پیام مازند

آخرين مطالب

مهر گزارش می دهد؛

«هراز» در بن‌بست ترافیک/ گره «چلاو» به دست دولت باز می‌شود مقالات

«هراز» در بن‌بست ترافیک/ گره «چلاو» به دست دولت باز می‌شود
  بزرگنمايي:

پیام مازند - آمل- بن‌بست کامل ترافیک پایان هفته و تعطیلات حد فاصل ورودی چلاو جاده هراز در یک دهه اخیر به چالش جدی و گلایه همیشگی مسافران و روستائیان تبدیل شده است.

خبرگزاری مهر ، گروه استان‌ها- مهدی غلامی: اعمال محدویت‌های تردد از سوی مرکز کنترل راه‌های کشور از یک سو و دامنه دار شدن ترافیک در ماه‌های گذشته به جای تعطیلا ت پایان هفته، حالا در روزهای عادی ومیانه هفته نیز کشیده شده و این وضعیت برای اهالی بومی ساکن در روستاهای واقع درمسیر جاده هراز چالش جدی ایجاد کرده و همزمان کام مسافران را که نزدیکترین مسیر عبوری شمال به پایتخت را انتخاب می‌کنند، با توقف چند ساعته در ترافیک بیش از چند کیلومتری تلخ می‌کند.
این ترافیک در چند سال اخیر در محدوده سد هراز در 20 کیلومتری جنوب آمل واقع در مسیر جاده پرتردد هراز به عنوان چهارمین سد بزرگ خاکی ایران از سال 1389 در دست ساخت است، برمی گردد که تاکنون بیش از 45 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
بنا به گزارش دست اندرکاران این سد، با پایان ساخت سد مخزنی هراز حدود 9 کیلومتر از جاده فعلی هراز به علت واقع شدن در وسط دریاچه سد پس از آبگیری به زیرآب خواهد رفت که برهمین اساس ساخت جاده جایگزین در بالادست سد به طول حدود 11 کیلومتر از چند سال گذشته توسط وزارت نیرو و وزارت راه همزمان با ساخت سد وارد فاز اجرایی شد. در سال‌های اخیر وبا توجه به روند فعالیت‌های عمرانی در سد هراز و حجم بالای تردد خودروهای عبوری از محل کارگاه سد، خطرات پیش بینی نشده را دوچندان کرده و به همین علت به علت گره‌های کور ترافیکی در این محدوده سد ایجاد می‌شد.
ترافیک‌های سنگین آخر هفته‌ها و تعطیلات بلند مدت برای شهروندان آملی و مسافران عبوری از جاده هراز دریک دهه گذشته باعث گلایه شدید شده به طوری که در چند مقطع باعث بسته شدن جاده توسط بومیان این روستا به علت نبود جاده جایگزین و تأخیر در بهره برداری از جاده در دست ساخت بالادست سد شده بود...
تردد چهارساعته مسیر 40 دقیقه‌ای
شمار زیادی از این مسافران با بیان اینکه بخش زیادی از وقت آنها در طول روز به واسطه ترافیک دائمی در محدوده سد اتلاف می‌شود، از تأخیر چندساله در تکمیل جاده جایگزین به شدت انتقاد کردند. علی حبیب نتاج یکی از مسافران محور هراز در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: متأسفانه در روزهای آخر هفته در محدوده سد هراز از حدود کیلومتر 40 تا ورودی شهر آمل که در روزهای بدون ترافیک کمتر از 40 دقیقه طی می‌شود، بیش از 4 ساعت در ترافیک هستیم.

