پیام مازند

آخرين مطالب

پیشروی شتابان کرونا در مازندران/ مرداد سیاه 1400 فراموش شده است ؟ مقالات

پیشروی شتابان کرونا در مازندران/ مرداد سیاه 1400 فراموش شده است ؟
  بزرگنمايي:

پیام مازند- سویه اومیکرون کرونا پس از چند ماه وضعیت با ثبات و آرام کرونایی در کشور، یک بار دیگر در مسیر همه‌گیری قرار گرفته و روز به روز آمارهای کرونایی را افزایش می‌دهد. تعداد مرگ‌های کرونایی کشور پس از مدت‌ها یک رقمی بودن و حتی به صفر رسیدن، دوباره دو رقمی شد و زنگ خطر برای جامعه‌ای که در بیشتر اجزای رفتاری‌اش کرونا را فراموش کرده به صدا در آمده است.

در مازندران نیز شرایط طی یک هفته اخیر نشانه‌هایی از آغاز موج هفتم کرونا دارد. رنگ نارنجی کرونایی بار دیگر به مازندران بازگشت و تعداد شهرهای با رنگ زرد کرونایی هم افزایش یافت. آمار مجموع بستری شدگان کرونایی هم پس از دو ماه بار دیگر سه رقمی شد و روند افزایشی تعداد تخت‌های درمانی اِشغال شده توسط بیماران مبتلا به کرونا ادامه دارد.

بی‌توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مازندران طی هفته‌های گذشته سبب شده که سرعت شیوع کرونا در این استان نسبت به بسیاری از استان‌های دیگر بیشتر باشد. در حال حاضر از 14 شهرستان با وضعیت نارنجی کشور، یک شهرستان در مازندران قرار دارد. طبق رنگ‌بندی مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، کلاردشت در بین شهرستان‌های با وضعیت نارنجی قرار دارد. رنگ نارنجی به معنای بستری روزانه بیش از 6 نفر در یکصد هزار نفر جمعیت و ورود به وضعیت پرخطر کرونایی است.

تعداد شهرستان‌های با رنگ زرد کرونایی در مازندران هم به 9 شهرستان رسیده است. رامسر، تنکابن، عباس‌آباد، چالوس، آمل، قائمشهر، سوادکوه، ساری و نکا اکنون در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند. یعنی در این شهرستان‌ها آمار بستری روزانه بابت ابتلا به کرونا بین چهار تا 6 نفر از هر یکصد هزار نفر است.

به گفته مقامات دانشگاه علوم پزشکی مازندران، تعداد مراجعات به مراکز درمانی این استان طی یک هفته اخیر به بیش از 700 نفر در روز رسیده است. البته وضعیت به گونه‌ای است که برای اثبات آغاز همه‌گیری کرونا در مازندران نیازی به بیان آمارها نیست. تقریبا در همه خانواده‌ها طی دو هفته اخیر می‌توان افرادی را یافت که علائمی از سرماخوردگی در آن‌ها دیده شد. بسیاری از این افراد نیز برخوردی عادی‌انگارانه با بیماری‌شان داشتند و خوشبختانه در مدت کوتاهی وضعیت جسمی‌شان بهبود یافت. اما این حجم از عادی‌انگاری نسبت به بیماری نگرانی‌هایی را هم بابت افزایش سرعت شیوع کرونا در جامعه ایجاد کرده است.

ضرورت استفاده از ماسک و تزریق دُز چهارم واکسن

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران  اظهار می‌کند: مراجعات به مراکز درمانی مازندران طی یک هفته اخیر بیشتر شده و این نشان می‌دهد که ویروس با سرعت بیشتری در حال انتقال و گسترش است. در چنین شرایطی همچنان رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک توصیه می‌شود تا مانند ماه‌های گذشته ویروس کنترل شود.

دکتر فرهاد غلامی می‌افزاید: در حالی که تا دو هفته پیش دو شهرستان ما در وضعیت زرد کرونایی قرار داشت، اکنون تعداد شهرستان‌های زرد ما به 9 شهرستان رسیده است. تعداد مراجعات نیز بیش از دو برابر شد. بنابراین نمی‌توان گفت که کرونا کنترل شده است.

پیشروری شتابان کرونا در مازندران/ مرداد سیاه 1400 فراموش شده است ؟

وی درباره دلایل گسترش باور بی‌خطر شدن کرونا در جامعه تصریح می‌کند: طبیعتا تزریق واکسن جامعه را به ضریب قابل توجهی از ایمنی رسانده است. حدود 95 درصد از جمعیت هدف استان دز نخست و نزدیک به 85 درصد نیز دز دوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. ضمن این که در موج ششم جمعیت قابل توجهی به کرونا مبتلا شدند. بنابراین ایمنی اولیه در افراد به دلیل تزریق واکسن و ابتلای قبلی وجود دارد. به همین دلیل شاهد درگیری‌های شدید بر اثر ابتلا به کرونا در جامعه نیستیم. اما این تضمین‌کننده بی‌خطر ماندن کرونا نیست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران خاطرنشان کرد: قطعا واکسیناسیون توانسته جلوی مرگ‌های گسترده ناشی از کرونا را بگیرد. اما این ایمنی تضمین نمی‌دهد که افراد الزاما به کرونای خفیف مبتلا شوند. نباید فراموش کنیم که بسیاری از افراد جامعه در دسته گروه‌های پرخطر قرار دارند و همواره خطر کرونا آن‌ها را تهدید می‌کند. افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای، سالمندان و بانوان باردار در این دسته قرار دارند که ممکن است کرونا باز هم آن‌ها را هدف هجوم و همه‌گیری‌اش قرار دهد.

غلامی گفت: در عین حال که واکسیناسیون تا حد زیادی ایمنی را در جامعه ایجاد کرده‌ است، نباید از کرونا غافل ماند. توصیه ما این است که حتما پروتکل‌های بهداشتی و بویژه استفاده از ماسک جدی گرفته شود.

وی با تأکید بر لزوم تزریق دز چهارم واکسن کرونا برای پیشگیری از آسیب‌های کووید19 اظهار کرد: تزریق دز چهارم واکسن کرونا برای افرادی که 6 ماه از زمان دریافت دز سوم واکسن‌شان گذشته باشد آغاز شده است. ضمن این که گروه‌های پرخطر نیز باید دز چهارم واکسن را دریافت کنند تا از ایمنی بیشتری برخوردار شوند. همه افراد می‌توانند اطلاعات مربوط به دریافت دز چهارم واکسن را از مراکز بهداشت سراسر استان دریافت کنند. انتظار داریم همه مردم استان با توجه به از سرگیری شیوع کرونا و افزایش آمارها، همکاری و همراهی لازم برای توقف این روند را داشته باشند.

در آستانه سالگرد مرداد سیاه

آمارهای کرونایی مازندران در حالی این روزها رو به افزایش است که دقیقا یک سال پیش در چنین روزهایی مازندران به طور جدی و نگران‌کننده‌ای وارد موج پنجم کرونا و تلخ‌ترین همه‌گیری این ویروس شد. تعداد مجموع بستری‌شدگان رونایی مازندران در 20 تیر 1400 تقریبا 9 برابر 20 تیر امسال بود. 20 تیر پارسال 1146 نفر در بیمارستان‌های مازندران بستری بودند و مازندران با رشدی چشمگیر در آمارها به مرداد سیاهی رسید که 1029 نفر طی آن ماه در مازندران بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند. اما به لطف واکسیناسیون در حال حاضر شرایط متفاوت است. با این حال روند رو به افزایش آمارهای کرونایی در این استان می‌تواند زنگ هشداری برای همه مردم باشد.

تعداد مجموع بستری‌شدگان کرونایی مازندران آذز 70 نفر در روز 13 تیر به 146 نفر در روز 20 تیر رسیده است. یعنی در فاصله هفت روز تعداد مجموع بستری‌شدگان دو برابر شد. همین تناسب درباره بیماران بدحال کرونایی هم وجود دارد. تعداد تخت‌های بخش مراقبت‌های ویژه که توسط بیماران کرونایی اِشغال شده از 19 تخت در روز 13 تیر به 40 تخت در روز 20 تیر افزایش یافت. تعداد بستری‌های روزانه نیز بیش از دو برابر شده است؛ روز 13 تیر 17 نفر در سراسر مازندران بابت ابتلا به کرونا بستری شدند، اما این تعداد در روز 20 تیر به 40 نفر رسیده است. همه این اعداد و ارقام نشان می‌دهند که کرونا همچنان توان گرفتار کردن افراد و بستری کردن آن‌ها را دارد و استمرار بی‌توجهی‌های کنونی می‌تواند جامعه را یک بار دیگر غافلگیر کند.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/261252/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

طرح نور با قوت و تدبیر به کار خود ادامه می‌دهد

تجمع خودجوش بانوان بافقی در حمایت از طرح نور فراجا

توزیع 1000 بسته گوشت میان خانواده‌های کم برخوردار مازندران

300 برنامه هفته کار وکارگر در مازندران اجرا می شود

اجرای طرح نظارت بر بازار لاستیک خودرو در مازندران

بیش از 8 هزار عضو هیات علمی خانم در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند

کاسپین آبی ساری قهرمان مینی فوتبال زیر 14 سال مازندران

گرامیداشت هفته کارگر در مازندران با 300 برنامه

300 برنامه هفته کار و کارگر در مازندران اجرا می شود

نشاکاری 25 درصدی شالیزار‌های محمودآباد

بیش از 8 هزار عضو هیئت علمی خانم در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند

بررسی پرونده پتروشیمی مازندران

گردش مالی عجیب و غریب فیلترشکن‌ فروش‌ها | پول‌های مردم کجا می‌روند؟

توزیع گوشت میان خانواده‌های کم برخوردار مازندران

راه 10 روستای مازندران مسدود شد

ضارب فراری دختران دانش‌آموز که دستگیر شد کیست؟

توضیح معاون وزیر درباره ادامه کار «طرح نور»

معاون امنیتی وزیر کشور: طرح نور با قوت و تدبیر ادامه دارد

معاون امنیتی وزیر کشور: طرح نور با قوت و تدبیر به کار خود ادامه خواهد داد

ملاقات مردمی رییس کل دادگستری مازندران

مرور مهم‌ترین اخبار سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403 قم

آموزش مهارت‌های دیجیتال به 10هزار دانش‌آموز سنندجی

محدودیت‌های ترافیکی آخر هفته به سمت مازندران

خبر جدید و مهم برای دارندگان سهام عدالت

بازدید نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران از معاونت توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی

استقبال مازندرانی ها از طرح « نور» مطلوب است/ دستگیری تعداد اندک

لزوم تدبیر جدی برای پرداخت مطالبات پزشکان خانواده

مدیرعامل استقلال ملاثانی:آماده بازی بودیم ولی به ورزشگاه راهمان ندادند،آیا گناه کردیم؟/ بودجه کل تیم ما به اندازه یک بازیکن فولاد است

طرح ویژه بازرسی از بازار لاستیک خودرو

رقابت 38 هزار داوطلب آزمون سراسری از فردا در مازندران

میر جلیلی:اردوی راهیان نور فرصتی برای آشنایی با شهداست

آغاز طرح نظارت بر مراکز عمده توزیع لاستیک در مازندران

آسمان مازندران امروز ابری و باران پراکنده

خط کشی 100 کیلومتر از جاده‌های ارتباطی مازندران

هشدار هواشناسی برای سیلاب در 21 استان

تولید بیش از 587 میلیون کیلو وات ساعت انرژی خالص در نیروگاه نکا

طغیان رودخانه میرود در بابل

آزادسازی یک هکتار از اراضی ملی بابل

ادعای عبور آزادراه قائمشهر_ ساری از محوطه تاریخی پایه علمی ندارد

وزیر ناتوان و برکنار شده چطور استاندار مازندران می‌شود؟

پیش‌بینی 80 درصدی نشاء مکانیزه در بهشهر

شرایط ترافیکی و جوی در راه‌های مازندران

پیش به سوی کیش ایمن‌تر/ استخدام آتش نشان آقا از میان کیشوندان

شاعر کیشوند، "وعده‌ی صادق" را روایت کرد: نشست مرهم از این مژده بر جراحت قدس

تحریم‌ های سفت و سخت و جدید آمریکا علیه ایران

افزایش کرایه‌‌ های تاکسی از این حد ممنوع شد

ضبط و معدوم‌سازی 700 کیلوگرم مواد خام دامی در مرکز لرستان

اعلام محدودیت‌های ترافیکی در جاده‌های مازندران

تولید برنج سالم در شالیزارهای رامسر

تخصیص 108 میلیارد اعتبار برای طرح های آب و خاک محمودآباد