پیام مازند

آخرين مطالب

آنتن‌دهی مناسب تلفن همراه ؛ آرزوی دیرینه روستاییان گلوگاهی در آستانه تحقق مقالات

آنتن‌دهی مناسب تلفن همراه ؛ آرزوی دیرینه روستاییان گلوگاهی در آستانه تحقق
  بزرگنمايي:

پیام مازند- گلوگاه با حدود 40 هزار نفر جمعیت یکی از شهرستان های شرق مازندران است که روستاهای آن به دلیل قرار گرفتن در مناطق کوهستانی و جنگلی از نقاط مطلوب برای مسافرت و زندگی به شمار می رود.

همین ویژگی این روستاها باعث شده است که طی سال های اخیر افراد غیر بومی مبادرت به خرید زمین و ساخت خانه در این روستاها کردند به طوری که در ایام خاصی از سال از جمله بهار و تابستان تعداد خانوارهای این روستاها چند برابر خانوارهای بومی آن می شود. به طور مثال در روستای « دهی » که تعداد خانوارهای بومی آن 30 خانوار است به واسطه حضور خوش نشینان اکنون 113 خانوار جمعیت دارد .

برغم این ویژگی های روستای مورد نظر اما از نظر سیستم خدماتدهی در آنها با کمبودها و ضعف هایی مواجه است که روستاییان سال هاست با مشکلات آن دست و پنجه نرم می کنند که نبود زیرساخت های ارتباطی تلفن همراه و اینترنت باعث شده که اهالی این روستاها برای انجام کوچکترین امور اداری ، تجاری و یا آموزشی خود مجبور باشند که ساعت ها وقت صرف کنند یا این که ترک موقت از دیار داشته باشند که به اظهار اهالی این روستاها در دوران کرونا و آموزش مجازی به دلیل نبود همین زیرساخت برخی خانواده ها برای برخورداری فرزندانشان از امکانات اینترنتی مجبور شدند به صورت موقت به شهرهای همجوار مهاجرت کنند .

همچنین در دوران فعلی که بیشتر کارهای بانکی، اداری  و تجاری از طریق اینترنت و با در اختیار داشتن یک گوشی تلفن همراه و اینترنت برای همگان امکان پذیر است اما اهالی این روستاها باز هم از قافله پیشرفت و بهره مندی از خدمات در این بخش محروم هستند به طوری که برای پرداخت بانکی مجبورند چندین ساعت وقت صرف کنند تا سرعت اینترنت اندکی افزایش یابد و بتوانند این نقل و انتقالات پولی را انجام دهند.

رمضان یکی دیگر از اهالی روستای دهی با اشاره به این که تمام امور تجاری و اداری از طریق اینترنت قابل انجام است ، گفت : ضعف اینترنت در این منطقه باعث شده تا اهالی روستا برای انجام این امور خود با مشکل مواجه شوند .

وی به مشکلی که اخیرا به دلیل ضعف اینترنت با آن مواجه شد اشاره کرد و افزود : چند روز قبل که پنج راس گوسفند فروختم فرد خریدار که از اهالی روستای همجوار بود برای پرداخت مبلغ از طریق اینترنت موبایل به مدت 6 ساعت معطل شد و بالا نیامدن اینترنت موبایل باعث شد تا کار ما لنگ بماند .

او ضعف آنتن دهی موبایل و پوشش اینترنت را به عنوان یکی از دغدغه والدین دانش آموزان برای ادامه تحصیل آنها دانست و گفت : دانش آموزان روستا در دوران کرونا و مجازی بودن آموزش مجبور بودند به همراه خانواده ها به صورت موقت به شهر کوچ کنند تا تحصیلشان متوقف نماند .

وی افزود : برای فراهم شدن امکان تحصیل مجازی دختر 11 ساله ام مجبور شدم که او را به بندرگز در استان گلستان بفرستم تا در آن منطقه با داشتن اینترنت بتواند در کلاس های مجازی شرکت کند .

عضو شورای اسلامی روستای دهی به پیگیری های اداری برای رفع این مشکلات اشاره کرد و گفت : برغم تلاش های اداری که برای این منظور صورت گرفت و حتی برخی وعده مسئولان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای منظور هنوز اتفاق خاصی صورت نگرفته است که مردم روستا از این مشکلات ارتباطی رهایی یابند .

یدالله یوسفی افزود : حتی یکی از مسوولان پارسال وعده داد که با تخصیص 20 میلیارد ریال اعتبار مشکلات آنتن دهی موبایل و اینترنت این روستا و روستاهای همجوار برطرف خواهد شد اما اکنون بعد از گذشت یک سال همچنان این مسائل وجود دارد .

