پیام مازند

آخرين مطالب

گردشگری مازندران در هزارتوی مشکلات گفتگو

گردشگری مازندران در هزارتوی مشکلات
  بزرگنمايي:

پیام مازند- محمدرضا اورمزدی در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه گردشگری مناطق آزاد در کشور دارای کارکردهای مختلفی است، اظهار کرد: استان مازندران نیز از این قاعده مستثنی نبوده است و گردشگری مناطق آزاد با هدف توسعه تجارت خارجی، توسعه تجارت بین الملل و ایجاد آب های منطقه ای برای گسترش فعالیت های تجاری و مالی تاسیس می شوند.

اورمزدی با اشاره به اینکه مناطق آزاد مناطقی تجاری گردشگری و تجاری صنعتی هستند، افزود: برنامه های گردشگری مازندران نیز با توجه به ظرفیت های بی نظیری که در پتانسیل های محیطی وجود دارد جزء اولویت های توسعه استان است که باید در برنامه ریزی حاکمیتی و توسعه ای مازندران مد نظر قرار گیرد.

وی مناطق آزاد را دارای 2 متغیر و ظرفیت تجاری و گردشگری دانست و اضافه کرد: تلفیق این مباحث با روابط بین الملل در کنار برنامه ریزی های توسعه گردشگری خارجی، می تواند توسعه گردشگری فضای مناطق آزاد را رقم بزند یعنی بتوانیم همانند جزیره کیش که با هدف منطقه آزاد طراحی شد و توسعه پیدا کرد در مازندران نیز چنین اتفاقی رخ دهد.

این کارشناس گردشگری با بیان چالش های موجود با ذکر مثالی گفت: بر اساس مستندات موجود کارهای اولیه مربوط به مناطق آزاد و تجاری نوشهر در سال های گذشته انجام شده اما سامانه هایی که مربوط به بنادر، پایانه ها و سیستم گمرکی که در اساسنامه مناطق آزاد حاکم است هنوز در این شهر محقق نشده است.

اورمزدی تاکید کرد: شهر نوشهر در حالی به عنوان منطقه آزاد اقتصادی مطرح شده که می‌تواند در آینده به سمت صنعت گردشگری هدایت شود زیرا مسافران و گردشگرانی که وارد مازندران می شوند به لحاظ توریستی بودن و داشتن 2 فرودگاه و همچنین دسترسی به مجتمع های اقامتی و ویلایی و نزدیکی کوه و جنگل با دریا عموما شهرهای غرب استان را انتخاب می کنند.

وی با اشاره به اینکه توسعه تجارت با مناطق آزاد جهان یک نوع دیپلماسی عمومی به شمار می رود، خاطرنشان کرد: مفهوم فرهنگ در دیپلماسی نهفته و تنیده شده و در بحث روابط بین الملل، کشوری که بتواند با سایر کشورهای جهان ارتباط مناسبی در زمینه گردشگری داشته باشد، به لحاظ ساختاری تعامل دوسویه ای خواهند داشت.

این کارشناس و استاد دانشگاه، جذب گردشگر بیشتر را سبب ارتباط صلح آمیز فرهنگی بهتر با سایر ملل و فرهنگ ها دانست و با بیان اینکه یکی از کارکردهای صنعت گردشگری علاوه بر بحث اقتصاد و ارزآوری، اشتغال مولد از صنعت پاک است گفت: گردشگری مناطق آزاد از لحاظ اقتصادی، فرهنگی و تجاری با کارکرد دیپلماسی عمومی همراه است.

اورمزدی با بیان اینکه از شرق تا غرب مازندران بنادری وجود دارد که می توانند کارکرد ماهیتی آب های منطقه ای و تجاری داشته باشند گفت: با ارتباط بین کشورهای دریای کاسپین می توانیم هم صادر کننده و هم وارد کننده کالا باشیم و صرفا وارد کننده نباشیم.

وی با ابراز گلایه از اینکه امروزه نقش مناطق آزاد بیشتر وارداتی است، گفت: در صنعت گردشگری مناطق آزاد، ما باید وارد کننده گردشگر باشیم تا بتوانیم ارز بیشتری را وارد کشور کنیم.

این پژوهشگر و استاد دانشگاه با ابراز تاسف از اینکه خروجی های گردشگران در فرودگاه های کشور بیشتر از ورودی آنان است یادآور شد: کارکرد اصلی و ماهیت مناطق آزاد فقط برای سوار شدن بر اتومبیل لوکس یا کالاهای استوک دیگر کشورها نیست، اما متاسفانه مناطق آزاد کشور به بارانداز واردات کالاهای دسته چندم برخی کشورها بدل شده است.

اورمزدی تصریح کرد: امروزه کشور ترکیه در صنعت گردشگری، شرایط سرمایه گذاری خوبی برای جذب گردشگران، مهیا کرده و توانسته در زمینه گردشگری موفق عمل کند اما سوال این است آیا ما توانستیم در کشور خود با این همه موهبت خدادادی شرایطی فراهم کنیم تا اتباع کشورهای دیگر بتوانند در این شرایط، سرمایه گذاری کنند.

وی اضافه کرد: پر واضح است که در چنین تصمیماتی دستگاه هایی نظیر وزارت امور خارجه، سازمان هواپیمایی کشوری، بنادر و پایانه ها، نهاد ریاست جمهوری و شورای عالی مناطق آزاد نقش آفرین هستند و باید یک تصمیم واقعی و عملیاتی در این حوزه اتخاذ شود و صرفا یک تصمیم فانتزی نگیرند.

این کارشناس گردشگری با طرح این سوال که واقعا چند درصد توانستیم از سواحل زیبای مازندران در زمینه گردشگری دریایی استفاده کنیم گفت: متاسفانه هیچ استفاده ای از سواحل مازندران در این حوزه نشده و در حقیقت سواحل مازندران در زمینه گردشگری دریایی بلا استفاده مانده است.

اورمزدی با اظهار به اینکه صنعت گردشگری می تواند در خدمت توسعه جهانی باشد با ذکر مثالی خاطرنشان کرد: امروزه شهر دبی در کشور امارات، هاب منطقه ای در خاورمیانه شده است و اگر شاخص های توسعه اقتصادی این کشور را بررسی کنید متوجه می شوید که این کشور چه مراحلی را برای پیشرفت صنعت گردشگری اتخاذ کرده تا به این نقطه مطلوب برسد.

وی اقتصاد را یک سیستم معرفی کرد و افزود: زمانی که از صنعت گردشگری صحبت می کنیم با 21 دستگاه اجرایی سرو کار داریم و این دستگاه ها باید در کنار هم بنشینند و تصمیمات عملیاتی در این حوزه اتخاذ کنند و در این راستا کشور های حاشیه دریای خزر هم می توانند همکاری خوبی داشته باشند.

اورمزدی، مازندران را یک استان مرزی قلمداد کرد و گفت: استانی که شرایط مرزنشینی و توسعه تجارت دریایی و حتی شرایط ارتباط گیری با جهان را دارد چطور نمی تواند به یک برند در زمینه گردشگری حداقل در کشورهای خاورمیانه تبدیل شود.

این کارشناس و دکترای گردشگری تصریح کرد: دولت باید برای بخش خصوصی در حوزه صنعت گردشگری بسته های تشویقی شامل نظام های بانکی، پولی و گمرکی در نظر بگیرد؛ یعنی امروز اگر کسی بخواهد در مازندران هتل 5 ستاره احداث کند و یا کشتی کروز تفریحی بیاورد، سازمان بنادر یا اداره گمرکات باید پای کار بیایند و خدمات خوبی را ارائه دهند.

اورمزدی با ابراز تاسف از سلیقه ای عمل کردن بانک ها در دادن تسهیلات، خاطرنشان کرد: اولین بخشی که در حوزه صنعت گردشگری باید اصلاح شود نظام بانکی کشور است.

وی با بیان اینکه نظام خودمختاری بانک ها باعث شده صنعت گردشگری با این حجم از موهبت الهی در کشور نتواند به چشم انداز واقعی خود برسد گفت:  پیشرفت خوب و مطلوب کشورهای دیگر در صنعت گردشگری مرهون و مدیون برنامه ریزی منظم و دقیق آنان در این زمینه است.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/257113/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از بازگشت ون‌های گشت ارشاد

اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا

حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

سردار رادان: حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

ضرورت لایروبی حوضچه نیروگاه نکا/ پیشرفت زباله سوز ساری شتاب گرفت

مردم همراه و حامی پلیس برای اجرای طرح نور هستند

12 زنجیره ارزش در مازندران تعریف شد/ حضور 27 واحد تولید در اکسپو

سردار رادان: در طرح نور، رئیس جمهور از ما حمایت کرده است

سردار رادان: در طرح نور، ما حمایت رئیس جمهور و قوه قضائیه را داریم

حسن یزدانی به تشک برگشت

طرح نور طرحی برای صیانت از عفاف و حجاب دختران ایران

اعلام نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم آباد

اجتماع دختران دانش آموز در حرم حضرت معصومه (س)

آئین تجلیل از، برترین‌های المپیاد‌های علمی دانش آموزی در بابل

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

حمایت قاطع بسیج اساتید حوزه علمیه استان همدان از طرح نور فراجا

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

سردار رادان: در طرح نور به‌دنبال حجاب و عفاف و صیانت از دختران و خواهران خودمان هستیم/ شهادت می‌دهم که رئیس قوه قضائیه در حمایت از طرح حجاب و عفاف مردانه کنار ما بوده/ شهادت می‌دهم رئیس‌جمهور از ما حمایت کرده است

رادان: طرح نور، طرح امنیتی انتظامی نیست

سردار رادان: طرح نور اصلا طرح امنیتی و انتظامی نیست

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای طرح نور

ریتم شبانه‌روزی یا ساعت بدن چیست؟

جلسه شورای فرهنگ عمومی - ساری

لبخند شکوفه های بهاری در مازندران

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ذخیره‌سازی 2831 تن مرغ در سردخانه‌های مازندران

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

27 رقم برنج در کشور معرفی شده است

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای «طرح نور»

توزیع انواع بذور اصلاح و گواهی شده برنج بین کشاورزان شهرستان بابل

بیانیه حوزه علمیه خواهران استان یزد در حمایت از طرح نور فراجا

روند تکمیل نیروگاه زباله‌سوز ساری شتاب می‌گیرد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

تردد این خودروها در جاده چالوس ممنوع شد

کشف محموله میلیاردی باتری‌های قاچاق در بابل

تجمع حافظان نور در حرم حضرت معصومه (س)

(تصاویر) شکوفه‌های بهاری مازندران

سهراب و فروغ برای هم شعر می‌خواندند/ فرح پنج بار برای افتتاحیه نمایشگاه سهراب آمد ولی او در نمایشگاه حاضر نمی‌شد؛ هیچ دلیل سیاسی هم نداشت

لزوم افزایش صندوق اعتباری فناوری مازندران

خصوص واقعی قبل از هیاهوی واگذاری!

بهره برداری از دفتر بسیج ورزشکاران شهرستان ساری

برگزاری تجمع حمایتی مردم و بانوان کرمانشاهی از اجرای «طرح نور»

همه مسئولان باید برای اجرای طرح نور کمک کنند

راهپیمایی « جمعه خشم» در مازندران برگزار می شود

برگزاری تور بین المللی دوچرخه‌سواری خزر؛ اواخر اردیبهشت