پیام مازند


وی افزود: روند ساخت لاک پشتی سد و نیز تأخیر در ساخت جاده جایگزین، زیبنده مردم شهرستان آمل و حتی مسافرانی که از این جاده تردد می‌کنند، نیست و انتظار هست که مسئولان استانی وملی برای برطرف شدن این مشکل اساسی مردم هرچه سریع‌تر چاره اندیشی کنند.
ابتدا باید جاده جایگزین سد ساخته می‌شد
در همین حال نماینده مردم شهرستان آمل در مجلس شورای اسلامی، ساخت سد مخزنی هراز را با توجه به ظرفیت تأمین آب 5 شهرستان مرکزی مازندران و تأمین آب شرب یک میلیون مشترک در این مناطق را حیاتی و دارای اهمیت خواند.
رضا حاجی پور در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به ترافیک ایجاد شده در چند سال اخیر به واسطه ساخت سد هراز گفت، در زمان ساخت سد، از همان ابتدا باید جاده جایگزین در بالادست سد ساخته و خیلی زودتر ازاین سال‌ها برای عبور خودروها زیربار ترافیک می‌رفت.
وی افزود: البته تعهدی که وزارت نیرو برای ساخت جاده جایگزین در بالادست سد داده بود، متأسفانه در سال‌های اخیر روند بسیار کندی داشته و وضعیت فعلی و گلایه‌های مردمی هم ناشی از همین تاخیراست.
نماینده مردم شهرستان آمل در مجلس شورای اسلامی، به سختی کار در مسیر ساخت جاده جایگزین به لحاظ قرارگیری در منطقه جنگلی و کوهستانی با ارتفاع و شیب زیاد نیز اشاره کرد و گفت، کل طول مسیر جاده جایگزین سد 11 کیلومتر است که قرار شده بود تا تکمیل شدن کامل سد به عنوان جاده جایگزین برای تردد خودروها استفاده شود.
حاجی پور تصریح کرد: متأسفانه اکنون و به خصوص تعطیلات پایان هفته، ترافیک سنگین در حدفاصل تونل سد و دوراهی چلاو در همین محدوده در صدر ترافیک‌های سنگین گزارش‌های رسانه‌ها به خصوص شبکه‌های اجتماعی از تعلل چندساعته در ترافیک چند کیلومتری قرار می‌گیرد.
وی با بیان اینکه تأخیر در تکمیل این طرح عمرانی باعث افزایش هزینه‌های سنگین عمرانی و نیز انتقادهای دامنه دار مردم شهرستان و مسافران به علت کم کار وبی تفاوتی جلوه دادن ازسوی مسئولان را به همراه داشته است، تصریح کرد، پیمانکار این طرح درخواست اعتبار 200 میلیارد تومان برای سال جاری و تکمیل مسیرهای باقیمانده جاده 11 کیلومتری جاده جایگزین سد را داده که باید ازهمه ظرفیت‌های استانی وملی برای اختصاص وجذب کامل آن تلاش شود.
پیگیر اعتبارات سفر رئیس جمهوری برای تکمیل سد هراز
نماینده مردم شهرستان آمل همچنین از پیش بینی ردیف اعتباری حدود 2 هزار میلیارد تومان برای تکمیل سدم خزنی هراز در این شهرستان بر اساس مصوبه سفر اسفندماه سال گذشته رئیس جمهوری به مازندران خبر داد و گفت: مقرر شده بود که این اعتبار از طریق ماده 56 که با مشارکت چند بانک صورت می‌گیرد، اختصاص داده شود.

پیام مازند


وی اضافه کرد: جلسه‌ای نیز چندی قبل با حضور معاون اول رئیس جمهور، وزیر اقتصاد و دارایی و مدیران عامل بانک‌های کشور برگزار و تفاهم نامه همکاری بانک‌ها برای تأمین حداقل 200 تا 300 میلیارد تومانی توسط هر بانک تأمین اعتبار و اختصاص داده شود.
نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی، این مصوبه سفر هیئت دولت به مازندران برای تکمیل سد هزار و تکمیل طرح‌های زیرساختی این سد امیدبخش و دلگرم کننده دانست.
جاده فعلی، قابلیت تردد در شرایط اضطرار را دارد
حاجی پور با طرح این پرسش که آیا در صورت وقوع حوادث پیش بینی نشده از قبیل سیل، رانش کوه در مسی راصلی جاده هراز در این محدوده، باید از مسیرهای جدید ساختگی استفاده کرد، گفت: در حال حاضر این جاده جایگزین در حال ساخت، شرایط عبور خودروهای سواری را با رعایت امینی حداقلی دارد و این مهم با همکاری و تعامل بیشتر از سوی ستاد مدیریت بحران کشور، پلیس راه، شورای تأمین استان و کشور خودروها را عبور داد.
کمبود اعتبار و تخصیص دیرهنگام علت تأخیر در ساخت جاده جایگزین سد است
در همین حال مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران هم درگفت گو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه جاده جایگزین سد به طول 11 کیلومتر در دو لاین رفت و برگشت در حال ساخت است، کمبود اعتبار و اختصاص دیرهنگام و اندک برای ساخت سد و جاده جایگزین را از دلایل مهم تأخیر در این طرح کلان مهم استانی بیان کرد.
محمد ابراهیم یخکشی گفت: در حال حاضر کل این مسیر حدود 30 درصد پیشرفت کاری دارد و برنامه‌ها از قبل براین بوده که حداقل 4 کیلومتر از کل مسیر 11 کیلومتری در محدوده سد با اولویت اجرا شده و برای کاهش بار ترافیک این محدوده و عبور دادن خودروها منوط به موافقت شورای ترافیک و ایمنی راه‌های کشور است، که اگر این شورا تأیید خود را اعلام کند، تاکمتر از یک ماه آینده شرایط برای عبور حداقل یک لاین ازاین مسیر برای تردد فراهم وتحویل داده خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه کاهش و یا حذف ترافیک در محدوده قبل وبعد از سد هراز، منوط به اختصاص اعتبار پیش بینی شده برای سال 1401 است، تصریح کرد، برای سال 1401 برای سد هراز از چند منابع مهم پیش بینی تأمین اعتبار شده که حدود 50 میلیارد تومان از محل بودجه عمومی بوده که در پیوست بودجه پیش بینی شده است.
تکمیل ساخت سد هراز تا پایان دولت سیزدهم
مدیرعامل شرکت آب منطقه مازندران افزود: همچنین 250 میلیارد تومان از محل تهاتر نفت و 250 میلیاردتومان نیز از محل مشارکت و سرمایه گذاری بانک‌ها در ساخت سد هراز پیش بینی تأمین اعتبار در سال 1402 شده است.

پیام مازند


یخکشی با بیان اینکه امسال درخواست حدود هزار میلیارد تومان اعتبار از منابع بانکی و بودجه عمومی سایر منابع امسال برای سد هراز و شبکه‌های جانبی آن درخواست شده که با 900 میلیارد تومان آن موافقت شده است، گفت، تکمیل سد مخزنی هراز با توجه به حجم بالای ذخیره آب و تأمین آب 5 شهرستان مرکزی مازندران برای دولت مهم است و برابر برنامه اعلام شده حداقل تا 3 سال آینده وپایان دولت سیزدهم باید بهره برداری شود.
ایمنی جاده، شرط پلیس برای تردد
فرمانده انتظامی مازندران چند ماه قبل نیز درگفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص عدم امکان تردد وسایل نقلیه درمسیر تکمیل شده جاده جایگزین بالادست سد هراز آمل گفت: اولویت اصلی پلیس ایجاد امنیت، آرامش و آسایش در جاده همراه با استانداردهای حداقلی برای تردد ایمن برای کاربران جاده است.
سردار مرتضی میرزایی افزود: هرچند با تردد در جاده جایگزین سد در شرایط فعلی به کاهش ترافیک می‌انجامد، اما این جاده باید استاندارد و موارد ایمنی آن کامل رعایت و مشکلاتی ناشی از شیب تند، علائم هشداردهنده ترافیکی، خط کشی و نور کافی در داخل تونل‌ها و موارد افزایش ایمنی در جاده مورد نظر فراهم تا تردد آن با نظر کمیسیون ایمنی راه‌های استان داده شود.
سد مخزنی هراز در کیلومتر 22 جنوب شهر آمل بر روی رودخانه‌ای با همین نام از سال 1389 در حال ساخت است. این سد به عنوان چهارمین سد از نوع خاکی با هسته رسی در کشور است که طول تاج آن 150 متر ارتفاع به عرض 373 متر است وهم اکنون بیش از 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
با افتتاح این سد مخزنی ظرفیت نهایی و تکمیل حدود 650 میلیون مترمکعب در سال را دارد، به تنهایی 14 درصد مهار آب‌های سطحی مازندران را ارتقا خواهد داد، آب شرب مورد نیاز حدود یک میلیون مشترک 5 شهرستان مرکزی مازندران تأمین وکم آبی حدود 100 هزارهکتار شالیزار این مناطق را آبیاری برطرف خواهد کرد.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/259307/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برداشت توت فرنگی در مزارع مازندران

