پیام مازند

آخرين مطالب

دریاچه ولشت ؛ شگفت‌انگیز اما محروم مقالات

دریاچه ولشت ؛ شگفت‌انگیز اما محروم
  بزرگنمايي:

پیام مازند- « مثلی بوده و هست میان ایرانیان که در مواقع ضرورت قناعت و خرج نکردن به زبان می‌آورند. می‌گویند: "مگر روی گنج نشسته‌ام؟ " اکنون که ارکان مختلف کشورمان از صدر تا ذیل به این نتیجه رسیده‌اند که ما روی گنج ننشسته‌ایم و این نفت نفرین شده، تنبل و کُند و فراموشکارمان کرده است، گنجی واقعی را می‌بایست که جایگزین کرد. سرمایه‌ها و دارایی‌های واقعی و پر از دُرّ و گوهر ما، طبیعت منحصر به فردی است که اغلب به دلیل فقدان ایده‌پردازی در نحوه استفاده از آن و در ورای آن بی‌توجهی به رفع مشکلات زیرساختی مستور مانده است. مازندران ما پر از گنج و گوهر است که می‌بایست، درست صیقل و پرداخته شوند تا جهانی را سمت خود، خیره کند. مازندران ما معادن الماس و موزه‌های جواهراند که همانند سایر نقاط کشور غبار سُم اسبان اقتصاد نفتی و خام فروشی بر روی شان نشسته است. البته از این گلایه‌ها ما در سخنرانی‌های مختلف زیاد کرده‌ایم و همه شنیده‌اند. اما پس از شناخت درد، ساخت درمان هم ضروری است.»

متن بالا بخشی از صحبت‌ و گلایه‌های بیان شده سیدمحمود حسینی‌پور، استاندار مازندران به مسئولان شهرستان چالوس در حاشیه بازدید از دریاچه ولشت به دلیل بی‌توجهی به استعدادهای ناب گردشگری منطقه است. استاندار در این بازدید که از طبیعت زیبای دریاچه ولشت شگفت زده است از مشکلات زیرساختی در دریاچه به شدت گلایه دارد و در محل بازدید به صراحت و با تعیین زمان هشت ماهه برای رفع مشکلات این دریاچه با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی تاکید کرد.

دریاچه ولشت ؛ شگفت‌انگیز اما محروم

بکر اما مغفول

در ورای موضوعات مطرح شده بیان جزئیات بیشتر می‌تواند چرایی اهمیت و تاکید استاندار بر رفع مشکلات زیرساختی و همچنین استفاده بهینه از ظرفیت گردشگری ولشت را برای همگان نمایان کند؛ دریاچه‌ای که از بین 28 دریاچه طبیعی و 9 دریاچه ایران که بر اثر ساخت سد به وجود آمده اند، جزو 10 دریاچه آب شیرین کشور محسوب می‌شود. ولشت، طبیعت بسیار سرسبزی دارد، جاده ای که به دریاچه می رساندتان پر درختان کاج است.

این دریاچه با عمق 17تا 28 متری درارتفاع یک هزارمتری از سطح دریای خزر در منطقه کوهستانی تخت سلیمان، دامنه شمالی رشته کوه البرز و در فاصله حدود 35 کیلومتری جنوب غربی چالوس روستای سنار بخش مرزن آباد قرار دارد.
دریاچه ولشت درسال 1388 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید و جزو 10 دریاچه آب شیرین کشور است و در حقیقت محیطی برای زیست ماهیان، پرندگان و دیگر گونه های ارزشمند جانوری است.
حجم آب این دریاچه دومیلیون مترمکعب و گستره آن نیز حدود 24 هکتاراست و آب موجود درآن نیز از چندین چشمه جوشان در بستر آن تامین می شود.
صرف نظر از زیبایی های چشم نواز دریاچه، آب و هوای خنک مطبوع کوهستانی و طبیعت بکر پیرامون آن در این بهشت زمینی، رنگین کمانی از مناظر زیبای طبیعت الهی را می توان در این منطقه نظاره گر بود.
کارشناسان معتقدند با همه این مزیت‌ها و ظرفیت‌ها، اما هنوز مسئولان منطقه نتوانسته اند در معرفی، فراهم کردن امکانات، حفاظت و بهره برداری درست از این دریاچه در بخش های مختلف بویژه در حوزه گردشگری به طور موفق عمل کنند.
درحالی که این دریاچه هرسال میزبان میلیون ها مسافر و گردشگر داخلی و خارجی است امکاناتی مانند راه دسترسی مناسب، برق، آب بهداشتی، واحدهای اقامتی، پذیرایی، اقامتی، رفاهی، بهداشتی و امنیتی ندارد.
البته مشکلات این دریاچه فقط به کمبود امکانات و فراهم نبودن زیرساخت ها معطوف نمی‌شود بلکه از سال های پیش براثر وقوع بلایای طبیعی نظیر زلزله سال 67 منجیل و رودبار، جریان های شدید سیل و درنهایت ساخت وسازهای غیرمجاز در پیرامون آن مورد تهدید جدی قرارگرفته و بارها نیز دچار ریزش و رانش شده است.
از سوی دیگر بیشتر مسافران ناگزیرند برای اقامت شبانه روزی درپیرامون این دریاچه که مملو از انباشت زباله در فضای تاریک چادرهایی را برپا کنند و در آن اقامت داشته باشند که بیشتر آن‌ها از نداشتن امنیت ناراضی هستند و رفته رفته بر تعداد آنان کاسته می‌شود. براساس آمار فرمانداری چالوس به طور ماوسط سالانه حدود چهار میلیون نفر از دریاچه ولشت دیدن می کنند.

دریاچه ولشت ؛ شگفت‌انگیز اما محروم

گلایه‌های ناتمام گردشگران

باوجود آنکه سفر شهرستانی استاندار مازندران به چالوس در روز یکشنبه و در روز غیر تعطیل انجام شد اما خیل خروشان ورود گردشگر به دریاچه ولشت چشمگیر است و برخی از آنان سفر عالی‌ترین مقام اجرایی استان به منطقه را غنیمت شمرده و در گفتگوهای مفصل گلایه های خود را در ارتباط با مشکلات زیرساختی ولشت به حسینی پور می‌رسانند.

محمد صمدی یکی از این گردشگران است که بی‌واسطه و بدون لکنت زبان مشکلات زیرساختی دریاچه ولشت را از دریچه نگاه مسافری که کیلومترها رنج سفر را تحمل کرده تا به مقصد برسد بیان می‌کند.

وی که مبدا سفرش را ارومیه اعلام کرد، گفت: جاده منتهی به دریاچه ولشت به طول حدود 14 کیلومتر برای عبور خودروها مناسب نبوده و این مشکل سال‌هاست که ادامه دارد و اراده‌ای برای تعریض این جاده دسترسی نیست.

صمدی کم‌عرض بودن، پیچ‌های خطرناک، نبود علائم راهنمایی و رانندگی، وجود چاله و خراب بودن بخش زیادی از جاده و نبود روشنایی را از مشکلات این جاده عنوان کرد. این گردشگر به فقدان امکانات رفاهی و خدماتی در اطراف دریاچه ولشت اشاره کرد و گفت: مسوولان بایستی در اطراف این دریاچه دستشویی، سطل زباله واستراحتگاه فراهم و ایجاد کنند.

گردشگر دیگری که به گفته خودش سال یکبار خود را از جنوب کشور به غرب مازندران می‌رساند تا از دریاچه ولشت دیدن کند در ادامه افزود: نبود امکانات رفاهی در اطراف این دریاچه سبب شده تابسیاری از گردشگران از رفتن و ماندن در این محل تفریحی خودداری کنند.

