پیام مازند

آخرين مطالب

گردشگری نکا؛ عصاره طبیعت و تاریخ مقالات

گردشگری نکا؛ عصاره طبیعت و تاریخ
  بزرگنمايي:

پیام مازند- مازندران اساسا زیباست اما نکا در زیبایی جذابیت بی مثالی دارد، این دومین بار است که به نکا مسافرت می کنم،  اگر به ارتفاعات نکا بروید، زیباترین پوشش های گیاهی و درختان بی نظیر راش، انجیر، افرا و توسکا را می بینید که واقعا هیجان برانگیز و روح فزاست.

به هر حال بعد از دید و بازدید با خواهرم و بستگان همسرش، در ابتدای سفرم سری به چشمه آب معدنی «قُرمَرِض» زدم، قبلا هم آنجا رفته بودم، یکی از پرطرفدارترین مکان های گردشگری؛ قرمرض در فاصله 10 کیلومتری نکا قرار دارد، پارک جنگلی و چشمه آب معدنی قرمرض یکی از مشهورترین نقطه‌ گردشگری شهرستان نکا به شمار می‌ رود. گفته شده که آب این چشمه شفا بخش بسیاری از بیماری ‌ها از جمله سنگ کلیه است. این چشمه در میان روستاهای زرندین علیا و درویشاندر و در منطقه جنگلی بسیار زیبا واقع شده است. معروفیت این چشمه به خاطر خاصیت درمانی موجب شده تا هموطنان بسیاری، از سایر نقاط کشور برای نوشیدن آب این چشمه به منطقه سفر کنند. مردم منطقه از آب این چشمه علاوه بر درمان سنگ کلیه، برای رسوب زدایی از وسایلی مانند سماور، کتری، اتو و غیره نیز استفاده می کنند.

آب این چشمه دارای املاح معدنی است و خواص طبی و طبیعی زیادی دارد. در سالهای دور و آن زمانهایی که مردم از دشت مازندران به سمت روستای کلا همراه با چارپایان خود ییلاق قشلاق می کردند، از شهرستان نکا عبور می کردند و یکی از نقاط اُتراقی آنها همین چشمه آب معدنی قرمرض بود. این نقطه در واقع توقفگاهی همه جانبه و عالی برای آنها بود چون هم آب و علوفه در دسترس دام هایشان بود و هم از آب این چشمه استفاده های فراوان می بردند.

امروزه یکی از جاهایی که مردم منطقه اغلب برای تفریح و گذران اوقات خوش استفاده می کنند همین چشمه و همین منطقه جنگلی قرمرض است. اینجا جایی است که یادآور خاطرات بسیاری از دوران جوانی اجدادشان است. تعصب زایدالوصفی نسبت به این مکان دارند به طوری که این مکان را نسبت به اماکن جنگلی دیگر ترجیح می دهند.

گردشگری نکا؛ عصاره طبیعت و تاریخ

سالها پیش، این مکان کمتر شناخته شده بود ولی هم اکنون جزء تفرجگاه های بزرگ منطقه شده و از شهرهای مختلف استان مازندران و حتی از استان های دیگر به این چشمه می آیند. آب چشمه قرمرض در سال های اخیر به خاطر خشکسالی کاهش یافته است اما با هماهنگی انجام شده از آب چشمه برای مصارف خاص درمانی استفاده می شود و جالب اینکه شهرداری نکا آب مورد نیاز برای شست و شو و مصارف غیرآشامیدنی مسافران را با تانکر تامین می کند

بعد از گشت و گذار در منطقه قرمرض، با انرژی به سمت حیرت انگیزترین سواحل ایران، یعنی ساحل مروارید دریای خزر حرکت کردم، تا شهر نکا 25 کیلومتر فاصله دارد، ساحلی بسیار امن برای خانواده ها و گردشگران که در طول سال میزبان مسافران زیادی از مکان های مختلف است، منم این منطقه تماشایی رو برای گردش امروزم انتخاب کردم.

وجود امکانات رفاهی در ساحل مروارید، پارک کودکان، آلاچیق، امکانات پیک نیک، بوفه و مجموعه های اقامتی هر گردشگری را جذب این مکان می کند. موقع غروب در مسیر برگشت که به شهر رسیدم تپه ای در یکی از مناطق نظرم را جلب کرد.

گردشگری نکا؛ عصاره طبیعت و تاریخ

بعد از پرس و جو از وضعیت و نام تپه، مشخص شد که به تپه «نارنج‌باغ» در منطقه نارنج باغ معروف است، این تپه مربوط به بازه زمانی دوران پیش از ورود اسلام به ایران تا زمان های تاریخی پس از اسلام بوده که حتی یکی از آثار ملی  ثبت شده ایران است ولی متاسفانه میزان رسیدگی به این مکان هرگز در شان مردم این شهر نبوده و نیست و این مکان به عنوان یکی از تاریخی ترین نقاط نکا ظرفیت فراوانی برای تبدیل شدن به یک مرکز تفریحی و گردشگری دارد.

روز پنجم مسافرتم است و بعد از وقفه ای که در گشت و گذارم بوجود آمد به سمت منطقه هزار جریب حرکت کردم که معروف است می گویند نگین گردشگری نکاست. امروز می خواهم از تنفس در هوای پاک این منطقه لذت ببرم.

روستاهای هزار جریب از زیباترین دهکده ها در شرق مازندران است، واقعیت این است که سفر به هر کدام از روستاهای ییلاقی هزارجریب روحتان را تازه می کند و در آغوش آرام بخش طبیعتش، چند روزی دغدغه های روزمره زندگی شهری را از خاطر خواهید برد.

روستای «زِروم» در این منطقه سبک سنتی جذابی دارد، زروم، از جمله روستاهای بکر و دست‌ نخورده طبیعی در دل جنگل‌ های شهرستان نکا است که با فاصله 70 کیلومتری در منطقه کوهستانی این شهرستان واقع‌ شده است و به دلیل دارا بودن چشم اندازهای بسیار زیبا در درون روستا، گردشگران فراوانی را به‌ سوی خود جذب می کند. روستایی با مردمانی خونگرم، مهمان‌ نواز و مهربان که بوی نان داغ از کوچه‌ پس‌ کوچه‌های این روستا، جاری بودن زندگی در این روستا را فریاد می زند.

گردشگری نکا؛ عصاره طبیعت و تاریخ

زروم، روستایی جذاب و رنگارنگ و فضایی مملو از طبیعت و تنفس اکسیژن خالص، انسان را از تب‌ و تاب زندگی شهری و مشقت‌ های آن رها می‌ کند و اینجاست که می‌توانی بنشینی و تنها از طبیعت و زیبایی‌ های خدادادی و خلق آثاری که با دستان هنرمندانه مردم این روستا و مهندسان ایجاد شده است لذت ببری.

روستای زروم در مناطق کوهستانی نکا و در دل طبیعت بکر واقع‌ شده است که با دارا بودن جذابیت‌ های گردشگری بالا، طبیعتی بکر و روستایی شکیل و زیبا با حفظ بافت سنتی، عاملی مهم برای جذب گردشگر و دور کردن افراد از محیط پر سر و صدای شهری است.

با تلاش انجام‌ شده توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مازندران، طرح هادی گردشگری روستایی در این روستا اجرایی شده است و روستایی که در چند صباح گذشته تنها تعدادی انگشت‌ شماری از ساکنینش در روستا باقی‌ مانده بودند، اکنون مملو از جمعیت است و در روزهای تعطیل رسمی و مناسبت‌ های خاص افراد بی‌ شماری در این روستا برای دیدن و استفاده کردن از طبیعت زیبای این روستای هدف گردشگری وارد آن می‌شوند.

اجرای سنگ‌ فرش‌های مختلف، دیوار چینی، رنگ‌ آمیزی منازل، گل‌ کاری‌ ها و بسیاری از نمادهای زیبا در این روستا، این منطقه را متمایز از روستاهای اطراف کرده است و حال این مهاجرت از شهر به سمت روستا است که شکل می‌ گیرد. با پیاده روی در کوچه باغ های این روستای جنگلی و تنفس هوای پاک و پر از اکسیژن سفری فراموش نشدنی برایم رقم خورد.