وی تعداد خانوارهای بومی این روستا را 30 خانوار عنوان کرد و ادامه داد : البته به دلیل خوش نشین بودن منطقه در بهار و تابستان این تعداد به 113 خانوار افزایش می یابد که با افزایش تعداد خانوارها بالتبع افزایش تعداد مشترکان تلفن و اینترنت مشکلات ارتباطی بیشتر می شود .

حدیثه غفاری از اهالی روستاهای بالادست گلوگاه نیز به تاثیر ضعف اینترنت در ورود اهالی این روستاها به کسب وکارهای اینترنتی اشاره کرد و گفت : در حالی که امروز بیشتر حرفه ها و عرضه کالاها به سمت فضای مجازی و اینترنت رفته است نبودزیرساخت برای فعالیت در این حرفه ها باعث عقب ماندگی روستاییان از این بخش شده است .

وی ادامه داد : بخصوص بانوان تحصیلکرده در روستاهای حضور دارند که با هنر و سلیقه خود می توانند وتوانسته اند کالاهایی تولید کنند که قابلیت عرضه در بازارهای مجازی را دارد .

این بانوی روستانشین گلوگاهی گفت : به طور مثال روستای محل سکونتم مصیب محله که قابلیت پرورش و کشت گیاهان دارویی را دارد و در حال راه اندازی شرکت تعاونی به همین منظور هستیم تا در این بخش تولیدات خود را عرضه بازار کنیم و پس از آن با گسترش صنایع تبدیلی گیاهان دارویی این شغل را گسترش دهیم .

غفاری که خود دهیار روستای مصیب محله است گفت : در این میان و در آغاز راه اشتغالزایی در حوزه گیاهان دارویی یکی از دغدغه هایی که وجود دارد نبود زیرساخت مناسب ارتباطی جدید از قبیل اینترنت می باشد ، چرا که برای فروش محصولات این شرکت تعاونی می بایست از طریق فضای مجازی مبادرت به معرفی و عرضه بکنیم که با توجه به ضعف اینترنت در حال حاضر این امکان برای اهالی روستا وجود ندارد .

غفاری ابراز امیدواری کرد که با اجرایی شدن مصوبات سفر استاندار مازندران به گلوگاه این مشکل ارتباطی اهالی روستاهای بالادست مرتفع شود .

وی تعداد خانوارهای بومی ساکن روستای مصیب محله را 34 خانوار اعلام کرد و گفت : البته این تعداد شناور است و به دلیل سکونت افراد غیر بومی این تعداد به 104 خانوار افزایش می یابد .

دهیار روستای « بارکلا » نیز به مشکلات پیش آمده در زمان تحصیل مجازی دانش آموزان این روستا اشاره کرد و گفت : ضعف اینترنت و آنتن دهی موبایل باعث شده بود که دانش آموزان این روستا در دوران کرونا و آموزش مجازی با طی کردن مسافتی و استقرار در یکی از تپه های همجوار روستا که سرعت اینترنت اندکی افزایش می یافت در کلاس درس حضور یابند .

نصرت الوندی افزود : هر چند کلاس و آموزش مجازی به پایان رسیده است ، اما هنوز هم کودکان و جوانان دانش آموز و دانشجوی روستا برای کارهای تحصیلی و تحقیقی خود به اینترنت نیاز دارند و این مشکل زیرساختی باعث می شود که آنها از افراد هم سن و سال خود عقب بمانند .

وی با اشاره به اینکه 50 خانوار به تعداد 150 نفر در این روستا سکونت می کنند ، گفت : این روستا به همراه دیگر روستاهای بالادست گلوگاه که از مناطق ییلاقی و خوش آب و هوا محسوب می شود در حال حاضر محل سکونت افراد غیر بومی زیادی است که همین میزان آنتن دهی تلفن همراه در زمان های معمولی برای اهالی بومی روستا جوابگو نیست و در فصول بهار و تابستان بدلیل حضور خوش نشینان مصائب روستاییان در آنتن دهی موبایل و اینترنت بیشتر هم می شود .

آنتن‌دهی مناسب تلفن همراه ؛ آرزوی دیرینه روستاییان گلوگاهی در آستانه تحقق

سفر استاندار و دستاوردی برای رفع مشکلات ارتباطی روستاییان

فرماندار شهرستان گلوگاه نیز با اشاره به اینکه بعد از حدود 2 دهه از شهرستان شدن گلوگاه هنوز این منطقه از کمبودهای بی شماری رنج می برد گفت : این کمبودها در روستاها به دلیل صعب العبور بودن آنها بیشتر است و روستاییان با صبوری در این مناطق زندگی می کنند .

مهدی داودی افزود : از جمله این مشکلات پوشش ضعیف اینترنت و آنتن دهی تلفن های همراه است که می بایست دکل های بیشتری در مناطق بالادست گلوگاه مستقر شود تا این مشکلات برطرف شود .

وی ادامه داد : در سفر استاندار مازندران به گلوگاه برطرف کردن این مشکل در روستاهای بالادست همچون بارکلا ، کلکت ، دهی و لتکومه در قالب مصوبه استانی مصوب شد و مقرر شد تا اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات نسبت به رفع این مشکل اقدامات لازم را انجام دهد .

فرماندار گلوگاه اذعان داشت : در این روستاها علاوه بر جمعیت بومی ، افراد غیر بومی ساکن هستند که خدماتدهی در حوزه ارتباطا سیار به دلیل مشکلات آنتن دهی با ضعف هایی همراه است که امیدواریم با نصب دکل جدید از سوی این اداره کل مشکلات منطقه در این خصوص برطرف شود . 

سفر یک روزه استاندار مازندران به شهرستان گلوگاه در ششم خرداد ماه 40 مصوبه برای رفع مشکلات این شهرستان به همراه داشت که ایجاد زیر ساخت پوشش تلفن همراه در مسیر جاده جنگلی گلوگاه – نیالا و تقویت بستر اینترنت در روستاهای کوهستانی و بالادست و اینترنت پرسرعت برای روستاهای کلکت، دهی و لتکومه و بارکلا از طریق اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان مازندران از جمله این مصوبات است .

آنتن‌دهی مناسب تلفن همراه ؛ آرزوی دیرینه روستاییان گلوگاهی در آستانه تحقق

تامین زمین و تخصیص اعتبار 40 میلیارد ریالی برای رفع مشکل

در همین راستا اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات مازندران پس از انجام پیگیری هایی در سطح ملی و با وزارت ارتباطات توانست به نتایج خوبی دست یابد که رفع کننده مشکل چندین ساله اهالی این منطقه خواهد بود . سرپرست اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان مازندران نیز در این خصوص گفت : براساس مصوبه استانداری مازندران مبنی بر ایجاد زیرساخت های لازم برای پوشش تلفن همراه و اینترنت چند روستا در منطقه بالادست گلوگاه اقداماتی انجام شد که روستاییان نتایج اجرای آن را طی 2 ماه آینده شاهد خواهند بود .

اسماعیل اعزی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : برای تقویت شبکه ارتباطی این منطقه استقرار دکل مخابراتی ضروری است که با هماهنگی های صورت گرفته اقدامات اولیه برای انجام آن صورت گرفته است .

وی با اشاره به اینکه برای استقرار دکل مخابراتی به 50 تا یکصد متر زمین نیاز است ، ادامه داد : بعد از سفر استاندار مازندران به گلوگاه برای رفع مشکل پوشش اینترنت و تلفن همراه این روستاها ، زمینی از سوی یک فرد حقیقی برای استقرار این دکل مخابراتی اهدا شده است که منابع طبیعی کاربری کشاورزی بودن را مانع استقرار دکل عنوان کرده است .

به گفته مدیر کل ارتباطات مازندران اما با رایزنی های صورت گرفته از سوی معاون استاندار مازندران این موانع مبنی بر کاربری تجاری بودن این زمین برطرف شد و نیز اعتبار 40 میلیارد ریالی از سوی وزارت ارتباطات و فناوری تخصیص یافت و اجرای پروژه به زودی آغاز می شود .

وی در توضیح روند بررسی استقرار دکل مخابراتی در هر منطقه عنوان کرد : پس از اعلام زمین مورد نظر به وزارتخانه ارتباطات بررسی ها از سوی کارشناسان ذیربط برای طراحی پروژه انجام می شود که پس از تایید طرح حداکثر تا 2 ماه آینده این دکل مستقر و مشکل اهالی این روستاها برطرف می شود .

اعزی با اشاره به اینکه یک دکل مخابراتی برای اینکه به هزینه سر به سر برسد می بایست دو هزار و 500 مشترک را زیر پوشش داشته باشد ، گفت : این دکل مخابراتی مستقر شود  با توجه به پایین بودن تعداد ساکنان بومی این منطقه به این رقم مورد نظر نمی رسد و نه تنها سوددهی برای مجموعه ندارد .

