاردهم فروردین همزمان با اعلام رسمی بازگشایی مراکز آموزشی به مدرسه محل تحصیل خود مراجعه کردم اما به معنای واقعی نظارت‌ها و توجه به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در این مدرسه بسیار نگران کننده بود.
وی با بیان این که چندی روزی است که به دلیل ابتلا به کرونا با تایید پزشک خانواده در کلاس درس حضوری مدارس حاضر نمی‌شود و از طریق سامانه شاد و به صورت مجازی به تحصیل خود ادامه می‌دهد، افزود: آنچه که نظرم را بعد از بازگشایی مدرسه جلب کرد آسان‌نگری کارکنان اجرایی مدارس و رفت و آمد بی‌دغدغه دانش آموزان و معلمان بود که بدون ماسک در مدرسه در حال تردد بودند که این رویه به هیچ عنوان برای مهار کرونا خوب نیست.
این دانش آموز ادامه داد: از بازگشایی مدارس در صورت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و تزریق واکسن کرونا از سوی تمام محصلان استقبال می‌کنیم اما اگر قرار باشد شرایط رعایت دستورالعمل‌ها به این وضع باشد به طور حتم حضور در مدارس برایم دلسرد کننده و هراسناک خواهد بود.
کریمی گفت : باید زیرساخت‌های بهداشتی به معنای واقعی در مدارس استان رعایت شود ، اما این روزها حتی مدرسه محل تحصیلم توان مالی برای اعطای رایگان ماسک به محصلان را هم ندارد و معتقدم شرط حضور دانش آموزان در کلاس‌های درس تزریق حداقل دو دز واکسن کرونا باید باشد اما متاسفانه طبق گفته متولیان امر اکنون به هیچ عنوان شرایط تزریق واکسن کرونا در بین دانش آموزان استان رضایت بخش نیست.
این دانش آموز تصریح کرد: وضعیت تجمعات در کلاس‌های درس با حضور گسترده دانش آموزان از نظر شرایط کرونایی بسیار نگران کننده است و باید کلاس‌های درس در فضای آزاد و یا در سالن‌های همایش مدارس برگزار شود تا به معنای واقعی آسیبی به سلامت دانش آموزان وارد نشود.
همچنین خبرنگار ایرنا برای تهیه گزارش از وضعیت کلاس های حضوری از چند مدرسه در ساری دیدن کرد. وضعیت در مدارس دخترانه فرزانگان 2، مدرسه پسرانه ایثار و مدرسه ابتدایی پسرانه شکوفه‌های انقلاب هم مشابه وضعیتی است که در مدرسه مرحوم شامیان شهرستان جویبار وجود دارد. رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در برخی از کلاس‌های درس به هیچ عنوان رضایت بخش نیست و در یک کلاس 25 متری حدود 30 تا 35 دانش آموز در حال تحصیل هستند که به طور حتم به دلیل گردش نداشتن هوا در این فضای سربسته واستفاده نکردن بیشتر محصلان از ماسک، احتمال ابتلای دانش آموزان به کرونا در این مدارس بسیار جدی و نگران‌کننده است.
از سوی دیگر دانشگاه علوم پزشکی مازندران به عنوان متولی اصلی حوزه سلامت استان نیز بر اساس پایشی که طی دو هفته گذشته از یک هزار و 200 مدرسه انجام داد، ضعف در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را تایید می‌کند. دکتر عباس علیپور، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در گفت و گو با ایرنا می‌گوید : طبق ارزیابی‌های صورت گرفته از سوی ستاد استانی مدیریت مقابله با کرونا، در زمان حاضر حدود 50 درصد از مجموع 520 هزار دانش آموزانی که وارد کلاس‌های درس در دانشگاه‌های مازندران شدند، دستورالعمل‌های کرونایی را رعایت نمی‌کنند.
نکته نگران کننده دیگر هم این است که طبق گزارش رسمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران از مجموع 310 هزار دانش آموز هفت تا 12سال در مازندران، هنوز بیش از 70 درصد از آنان حتی یک دز واکسن کرونا را هم تزریق نکردند و علیپور معتقد است که با وجود تثبیت در روند مهار کرونا در گروه‌های سنی مختلف در استان اما روند شیوع این بیماری در بین کودکان که به طور عمده دانش آموز هستند رو به افزایش است.

پیام مازند


هم‌نشینی با کرونا
از سوی دیگر در کنار لزوم فرهنگ‌سازی در ارتباط با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک در کلاس‌های درس اما مسوولان آموزش و پرورش مازندران هم نسبت به ضعف زیرساخت‌های کرونایی در مدارس استان اذعان دارند و معتقدند ادامه تحصیل حضوری در شرایط کرونایی زمانی ایرادی به آن وارد نخواهد بود که به معنای واقعی زیرساخت‌ها و دستورالعمل‌های کرونایی در مدارس رعایت شود.
معاون تربیت‌بدنی و سلامت اداره کل آموزش ‌و پرورش مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت که در زمان حاضر 210 مدرسه استان اعتبارات لازم برای رفع مشکلات زیرساختی و اولیه مانند نصب تهویه برای گردش هوا در کلاس‌های درس و تامین مواد ضدعفونی کننده و ماسک رایگان برای آموزش حضوری دانش آموزان را ندارند.
قربانعلی سهرابی با بیان این که هر یک از این مدارس فاقد امکانات اولیه برای تشکیل کلاس‌های درس حضوری به طور متوسط دارای 150 دانش آموز هستند، افزود: به تعبیر دیگر در زمان حاضر از مجموع 520 هزار دانش آموز مازندرانی، 31 هزار و 500 دانش آموز به دلیل کمبود اعتبارات، با حداقل‌ترین امکانات آموزشی متناسب با شرایط کرونایی در کلاس‌های درس حاضر می‌شوند.
وی ادامه داد: چالش کمبود امکانات کرونایی در تعدادی از کلاس‌های درس مازندران به ستاد استانی مدیریت مقابله با کرونا گزارش شده و طبق هماهنگی‌های انجام شده قرار است حدود 300 میلیون تومان اعتبار برای نصب تهویه در 180 مدرسه استان از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تخصیص یابد.
معاون تربیت‌بدنی و سلامت اداره کل آموزش ‌و پرورش مازندران هم از پایین بودن آمار وضعیت ماسک زدن در مدارس خبر داد و اظهار داشت : حدود 50 درصد از دانش آموزان استان در زمان حضور در کلاس درس ماسک به همراه ندارند.
وی با بیان این که از چهاردهم تا 28 فررودین سال جاری حدود 2 هزار و 200 دانش آموز با ارایه گواهی پزشکی به مدیران مدارس مبتلا و یا مشکوک به علایم بیماری کرونا بودن خود را گزارش کردند، تصریح کرد: به تناوب در روزهای گذشته تحصیلی حدود 88 درصد دانش آموزان مازندرانی در کلاس‌ها درس حاضر شدند و بقیه غیبت‌های موجه یا غیرموجه داشتند.
سهرابی گفت : رفع مشکلات زیرساختی، کمبود امکانات و آسان‌گری دانش آموزان باعث شده است تا آمار رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در مدارس استان در زمان حاضر حدود 50 درصد باشد که به طور حتم با ادامه این روند احتمال شیوع کرونا در کلاس‌های درس وجود دارد.

پیام مازند


افزایش ابتلا دانش آموزان به کرونا
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می‌گوید با وجود ثبات نسبی از روند شیوع کرونا در گروه‌های مختلف سنی، اما در روزهای گذشته روند ابتلای کودکان خردسال و همچنین نوجوانان که به طور عمده دانش آموز هستند به کرونا افزایش چشمگیری داشته است.
علیپور افزود : به صراحت عرض می‌کنم که تنها دلیل شیوع کرونا در بین کودکان و نوجوانان مازندرانی در روزهای گذشته بازگشایی مدارس و بی‌توجهی به رعایت دستورالعمل های بهداشتی در کلاس‌های درس است.
وی ادامه داد : حدود 70 درصد از گروه هدف سنی هفت تا 12 سال در مازندران واکسن کرونا تزریق نکردند و در کنار آن نقض مکرر دستورالعمل‌های بهداشتی در مدارس باعث شده است تا این روزها کلاس‌های درس به عنوان کانون شیوع کرونا در مازندران قلمداد شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان این که در زمان حاضر از مجموع یک‌هزار و 500 نفر از افراد مراجعه کننده مبتلا یا مشکوک به کرونا به مراکز درمانی استان حدود 40 درصدشان کودکان و نوجوانان هفت تا 18 سال هستند، گفت: زنگ خطر شیوع کرونا در مدارس مازندران به صدا درآمده و باید آموزش و پرورش هر چه سریع تر نسبت به رفع مشکلات زیرساختی در کلاس های درس اقدام کند.
وی با بیان این‌که دانشگاه علوم پزشکی مازندران در زمان حاضر راهی جز اجرای طرح پیشگیرانه برای جلوگیری از شیوع کرونا در کلاس‌های درس ندارد، از راه اندازی سامانه هوشمند پایش سلامت دانش آموزان در استان خبر داد و افزود : سامانه هوشمند پایش سلامت دانش آموزان به پیشنهاد ستاد استانی مدیریت مقابله با کرونا و با همراهی دانشگاه علوم پزشکی و آموزش و پرورش استان برای اولین بار در کشور در مازندران در دستور کار قرار گرفت.
علیپور گفت : این سامانه در نظر دارد علاوه بر مهیا ساختن بسترهای لازم برای همزیستی دانش آموزان با کرونا در مدارس و کاهش خطرپذیری ابتلا به این بیماری با نظارت دقیق بر روند واکسیناسیون، در کاهش میزان تلفات کرونایی و بازگشت به روال عادی تحصیل دانش آموزان بعد از 2 سال آموزش مجازی نقش‌آفرینی کند.
وی افزود : در این سامانه انحصاری، مدیر مدرسه به تمام اطلاعات بهداشتی دانش آموز از تزریق واکسن گرفته تا ابتلایشان به بیماری کرونا دسترسی خواهد داشت و با کسب اطلاعات به روز از سلامت محصلان، مدیر مدرسه می‌تواند با همراهی شبکه بهداشت هر منطقه از استان نسبت به تعیین ضوابط کرونایی در مدارس تحت مدیریت خود اقدام کند.
معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان این که این سامانه اطلاعات را به صورت اختصاصی تنها در اختیار مدیر مدرسه قرار می‌دهد و دیگر نیروهای اجرایی و معلمان نمی‌توانند سوابق پزشکی یک دانش آموز را رصد کنند، گفت : چنانچه دانش آموزی با هر علامت یا نشانه‌ای از بیماری در مدرسه حاضر شود، مدیر مدرسه موظف است در کمترین زمان ممکن گزارش بیماری را از طریق سامانه به معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ارجاع دهد.
وی افزود : به محض اعلام نشانه‌های بیماری توسط مدیر مدرسه در سامانه هوشمند پایش سلامت دانش آموزان، مراقبین سلامت در کمترین زمان ممکن در مدرسه برای بررسی وضعیت دانش آموز و انجام تست‌های مربوطه حاضر می‌شوند و بعد از معاینات اولیه و آزمایش پی سی آر، رصد موارد مشکوک و در ادامه نیاز به قرنطینه کردن، اقدامات لازم برای پیشگیری از گسترش موارد و شیوع بیماری انجام می‌شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت : همچنین براساس اعتبار سنجی که انجام می‌شود، کاربر مشخصات دانش آموز علامت دار را وارد سامانه می‌کند و توسط معاونت امور بهداشتی، این موارد به نزدیکترین مرکز خدمات جامع سلامت ارجاع داده می‌شود و نتیجه ثبت در این سامانه به سامانه پزشکان خانواده استان به نام «سیب» نیز اضافه خواهد شد ضمن این که دانشگاه علوم پزشکی مازندران به عنوان متولی، این سامانه را به تمام مراکز درمانی استان تسری خواهد داد.
وی از والدین دانش آموزان هم خواست تا چنانچه فرزندانشان علائم مشکوک به کرونا دارند ضمن اعلام مورد به مدیران مدارس، از حضورشان در مدرسه و اماکن عمومی جلوگیری کنند.

پیام مازند


لزوم حمایت خیران از مدارس برای تامین اقلام بهداشتی
مهم ترین علت این که پروتکل های بهداشتی در مدارس مازندران رعایت نمی شود ، نبود یا کمبود زیرساخت های مناسب است ولی تامین این زیرساخت ها نیازمند اعتبارات زیادی است که نه مدرسه از پس آن بر می آید و نه احتمالا در بودجه وزارت آموزش و پرورش پیش بینی شده است. شاید به همین دلیل است که بسیاری از مدیران مدارس و مسوولان آموزش و پرورش دست به دامن خیران شده اند تا بتوانند با اولویت بندی مشکلات زیرساختی مدارس را رفع کنند .
مریم تقوی، مدیر دبیرستان دخترانه فرزانگان 2 ساری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت : یکی از دلایل اساسی در بی‌توجهی دانش آموزان در دستورالعمل‌های بهداشتی کمبود امکانات است و به تعبیر دیگر مدیران مدرسه اعتباراتی ندارند که برای خرید ماسک و دیگر اقلام بهداشتی هزینه کنند و در اختیار محصلان بگذاراند.
این مدیر مدرسه با درخواست از خیران برای ایستادن در کنار مدیران مدرسه و آموزش و پرورش برای رفع نارسایی های زیرساختی در شرایط کرونایی از جمله برای تامین اقلام بهداشتی و ماسک، افزود: اولویت نخست ما تامین ماسک است چون دانش آموزان گاهی در طول ساعات تحصیلی نیازمند تعویض ماسک می شوند ، برخی اصلا فراموش می کنند از خانه برای خودشان ماسک بیاورند و احتمالا هستند دانش آموزانی که خانواده هایشان قدرت تامین هزینه ماسک ، آن هم چند عدد در روز را ندارند.
تقوی با بیان این که به صورت مستمر دستورالعمل‌های بهداشتی در مدارس به دانش آموزان یادآوری می شود و حساسیت خودشان هم در رعایت نکات کرونایی مطلوب است، گفت: مدرسه فرزانگان 2 دارای 318 دانش آموز و 15 کلاس درس است و در روز 14 فروردین حدود 93 درصد دانش آموزان در کلاس‌های درس خود حاضر شدند اما این روزها غیبت‌های موجه و غیرموجه دانش آموزان در این مدرسه افزایش چشمگیری داشته و در روز 28 فروردین تنها 250 دانش آموز در کلاس‌های درس حاضر شدند.
این مدیر مدرسه تصریح کرد: از مجموع 318 دانش آموز 12 تا 18 این مدرسه که می بایست نسبت به تزریق 2 دز واکسن کرونای خود اقدام می کردند تنها 28 نفر از آنان به دلایل مختلف اقدام به این کار نکردند، که این دانش آموزان هم همانند سایر دانش آموزان اکنون در حال تحصیل در این مدرسه هستند.
وی اضافه کرد: حضور دانش آموزان واکسن نزده در مدارس یک چالش اساسی در شیوع کرونا به شمار می رود که می بایست طرح ممنوعیت ورود دانش آموزان واکسن نزده به کلاس درس ابلاغ و اجرا شود.
تقوی گفت : طبق ارزیابی‌های صورت گرفته از سوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران اکنون حدود 60 درصد دانش آموزان این مدرسه نسبت به رعایت دستورالعمل‌های کرونایی حساسیت دارد و همچنین به معنای واقعی زیرساخت‌ها برای بازگشایی این مدرسه فراهم شد.

پیام مازند


نگرانی خانواده‌ها
مریم معتمدی مادر یکی از دانش آموزان دختر در مدرسه نمونه دولتی فرزانگان 2 ساری که نگران رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در این مدرسه است در گفت و گو با ایرنا افزود: فرزندم یک بار در ماه‌های گذشته به کرونا مبتلا شد و با اجباری شدن تحصیل حضوری و بازگشایی مدارس، می‌خواهم با حضور در مدرسه از روند دستورالعمل‌های بهداشتی در کلاس‌های درس اطمینان حاصل کنم و حق دارم به عنوان اولیاء دانش آموز بدانم که فرزندم در چه محیطی در حال گذراندن دوران تحصیلی خود است.
این مادر دانش آموز ادامه داد: از این که مدارس بازشده و همه چیز به روال قبل بازگشته است بسیار خوشحال هستیم اما نباید فراموش کرد که کرونا همچنان در جامعه پابرجاست و کوچکترین اشتباه در نقض دستورالعمل های بهداشتی می تواند مدارس را به کانون شیوغ ابتلا به این ویروس خطرناک تبدیل کند.
معتمدی تصریح کرد: باوجود آنکه در این مدرسه به معنای واقعی رعایت دستورالعمل های بهداشتی با جدیت در دست اجرا است اما در یک مدرسه ابتدایی که پسرم در حال تحصیل است، شرایط اجرای ضوابط کرونایی به هیچ عنوان خوب نیست و در یک کلاس 25 متری حدود 35 دانش آموز حضور دارند و بیشتر دانش آموزان هم از ماسک استفاده نمی کنند که باید این رویه اشتباه هرچه سریع تر برچیده شود.
وی با بیان این که، تزریق واکسن یکی از مولفه‌های اساسی برای در امان ماندن از اومیکرون و دور شدن خانواده از ترس حضور فرزانشان در کلاس های درس حضوری است از تمام والدین مازندران برای تزریق واکسن کرونا فرزندانشان دعوت کرد.

پیام مازند


تشدید نظارت‌های کرونایی در مدارس
همزمان با تغییر رنگ‌بندی کرونایی و افزایش شیوع اومیکرون در مدارس استان، مصطفی عابدی، مدیرکل آموزش و پرورش استان مازندران هم در گفت و گو با ایرنا در ارتباط با تدوام برگزاری کلاس‌های حضوری و تشدید نظارت‌ها برای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در مدارس استان تاکید کرد.
وی خاطر نشان کرد: در زمان حاضر هم نظارت شدید بر مدارس وجود دارد و اگر در بازدیدهای سرزده کارشناسان بهداشتی از مدارس یا گزارش مدیر مدرسه، حتی یک نفر از دانش آموزان در کلاس‌های درس علایم کرونا داشته باشد، طبق رصد هوشمند و پایش سلامت دانش آموزان، محصل به قرنطینه می‌رود و به مدت 15 روز نمی‌تواند در کلاس‌های درس حاضر شود.
عابدی با تاکید بر این که مجموعه آموزش و پرورش نظارت بر مدارس را جدی می‌گیرد، گفت: ما هم نگران وضعیت جسمانی دانش آموزان همزمان با شیوع دوباره کرونا مازندران هستیم و به طور حتم باید نظارت‌های بهداشتی در کلاس‌های درس تقویت شود.
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران افزود: در روزهای گذشته تماس‌های والدین دانش آموزان در ارتباط با تعطیلی مدارس استان با شیوع اومیکرون قابل توجه بوده اما طبق ستاد استانی مدیریت مقابله با کرونا، آموزش و پرورش به هیچ عنوان تصمیمی برای تعطیلی مدارس ندارد.
وی ادامه داد : در سه روز گذشته از 2هزار و 500 مدرسه در مازندران در ارتباط با لزوم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی آموزش و پرورش بازرسی انجام شد، اما تحلیل آمارها نشان می‌دهد که تنها 50 درصد از دانش آموزان استان در کلاس‌های درس خود را به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی ملزم می دانند که باید برای ترغیب محصلان به رعایت نکات کرونایی بیشتر تلاش شود.
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران اضافه کرد: در ارتباط با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در مدارس استان جدی هستیم و متولی اصلی نقض دستورالعمل‌های بهداشتی در کلاس های درس، مدیران مدارس هستند که در صورت تدوام طبق قانون با ارائه تذکر کتبی و درج در پرونده با آنان برخورد می شود.
مازندران در سال تحصیلی جاری 520 هزار دانش آموز دارد که توسط 45 هزار معلم در چهار هزار و 205 مدرسه تحصیل می کنند.
برچسب‌ها
ویروس کرونا بازگشایی مدارس واکسن کووید 19 مازندران دانش‌آموزان

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/255147/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آخرین وضعیت جاده‌ها؛ تردد روان در محورهای چالوس و هزار

تجمع مردم خرم آباد در حمایت از اجرای طرح نور

وضعیت «برج‌های دوقلو» خرم‌آباد هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شود

ممنوعیت های تردد در محورهای شمالی در پایان هفته اعلام شد

وضعیت «برج‌های دوقلو» در خرم‌آباد هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شود

آبگرفتگی 10 مسکن در سوادکوه/ 7 سردهنه در بابل آسیب دید

ادامه مراسم جمعه های خشم در مازندران

کمیته انضباطی؛ خیبری‌ها 100 میلیون جریمه شدند

تاکید نماینده ولی فقیه بر رسیدگی بیشتر مسئولان به آسیب های اجتماعی

رئیس دادگستری مازندران به متعرضین منابع طبیعی هشدار داد

انهدام باند سارقان در خرم‌آباد

دستگیری سارقان حرفه‌ای منازل در تنکابن

پیش بینی افزایش دمای هوا در مازندران

تجمع مردمی حمایت از «طرح نور» در خرم‌آباد برگزار می‌شود

توضیح سردار رادان درباره گشت ارشاد/ مهمتر از طرح نور، پلیس ماموریتی ندارد!

طرح نور مایه قوت قلب و امید مردم است

ساماندهی رودخانه بابلک از بروز خسارت به یک روستا پیشگیری کرد

بیش از 300 برنامه هفته کار و کارگر در مازندران برگزار می‌شود

توزیع یک هزار تن مرغ و گوشت قرمز تنظیم بازاری در مازندران

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا

حمایت استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا

حمایت مردم از اجرای طرح نور

ثبت بیش از 64 میلیون تردد در جاده‌های مازندران

گشایش نخستین دوره المپیاد فرهنگی، ورزشی و علمی شهید عجمیان + فیلم

سوءاستفاده از احساسات زنان با پیج مادر

ثبت نام جام هواداری تمدید شد

طرح تدبر در سوره نور در خراسان جنوبی اجرایی می شود

تجلیل مردم اراک و ساوه از پلیس در اجرای طرح نور

قدردانی از همکاری و مشارکت مردم و مسئولان از اجرای طرح نور در آذربایجان غربی

قدردانی فرمانده انتظامی از همکاری و مشارکت مردم و مسئولان در اجرای طرح نور

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز پنجشنبه 6 اردیبهشت / ترافیک سنگین در محور چالوس

قدردانی بانوان آستارایی از عوامل پلیس در اجرای طرح نور

اعزام تیم بوکس نوجوانان مازندران به مسابقات قهرمانی کشور

تشکیل یک استان جدید تصویب شد

توضیحات قوه قضاییه درباره حکم توماج صالحی

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

خرم‌آباد در انتظار ساخت 2 سد/ چشمه‌های شهر لطفاً خشک نشوید!

نقاط حادثه خیز رودخانه های مازندران شناسایی می شود

برگزاری انتخابات الکترونیک در خرم‌آباد و چگنی

هشدار اسحاق جهانگیری درباره مهاجرت رتبه‌های اول کنکور از ایران

تخلیه غلات 101 فروند کشتی در بندر امیرآباد بهشهر

نوری؛ استاندار: برای پیشرفت مازندران برنامه داریم

تخلیه غلات 101 فروند کشتی در بندر امیرآباد

چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟

پایداری هوا در مازندران

استمرار محدودیت‌های ترافیکی پایان هفته در جاده‌های مازندران

8000 میلیارد ریال صرف اصلاح و توسعه آبرسانی مازندران شد

رقابت 38 هزار و 510 داوطلب کنکور در مازندران

آسمان مازندران تا اواسط هفته آینده صاف و آفتابی

افزایش 20 درصدی تعداد نمونه‌های بانک خون بند ناف در سیستان و بلوچستان