یکی از مناطق زیبای دیگر هزار جریب آبشار «زِنگِت» است، ارتفاع آبشار در حدود 20 متر و آبشاری پله ای است، «زنگت سفلی» روستایی از توابع بخش هزار جریب نکا و دهستان زارم است، آبشار پس از جاری شدن از ارتفاعات جنوبی روستا به رودخانه زارم رود می ریزد.

گردشگری نکا؛ عصاره طبیعت و تاریخ

این منطقه دارای پوشش جنگلی انبوه و فراوان است و همچنین دارای پوشش گیاهان زینتی مثل گل شقایق، گل رز، گل بنفشه، زعفران وحشی و گیاهان دارویی مثل گل گاو زبان، گل آویشن و اسفناج است.

در ادامه سفرم به روستای «کچپ محله» رفتم که قدمت این روستا به چند قرن پیش می رسد؛ گفته شده چند برادر به این روستا مهاجرت کرده که در چلم کوه زندگی می کردند و بعد از مدتی روستای کچپ محله به علت سید بودن اکثر اهالی روستا، سیدمحله نامیده شد و در نهایت این روستا، به علت وجود درختان کچپ، نام کنونی خود را ثبت کرد.

مقصد بعدی سفرم، رودخانه و منطقه جنگلی «کوهسار کنده» بود که از تفرجگاه های مشهور نکاست، گذر رودخانه ای زیبا از این منطقه و نیز جنگلی سر سبز از درختان گونه خزری، پذیرای هزاران مسافر از سایر نقاط است، فاصله به نسبت نزدیک به شهر را می توان از امتیازات این منطقه به حساب آورد که بسیاری از شهروندان نکایی و سایر شهرهای اطراف برای گذراندن روزهای تعطیل خود از این مکان استفاده می کنند.

در روستای کوهسار کنده امامزاده ای وجود دارد به نام امام زاده جعفر که بنای قدیمی بقعه آن از خشت و گل بوده که پس از فرسودگی تخریب شد و ساختمان جدیدی احداث گردید، چشم انداز بقعه فوق العاده زیباست و به جهت وجود درختان آزاد و کوهپایه ای بودن منطقه، فضای متفاوتی جهت زیارت در کنار سیاحت به شمار می آید.

روز آخر مسافرتم است، شنیده بودم در منطقه سوادکوه غاری باستانی وجود دارد به نام اسپهبد خورشید. بعد از خداحافظی با خانواده، راهی جاده شدیم و به منطقه دوآب از شهر سوادکوه رسیدیم. سوادکوه تا نکا با خودروی شخصی بین 1.5 تا 2 ساعت فاصله دارد. برای دستری به سوادکوه از شهر نکا باید ابتدا به ساری و سپس به قائمشهر بروید و از آنجا مسیر سوادکوه را در پیش بگیرید. همچنین این غار بر سر راه سوادکوه به تهران در ناحیه دوآب در 19 کیلومتری جنوب شهر پل سفید در شهرستان سوادکوه واقع شده که مسیر دسترسی مرکز نشینان کشور می تواند باشد. ما نیز برای خروج از مازندران این مسیر را انتخاب کردیم.


در مسیر سفر به غار اسپهبد از زیبایی های جنگل های سوادکوه که چشم هر گردشگری را خیره می کند، لذت می بردم. گفتنی است که اسپهبد خورشید یکی از سرداران طبرستان بود که در زمان حمله اعراب، زن و فرزندان خود را در این غار گذاشت و خود راهی جنگ شد. اعراب این دژ را محاصره کردند و چون راهی به درون نیافتند، آب ورودی به غار را به سم آغشته کردند و همه سکنه‌ غار، از جمله همسر و فرزندان اسپهبد خورشید را قتل عام و دژ را فتح کردند.

قوس دهانه غار، یکی از عظیم‌ترین دهانه‌های غار طبیعی دنیا است، طول قوس طاق طبیعی و عظیم غار 40 متر بوده و درون غار به صورت تالاری بیضی شکل به طول 75، عرض 25 و ارتفاع 15 متر است. بنای این دیوار به دوره ساسانیان بازمی‌گردد. در مقابل غار پرتگاه مهیبی قرار دارد که ورود به آن را بسیار مشکل می‌سازد. وجود آب آشامیدنی در غار، از نکات جالب غار است.