وی افزود : براساس وظیفه کاری مبنی بر ارائه خدمات به تمامی شهروندان به رغم عدم سوددهی این دکل برای رفع مشکلات اهالی این منطقه نصب می شود تا آنتن دهی به این منطقه بازگردد .

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/259234/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آفتاب گرم بهاری در مازندران

رستاخیز یکخوابه ها در تهران / اجاره آپارتمان 30 تا 50 متر

ماجرای قطع 40 اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی

موج کوتاه در دریای خزر

بازدید بیش از 3میلیون زائر از یادمان‌های شهدا

سخنان سردار رادان درباره اجرای طرح حجاب «نور»/ «چشم مردم وقتی به بی‌حیایی عادت کند، آرام آرام غیرت گرفته می شود»

اعلام آمادگی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

افتتاح مجموعه ورزشی پشته حسین آباد خرم آباد

وضعیت جاده‌ها، امروز 7 اردیبهشت 1403؛ ترافیک سنگین در محور چالوس

ماجرای قطع 40 درخت در نوشهر

پرهزینه و زیان‌ده؛ پول قرارداد پرداخت بازیکنان استقلال و پرسپولیس از جیب کارگران و بازنشستگان!

طرح مشاوران ترامپ برای مجازات کشور‌هایی که دلار را کنار می‌گذارند

تداوم پایداری جوی تا نیمه هفته آینده در مازندران

رشته های دانشگاهی را به سمت نیازهای جامعه سوق دهیم

ترافیک سنگین در محور چالوس/بارش باران در برخی محورهای 3 استان

طرح نیمه‌تمام زباله‌سوز ساری به کجا رسید؟

شکایت شرکت نقل‌وانتقالاتی از پورتو برای پول انتقال طارمی

علاقه مندی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

تصاویری از تجمع روحانیون در حمایت از طرح «نور» با لباس جنگی

ترافیک سنگین در محورهای کرج - چالوس

برگزاری جلسه بررسی نحوه تقسیم و توزیع آب در دشت هراز

تقدیر پلیس از بانوان آبادانی

ضرب و شتم شدید یک پرستار در بیمارستان چالوس/ پیگیری قضایی در حال انجام است

نشست استاندار مازندران با نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان استان

روس‌ها متقاضی سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

تصاویر قطع 40 اصله درخت در کجور آرشیوی است

نور فلسفه و حکمت، روشنی‌بخش مسیر نصف جهان شدن اصفهان

ایمن سازی و تاب آوری خط تغذیه گاز 110 میلیمتر پلی اتیلن در چگنی

ماجرای قطع 40 اصله درخت در کجور چیست؟

ضرورت لایروبی مستمر حوضچه نیروگاه نکا

استقبال از قهرمان قایقرانی آسیا و مرد المپیکی در بابلسر

تعجب آلمانی‌ها از سرعت سقوط پول ملی ایران!

لزوم لایروبی مستمر حوضچه نیروگاه نکا

دعوت استاندار از سرمایه گذاران و خیران برای مشارکت در طرحهای توسعه استان

دعوت استاندار لرستان سرمایه گذاران و خیران برای مشارکت در طرحهای توسعه استان

برگزاری با کیفیت کنکور مورد توجه دولت سیزدهم است

استقبال بابلسری‌ها از مرد المپیکی قایقرانی

موسوی سومین طلایی مازندران در پیکار‌های انتخابی ووشو جام جهانی

ترافیک سنگین در محور چالوس/ این محورها مسدود هستند

ضرب‌الاجل استاندار لرستان برای قدیمی‌ترین پروژه خرم‌آباد

تقدیر آیت‌الله مکارم‌شیرازی از اقدامات فراجا در مسئله حجاب

عملیات «وعده صادق» ابهت پوشالی و شکستنی اسراییل رو اثبات کرد

دولت سیزدهم در مبارزه با فساد کارنامه خوبی ارائه دهد

اجرای اعمال محدودیت‌های ترافیکی در محورهای مواصلاتی مازندران

پایان نوبت نخست آزمون سراسری مازندران در صحت و امنیت

(تصاویر) تجمع روحانیون در حمایت از « طرح نور » با لباس جنگی

ببینید | پول بده لایک کن!

چالوس / ضرب و شتم پرستار در بیمارستان

از «گشت ارشاد» تا «طرح نور» فقط دو نوروز فاصله افتاد؛ برای زنان پرونده قضایی تشکیل می‌شود؟

تاکید امام جمعه قم بر همراهی همه دستگاها برای استمرار اجرای طرح نور