معصومه سبحانی ضعف مدیریت و نداشتن برنامه‌ریزی اصولی را از جمله دلایل مهم سرمایه گذاری نکردن در اطراف دریاچه ولشت ذکر کرد و گفت: نبود امکانات در محل دریاچه سبب شده تا گردشگران از این مکان تفریحی چندان استفاده نکنند. وی به زباله‌های پراکنده اطراف این دریاچه زیبا اشاره کرد و گفت: مسوولان امر بایستی نسبت به جمع آوری این زباله ها در این محل هرچه زودتر اقدام کنند

این هموطن خوزستانی همچنین فراهم کردن روشنایی مناسب در طول محور منتهی به این دریاچه را از سوی مسوولان امر امری الزامی دانست خاطرنشان کرد: در صورت رفع این مشکلات و ایجاد امکانات اولیه رفاهی و خدماتی، این دریاچه به یک منطقه بزرگ گردشگری در ایران و جهان تبدیل می‌شود. به گفته وی، برای آشنایی مسافران و گردشگران داخلی و خارجی نصب تابلو در ابتدای راه ورودی چالوس به دریاچه ولشت ضروری است.

دریاچه ولشت ؛ شگفت‌انگیز اما محروم

تسریع در رفع مشکلات با دستور صریح استاندار

استاندار مازندران پس از شنیدن دغدغه‌های مسافران گفت که در ابتدای فعالیت دولت سیزدهم مراحل اداری برای ورود سرمایه گذار به دریاچه ولشت انجام شد و حداکثر تا دهه فجر امسال تمامی دغدغه‌های مسافران برای رفع مشکلات زیرساختی برای ارایه باکیفیت‌ترین خدمات مطابق با استانداردهای ملی و بین المللی برای جذب گردشگر داخلی و خارجی انجام خواهد شد.

حسینی‌پور ادامه داد: دریاچه ولشت یک سرمایه ملی برای جذب گردشگر است اما متاسفانه در سال‌های گذشته برای رفع مشکلات زیرساختی در منطقه اقدامات چندانی صورت نگرفت که این رویه به هیچ عنوان زیبنده شهرستان چالوس به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری کشور نیست.

وی تصریح کرد: با سرمایه گذاران بخش خصوصی برای فعالیت در دریاچه ولشت با حفظ مسایل زیست محیطی مذاکراتی انجام شد و دستگاه های اجرایی مربوطه هرچه سریع روند اداری برای فعالیت این سرمایه گذار را تسهیل  کنند.

استاندار مازندران از سرمایه‌گذاری چند صد میلیارد تومانی برای رفع مشکلات زیرساختی در دریاچه ولشت طی ماه های آینده خبر داد و گفت: به هیچ عنوان نباید این طبیعت شگفت انگیز به حال خود رها شود و علاوه بر هزینه نگهداری باید از این نعمت خدادادی با ورود گردشگران خارجی برای کشور ارزآوری داشته باشیم.

حسینی‌پور با بیان این که، تک تک گلایه های گردشگران بحق و درست است، افزود: تعریض و آسفالت جاده دسترسی با همراهی سرمایه گذار و اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان در کمترین زمان ممکن انجام شود.

وی خطاب به مدیران کل حاضر در بازدید گفت: به تمام دستگاه های اجرایی مربوطه استان به صراحت اعلام می کنم که به معنای واقعی پای کار بیایند و با تلاش سرمایه گذار حداکثر تا دهه فجر امسال شاهد توسعه منطقه با ورود گردشگر باشیم.

استاندار مازندران تاکید کرد: زیرساخت های تفریحی و اقامتی با حفظ شئونات اسلامی برای پذیرایی از گردشگران بین‌المللی و داخلی در دریاچه ولشت شهرستان چالوس هرچه سریع تر فراهم می‌شود.

حسینی پور تصریح کرد: در اجرای طرح های زیرساختی در دریاچه ولشت به طور حتم به مسائل زیست محیطی و گردشگری توجه و چارچوب ها برای حفظ این میراث گران‌بها در نظر گرفته می شود.
استاندار مازندران با بیان این که، دریاچه ولشت به عنوان بی نظیرترین جاذبه کوهستانی کریدور شمال به جنوب کشور به شمار می رود، ادامه داد: دستگاه های اجرایی تمام قد برای رفع مشکلات زیرساختی در این دریاچه در کنار بخش خصوصی باشند.