پیشکسوتان حوزه روابط عمومی در مازندران تقدیر می شوند

ضرورت تمدید اعتبار پروانه چاه‌ های کشاورزی

50 یادمان شهدای گمنام در مازندران نیازمند تکمیل است

پلیس به دنبال کشف جنایت های قاتل سریالی مخوف + جزئیات

دستگیری عاملان نزاع دسته جمعی در خرم آباد

هوشمندسازی در کاهش تلفات از اولویت‌های پلیس راهور

هشدار صندوق بین المللی پول به آمریکا

موزه دفاع مقدس مازندران محل انتقال فرهنگ جهاد است

آمار اساتید انتقالی پیام نور به فنی و حرفه ای

مسأله حجاب فراتر از یک مقوله اجتماعی است

محور کرج - چالوس طی 2 روز آینده از ساعت 9 تا 15 مسدود می‌شود

دو حفار غیرمجاز آثار باستانی در مازندران دستگیر شدند

فوت گردشگر گم‌شده در جنگل‌های ساری

پیدا شدن پیکر بی جان 2 جوان در این استان

تهران صاحب آرامستان جدید در این دو منطقه می شود

ضرورت تمدید اعتبار پروانه چاههای کشاورزی در مازندران

معرفی شخصیت امام(ره) در دستورکار متولیان فرهنگی قرار گیرد

برگزاری مسابقات تکواندو قهرمان قهرمانان تکواندو پسر مازندران

وعده جدید درویش به بازیکنان پرسپولیس

اندیشه های امام خمینی برای نسل کنونی جامعه بازخوانی و تبیین شود

دستگیری عاملان نزاع و درگیری دسته‌جمعی در خرم‌آباد

افزایش 8 درصدی ماموریت های اورژانس مازندران

شرکت های بین المللی حمل ونقل مازندران تعیین تکلیف می شوند

پسماند کشاورزی یکی از معضلات زیست محیطی مازندران

مازندرانی ها 16 هزار بار به اورژانس مزاحمی زنگ زدند

تولید 21 اثر در نخستین کارگاه طراحی پوستر جوانی جمعیت در بابل

دستگیری 2 حفارغیر مجاز و کشف و ضبط فلزیاب در بهشهر

16 هزار تماس مزاحمی سال گذشته در اورژانس مازندران ثبت شده است

بی حجابی فرهنگ تحمیلی جوامع غربی بر جامعه اسلامی است

محور کرج -چالوس طی 2 روز آینده از ساعت 9 تا 15 مسدود می‌شود

برداشت توت‌فرنگی در مزارع مازندران

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

ماجرای گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران

انتقاد شدید روحانی مشهور از گرانی کمرشکن

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

پیدا شدن جسد گردشگر گم شده در جنگل‌های ساری

یک شهید و هشت زخمی در حمله به مقر حشد الشعبی عراق

واکنش حماس به انفجار‌ها در پایگاه نیرو‌های حشد الشعبی

محور کرج ـ چالوس برای 2 روز مسدود است

یک شهید و 8 مجروح در انفجار پایگاه کالسو در عراق

تاثیر دیپ‌ فیک‌ ها بر انتخابات هند؛ استقبال سیاستمداران از پدیده غیر واقعی (فیلم)

محور کرج -چالوس در 2 روز آینده از ساعت 9 تا 15 مسدود می‌شود

برنامه های ارتحال امام خمینی(ره) باید پربارتر از گذشته برگزار شود

آتش سوزی جنگل های سکوتپه ساری خاموش شد

دشمنان در تلاش برای منفی جلوه دادن طرح نور (عفاف و حجاب) هستند