پیام مازند

آخرين مطالب

سایه مشکلات زیرساختی در مسیر فعالیت تولیدکنندگان شهرک صنعتی مرزن‌آباد چالوس مقالات

سایه مشکلات زیرساختی در مسیر فعالیت تولیدکنندگان شهرک صنعتی مرزن‌آباد چالوس
  بزرگنمايي:

پیام مازند- این شهرک با قدمتی بیش از دو دهه ، مساحتی حدود 62 هکتار و نیز 92 واحد تولیدی در ضلع جنوبی فاصله حدود پنج کیلومتری جاده کندوان قرار دارد و برابر آمار ، از مجموع این تعداد واحد های تولیدی فقط 25 واحد آن فعال است و 40 واحد دیگر در مرحله ساخت سالن و تجهیز یا دریافت پروانه تاسیس هستند.

با اینکه طرح توسعه این شهرک به گستره حدود 30 هکتار طی سال های گذشته در دستور کار قرار گرفت و در سال های 94 و 95 بارها مسئولان دست اندرکار در نشست های مختلف اعلام کرده بودند و حتی رسانه ای هم شد که مشکلات زیرساختی این شهرک مانند مشکلات تامین آب ، برق ، راه دسترسی مناسب  ، فاضلاب و هدایت آب های سطحی آن تاحدودی حل شده و سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری و نیز راه اندازی کارگاه های تولیدی مشکلی ندارند ، ولی مشاهدات میدانی و اظهارات مدیران صنایع مستقر نشان می دهد که  این مشکلات کماکان به قوت خود باقی است تا جایی که حتی منجر به تعطیلی برخی از واحدهای تولیدی نیز شد.

بنا به گفته بعضی از صنعتگران ، مشکلات زیرساختی این شهرک موضوع جدیدی نیست که مسئولان محلی ، استانی و حتی کشوری ندانند حتی صورت جلسات متعددی نیز بابت حل این مشکلات وجود دارد که مسئولان وقت وعده آن را داده بودند ولی همه وعده ها در همان حد صورتجلسه باقی ماند تا تولید کنندگان شهرک با مشکلات مضاعف دست و پنجه نرم کنند.

تداوم وجود این مشکلات سبب شد تا مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی مازندران روز شنبه 28 خرداد با همراهی فرماندار و  دیگر مسئولان منطقه از این شهرک بازدید و در نشستی مسایل و مشکلات آن را بررسی کنند.

مدیرعامل یکی از شرکت های تولیدی مستقر در این شهرک در این نشست گفت که منع تردد کامیونت از محور کندوان باعث شده که اغلب تولید کنندگان ناگزیر شوند تا مواد اولیه  و محصولات تولیدی شان را از جاده های هراز ، قزوین -رشت و سواد کوه جابه جا کنند که بعد مسافت طولانی راه موجب افزایش هزینه ها و به تبع آن بروز مشکلاتی برای تولید کنندگان و کامیونداران شده است.

علیرضا محمدی دانیالی افزود : در حالی که طی سال های گذشته تاکنون علاوه بر افتتاح قطعات اول و 4  آزاد راه تهران - شمال ، اجرای طرح ملی تعریض مرزن آباد - دزدبن و نیز حذف پیچ های تند و حساس ،اقدامات خوبی برای تسهیل در عبور و مرور ها خودروها بویژه اتوبوس ها در محور کندوان انجام گرفته است اما متاسفانه همچنان پلیس راه از تردد کامیون که حد و قواره آن از اتوبوس بسیار کمتر است ممانعت می کند.

به گفته این تولید کننده ، طبق صورت جلسه های موجود با اینکه مسئولان ناجا در استان مازندران با تردد کامیونت در محور کندوان موافقت کرده اند اما پلیس راه کشور مخالفت می کند و این وضعیت علاوه بر افزایش قیمت تمام شده کالای تولیدی همچنین سبب شده که  سهمیه سوخت خودروهای گازوئیل سوز طبق پیمایش محاسبه شودو به همین دلیل اگر از حد پیمایش بگذرد سوخت آزاد هم به آن ها تعلق نمی گیرد و  متاسفانه طی 10 روز است که کامیونت های این شرکت سوخت ندارند و به همین خاطر هم محصولات تولیدی در انبارها باقی مانده است .

این مدیر واحد تولیدی افزود : قرار نگرفتن محصولات تولیدی این شرکت مانند هود ، گاز فر ، مایکروفر ، قاشق و چنگال به دست شرکت های طرف قرارداد نتیجه اش آن است که باعث گرانفروشی شود و در نهایت هم به ضرر تولید کننده و هم مصرف کننده است.

رئیس هیات مدیره یک شرکت دیگر مستقر در شهرک صنعتی مرزن آباد نیز گفت : دو رودخانه دائمی و پرآب از بخش مرزن آباد می گذرد اما متاسفانه واحدهای تولیدی این شهرک در بیشتر روزها با افت فشار و قطعی آب مواجه هستند و این مساله باعث شد که بعضی از واحدهای تولیدی تعطیل کنند.

سیدالله قلی علاء الدینی افزود : به عنوان نمونه کارخانه تولید آجر که در سطح مازندران یکی از بزرگ ترین کارخانه محسوب می شود با صرف حدود 60 میلیارد تومان و نیز به کارگیری دستکم 50 نفر در دهه فجر سال گذشته به بهره برداری رسید ، ولی به خاطر مسائل زیرساختی مانند آب ، برق و حتی گاز تعطیل شد و تمام نیروهایش یکی پس از دیگری اخراج کرد .

وی با اشاره به اعمال خاموشی ها از سوی شرکت توزیع برق غرب مازندران ، اظهار کرد : سال گذشته در زمان اوج مصرف برق اعلام شد حوالی ساعت 17 تا 19 برق این شهرک قطع می شود که متاسفانه عده ای از تولید کنندگان به خاطر نداشتن برق اضطراری ناگزیر بودند که کارگاهشان را غیرفعال کنند ولی امسال تولید کنندگان این شهرک را ملزم کرده اند که روزهای جمعه فعالیت کنند و به جای آن شنبه ها را تعطیل کنند که این ممکن نیست .

به گفته علاء الدینی ، اغلب کارگران به خاطر بعد مسافت و نیز مشکلات ایاب و ذهاب در روزهای جمعه تحت هیچ شرائطی قادر نیستند سرکار حاضر شوند و البته طی هماهنگی به عمل آمده این آمادگی وجود دارد در روزهای پنجشنبه برای گذر از اوج مصرف انرژی و همراهی با شرکت توزیع نیروی برق منطقه همراهی لازم شود.

وی ، بوی تعفن براثر دپو و پراکندگی زباله در ضلع جنوبی شهرک ، دفع غیر اصولی فاضلاب ، راه فرعی دسترسی غیر ایمن و غیر استاندارد ، ضعف اینترنت ، عدم نصب دوربین های مداربسته ، عدم روکش آسفالت مسیر دسترسی به فاز دوم  و نیز عدم کانال کشی برای هدایت آب های سطحی در زمان بارندگی و عدم روشنایی معابر را از دیگر مشکلات در مسیر تولید کنندگان این شهرک در این منطقه برشمرد و خواستار حل آن ها شد.

مدیر شرکت آب و فاضلاب چالوس هم در این نشست گفت : طی سال گذشته تاکنون حدود 80 درصد مشکل تامین آب این شهرک حل شده است و حدود 20 درصد باقی مانده آن مشکل ساختاری است یعنی 2 خط انتقال آبی که از مخزن اصلی هزار متر مکعبی منطقه مرزن آباد به شهرک صنعتی و نیز شهرک مسکونی لاله متصل می شود به خاطر کد ارتفاعی شهرک صنعتی ، امکان پمپاژ آب از مخزن شهرک مسکونی لاله وجود ندارد و همین عامل سبب افت فشار آب این شهرک شده است .

صادق سلطانی افزود : برای حل این مشکل نیاز به خریداری حدود هزار و 500 متر لوله با قطر 110 میلی متر است تا بتوانیم خط انتقال آب شهرک صنعتی مرزن آباد را از شهرک مسکونی لاله مجزا کنیم   

فرماندار چالوس در این نشست گفت که طرح آبرسانی در دهه فجر سال گذشته در این شهرک افتتاح شد ولی جای پرسش است که چرا این مشکل به قوت خود باقی است و حل نشده است در حالی که دولت با محدودیت های اعتباری فراوانی مواجه است.

علی قاسمی با اظهار این که شهرک طی دو دهه تاسیس ،حدود 25 واحد آن فعال است ، افزود : ضمن آنکه به تازگی عده ای از صاحبان اراضی در فاز دوم این شهرک به جای آنکه در پی دریافت پروانه تاسیس و ساخت کارگاه برای تولید و فضای کسب و کار باشند متاسفانه در فضاهای مجازی از جمله کانال شیپور برای فروش این اراضی تبلیغات می کنند.

 این مسئول با بیان این که مشکلات پیش روی سرمایه گذاران این شهرک باید براساس اولویت بندی و بتدریج حل شود ، ادامه داد : تامین آب برای واحدهای تولیدی مساله مهمی است و باید طی یک ماه آینده پیمانکار آن مشخص شود و هفته دولت امسال نیز این طرح باید به بهره برداری برسد و فرمانداری نیز از هیچ تلاشی در این زمینه دریغ نخواهد کرد چرا که از محل سفرهای استانی دولت سعی می کنیم اعتباری در این زمینه اختصاص داده شود.

فرماندار چالوس تاکید کرد : باید بزودی نشستی ویژه با مسئولان استانی در قالب کارگروه اشتغال ، تسهیل و رفع موانع تولید در این شهرک برگزار و علت غیر فعال بودن اغلب واحدهای تولیدی بررسی شود و هر سرمایه گذاری که تمایلی به سرمایه گذاری در این شهرک ندارد از گردونه خارج و سرمایه گذار جدید جایگزین او شود .

قاسمی برلزوم همکاری همه جانبه مسئولان دستگاه های اجرایی در حمایت از تولید کنندگان شهرک صنعتی مرزن آباد تاکید کرد.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی مازندران نیز در این نشست گفت که حدود 200 میلیارد تومان در قالب اجرای طرح عمرانی و زیرساختی شهرک های صنعتی این استان در نظر گرفته شده است که بیش از 6 میلیارد تومان آن برای حل مشکل آب ، شبکه فیبر نوری ، هدایت آب های سطحی و نیز عملیات زیربنایی شهرک است.

یاسر امینی افزود : سال گذشته نیز حدود یک میلیارد و 200 میلیون تومان بابت آبرسانی به این شهرک هزینه شد منتهی به نظر می رسد در اجرای این طرح به نکات فنی  و کارشناسی توجه کافی نشده است و بنابراین شرکت آبفا باید مساله ساختاری این پروژه را حل کند .

این مسوول گفت : با توجه به منابع محدود اعتبارات ، مشکلات این شهرک باید براساس اولویت بندی حل شود و نمی توان در بازه زمانی یک ساله تعریض و روکش راه دسترسی فاز دوم ، ، سند دار کردن اراضی ، محصور نمودن دور شهرک ، رفع ممنوعیت تردد خودروهای کامیونت از جاده کندوان و بقیه مشکلات را حل نمود.