این غار یکی از بی نظیرترین و منحصر به فردترین استحکامات نظامی کشور است، ولی چیزی که برایم جالب بود و مرا اذیت می کرد این بود که متاسفانه در نزدیکی این غار ماشین های سنگین در حال خاک برداری بودند و به نظرم آمد که در آنجا معدن شن و ماسه وجود دارد و با این کار تاثیر مخرب به منطقه می زنند. روز بسیار خوبی بود، به شما پیشنهاد می کنم که سری بزنید به این غار تاریخی و پر از فراز و نشیب که داستان های غم انگیز و باور نکردنی زیادی در دل خود دارد سفر کنید

سفرم زودتر از آنچه فکر می کردم به پایان رسید و نتوانستم به دیگر نقاط گردشگری نکا سر بزنم اما امیدوارم دوباره به شهر زیبای نکا بیایم و مردمان خونگرم و باصفای نکا را ملاقات کنم.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/257587/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تجمع حمایت از طرح نور فراجا در دزفول

قاسمپور: با این واگذاری فصل آینده قرارداد بازیکنان 40-50 میلیارد است/مگر فولاد خوزستان کم هزینه کرده که اینجای جدول است؟

(ویدیو) «ایکس» سالانه از کاربرانش پول می‌گیرد!

استمرار محدودیت‌های ترافیکی در هفتمین روز اردیبهشت

جریمه یک میلیاردی خیبر خرم آباد در کمیته انضباطی

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان احداث می شود

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

پیگیری تکمیل راه آهن دورود به خرم‌آباد

تکمیل راه‌آهن دورود - خرم‌آباد از منابع مختلف پیگیری می‌شود

اعلام حمایت قاطع دستگاه قضایی استان کرمانشاه از طرح نور فراجا

توان نیروگاهی نکا برای تولید برق افزایش یافته است

(تصاویر) اجتماع مردم قم در حمایت از طرح نور فراجا

اجاره آپارتمان 30 تا 50 متر در تهران؛ رستاخیز یکخوابه‌ها

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از بازگشت ون‌های گشت ارشاد

اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا

حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

سردار رادان: حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

ضرورت لایروبی حوضچه نیروگاه نکا/ پیشرفت زباله سوز ساری شتاب گرفت

مردم همراه و حامی پلیس برای اجرای طرح نور هستند

12 زنجیره ارزش در مازندران تعریف شد/ حضور 27 واحد تولید در اکسپو

سردار رادان: در طرح نور، رئیس جمهور از ما حمایت کرده است

سردار رادان: در طرح نور، ما حمایت رئیس جمهور و قوه قضائیه را داریم

حسن یزدانی به تشک برگشت

طرح نور طرحی برای صیانت از عفاف و حجاب دختران ایران

اعلام نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم آباد

اجتماع دختران دانش آموز در حرم حضرت معصومه (س)

آئین تجلیل از، برترین‌های المپیاد‌های علمی دانش آموزی در بابل

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

حمایت قاطع بسیج اساتید حوزه علمیه استان همدان از طرح نور فراجا

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

سردار رادان: در طرح نور به‌دنبال حجاب و عفاف و صیانت از دختران و خواهران خودمان هستیم/ شهادت می‌دهم که رئیس قوه قضائیه در حمایت از طرح حجاب و عفاف مردانه کنار ما بوده/ شهادت می‌دهم رئیس‌جمهور از ما حمایت کرده است

رادان: طرح نور، طرح امنیتی انتظامی نیست

سردار رادان: طرح نور اصلا طرح امنیتی و انتظامی نیست

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای طرح نور

ریتم شبانه‌روزی یا ساعت بدن چیست؟

جلسه شورای فرهنگ عمومی - ساری

لبخند شکوفه های بهاری در مازندران

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ذخیره‌سازی 2831 تن مرغ در سردخانه‌های مازندران

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

27 رقم برنج در کشور معرفی شده است