پیام مازند

آخرين مطالب

شگفت انگیزترین دریاچه در مازندران که نامش را نشنیده اید! علمي

شگفت انگیزترین دریاچه در مازندران که نامش را نشنیده اید!
  بزرگنمايي:

پیام مازند - دریاچه الندان یا به گویش بومیان محل «آب‌بندان پله ازنی» از خاص‌ترین و شگفت‌انگیزترین دریاچه‌های ایران و از جذاب‌ترین جاهای دیدنی‌ مازندران است.
به گزارش خبرگزاری برنا؛ دریاچه الندان یا به گویش بومیان محل «آب‌بندان پله ازنی» از خاص‌ترین و شگفت‌انگیزترین دریاچه‌های ایران و از جذاب‌ترین جاهای دیدنی‌ مازندران است.
دریاچه‌ای طبیعی با قدمت 2٫5 میلیون سال و متعلق به عصر کواترنری زمین‌شناسی که در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسید.
آب این دریاچه زیبا و طبیعی،‌ تنها با نزولات جوی و بارش برف و باران تامین می‌شود و هیچ رودخانه یا چشمه‌ای در شکل‌گیری آن دخیل نیست. تغییر مساحت این دریاچه در فصول پر بارش و کم‌ بارش سال،‌ از جمله ویژگی‌های خاص آن معرفی می‌شود؛ گستره‌ای 17 هکتاری که با افزایش بارندگی، به 30 هکتار می‌رسد و آب شالیزارهای اطراف را تامین می‌کند.
جنگل سبز و انبوه الندان یا پله نیز در اطراف این دریاچه، زیبایی و جذابیت این منطقه را مضاعف کرده است. در این مقاله به معرفی دریاچه الندان کیاسر و جاذبه‌های گردشگری اطراف آن می‌پردازیم.
دریاچه الندان کجاست؟ آدرس دریاچه الندان: مازندران، ساری، 65 کیلومتری جنوب شهر ساری ،20 کیلومتری کیاسر، دهستان چهاردانگه، دامنه‌ ازنی کوه دریاچه الندان (Alendan) یا آب‌بندان پله ازنی، از جمله وسیع‌ترین و زیباترین دریاچه‌های شمال ایران است که در دل جنگل‌های هیرکانی قرار دارد. این دریاچه خاص و تماشایی، به‌عنوان یکی از بهترین مناطق طبیعت‌گردی ایران نیز معرفی می‌شود و چشم‌انداز رویایی آن، نظر گردشگران بسیاری را به خود جلب می‌کند.
علاوه بر آن، دریاچه الندان کیاسر، قدمتی دیرینه دارد و پیدایش آن را به دوره‌ای از زمین‌شناسی موسوم به «کواترنری» نسبت می‌دهند؛ ازاین‌رو، این دریاچه زیبا را از قدیمی‌ترین جلوه‌های طبیعی مازندران می‌دانند که حدود 2٫5 میلیون سال از عمرش می‌گذرد.
ویژگی خاص و منحصربه‌فرد دریاچه الندان، تامین آب این دریاچه از طریق بارش باران‌های فصلی است. به عبارت دیگر، هیچ رودخانه‌ای به‌سمت دریاچه الندان جریان ندارد و آب این دریاچه، تنها با نزولات آسمانی تامین می‌شود. جنس خاص خاک این منطقه و نفوذناپذیری آب در آن و نیز شیب زمین و فرم قرارگیری آب‌بندان، از دیگر علل تشکیل و دوام دریاچه عنوان می‌شود.
در فصول گرم سال که میزان بارندگی به حداقل می‌رسد، وسعت دریاچه الندان را در حدود 17 هکتار تخمین می‌زنند؛ در مقابل، در صورت افزایش بارندگی یا در فصول سرد و پر بارش سال، حجم آب موجود در دریاچه نیز تقریبا دو برابر می‌شود و وسعت آن به 30 هکتار افزایش می‌یابد. بنابراین هرچه باران بیشتر ببارد؛ دریاچه الندان نیز آب بیشتری ذخیره می‌کند و در نتیجه بزرگ‌تر خواهد شد؛ ازاین‌رو، به این دریاچه «آب‌بندان» نیز می‌گویند و از آب آن، در شالیزارهای روستاهای اطراف استفاده می‌کنند.
دریاچه الندان کیاسر در حوالی روستای ازنی، از توابع بخش چهاردانگه شهرستان ساری و در منطقه جنگلی پله ازنی قرار دارد. این جاذبه طبیعی و جذاب استان مازندران، در آبان‌ماه سال 1394 خورشیدی، در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است.
دیدنی‌های دریاچه الندان دریاچه الندان کیاسر با طبیعت بکر و شگفت‌انگیز و ویژگی‌های گردشگری برجسته‌اش، یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های طبیعی استان مازندران را به نمایش می‌گذارد. موقعیت مکانی این دریاچه و قرار گرفتن در میان جنگل‌های پهن‌برگ شمال کشور و نیز ماهیت خاک نفوذناپذیر آن، باعث ماندگاری و بقای آب این دریاچه شده است؛ تا جایی که در فصول کم‌ بارش سال نیز چون نگینی درخشان جلوه می‌کند.
علاوه بر آن، آب شیرین متمایز و خاک منحصربه‌فرد دریاچه الندان، گیاهان متفاوت و خاصی را پرورش می‌دهد. برخی از این گیاهان معطر با خاصیت درمانی بسیار، در طب سنتی ایرانی و تهیه داروهای گیاهی مختلف، مورد استفاده قرار می‌گیرند. در اوایل فصل بهار، می‌توان در اطراف دریاچه قدم زد و علاوه بر لذت بردن از محیط اطراف، انواع مختلفی از سبزی‌ها و گیاهان دارویی را جمع‌آوری کرد. علاوه بر سبزیجات معطر و گیاهان دارویی، گل‌های بنفشه و الزی (پیازچه وحشی) نیز در این منطقه رشد می‌کنند و در فصل بهار سر از خاک بیرون می‌آورند.
از سوی دیگر، اگر در پاییز رهسپار دریاچه الندان شوید؛ نمایش دلفریب‌تری از شگفتی‌های طبیعت را مشاهده خواهید کرد. رشد درختچه‌های ولیک، ازگیل و تلکا در اطراف این دریاچه، تصویر پاییزی و رنگارنگ دریاچه الندان را تکمیل می‌کند و مهمانان این فضا را به تناول میوه‌های جنگلی فرا می‌خواند.
فصل زمستان دریاچه نیز با وجود سرما و یخبندان، فرصتی برای تماشای اردک‌های وحشی مهاجر در اختیار بازدید‌کنندگان خواهد گذاشت و تصویر دوست‌داشتنی و لذت‌بخشی از طبیعت را در خاطر آن‌ها ثبت خواهد کرد.
از دیگر دیدنی‌های دریاچه الندان، رودخانه‌ای در نزدیکی این دریاچه است که آب سالم و شیرین و گوارایی دارد و معمولا برای نوشیدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. سلامت آب رودخانه لاکبار را مرهون موقعیت مکانی بکر آن و عدم دسترسی همیشگی انسان می‌دانند. به عبارت دیگر، در محیط اطراف این رودخانه (از سرچشمه تا زمین‌های کشاورزی اطراف) هیچ سکونت‌گاهی وجود ندارد و از این جهت، آلودگی‌های محیطی، وارد آب این رودخانه نمی‌شود.
همچنین، حضور ماهی‌هایی که در سال‌های اخیر، مقیم این دریاچه شده‌اند؛ بر زیبایی و جذابیت منطقه الندان افزوده و لذت ماهیگیری را نیز به برخی از افراد هدیه داده است. علاوه بر آن، هوای مطبوع و پاک منطقه جنگلی الندان و تماشای آبی نیلگون و یک‌دست آسمان، به‌ویژه برای افرادی که در شهر‌های بزرگ و آلوده زندگی می‌کنند و از نعمت هوای پاک محروم‌اند، آرامشی دلنشین به‌همراه خواهد داشت.
علاقه‌مندان به عکاسی نیز می‌توانند تصاویر جذابی را از دریاچه و محیط اطراف، قاب بگیرند. برای این منظور،‌ توصیه می‌کنند که ساعات اولیه صبح را انتخاب کنید که نور کافی وجود دارد و زیبایی عکس‌ها را دو چندان خواهد کرد.
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/261031/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آغاز ماراتن علمی 38 هزار داوطلب آزمون سراسری در مازندران

آبشار زیبای داله‌لان نور‌آباد+فیلم

39 تغییر کاربری غیر مجاز در ساری قلع و قمع شد

آغاز نوبت اول کنکور 1403 در مازندران

ثبت رکورد 17 میلیون قطعه جوجه ریزی در مازندران برای اولین بار در کشور

صحبت های دادستان کل کشور درباره اجرای طرح نور

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

فعالیت 21 بانک نشا در آمل/کشت مکانیزه 24 هزار هکتاری

فواید و مضرات باران 48 ساعته مازندرانی‌ها

توجه به زیرساخت‌های حوزه امنیت غذایی یک ضرورت است

برگزاری بیش از 300 برنامه هفته کار و کارگر در مازندران

خروج 5 پزشک خانواده از چرخه بهداشت و درمان در جویبار

فاز دوم شهرک صنعتی محمودآباد راه‌اندازی می‌شود

برگزاری دوره‌های رایگان آموزش صنایع دستی در لرستان

شرکت 27 واحد تولیدی مازندران در نمایشگاه اکسپو

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

تغییراتی در چشم که باید نگران تان کند!

چرا رهبری درباره گشت ارشاد و طرح نور تذکر داده بودند؟

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

قابلیت جدیدی از اندروید 15 برای استفاده از گوشی در تاریکی

اعلام حمایت طلاب حوزه علمیه خواهران استان آذربایجان شرقی از طرح نور فراجا

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

انتخابات در خرم‌آباد و چگنی به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود

تاثیر سفر‌های نوروزی در بازار مسکن شمال

چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟!

رصد صفحات فضای مجازی قم در قالب طرح نور /به 150 نفر تذکر داده شد

توضیحات پلیس درباره طرح نور/ 90 درصد تذکر گیرندگان حجاب، پوشش خود را اصلاح کردند

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

خادم: پیچ هرز را هر چقدر بپیچانی، هرز است

40 درصد روستاهای بابل از نعمت گاز برخوردارند

تاخیر در واریز وجه قابل پرداخت کالابرگ فروشندگان را به دردسر انداخت

(تصاویر) اسکناس دوره ناصرالدین شاه قاجار چه بود و ارزش آن چقدر بود؟

استقلال سیاسی کشور ایران بی‌مثال است / تداوم جدی در اجرایی شدن طرح نور

تجمع بانوان قمی حمایت از طرح نور عفاف و حجاب

بازدید منتخبان مردم قم در مجلس از مرکز تحقیقات اسلامی نور

محمد خوش‌چهره: «اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

تجمع بانوان قمی در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب

وضعیت راه‌های کشور؛ ترافیک سنگین در جاده‌های چالوس، هراز و آزادراه تهران - شمال

حمایت همه جانبه دستگاه قضایی استان از طرح نور فراجا

بازدید جامعه ورزش کشور از یادمان‌های جنوب غرب خوزستان

اظهارات سردار جعفری در مورد طرح نور، ماجرای تذکر رهبر انقلاب و لایحه حجاب/ فرمانده قرارگاه فرهنگی اجتماعی بقیه الله (عج) سپاه: همه باید از طرح نور حمایت کنند

پرونده مافیایی در دنیای ایجنت‌ها؛ وقتی کمیسیون انتقال منجر به تهدید می‌شود

قدردانی بانوان در مرکز گلستان از مجریان طرح ملی «نور»

وضعیت ویتامین دی مازندرانی ها رو به بهبود است

نرخ جدید عوارض آزادراه خرم آباد - پل زال اعلام شد

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا