پیام مازند

آخرين مطالب

بهترین نقش های هدیه تهرانی، از قرمز تا روزهای نارنجی + عکس فرهنگي

بهترین نقش های هدیه تهرانی، از قرمز تا روزهای نارنجی + عکس
  بزرگنمايي:

پیام مازند - به بهانه تولد چهل‌وهفت‌سالگی هدیه تهرانی، در اولین روزهای تیرماه، نگاهی داریم به برخی از بهترین نقش‌ آفرینی‌ های هدیه تهرانی در سینمای ایران طی بیش از دو دهه فعالیت

هدیه تهرانی، زنی سرسخت و مبارز در سینمای ایران
دهه هفتاد و هشتاد، برای سینمای ایران دهه ستاره‌ها بود. ستاره‌هایی که با حضورشان فروش یک فیلم را تضمین می‌کردند و هدیه تهرانی بعد از نیکی کریمی، شاید مهم‌ترین بازیگر زن این جریان باشد. تهرانی که از سوی مجله “همشهری جوان” بعد از مهناز افشار دومین ستاره پول‌ساز دهه هشتاد معرفی شد، در کارنامه کاری‌اش از فیلم‌های پرفروش و گیشه‌ای دارد تا همکاری با مطرح‌ترین فیلم‌سازان سینمای ایران ازجمله فریدون جیرانی، بهمن فرمان آرا و عباس کیارستمی.
هدیه تهرانی، ابتدا قرار بود در «شب واقعه» بازی کند، نقشی که نصیب لادن مستوفی شد و بعدتر برای «بودن یا نبودن» کیانوش عیاری انتخاب شد، اما این نقش هم به عسل بدیعی رسید تا ورود هدیه تهرانی به سینما تا سال 75 و«سلطان» مسعود کیمیایی به تعویق بیفتد. هدیه تهرانی از اولین حضورش با صورت سرد و مغرورش شمایلی برای خود ساخت که تا سال‌ها، در سینمای ایران نقش زنانی سرسخت و در مبارزه بافرهنگ واپس‌گرا را بر عهده بگیرد.

پیام مازند

هدیه تهرانی در مسخره باز غنی زاده
بااین‌وجود تهرانی در سال‌هایی که بسیار پرکار بود، در فیلم‌های کمدی، عاشقانه و اجتماعی به ایفای نقش پرداخت و همان‌قدر که گیشه را مدنظر داشت، روی توانایی‌های بازیگری‌اش هم مانور داد و بازی روان و جذاب او در فیلم‌های اولش، او را به ستاره‌ای ورای یک چهره زیبا تبدیل کرد. تهرانی برای «قرمز» ساخته جیرانی اولین سیمرغ بلورینش را دریافت کرد و سال‌ها بعد برای «چهارشنبه‌سوری» ساخته اصغر فرهادی این جایزه را کسب کرد تا ثابت کند که بازیگر توانایی است و به‌جز فتح گیشه می‌تواند فیلم‌های جدی هم کار کند.
تهرانی که در دهه نود، ستاره کم‌کاری است، به‌تازگی «آشغال‌های دوست‌داشتنی» را روی پرده داشت و در جشنواره فجر سی و هفتم با دو اثر «مسخره‌باز» ساخته همایون غنی زاده و «روزهای نارنجی» ساخته آرش لاهوتی حضور داشت، این روزها بیشتر مشغول فعالیت‌های اجتماعی و انسان دوستانه است. تهرانی که با نمایشگاه عکسش در سال 88 که با حمایت مالی سازمان میراث فرهنگی به ریاست اسفندیار رحیم مشایی برگزار شد و جنجال و انتقادات زیادی را برانگیخت از اولین چهره‌هایی بود که ساعاتی پس از وقوع سیل در استان گلستان به یاری مردم شتافت و فعالیت‌های محیط زیستی او هم‌سال‌هاست ادامه دارد.
بیشتر بدانید : چهره هدیه تهرانی با موی سفید در یک فیلم پرحاشیه + عکس
به بهانه تولد چهل‌وهفت‌سالگی هدیه تهرانی، در اولین روزهای تیرماه، بیایید نگاهی بیندازیم به برخی از بهترین نقش‌آفرینی‌های وی در سینمای ایران طی بیش از دو دهه فعالیت.
سلطان- مسعود کیمیایی (1375)
«سلطان» اولین فیلم تهرانی و آغاز حاشیه‌های او در سینمای ایران بود. حضور سعید امامی به‌عنوان تهیه‌کننده در این فیلم و شایعه توصیه تهرانی به کیمیایی توسط او، «سلطان» را به یک اثر جنجالی تبدیل کرد، جنجالی که بیش از آثار معمول کیمیایی بود.

پیام مازند

هدیه تهرانی در سلطان کیمیایی
به‌هرحال، «سلطان»، یک عاشقانه کیمیایی طور تمام‌عیار بود و بازی روان و راحت هدیه تهرانی در اولین اثرش او را خیلی زود به‌عنوان چهره آینده سینمای ایران معرفی کرد.
قرمز- فریدون جیرانی (1376)
هدیه تهرانی با دو فیلم اولش، شمایلی جدید و تازه از زن در سینمای ایران پدید آورد که «قرمز» کامل‌کننده آن بود. تهرانی در نقش زنی که برای آزادی‌های فردی و تثبیت هویتش در یک زندگی مشترک بیمار می‌جنگد و عشقی جنون وار او را تا مرز نابودی می‌برد، آن‌قدر خوب می‌درخشد که برای سومین فیلمش، جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن را از هفدهمین جشنواره فجر کسب می‌کند.

پیام مازند

هدیه تهرانی در قرمز جیرانی
زوج درخشان هدیه تهرانی و محمدرضا فروتن و تعلیق و دلهره‌ای که جیرانی در «قرمز» تنیده بود، این فیلم را به یکی از ماندگارترین آثار سینمای ایران تبدیل کرد.
شوکران- بهروز افخمی (1377)
«شوکران» از آن دسته فیلم‌های جریان ساز سینمای بعد از انقلاب ایران است که نمایشی واقع‌گرایانه از روابط انسانی و اجتماعی به نمایش می‌گذارد و با نمایش یک عاشقانه‌ای مدرن که از جامعه‌ای ناهمگون نشاءت می‌گیرد روایتش را به پیش می‌برد. این بار هدیه تهرانی، کاراکتر محبوبش را در بستری از اختلاف طبقاتی و جنگی برای گذار از فرهنگ سنتی به نمایش می‌گذارد.

پیام مازند

هدیه تهرانی در شوکران افخمی
«شوکران»، نقطه عطفی در کارنامه بازیگری هدیه تهرانی است که می‌تواند به لطف کاراکتر پیچیده و جذابش در فیلم، اقتدار و درعین‌حال نیاز یک زن مدرن به خانواده و تکیه‌گاهی در جامعه نیمه سنتی را با بازی‌اش نشان دهد، زنی کاملاً ملموس و قابل هم ذات پنداری که بعد از پایان فیلم و حتی باگذشت چند سال همچنان در ذهن بیننده باقی مانده است.
کاغذ بی‌ خط – ناصر تقوایی (1380)
«کاغذ بی‌خط» مانند همه آثار تقوایی، قصه‌ای ساده و درعین‌حال پیچیده دارد. تقوایی که از سینمای روشنفکری گریزان است، اغلب با داستان‌هایی که برای مخاطب قابل‌درک است، روایتی چندلایه را به‌مثابه هزارتویی از شخصیت‌ها و کنش‌ها به تصویر درمی‌آورد و در «کاغذ بی‌خط» به سراغ زندگی ساده یک خانواده چهارنفره و روزمرگی‌هایشان می‌رود و از دل این روزمرگی‌ها فیلمی جذاب و بی‌نقص پدید می‌آورد.

پیام مازند

هدیه تهرانی در کاغذ بی خط تقوایی
در «کاغذ بی‌خط»، تهرانی بار دیگر در نقش زنی ظاهر می‌شود که در میان تفکر سنتی همسر و خانواده‌اش اسیر است و سال‌هاست می‌شورد و می‌پزد و می‌سابد اما می‌خواهد بنویسد و تفکر کند و به جلو برود. گرچه اساس و بنیاد نقش تهرانی در «کاغذ بی‌خط» به سایر نقش‌هایش شباهت زیادی دارد اما، نوع بازی او در این فیلم به پختگی رسیده است و کاراکترش، رویا را، درگذر از یک سفر ذهنی و شخصی به بهترین شکل ممکن تصویر می‌کند. تهرانی در نقش یک زن خانه‌دار با آرزوهای بزرگ و شخصیتی پر از جریان زندگی اما در بحران زندگی زناشویی یکی از بهترین بازی‌هایش را ارائه می‌دهد و در کنار خسرو شکیبایی زوجی دوست‌داشتنی را پدید می‌آورند.
چهارشنبه‌سوری- اصغر فرهادی (1384)
بی‌شک «چهارشنبه‌سوری» که در زمان ساختش یکی از متفاوت‌ترین آثار کارنامه بازیگری او محسوب می‌شد، آغاز مسیری است که تهرانی برای شکستن قامت زن مقتدر و سرسختی که ترسیم کرده بود انتخاب کرد. تهرانی در «چهارشنبه‌سوری»، هیچ نشانی از آن زن توانا و قدرتمندی که سرنوشتش را در دست می‌گیرد ندارد و یکسره در قامت زنی خانه‌دار، شکننده که با هراس‌ها و تردیدهایش زندگی می‌کند فرو می‌رود. تهرانی در «چهارشنبه‌سوری» در مسیری پیوسته، اوج و فرودهای عاطفی نقشش را به نمایش می‌گذارد، از خشم به استیصال می‌رسد و از فریاد زدن به گریه می‌افتد و همه این حالات روحی را با کنترلی عجیب به بیننده منتقل می‌کند.

پیام مازند

هدیه تهرانی در چهارشنبه سوری فرهادی
سکانسی که کاراکتر تهرانی در حمام، وسواس گونه گوشش را به دیوار مشترک با همسایه می‌چسباند و بعد در حضور خواهرش فرومی‌شکند، اوج توانایی تهرانی در ایفای چنین نقش متفاوت و چالش‌برانگیزی است. همین بازی خوب و کنترل‌شده هم برایش دومین سیمرغ بلورین را از جشنواره بیست و چهارم فجر به ارمغان می‌آورد.
منبع: namava.ir

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/260123/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از بازگشت ون‌های گشت ارشاد

اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا

حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

سردار رادان: حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

ضرورت لایروبی حوضچه نیروگاه نکا/ پیشرفت زباله سوز ساری شتاب گرفت

مردم همراه و حامی پلیس برای اجرای طرح نور هستند

12 زنجیره ارزش در مازندران تعریف شد/ حضور 27 واحد تولید در اکسپو

سردار رادان: در طرح نور، رئیس جمهور از ما حمایت کرده است

سردار رادان: در طرح نور، ما حمایت رئیس جمهور و قوه قضائیه را داریم

حسن یزدانی به تشک برگشت

طرح نور طرحی برای صیانت از عفاف و حجاب دختران ایران

اعلام نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم آباد

اجتماع دختران دانش آموز در حرم حضرت معصومه (س)

آئین تجلیل از، برترین‌های المپیاد‌های علمی دانش آموزی در بابل

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

حمایت قاطع بسیج اساتید حوزه علمیه استان همدان از طرح نور فراجا

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

سردار رادان: در طرح نور به‌دنبال حجاب و عفاف و صیانت از دختران و خواهران خودمان هستیم/ شهادت می‌دهم که رئیس قوه قضائیه در حمایت از طرح حجاب و عفاف مردانه کنار ما بوده/ شهادت می‌دهم رئیس‌جمهور از ما حمایت کرده است

رادان: طرح نور، طرح امنیتی انتظامی نیست

سردار رادان: طرح نور اصلا طرح امنیتی و انتظامی نیست

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای طرح نور

ریتم شبانه‌روزی یا ساعت بدن چیست؟

جلسه شورای فرهنگ عمومی - ساری

لبخند شکوفه های بهاری در مازندران

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ذخیره‌سازی 2831 تن مرغ در سردخانه‌های مازندران

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

27 رقم برنج در کشور معرفی شده است

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای «طرح نور»

توزیع انواع بذور اصلاح و گواهی شده برنج بین کشاورزان شهرستان بابل

بیانیه حوزه علمیه خواهران استان یزد در حمایت از طرح نور فراجا

روند تکمیل نیروگاه زباله‌سوز ساری شتاب می‌گیرد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

تردد این خودروها در جاده چالوس ممنوع شد

کشف محموله میلیاردی باتری‌های قاچاق در بابل

تجمع حافظان نور در حرم حضرت معصومه (س)

(تصاویر) شکوفه‌های بهاری مازندران

سهراب و فروغ برای هم شعر می‌خواندند/ فرح پنج بار برای افتتاحیه نمایشگاه سهراب آمد ولی او در نمایشگاه حاضر نمی‌شد؛ هیچ دلیل سیاسی هم نداشت

لزوم افزایش صندوق اعتباری فناوری مازندران

خصوص واقعی قبل از هیاهوی واگذاری!

بهره برداری از دفتر بسیج ورزشکاران شهرستان ساری

برگزاری تجمع حمایتی مردم و بانوان کرمانشاهی از اجرای «طرح نور»

همه مسئولان باید برای اجرای طرح نور کمک کنند

راهپیمایی « جمعه خشم» در مازندران برگزار می شود

برگزاری تور بین المللی دوچرخه‌سواری خزر؛ اواخر اردیبهشت