پیام مازند

آخرين مطالب

از بورسیه برترین‌های آزمون‌های کنکور سراسری تا امکان تغییر محل آزمون ترم تابستان دانشگاه پیام نور اجتماعي

از بورسیه برترین‌های آزمون‌های کنکور سراسری تا امکان تغییر محل آزمون ترم تابستان دانشگاه پیام نور
  بزرگنمايي:

پیام مازند - دانشگاه ها در هفته ای که گذشت با اخبار متعددی همراه بود که در ادامه می خوانید.
شانس قبولی بیشتر پولدار‌ها در دانشگاه‌های دولتی/ عدالت آموزشی روی خوشی به دهک‌های پایین نشان نمی‌دهد
محمدحسین ساعی گفت: عدالت آموزشی مقوله چند مولفه‌ای پیچیده است که حل آن به تنهایی در یک مصوبه امکان پذیر نیست.اتفاقی که در کنکور رخ داد شاید کمتر از 10 درصد حل این مسئله باشد.
به گفته او، این مسئله را می‌پذیریم که اگر مصوبه‌ای در کنکور اتفاق بیفتد، سامانه‌های موجود در کشور خود را تطبیق می‌دهند تا بتوانند عدالت آموزشی را از مسیر خودش با امکانات و مولفه‌های قدرت و ثروت خارج کنند.
ساعی گفت: طبق آمار‌های موجود وضعیت عدالت آموزشی هم اکنون در وضعیتی که کنکور مبنای ورود به دانشگاه هاست اصلا مناسب نیست و حتی بحث معدل وضعیت را بدتر می‌کند.
به گفته او، مجموع قبولی‌های کنکور از طبقات بالاتر جامعه به نسبت دهک‌های پایین‌تر جامعه با همان معدل بیشتر بوده است و به این موضوع کسی اهمیت نمی‌دهد، در تهران بیشترین قبولی‌های دانشگاه‌ها را داریم و میزان معدل‌های قبولی در میزان با استان‌های محروم بسیار پایین‌تر است.
به گفته ساعی، این موضوع ما را به این نتیجه می‌رساند که اگر معدل مبنا قرار گیرد، حداقل در کوتاه مدت این امکان وجود دارد که بازسازی به نفع عدالت آموزشی اتفاق بیفتد.
برترین های آزمون‌های کنکور سراسری بورسیه می شوند
فردین تقی زاده، مدیر کل امور دانشجویان شاهد و ایثارگر سازمان امور دانشجویان گفت: فرزندان خانواده شهداء و ایثارگران به دلیل آثار و تالمات ناشی از جنگ حاکم بر خانواده ها شرایط یکسانی با سایر فرزندان این مرز و بوم ندارند و در طول زندگی با مشکلات عدیده ای مواجه هستند.
به گفته وی همین امر سبب شده است تا نسبت به سایر داوطلبان برای شرکت در آزمون سراسری شرایط یکسانی نداشته باشند و به هم دلیل به منظور رسیدن به عدالت آموزشی سهمیه مازاد در کد رشته های سازمان سنجش کشور برای آن ها منظور شده است که البته با توجه به این که این سهمیه مازاد بر سهمیه های عادی است؛ بنابراین محدودیتی برای داوطلبان آزاد ایجاد نمی شود.
او گفت: همه ساله تعداد زیادی از فرزندان خانواده‌های شاهد و ایثارگر بدون اعمال سهمیه ایثارگران حائز رتبه‌های تک رقمی، دو رقمی و سه رقمی می‌شوند و به دانشگاه‌های ممتاز و فاخر راه می‌یابند. برای سال تحصیلی 1402_1401 اداره کل دانشجویان شاهد و ایثارگر تصمیم به اجرای طرح جایزه ملی سردار شهید سلیمانی گرفته است.
او گفت: بر اساس این طرح پذیرفته شدگان کنکور سراسری در گروه‌های آزمایشی پنجگانه که حائز شرایط دریافت جایزه باشند در حین تحصیل کمک هزینه تحصیلی دریافت می‌ کنند.
او گفت: پذیرفته شدگان کنکور سراسری رتبه‌های زیر 500 کشوری در زیر گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی، علوم تجربی و علوم انسانی و همچنین رتبه‌های زیر 300 کشوری گروه‌های آزمایشی زبان و هنر و همچنین در مقطع کارشناسی ارشد رتبه‌های زیر 5 در هر کد رشته و مقطع دکتری رتبه‌های زیر 3 در هر کد رشته برای مدت 6 ماه کمک هزینه تحصیلی به میزان 60 میلیون ریال تا 120 میلیون ریال دریافت خواهند کرد.
او گفت: تمدید پرداخت کمک هزینه تحصیلی به شرایط آموزشی دانشجویان برگزیده بستگی دارد. چنانچه این عزیزان جزء ده درصد هم ورودی‌های خود باشند، مشمول دریافت جایزه مذکور می‌شوند. به عبارتی اگر دانشجویی بر اساس رتبه‌های اعلامی تا پایان تحصیل جزء ده درصد ورودی خود باشد، در مدت زمان تحصیل ماهیانه مقرری کمک هزینه تحصیل دریافت خواهد کرد.
دکتر تقی زاده گفت: برگزیدگان جایزه سردار شهید سلیمانی بعد از آغاز سال تحصیلی سال 1401_1402 شناسایی و در جشنواره‌ای که به همین مناسبت در دی برگزار می‌شود با حضور مقامات عالی کشوری مورد تقدیر قرار خواهند گرفت و کمک هزینه تحصیل و تندیس نمادین جشنواره را دریافت خواهند کرد.
اقبال دانشجویان بین‌الملل به رشته‌های علوم انسانی
هاشم‌داداش‌پور، معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: دانشجویان بین‌الملل در دانشگاه‌های ایران، از سه طریق وارد دانشگاه می‌شوند. برخی از این دانشجویان از طریق کنکور سراسری وارد دانشگاه می‌شوند که عموما اتباع مقیم کشور ایران و اغلب از کشور افغانستان و عراق هستند.
او گفت: بخش دیگر دانشجویان بین‌الملل ما دانشجویان شهریه‌پرداز هستند و بخش دیگر مربوط به دانشجویان بورسیه است.
معاون وزیر علوم گفت: رشته‌های تحصیلی پر متقاضی در میان دانشجویان بین‌الملل به ترتیب شامل حقوق، کامپیوتر، پزشکی عمومی، حسابداری، زبان و ادبیات فارسی، علوم قرآن و حدیث، عمران، مدیریت بازرگانی، تربیت بدنی، برق، اقتصاد، زبان عربی و ادبیات عرب، روانشناسی، مهندسی مکانیک، تاریخ، زبان و ادبیات انگلیسی، آموزش زبان انگلیسی، مدیریت رسانه، مدیریت دولتی، روابط بین‌الملل، علوم سیاسی، پرستاری و دندانپزشکی است که حدود 72 درصد از متقاضیان دانشجویان بین‌الملل را تشکیل می‌دهد و مابقی از سایر رشته‌ها هستند.
دکتر داداش پور گفت: در مجموع می‌توان گفت که حدود 51 درصد از این دانشجویان متقاضی رشته‌های علوم انسانی، 15 درصد متقاضی رشته‌های فنی و مهندسی و 5 درصد متقاضی رشته‌های علوم پزشکی هستند.
معاون وزیر علوم با بیان این که بیشترین متقاضیان این رشته‌ها دانشجویان پسر هستند، گفت: از تعداد کل دانشجویان بین‌الملل متقاضی این 23 رشته، 27 درصد دانشجویان دختر و 72 درصد دانشجویان پسر هستند.
وی در پایان ضمن تاکید بر سیاست وزارت علوم در جذب دانشجویان بین الملل، گفت: جا دارد و ضرورت ایجاب می‌کند دانشگاه‌های غیر علوم انسانی با توسعه کمی و کیفی مجموعه خود و شناساندن جایگاه علمی، در جذب دانشجویان تلاش کنند و ما بتوانیم در همه رشته‌های دانشگاهی، از ظرفیت‌های موجود برای تبادل علمی بهره‌مند شویم.
امکان تغییر محل آزمون ترم تابستان فراهم شد
محسن حیدری گفت: زمان انتخاب واحد ترم تابستان دانشگاه پیام نور از 15 تیر آغاز می شود و تا 25 تیر ادامه خواهد داشت.
او گفت: تمام دانشجویان می توانند در مهلت مقرر با مراجعه به سامانه جامع آموزشی گلستان به نشانی reg.pnu.ac.ir مطابق برنامه زمان بندی شده برای دانشجویان دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد، برای انتخاب واحد اقدام کنند.
وی در خصوص ثبت تقاضای مهمان دانشجویان نیز گفت: تمامی دانشجویان می توانند از 12 تا 15 تیر‌ برای ثبت درخواست مهمانی به سیستم گلستان مراجعه کنند و پذیرش و ثبت‌نام مهمانی دانشجویان از سایر دانشگاه‌ها نیز تا 20 در مراکز و واحدهای مجری امکانپذیر است.
تمدید مهلت ثبت‌نام پذیرش دوره های کارشناسی ناپیوسته دانشگاه جامع علمی کاربردی
محمد فتحیان گفت : ثبت‌نام داوطلبان دوره‌های مهندسی فناوری و کارشناسی حرفه‌ای ناپیوسته نظام آموزش مهارتی مهرماه 1401 دانشگاه جامع علمی کاربردی برای حدود چهار هزار کدرشته محل انجام می شود. 
او گفت: علاقمندان برای ثبت نام و اطلاع از رشته های تحصیلی دوره‌های مهندسی فناوری و کارشناسی حرفه‌ای ناپیوسته دانشگاه و ثبت نام در پذیرش می توانند در مهلت مقرر به سایت سازمان سنجش به آدرسwww.sanjesh.org و یا سایت دانشگاه جامع علمی کاربردی به آدرس www.uast.ac.ir مراجعه کنند.
به گفته سرپرست معاونت نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی کاربردی متقاضیانی که قبلاً ثبت نام خود را تکمیل و کدرهگیری دریافت کرده اند در صورت تمایل تا پایان مهلت ثبت نام می توانند نسبت به مشاهده و ویرایش اطلاعات ثبت نامی خود اقدام کنند.
باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی دانشگاه و کنکور

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/260529/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

وزارت کشور عراق وقوع انفجار در این کشور را تکذیب کرد

شنیدن شدن صدای چندین انفجار در عراق و سوریه

شنیده شدن صدای انفجاری در استان بابل عراق

نساجی در خانه دوباره قرمز می‌پوشد

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

ضرب سکه طلا را ‌خیانت‌ به مملکت می‌دانیم

با ورود مستقیم کشاورزان به بورس برنج، دست سودجویان قطع می‌شود

وضعیت راه‌های کشور؛ترافیک نیمه سنگین در جاده چالوس و آزادراه تهران–پردیس

اجرای برنامه‌های شاد برای کودکان و نوجوانان خرم آبادی

کشاورزان مازندران به استقبال کشت زراعی جدید رفتند

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

نخستین نشای مکانیزه مازندران آغاز شد

افزایش 20 درصدی فوتی ناشی از حوادث کار در مازندران

رهایی محکوم به قصاص از چوبه دار در مازندران

غایب بزرگ مقابل تراکتور: یک گلزن

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

تغییر استاندار مازندران تکذیب شد

شتاب ساخت مسکن مازندران در دولت سیزدهم

جیب بارانه بگیران پر پول شد

زنجیره انسانی مازندرانی‌ها ‌در حمایت از عملیات وعده صادق

کشف انبار لوازم خانگی 12 میلیارد ریالی قاچاق در خرم آباد

شکل‌گیری زنجیره‌ علوی‌تباران در حمایت از عملیات وعده صادق

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

مدیریت هوشمندنیاز اساسی مازندران در آموزش عالی

حمایت مردم اردبیل از اجرای طرح «نور» فراجا

تنبیه دانش‌آموز مرزن‌آبادی توسط معلم در حال پیگیری است

توت فرنگی جویبار در سبد میوه مناطق مختلف کشور

اولین نشای برنج در مازندران انجام شد

عزل معاون متخلف به‌دلیل تنبیه دانش‌آموز مرزن‌آبادی

شکل‌گیری زنجیره‌ علوی‌تباران در نوار ساحلی مازندران در حمایت از عملیات وعده صادق

شالیکاری در مازندران مکانیزه شود

قدردانی از زحمات نیروی انتظامی استان یزد

قدردانی نماینده ولی‌فقیه در استان از اجرای طرح نور

رد شایعات تغییر استاندار مازندران

(تصاویر) تشکیل زنجیره انسانی در ساحل مازندران

برگزاری جشن گلریزان، دست‌های ماندگار در نوشهر

حمایت مردم محمودآباد از عملیات « وعده صادق»

زنجیره انسانی در ساحل نکا

اجرای 12 پروژه آبرسانی در رامسر

رهایی محکوم به قصاص از چوبه دار در کجور مازندران

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

محدودیت‌های ترافیکی جاده‌های شمالی کشور

اعمال محدودیت‌های ترافیکی پایان هفته در محورهای مواصلاتی مازندران

قهرمانی اراک در مسابقات والیبال دانشجویان منطقه پنج دانشگاه آزاد

تدوین نقشه مهندسی فرهنگی استان مازندران

سالگرد درگذشت دست‌نشان با حضور کادرفنی نساجی

زنجیره مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در سواحل دریای مازندران