وی از بازگشت 170 واحد تولیدی راکد به چرخه تولید در سطح استان خبر داد و گفت که عمده مشکلات این واحدها در زمینه مالیاتی ، تامین اجتماعی ، اختلاف میان شرکا ، بدهی های بانکی و قرار گرفتن در تملک بانک ها بوده است که با پا در میانی دستگاه قضا این واحدهای تولیدی دوباره به چرخه تولید بازگشتند.    

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی مازندران وعده داد : امسال تصمیم بر آن است که واحدهای راکد شهرک صنعتی مرزن آباد را احیا کنیم و سرمایه گذاران و مجریان آن دسته از طرح هایی که روند پیشرفت کارشان بیش از 60 درصد است و می توانند اشتغال جدید ایجاد کنند مورد حمایت قرار خواهند گرفت

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/259728/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از بازگشت ون‌های گشت ارشاد

اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا

حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

سردار رادان: حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

ضرورت لایروبی حوضچه نیروگاه نکا/ پیشرفت زباله سوز ساری شتاب گرفت

مردم همراه و حامی پلیس برای اجرای طرح نور هستند

12 زنجیره ارزش در مازندران تعریف شد/ حضور 27 واحد تولید در اکسپو

سردار رادان: در طرح نور، رئیس جمهور از ما حمایت کرده است

سردار رادان: در طرح نور، ما حمایت رئیس جمهور و قوه قضائیه را داریم

حسن یزدانی به تشک برگشت

طرح نور طرحی برای صیانت از عفاف و حجاب دختران ایران

اعلام نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم آباد

اجتماع دختران دانش آموز در حرم حضرت معصومه (س)

آئین تجلیل از، برترین‌های المپیاد‌های علمی دانش آموزی در بابل

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

حمایت قاطع بسیج اساتید حوزه علمیه استان همدان از طرح نور فراجا

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

سردار رادان: در طرح نور به‌دنبال حجاب و عفاف و صیانت از دختران و خواهران خودمان هستیم/ شهادت می‌دهم که رئیس قوه قضائیه در حمایت از طرح حجاب و عفاف مردانه کنار ما بوده/ شهادت می‌دهم رئیس‌جمهور از ما حمایت کرده است

رادان: طرح نور، طرح امنیتی انتظامی نیست

سردار رادان: طرح نور اصلا طرح امنیتی و انتظامی نیست

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای طرح نور

ریتم شبانه‌روزی یا ساعت بدن چیست؟

جلسه شورای فرهنگ عمومی - ساری

لبخند شکوفه های بهاری در مازندران

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ذخیره‌سازی 2831 تن مرغ در سردخانه‌های مازندران

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

27 رقم برنج در کشور معرفی شده است

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای «طرح نور»

توزیع انواع بذور اصلاح و گواهی شده برنج بین کشاورزان شهرستان بابل

بیانیه حوزه علمیه خواهران استان یزد در حمایت از طرح نور فراجا

روند تکمیل نیروگاه زباله‌سوز ساری شتاب می‌گیرد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

تردد این خودروها در جاده چالوس ممنوع شد

کشف محموله میلیاردی باتری‌های قاچاق در بابل

تجمع حافظان نور در حرم حضرت معصومه (س)

(تصاویر) شکوفه‌های بهاری مازندران

سهراب و فروغ برای هم شعر می‌خواندند/ فرح پنج بار برای افتتاحیه نمایشگاه سهراب آمد ولی او در نمایشگاه حاضر نمی‌شد؛ هیچ دلیل سیاسی هم نداشت

لزوم افزایش صندوق اعتباری فناوری مازندران

خصوص واقعی قبل از هیاهوی واگذاری!

بهره برداری از دفتر بسیج ورزشکاران شهرستان ساری

برگزاری تجمع حمایتی مردم و بانوان کرمانشاهی از اجرای «طرح نور»

همه مسئولان باید برای اجرای طرح نور کمک کنند

راهپیمایی « جمعه خشم» در مازندران برگزار می شود

برگزاری تور بین المللی دوچرخه‌سواری خزر؛ اواخر اردیبهشت