پیام مازند

آخرين مطالب

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست:

بیشتر آستانه‌ها و خط قرمزهای محیط زیست را در کشور رد کرده‌ایم سياسي

بیشتر آستانه‌ها و خط قرمزهای محیط زیست را در کشور رد کرده‌ایم
  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری - مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و مسئول پیگیری و اجرای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه محیط زیست گفت: وضعیت مربوط به محیط زیست در کشورمان مطلوب نیست و متاسفانه از بسیاری از خط قرمزهای محیط زیستی در بیشتر استان‌ها عبور کرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، احمدرضا لاهیجان‌زاده عصر دوشنبه در مراسم گرامیداشت روز محیطبان که با حضور تعدادی از مسئولان و محیط‌بانان استان برگزار شد، اظهار کرد: برای حفظ محیط زیست و مدیریت وضعیت کنونی همه باید به میدان بیاییم؛ نمایندگان مجلس و بخش دولتی باید نگاه ویژه‌ای به حفاظت از محیط زیست داشته باشند.
وی افزود: اکنون در حوزه آب از نظر تنش آبی شرایط خوبی نداریم، فرونشست زمین در دشت‌ها دارد اتفاق می‌افتد، پوشش جنگلی ما کاهش یافته و کانون‌های گرد و غبار فعال شده است، به دلیل نبود مدیریت درست در حوزه آب وضعیت تالاب‌ها خوب نیست و بخشی از تنوع زیستی را از دست دادیم، همه این چالش‌ها نشان می‌دهند که شرایط محیط زیست کشور مطلوب نیست.
مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: در برخی استان‌ها مسائل محیط زیستی در حال تبدیل شدن به چالش‌های امنیتی است، به قول دوستان حوزه مسائل امنیتی، هر وقت مسئولان نتوانند در حوزه‌ای خردمندانه تصمیم بگیرند ماحصل این عملکرد مسائل امنیتی ایجاد می‌کند، برخی از تنش‌های اجتماعی مرتبط با محیط زیست نیز نشان می‌دهد که ما برخورد خردمندانه‌ای با محیط زیست منابع طبیعی‌مان نداشتیم.
لاهیجان‌زاده تصریح کرد: نکته مهمی که باید در مسیر حفاظت از محیط زیست جدی گرفته شود توجه به فرهنگسازی در جامعه است، اتفاقات تلخی مانند به شهادت رساندن محیطبانان که گاهی به سادگی توسط متخلفان در کشور ما رخ می‌دهد در بسیاری از کشورها قابل باور نیست، فرهنگسازی حفاظت از محیط زیست باید جدی گرفته شود تا شاهد چنین رخدادهای تلخی نباشیم.
مسئول پیگیری و اجرای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه محیط زیست، افزود: تاکید بر فرهنگسازی در حوزه محیط زیست بارها از سوی مسئولان مختلف بویژه مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار گرفته است، حتی ایشان اسفند 1393 در دیداری که با پرسنل محیط زیست و منابع طبیعی داشتند، پس از این که همه چالش‌های محیط زیست را مطرح کردند در پایان فرمودند همه نکات طرح شده در یک بخش قرار می‌گیرد و آموزش و فرهنگسازی حفاطت از محیط زیست به طور مستقل جایگاهی جداگانه دارد. یعنی آموزش و فرهنگسازی را هم‌تراز با همه اقدامات اجرایی بیان کردند و آموزش و پرورش و صدا و سیما را مکلف کردند که به شکل ویژه در این حوزه فعالیت کنند.
مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: چالش‌های محیط زیستی کشور و مازندران را طی هفته‌های آتی که قرار است در شورای برنامه‌ریزی مازندران حضور داشته باشم به طور مفصل شرح خواهم داد و امیدوارم که همه مسئولان این استان برای حفاظت از محیط زیست همراه باشند.

پیام مازند


دلایل عقب ماندن سازمان حفاظت محیط زیست از سایر دستگاه‌ها
وی در بخشی از اظهارات خود نیز با بیان چند خاطره از چالش‌ها و دشواری‌های شغلی محیط‌بانان، از برنامه‌ریزی و پیگیری برای افزایش تجهیزات و بهبود وضعیت شغلی و پرداخت‌ها به محیطبانان خبر داد و گفت: با پیگیری‌های انجام شده در سازمان خوشبختانه هم ردیف اعتباری مستقلی برای تجهیزات محیطبانان پیش‌بینی شد و هم اصلاح آیین‌نامه شغلی برای برخورداری از سهمیه‌های ایثارگری در دستور کار قرار گرفته است.
لاهیجان‌زاده در تشریح دلایل عقب ماندن سازمان حفاظت محیط زیست از توسعه تجهیزاتی و پرسنلی با بیان مختصری از پیشینه شکل‌گیری این سازمان، اظهار کرد: نخستین قوانین محیط زیست بر اساس احکام سال 1307 به تصویب رسید، پس از آن در دهه 30 کانون شکار و صید ایجاد شد، آن زمان رئیس ارتش وقت و وزیر کشور عضو این کانون بودند که قدرت آن مجموعه را در اجرای اقدامات حفاظتی مربوط به محیط زیست افزایش می‌داد. سپس در دهه 40 شکاربانی ایجاد شد و در دهه 50 سازمان حفاظت محیط زیست شکل گرفت، سال 1354 هم نخستین قانون محیط زیستی به تصویب رسید.
وی افزود: به دلیل این‌که رئیس سازمان حفاظت محیط زیست پیش از انقلاب از درباریان بود، در جامعه این گمان وجود داشت که سازمان حفاظت محیط زیست از سازمان‌های وابسته به دولت طاغوت است. بر همین اساس این سازمان نتوانست وظایف ذاتی‌اش را که در قانون وجود داشت پیاده‌سازی کند. به تدریج این سازمان کوچک و کوچک‌تر شد و تجهیزاتی برای مجموعه تأمین نشد. متاسفانه سال‌ها به عنوان یک دستگاه جانبی به آن نگاه شد. به همین دلیل نتوانست پا به پای دیگر دستگاه‌ها و سازمان‌ها رشد کند و یک وقفه طولانی‌مدت در تکامل و رشد سازمان حفاظت محیط زیست اتفاق افتاد.
مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: تا دهه 80 نه قانون جدیدی برای سازمان حفاظت محیط زیست تصویب شد نه امکانات و تجهیزات جدید در اختیار سازمان قرار گرفت، در چنین شرایطی جبران این عقب‌افتادگی بسیار سخت شده است، به همین دلیل با تمام تلاشی که دولت‌های مختلف برای جبران این عقب‌ماندگی انجام دادند نتوانستند در مقایسه با دستگاه‌های دیگر، سازمان حفاظت محیط زیست را به رشد برسانند با این حال تلاش‌های زیادی در حال انجام است که شرایط شغلی کارکنان این سازمان و بویژه محیطبانان بهبود یابد.
در این مراسم عطاءالله کاویان مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران و حسن خیریان‌پور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار نیز در سخنانی ضمن تقدیر از محیطبانان بر ضرور توجه همگانی به محیط زیست تاکید کردند.

پیام مازند


در پایان این مراسم با حضور مسئولانی از جمله احمدرضا لاهیجان‌زاده مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، عطاءالله کاویان مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران، سردار سیاوش مسلمی فرمانده سپاه کربلا، حسینعلی ابراهیمی کارنامی مدیرکل پیشین حفاظت محیط زیست مازندران و حسن خیریان‌پور معاون هماهنگی امور اقتصادی سید مراد محمدی قهرمان اسبق کشتی آزاد کشور با اهدای نشان و لباس محیطبانی به عنوان همیار محیطبان معرفی شد. همچنین محیطبانان نمونه ملی، استانی و شهرستانی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران معرفی و تجلیل شدند.
در بخش محیطبانان نمونه ملی مازندران، مهدی کیاحیرتی از نوشهر، یاسین قاسم‌نژاد از آمل، رحیم بابانژاد از بابل، حسن کیانی از نور و نورالله زرجام از ساری تجلیل شدند.
از علی‌محمد داداش‌پور از آمل، محسن شعبانی از نور، رحمان اسحاق‌وردی از نوشهر، بهمن ریاحی از بهشهر و اسدالله خادمی شهمیری از پارک ملی کیاسر به عنوان محیط‌بان نمونه استانی تقدیر شد.
رسول قدیری از رامسر، علی تالشی عسگرثانی از تنکابن، مهرعلی منصورکیایی از عباس‌آباد، علی شمس ناتری و رحمان نعیمایی از چالوس، بهنام یعقوبی از کلاردشت، مهدی گلی از شهرستان محمودآباد، مرتضی کاویانی از نوشهر، عبدالله دادبین فریدونکنار، مهدی رستم‌نژاد چراتی از بابلسر، حسین افغانه از بابل، قاسم شعبان‌نیا از قائمشهر، علی‌اکبر ایمانی و الیاس رضایی از سوادکوه،گل‌برار زارع از جویبار، امین‌الله بزمی از پناهگاه سمسکنده ساری، سید رضا کاظمی از نکا، اسماعیل عرب از پارک ملی پابند، جواد نوری سراجی از بهشهر، مجید گل‌دوست از میانکاله، مهدی گل‌باغی از گلوگاه و عبدالعلی محمدزاده از یگان حفاظت محیط زیست مازندران نیز به عنوان محیط‌بانان نمونه شهرستانی معرفی و تجلیل شدند.
برچسب‌ها
سازمان حفاظت محیط زیست روز ملی محیط‌بان احمدرضا لاهیجان زاده محیط بان مازندران تخریب محیط زیست حیات وحش

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/259348/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کوراش کاران نهاوندی راهی مسابقات آسیایی و جهانی شدند

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

تنبیه دانش‌آموز مرزن آبادی توسط معلم در حال پیگیری است

نقشه استعمار، ایجاد اسرائیل بزرگ

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

مازندران/ تنبیه بدنی یکی از دانش آموزان دوره متوسطه اول از سوی معلم

قدردانی فراجا از همکاری مردم در اجرای طرح نور

وضعیت راه‌های کشور؛ ترافیک سنگین در جاده چالوس و هراز

مرکز تخصصی تئاتر مساجد در مازندران رونمایی شد

زرد، آبی، بی‌خوابی/ چگونه تلفن هوشمند چرخه زیستی را مختل می‌کند؟

حراست ورزش مامور رسیدگی به چاقوکشی در کشتی!

مشکل بزرگ دولت بریتانیا؛ رومن آبراموویچ با پول فروش چلسی چه خواهد کرد؟

هشدار صندوق بین‌المللی پول در مورد شکنندگی مالی

گم شدن پول‌هایی که قرار بود خرج بی‌خانمان‌های کالیفرنیا شود

پول‌ طلا و نقره مشکلات اقتصادی را حل می‌کند

ضرب سکه‌های طلا خیانت به کشور است

راهکارهایی برای خرید و فروش انرژی توسط بخش خصوصی در مازندران

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

نماینده فارس در اندیشه صدرنشینی لیگ برتر هندبال کشور

تاجران پول در نظام سرمایه داری همان بانک‌ها هستند

حراست وزارت ورزش به میدان آمد؛ رسیدگی فوری به جنجال چاقوکشی در کشتی مازندران

معرفی نفرات برتر مسابقات کوراش قهرمانی کشور و انتخابی تیم ملی زنان

آغاز جشنواره استانی طنزواره میرماه در محمودآباد

برترین کاراته‌کا‌های ایران مشخص شدند

ضرورت راه‌اندازی خانه هنرمندان در مازندران

600 هزار مترمکعب تصفیه خانه وارد مدار شد/آبرسانی به 5000 روستا

اصلاح حکمرانی آموزشی بر پایه دانش و اخلاق

اهدای گل توسط جمعی از بانوان بابلی به کارکنان نیروی انتظامی برای اجرای طرح نور + تصاویر

صندوق بین‌المللی پول خوش‌بین شد | تورم ایران وارد کانال 30 درصدی می‌شود

دختران خراسان شمالی فاتح مسابقات کوراش قهرمانی کشور

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

دلیل عجیب و متفاوت یک مرد برای خفه کردن همسرش

بازگشت نساجی به خانه برای دیدار حساس با تراکتور

سکه‌های طلا در خانه‌ها انبار شده و هیچ مشکلی از جامعه را رفع نمی‌کند

دختران خراسان شمالی فاتح مسابقات کوراش قهرمانی کشور شدند

ورود حراست وزارت ورزش به ماجرای چاقوکشی در کشتی مازندران

زمزمه های ورود ایران چک های 500هزار تومانی به بازار

ورود حراست وزارت ورزش و جوانان به اتفاقات مسابقات کشتی در مازندران

بیکاری فارغ التحصیلان مازندران بالاتر از میانگین کشور

محسن اراکی: در نظام اقتصادی باید طلا و نقره واسطه معامله باشند/ خیانتی که به سرمایه‌های این مملکت می‌شود ضرب سکه‌های طلا است/ یک تکه کاغذ در هر کشور قدرت ارزش متفاوتی دارد؛ این بزرگ‌ترین دزدی است که در آمریکا رقم می‌خورد

رییس کمیسیون حقوقی مجلس: ایرادات لایحه حجاب را برطرف کردیم، ببینیم شورای نگهبان چه کار می‌کند/ طرح نور نیروی انتظامی جدا از قانون مجلس است

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

توصیه داور مسابقه «میدون» به دانشجویان برای تجارت موفق/ چگونه می‌توان نرم‌افزارهای جهانی را تبدیل به مدل ایرانی کرد؟

ارسال پول به چین چگونه است ؟

تاریخ افزایش کرایه حمل و نقل عمومی اعلام شد

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

ماجرای ماشین پلیس های دوربین دار در تهران