پیام مازند

آخرين مطالب

فینال جام حذفی؛ نساجی روی مرز تاریخ‌سازی سياسي

فینال جام حذفی؛ نساجی روی مرز تاریخ‌سازی
  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری – ایرنا – مهم‌ترین مسابقه تاریخ دو باشگاه نساجی مازندران و آلومینیوم اراک امشب برای کسب یک جام مهم فوتبال ایران برگزار می‌شود؛ جام حذفی فوتبال کشور. دیداری که حکم تاریخ‌سازی برای دو استان مازندران و مرکزی را دارد.

به گزارش ایرنا، مسابقه فینال جام حذفی فوتبال کشور در فصل 1400-1401 امشب و از ساعت 20:30 در ورزشگاه آزادی بین دو تیم نساجی مازندران و آلومینیوم اراک برگزار می‌شود تا تکلیف قهرمان این دوره از رقابت‌ها مشخص شود.
نساجی‌چی‌ها که پس از پشت‌سر گذاشتن یک فصل تقریبا آرام از نظر حاشیه‌ها و ناآرام برای میزبانی در لیگ برتر، حالا فصلی رویایی را در جام حذفی دارند تجربه می‌کنند امشب می‌توانند بهترین نتیجه فوتبالی تاریخ مازندران را رقم بزنند ؛ مانند شاگردان سید مهدی رحمتی در آلومینیوم اراک که امیدوار به قهرمانی هستند تا نخستین جام معتبر فوتبالی را به مرکزی ببرند.
مسابقه امشب بین نساجی مازندران و آلومینیوم اراک را از همه مسابقات این دو تیم باید جدا کرد. دو تیم پیش از این بارها در لیگ آزادگان به مصاف هم رفتند و سه مسابقه هم در لیگ برتر داشتند. آلومینیوم اراک نخستین مسابقه لیگ برتری‌اش را در هفته نخست فصل بیستم لیگ برتر مقابل نساجی مازندران در شهر اراک برگزار کرد که نساجی توانست 3 – 0 این تیم اراکی را در نخستین تجربه لیگ برتری‌اش شکست دهد.
پس از آن هم در دیدار رفت فصل بیستم و بازی نیم‌فصل نخست فصل جاری دو تیم به مصاف هم رفتند که هر دو مسابقه با تساوی 1 – 1 پایان یافت. نساجی و آلومینیوم دقیقا یک هفته بعد یعنی روز 14 اردیبهشت هم باید در اراک به مصاف هم بروند و مسابقه هفته بیست‌وپنجم را برگزار کنند.
اما مسابقه امشب بین دو تیم فراتر از مسابقات قبلی است. این مسابقه یک برنده خواهد داشت و به برنده هم یک جام معتبر فوتبال ایران داده می‌شود. بی‌تردید اگر دو تیم حق انتخاب در تعیین نتیجه را داشتند حاضر بودند بازی هفته بعد را بازنده از زمین خارج شوند و مسابقه امشب را به سود خود تمام کنند.
شرایط برابر در لیگ برتر
نگاهی به وضعیت دو تیم در جدول لیگ برتر نشان می‌دهد که تفاوت چندانی با هم ندارند. آلومینیوم اراک با 30 امتیاز در رتبه دهم جدول قرار دارد و نساجی مازندران با 27 امتیاز روی پله دوازدهم ایستاده است. هر دو تیم نیمی از مسابقات این فصل لیگ برتر را با تساوی تمام کردند و با 12 تساوی از 24 مسابقه همراه با پیکان رکورددار کسب تساوی در لیگ بیست‌ویکم هستند. اما رکوردداران تساوی لیگ برتر امشب چاره‌ای جز برد ندارند. تنها نقطه برتری آماری آلومینیوم نسبت به نساجی در جدول لیگ برتر کسب یک برد بیشتر است که باعث شده با سه امتیاز بیشتر از نساجی دو پله بالاتر از این تیم قرار بگیرد.
ایرالکویی‌هایی البته فصل پرنوسان‌تری نسبت به نساجی داشتند. آن‌ها تا هفته دهم در قامت مدعی قهرمانی ظاهر شدند و سه هفته هم صدرنشین جدول بودند. اما از هفته یازدهم روند نزولی‌شان آغاز شد و در 14 هفته فقط یک برد توانستند کسب کنند و از رتبه اول در هفته دهم به رتبه دهم در هفته بیست‌وچهارم سقوط کردند. با این حال اراکی‌ها در لیگ برتر از نظر دفاعی عملکرد بهتری نسبت به نساجی داشتند. آن‌ها در 24 مسابقه 18 گل دریافت کردند و نساجی در همین تعداد مسابقه 27 گل دریافت کرد.
با نگاهی به این آمارها می‌توان به شرایط فنی برابر دو تیم پی برد. اما در جام حذفی معمولا آمارها حرف آخر را نمی‌زنند. به همین دلیل است که هیچ کدام از مدعیان اصلی قهرمانی این جام نتوانستند امسال به جمع چهار تیم راه یابند و ترکیب نیمه‌نهایی با حضور دو تیم لیگ برتری از نیمه پایینی جدول، یک تیم لیگ یکی و یک تیم دسته دویی بسته شد.
حذف سرخابی‌ها در مسیر صعود به فینال
نساجی در مسیر رسیدن به فینال توانست سه تیم از استان کرمان یعنی آرمان‌گهر سیرجان، گل‌گهر سیرجان و مس کرمان را حذف کند و یک تنه سه تیم از چهار تیم کرمانی حاضر در این رقابت‌ها را کنار بزند. اما گام بزرگ‌تر و مهم‌تر نساجی در این فصل جام حذفی در مرحله یک‌چهارم نهایی رقم خورد که کنار زدن استقلال به عنوان مدعی اصلی قهرمانی آن هم در ورزشگاه آزادی بود.

پیام مازند


آلومینیوم اراک نیز یکی دیگر از مدعیان اصلی کسب عنوان قهرمانی یعنی پرسپولیس را شکست داد. اراکی‌ها ابتدا فجر سپاسی را حذف کردند، سپس به مصاف سپاهان اصفهان رفتند و در ضربات پنالتی این تیم را شکست دادند، در گام بعدی موفق به پیروزی 3 – 2 مقابل پرسپولیس در ورزشگاه آزادی و حذف این مدعی قهرمانی شدند و در نیمه‌نهایی نیز تیم شگفتی‌ساز رقابت‌ها یعنی خلیج فارس ماهشهر را با یک گل از پیش رو برداشتند و پا به فینال گذاشتند.
روند صعود دو تیم به فینال نیز نشان می‌دهد که نساجی مازندران و آلومینیوم اراک شرایطی تقریبا مشابه را پشت‌سر گذاشتند. نساجی از سد دو تیم قدرتمند لیگ برتری یعنی گل‌گهر و استقلال گذشت و آلومینیوم اراک هم دو تیم قدرتمند لیگ برتری یعنی سپاهان و پرسپولیس را شکست داد. به عبارتی دیگر فینالیست‌های مسابقه امشب جام حذفی در مجموع چهار مدعی قهرمانی را حذف کردند تا به این مرحله از مسابقات برسند. البته نساجی در مسیر صعود به فینال در چهار مسابقه جام حذفی فقط یک گل دریافت کرد و عملکرد بهتری نسبت به آلومینیوم اراک به جا گذاشت. اراکی‌ها در این چهار مسابقه سه بار دروازه‌شان باز شد.
خوش‌یُمنی آزادی برای دو تیم
هرچند که مسابقه فینال طبق مقررات در زمین بی‌طرف برگزار می‌شود. اما حضور هواداران هر دو تیم به صورت برابر در ورزشگاه باعث می‌شود که جوِ ورزشگاه و مسابقه فینال متفاوت از یک بازی برگزار شده در زمین بی‌طرف باشد. البته تعداد محدودی از هواداران دو تیم پس از حاشیه‌های متعدد مربوط به صدور مجوز برگزاری مسابقه در ورزشگاه آزادی و با تماشاگر برگزار شدن مسابقه توانستند از سامانه مختل شده فروش بلیت مسابقات بلیت حضور در ورزشگاه را تهیه کنند. اما در هر حال مسابقه امشب برای هر دو تیم فضای مهمان بودن در یک ورزشگاه غیرخانگی را ندارد.

پیام مازند


از سوی دیگر هر دو تیم تجربه کسب برد در ورزشگاه آزادی را دارند و شاید یکی از دلایل اصرار مدیران دو باشگاه برای برگزاری مسابقه فینال در ورزشگاه آزادی همین نکته باشد. آلومینیوم اراک در ورزشگاه آزادی پرسپولیس را از پیش رو برداشت و نساجی هم در همین ورزشگاه استقلال تهران و مس کرمان را شکست داد و فینالیست شد. حالا در مسابقه امشب نساجی‌چی‌ها که دو پیروزی پیاپی را در این ورزشگاه کسب کردند به دنبال ثبت سومین برد روی چمن ورزشگاه آزادی و تصاحب جام قهرمانی مسابقات هستند.
فرصت ثبت بهترین نتیجه فوتبال مازندران به نام نساجی
نساجی با صعود به فینال جام حذفی دومین تیم مازندران شد که توانست تا فینال این جام بالا بیاید. سال 1397 تیم فوتبال خونه‌به‌خونه بابل در آخرین روزهای فعالیتش با دراگان اسکوچیچ سرمربی کنونی تیم ملی فوتبال توانست به فینال جام حذفی صعود کند. خونه‌به‌خونه در فینال 1 – 0 مسابقه را به استقلال تهران واگذار کرد و نایب‌قهرمان جام حذفی شد. این نایب‌قهرمانی تا امروز بهترین نتیجه فوتبالی کسب شده برای فوتبال مازندران است.
پیش از خونه‌به‌خونه نیز نوژن ساری توانسته بود بهترین نتیجه فوتبال مازندران در جام حذفی را رقم بزند که صعود به نیمه‌نهایی بود. در فصل 1384-1385 نوژن ساری موفق شد با حذف فولاد خوزستان و ذوب‌آهن اصفهان شگفتی‌ساز رقابت‌ها لقب بگیرد و در مرحله یک‌چهارم نهایی حریف استقلال شود. با انصراف استقلال از حضور در رقابت‌ها، نوژن به مرحله نیمه‌نهایی راه یافت و در مصاف با پرسپولیس در حالی که چند دقیقه تا برد فاصله داشت با مساوی شدن مسابقه، در ضربات پنالتی بازی را واگذار کرد و از صعود به فینال باز ماند.
اما نساجی فرصت دارد امشب با شکست دادن آلومینیوم اراک قهرمان شود و بهترین نتیجه تاریخ فوتبال مازندران را به نام این باشگاه ثبت کند.
نبرد سرمربیان؛ الهامی به دنبال دومین جام
این مسابقه برای سرمربیان دو تیم نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. سید مهدی رحمتی به دنبال اثبات توانمندی‌های خود در عرصه سرمربیگری است و ساکت الهامی نیز می‌خواهد دومین جام قهرمانی دوران کوتاه سرمربیگری‌اش را کسب کند. الهامی دو سال پیش با تراکتور توانست به فینال جام حذفی برسد و در فینال هم استقلال را شکست داد و قهرمان شد. او به گفته خودش آن سال جام را برای اثبات توانمندی‌های خودش می‌خواست و امسال به دنبال کسب جام برای هواداران نساجی و مردم مازندران است.
البته روی نیمکت آلومینیوم اراک وحید فاضلی مربی و سرمربی سابق نساجی هم حضور دارد که به عنوان دستیار سید مهدی رحمتی این تیم را همراهی می‌کند و شاید انگیزه‌هایی برای پیروزی در این تقابل داشته باشد. به جز فاضلی که روی نیمکت حضور دارد، علی آل‌کثیر، مهرداد بایرامی، محمود قائدرحمتی، سجاد آقایی و امید سینگ نیز در تیم آلومینیوم سابقه پوشیدن لباس نساجی را دارند.
مسابقه نساجی مازندران و آلومینیوم اراک را محمدحسین زاهدی‌فرد قضاوت می‌کند که پیش‌تر هم دیدار دو تیم را داوری کرده بود. زاهدی‌فرد که بین هواداران نساجی به دلیل برخی تصمیم‌هایش در بازی‌های این تیم یکی از داوران مورد انتقاد محسوب می‌شود، مسابقه دو تیم در نیم‌فصل نخست فصل جاری لیگ برتر را نیز سوت زده بود. یعقوب حجتی و هادی طوسی نیز در مسابقه امشب کمک‌های زاهدی‌فر هستند.
برچسب‌ها
تیم فوتبال نساجی مازندران جام حذفی فوتبال ورزشگاه آزادی آلومینیوم اراک