دریاچه ولشت ؛ شگفت‌انگیز اما محروم

گریه از سرشوق و خنده از ته دل

دستور بی قید شرط استاندار مازندران برای رفع مشکلات و همچنین همراهی بی‌قید و شرط و درچارچوب قانون دستگاه‌های اجرایی از بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در دریاچه ولشت، رضایت حسن زاده یکی از سرمایه گذاران این طرح که سال ها درگیر کاغذبازی اداری در دستگاه های اجرایی بود را جلب کرد و وی با ریختن اشک و شوق و خنده از ته دل خطاب به حسینی پور گفت تا قبل از دهه فجر تمام مشکلات زیرساختی در منطقه را برطرف خواهد کرد تا گردشگران به خوبی بتوانند از طبیعت دریاچه لذت ببرند.

وی اضافه کرد: طبق برآوردهای انجام شده حدود 350 میلیاردتومان در دریاچه ولشت برای بهره برداری و همچنین حفظ و نگهداری از آن هزینه خواهیم کرد و به طور حتم طبق زمانبندی کار را پیش خواهیم برد.

حسن زاده اضافه کرد: با تکمیل طرح برای حدود 250 نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی خواهد شد و به معنای واقعی در آینده نزدیک مسیر حضور گردشگران خارجی در دریاچه ولشت هموار می شود.

این سرمایه گذار با اشاره به قرارداد 30 ساله شرکت آب منطقه‌ای برای واگذاری طرح برای بهره برداری گفت: برنامه ریزی های کلان و بلندمدتی برای حفظ و توسعه منطقه در سر داریم که به طور حتم در کنار جذب گردشگر با نظارت اجازه تغییر اکوسیستم منطقه را نمی دهیم.

وی از کاشت هزاران نهال و همچنین سنگ فرش دور دریاچه ولشت طی روزهای گذشته خبرداد و گفت: با اجرای این طرح هم مسیر پیاده روی برای گردشگران فراهم شد و از سوی دیگر بی نظمی در توقف خودرو در اطراف دریاچه ادامه پیدا نخواهد کرد.

حسن زاده اضافه کرد: به طور حتم در بحث تعریض جاده و همچنین ایجاد فضاهای اقامتی منحصر به فرد در دریاچه ولشت اقدامات لازم صورت می گیرد و تمام جوانب را برای پذیرایی گرم از گردشگران انجام خواهیم داد.

این سرمایه گذار ادامه داد: در یکسال گذشته کارهای زیرساختی و نظارتی برای رفع مشکلات و همچنین برقراری امنیت در دریاچه ولشت را انجام دادیم که خبر خوش از انجام طرح های نظارتی آن است که سال های گذشته به طور متوسط 10 تا 15 نفر به دلیل غرق شدگی در دریاچه جان خود را از دست دادند که این رقم در یکسال گذشته به صفر رسید.

وی گفت: از نگاه جامع استاندار مازندران برای حمایت از بخش خصوصی نهایت تشکر را دارم و باور دارم که با تدوام حمایت ها تحولات اساسی و خوبی در توسعه منطقه اتفاق خواهد افتاد.

دریاچه ولشت ؛ شگفت‌انگیز اما محروم
مدیران پای کارآمدند

با دستور صریح استاندار مازندران مدیران دستگاه‌های اجرایی از جمله اداره کل گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی استان باجدیت پای کار آمدند و می‌گویند همچون ماه‌های گذشته با برنامه‌ریزی اصولی برای حمایت از بخش خصوصی باهدف رفع مشکلات زیرساختی در دریاچه ولشت آمادگی کامل دارند.

مهدی ایزدی افزود: مجوزهای ساخت اقامتگاه های گردشگری در اطراف دریاچه ولشت طبق ضوابط قانونی میراث فرهنگی به سرمایه گذاران داده می شود و در این بین بخش خصوصی موظف است نسبت به دستورالعمل های موجود نسبت به اجرای طرح های اقتصادی اقدام کند.

وی اضافه کرد: بی رغبتی در استفاده بهینه از ظرفیت گردشگری دریاچه ولشت را به هیچ عنوان نمی پذیریم و به طور حتم این اداره کل تمام قد برای جذب گردشگر داخلی و خارجی در خدمت سرمایه گذارخواهد بود.

