پیام مازند

آخرين مطالب

اعلام تعطیلی قضایی بازار پرنده فروشی فریدونکنار در فصل تعطیلی رسمی سياسي

اعلام تعطیلی قضایی بازار پرنده فروشی فریدونکنار در فصل تعطیلی رسمی
  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری- در حالی امروز خبر بسته شدن دائمی بازار فریدونکنار در صدر خبرهای رسانه های کشور قرار گرفت که مسئولان مازندرانی از این موضوع اظهار بی اطلاعی می‌کنند و این بازار هم به خاطر نبود پرندگان مهاجر زمستان گذران عملا تا اواخر تابستان به تعطیلی فصلی رفته است.

به گزارش ایرنا،شهرستان فریدونکنار و تالاب‌هایش یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های زمستان گذرانی پرندگان مهاجر در مازندران به شمار می‌رود، وجود این پرندگان سبب رونق شکار و صید و راه اندازی بازاری در شهرستان فریدونکنار شده است بازاری که با وجود مخالفت های بسیاری از فعالان و مدیران محیط زیست نه تنها تعطیل نشد بلکه به مکانی برای فروش لاشه و حتی زنده گونه های مختلف پرندگان مهاجر از شهرها و حتی استان های مجاور نیز تبدیل گشت. 
بازار پرندگان فریدونکنار قدمتی سه دهه‌ای دارد. این بازار پس از باز شدن پای گردشگران به صورت انبوه و آشنایی آنها با وجود سنت شکار در مازندران و استقبال بومیان از خرید پرندگان مهاجر پا گرفت، ولی طی همین مدت چنان ریشه‌ای دوانده است که تاکنون از هیچ قانون و مصوبه ای تبعیت نکرده است و حتی در اوج کرونا و آنفولانزای فوق حاد پرندگان نیز با وجود مخالفت های بیشمار به فعالیت خود ادامه داد.
جان سختی بازار فریدونکنار در سال های اخیر به حدی رسید که در دی ماه سال گذشته دوستداران طبیعت و محیط‌زیست با راه‌اندازی پویشی با عنوان « درخواست تعطیلی بازار پرندگان وحشی فریدونکنار » در فضای مجازی ، تیرک اصلی پناهگاه سلاخان پرندگان مهاجر در مازندران و استان‌های شمالی را نشانه گرفتند و در این کارزار که خطاب به رییس قوه قضاییه و رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی نوشته شده بود ، با جمع آوری بیش از 18 هزار امضا خواستار تعطیلی این بازار شدند.
در تازه ترین اتفاق صبح امروز رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با رسانه ها از بسته شدن همیشگی بازار پرندگان فریدونکنار با ورود دستگاه قضایی خبر داد.
سمیه رفیعی با بیان اینکه بازار پرندگان وحشی فریدون‌کنار سال‌هاست به دغدغه جدی فعالان محیط زیست تبدیل شده است، گفت: فروش غیرقانونی انواع پرندگان وحشی در این بازار غیرقانونی از حدود یک دهه قبل موجب افزایش قابل توجه شکار غیرمجاز پرندگان مهاجر شده است.
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: پیش از این فروش پرندگان حمایت شده بخصوص در فصول مهاجرت بسیار محدود و به صورت زیرزمینی انجام می‌شد. متأسفانه با ایجاد بازار پرندگان فریدون‌کنار به صورت غیرقانونی ضمن افزایش تقاضای خرید پرندگان حمایت شده و ایجاد چرخه مالی بالا، عملا این محل به محملی برای فعالیت‌های غیرقانونی تبدیل شده بود که بعضا مورد حمایت برخی افراد با نفوذ نیز قرار می‌گرفت.
رییس فراکسیون محیط زیست مجلس با بیان این که ضعف برخورد سازمان حفاظت محیط زیست با این مساله موجب گسترش فعالیت شکارچیان غیرمجاز شده بود، گفت: تعطیلی بازار فروش پرندگان وحشی فریدونکنار سال ها دغدغه و مطالبه جدی فعالان محیط زیست بود. فراکسیون محیط زیست مجلس از مدتها پیش پیگیر این موضوع بود و در مکاتبات و رایزنی‌های انجام شده و ارائه نظرات کارشناسی به قوه قضائیه خواستار تعطیلی بازار پرندگان وحشی فریدونکنار شده بود.
رفیعی افزود: خوشبختانه با نظر مثبت قوه قضائیه و دستور مقام محترم قضایی مقرر شد ضمن افزایش عوامل انتظامی و نیروهای محیط بانی از ورود خودروهای حامل پرندگان صید شده غیرمجاز از شهرستان‌ها و استان‌های همجوار به شهرستان فریدونکنار و ادوات صید جلوگیری شده و با متخلفان در این زمینه به شدت برخورد شود.
رییس فراکسیون محیط زیست مجلس با استناد به دستور قضایی از تعطیلی همیشگی بازار پرندگان وحشی فریدونکنار خبر داد و ضمن تشکر از قوه قضائیه، دادگستری استان مازندران و دادستان عمومی و انقلاب شهرستان فریدونکنار گفت: صدور این دستور قضایی نشانه شناخت کامل مسئولان دستگاه قضایی از اهمیت حفاظت از تالاب‌ها و پرندگان مهاجر استان و اولویت بخشی به مقوله حفاظت است. امیدوارم سازمان حفاظت محیط زیست و اداره کل محیط زیست استان مازندران نیز با حمایتی که دستگاه قضایی در این خصوص انجام داده است با تمام قوا وارد عرصه شده و ضمن تقویت حفاظت از تالاب‌ها و پرندگان مهاجر استان، با هرگونه تخلف در این خصوص به صورت جدی برخورد کنند.
این اظهارات در حالی است که پیگیری های خبرنگار ایرنا با مسئولین استانی حکایت از عدم اطلاع از این تصمیم و هرگونه دستور قضایی مبنی بر تعطیلی بازار فریدونکنار دارد.
دادستان فریدونکنار ضمن بی اطلاعی از این خبر به خبرنگار ایرنا گفت: تاکنون هیچگونه نامه و یا حتی خبری مبنی بر بسته شدن بازار فریدونکنار به دادستانی ارسال نشده است.
علیرضا برخور افزود: در این فصل از سال نه پرنده ای در فریدونکنار وجود دارد و نه بازاری فعال است که با آن برخورد شود و در حال حاضر بازاری که از آن به عنوان بازار پرندگان وحشی فریدونکنار یاد می شود یک کوچه خالی با تعدادی تخت است.
تماس خبرنگار ایرنا با اداره کل محیط زیست مازندران نیز نتیجه ای مشابه به دنبال داشت و مدیرکل محیط زیست مازندران نیز از تصمیم یا مصوبه جدیدی مبنی بر تعطیلی بازار فریدونکنار ابراز بی اطلاعی کرد و گفت:نامه ای در این خصوص به محیط زیست مازندران ارسال نشده است و شاید این پیگیری از طریق مجلس صورت گرفته و ما در حال حاضر اطلاعی از این مساله نداریم.
برچسب‌ها
شکارچیان غیرمجاز مازندران فریدونکنار پرندگان مهاجر

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/255385/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قابلیت جدیدی از اندروید 15 برای استفاده از گوشی در تاریکی

اعلام حمایت طلاب حوزه علمیه خواهران استان آذربایجان شرقی از طرح نور فراجا

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

انتخابات در خرم‌آباد و چگنی به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود

تاثیر سفر‌های نوروزی در بازار مسکن شمال

چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟!

رصد صفحات فضای مجازی قم در قالب طرح نور /به 150 نفر تذکر داده شد

توضیحات پلیس درباره طرح نور/ 90 درصد تذکر گیرندگان حجاب، پوشش خود را اصلاح کردند

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

خادم: پیچ هرز را هر چقدر بپیچانی، هرز است

40 درصد روستاهای بابل از نعمت گاز برخوردارند

تاخیر در واریز وجه قابل پرداخت کالابرگ فروشندگان را به دردسر انداخت

(تصاویر) اسکناس دوره ناصرالدین شاه قاجار چه بود و ارزش آن چقدر بود؟

استقلال سیاسی کشور ایران بی‌مثال است / تداوم جدی در اجرایی شدن طرح نور

تجمع بانوان قمی حمایت از طرح نور عفاف و حجاب

بازدید منتخبان مردم قم در مجلس از مرکز تحقیقات اسلامی نور

محمد خوش‌چهره: «اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

تجمع بانوان قمی در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب

وضعیت راه‌های کشور؛ ترافیک سنگین در جاده‌های چالوس، هراز و آزادراه تهران - شمال

حمایت همه جانبه دستگاه قضایی استان از طرح نور فراجا

بازدید جامعه ورزش کشور از یادمان‌های جنوب غرب خوزستان

اظهارات سردار جعفری در مورد طرح نور، ماجرای تذکر رهبر انقلاب و لایحه حجاب/ فرمانده قرارگاه فرهنگی اجتماعی بقیه الله (عج) سپاه: همه باید از طرح نور حمایت کنند

پرونده مافیایی در دنیای ایجنت‌ها؛ وقتی کمیسیون انتقال منجر به تهدید می‌شود

قدردانی بانوان در مرکز گلستان از مجریان طرح ملی «نور»

وضعیت ویتامین دی مازندرانی ها رو به بهبود است

نرخ جدید عوارض آزادراه خرم آباد - پل زال اعلام شد

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا

حمایت 220 ایرانی خارج از کشور از ایتام مازندرانی

رائفی پور: 600 میلیون تومان پول به یکی از دوستانم داده ام، هر ماه سود آن را می دهد /مستاجرم

ضارب دانش‌آموزان آملی بازداشت شد

راه‌های روستایی متاثر از سیلاب مازندران باز شد

دو هزار اصله درخت جایگزین ویلاهای غیرمجاز نوشهر شد

شرکت 20 هزار نفر در المپیاد ورزشی فرهنگی بسیجیان مازندران

سردار رادان: هیچ ماموریتی حساس‌تر از اجرای «طرح نور» نیست

سردار رادان با اشاره به طرح نور: در قلمرو انتظامی هیچ ماموریتی حساس تر از این ماموریت وجود ندارد/ 90 درصد تذکرگیرندگان رفتار و پوشش خود را اصلاح و با پلیس همکاری کرده‌اند/ پلیس در کنار طرح نور، از دیگر ماموریت‌های خود غافل نخواهد شد

افزایش ذخایر آبی سدهای مازندران

فعالیت بیش از 400 هزار سفیر سلامت در مازندران

سردار رادان: پلیس اصراری به انتقال خودرو‌های توقیفی با جرثقیل ندارد

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

بهره گیری از مشارکت حامیان ایتام خارج از کشور

حمایت از اجرای طرح عفاف و حجاب نور

زلزله در مرزن‌آباد ؛ جدیدترین گزارش‌ها از زلزله 3.7 ریشتری در نزدیکی چالوس

گلایه نماینده ولی فقیه در مازندران از انتصاب وزیر سابق به استانداری

تداوم طرح نور با جدیت

مازندران قهرمان جوانان و گیلان قهرمان زیر 23 سال آب‌های آرام شد

اصلاح رفتار و پوشش 90 درصد تذکر گیرندگان در طرح نور

طرح نور در مجتمع های تجاری اطراف حرم رضوی اجرا می‌ شود