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/255411/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از بازگشت ون‌های گشت ارشاد

اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا

حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

سردار رادان: حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

ضرورت لایروبی حوضچه نیروگاه نکا/ پیشرفت زباله سوز ساری شتاب گرفت

مردم همراه و حامی پلیس برای اجرای طرح نور هستند

12 زنجیره ارزش در مازندران تعریف شد/ حضور 27 واحد تولید در اکسپو

سردار رادان: در طرح نور، رئیس جمهور از ما حمایت کرده است

سردار رادان: در طرح نور، ما حمایت رئیس جمهور و قوه قضائیه را داریم

حسن یزدانی به تشک برگشت

طرح نور طرحی برای صیانت از عفاف و حجاب دختران ایران

اعلام نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم آباد

اجتماع دختران دانش آموز در حرم حضرت معصومه (س)

آئین تجلیل از، برترین‌های المپیاد‌های علمی دانش آموزی در بابل

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

حمایت قاطع بسیج اساتید حوزه علمیه استان همدان از طرح نور فراجا

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

سردار رادان: در طرح نور به‌دنبال حجاب و عفاف و صیانت از دختران و خواهران خودمان هستیم/ شهادت می‌دهم که رئیس قوه قضائیه در حمایت از طرح حجاب و عفاف مردانه کنار ما بوده/ شهادت می‌دهم رئیس‌جمهور از ما حمایت کرده است

رادان: طرح نور، طرح امنیتی انتظامی نیست

سردار رادان: طرح نور اصلا طرح امنیتی و انتظامی نیست

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای طرح نور

ریتم شبانه‌روزی یا ساعت بدن چیست؟

جلسه شورای فرهنگ عمومی - ساری

لبخند شکوفه های بهاری در مازندران

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ذخیره‌سازی 2831 تن مرغ در سردخانه‌های مازندران

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

27 رقم برنج در کشور معرفی شده است

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای «طرح نور»

توزیع انواع بذور اصلاح و گواهی شده برنج بین کشاورزان شهرستان بابل

بیانیه حوزه علمیه خواهران استان یزد در حمایت از طرح نور فراجا

روند تکمیل نیروگاه زباله‌سوز ساری شتاب می‌گیرد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

تردد این خودروها در جاده چالوس ممنوع شد

کشف محموله میلیاردی باتری‌های قاچاق در بابل

تجمع حافظان نور در حرم حضرت معصومه (س)

(تصاویر) شکوفه‌های بهاری مازندران

سهراب و فروغ برای هم شعر می‌خواندند/ فرح پنج بار برای افتتاحیه نمایشگاه سهراب آمد ولی او در نمایشگاه حاضر نمی‌شد؛ هیچ دلیل سیاسی هم نداشت

لزوم افزایش صندوق اعتباری فناوری مازندران

خصوص واقعی قبل از هیاهوی واگذاری!

بهره برداری از دفتر بسیج ورزشکاران شهرستان ساری

برگزاری تجمع حمایتی مردم و بانوان کرمانشاهی از اجرای «طرح نور»

همه مسئولان باید برای اجرای طرح نور کمک کنند

راهپیمایی « جمعه خشم» در مازندران برگزار می شود

برگزاری تور بین المللی دوچرخه‌سواری خزر؛ اواخر اردیبهشت