مدیرکل گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی مازندران گفت: اقدامات خوبی در ماه های گذشته از سوی سرمایه گذار برای رفع مشکلات زیرساختی در دریاچه ولشت انجام شد که به طور حتم با ادامه این روند این دریاچه به قطب گردشگری در منطقه تبدیل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، استاندار مازندران روز یکشنبه هفته جاری در قالب سفر شهرستانی با حضور حدود 50 مدیرکل دستگاه اجرایی به چالوس سفر کرد.
 بازدید از چند طرح نیمه‌تمام عمرانی، اعزام نماینده به تمامی روستاها به منظور گفت و گو با روستاییان و احصای مسایل و مشکلات آنها از اهداف سفر یک روزه استاندار مازندران به چالوس اعلام شد.
حسینی‌پور در این سفر همچنین با اقشار مختلف مردم، خانواده شهدا و ایثارگران و فعالان سیاسی، اقتصادی و فرهنگی شهرستان چالوس دیدار و گفت و گو  کرد. برگزاری نشست شورای اداری شهرستان هم برنامه پایانی سفر استاندار مازندران به چالوس بود.
پیشتر استاندار مازندران طی روزهای ششم و نوزدهم خرداد ماه به ترتیب در اولین و دومین سفر شهرستانی به گلوگاه و فریدونکنار سفر کرده بود.
چالوس یکی از شهرستان‌های ساحلی استان مازندران است که براساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن 116 هزار و 542  نفر جمعیت دارد.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/260398/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی

جزئیات پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور + سایت ثبت‌ نام

برگزاری کنگره 400 شهید روحانی مازندران

پرداخت تسهیلات خوداشتغالی به مددجویان شهرستان نور

حضور 90 بازیکن و مربی در سومین مرحله جشنواره مینی بسکتبال کشور

ماجرای چاقوکشی و ضرب و شتم در کشتی مازندران | روایت داور مصدوم: فیلم تا قبرس و آلمان هم رسیده است، کتک خوردن یک داور! | آقایان برای رضایت گرفتن ...

همه چیز درباره واریز یارانه کمک معیشتی فروردین‌ماه | جیب سرپرستان خانوارها پر پول شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مرگ 91 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر در مازندران

کنگره 400 شهید روحانی استان مازندران برگزار می‌شود

توجه ویژه دولت برای رفع عقب ماندگی‌های بخش آب در مازندران

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

انتصاب جدید در ستاد مرکزی راهیان نور کشور

کشف و توقیف چوب جنگلی قاچاق در آمل

مسدود شدن 205 چاه غیرمجاز در مازندران

امید به بازگشت روز‌های خوب نساجی

مرگ 91 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر

حمایت از تشکل‌های مردم پایه فرهنگی هنری در مازندران

انتصابات جدید در ستاد راهیان نور

امواج آرام خزری در مازندران

اقدام غیر قانونی در شرکتی کردن پرسنل سابق موسسه اعتباری نور

تعیین تکلیف حدود 7 هزار چاه کشاورزی در مازندران

رتبه نخست مازندران در صادرات لبنیات

تردد در راه های مازندران عادی و روان است

بازار برنج در مازندران از رکود خارج شده است

اولتیماتوم 2 ماهه بازرسی لرستان برای تکمیل پل شوراب

ایران‌چک 500 هزار تومانی در بازار؟! + عکس

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

محدودیت‌های ترافیکی جاده‌های شمال در آخرین روز فروردین

حمله اسرائیل به جنوب سوریه

اعزام 15 هزار دانش‌آموز به اردوی راهیان‌نور و پیشرفت

تقویت احساس ارزش واقعی تولید برنج در زندگی کشاورزان مازندرانی

هوای صاف تا نیمه ابری در مازندران

جزییات پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

راهپیمایی مازندرانی‌ها در حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

اقامه نماز جمعه خرم آباد به امامت حجت الاسلام والمسلمین شمسی فر

تردد روان خودرو‌ها در جاده های مواصلاتی مازندران

وزارت کشور عراق وقوع انفجار در این کشور را تکذیب کرد

شنیدن شدن صدای چندین انفجار در عراق و سوریه

شنیده شدن صدای انفجاری در استان بابل عراق

نساجی در خانه دوباره قرمز می‌پوشد

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان