پیام مازند

آخرين مطالب

جلوه‌های عاشورایی بر در و دیوار شهر شهرداری تهران

جلوه‌های عاشورایی بر در و دیوار شهر
  بزرگنمايي:

پیام مازند - پویش «زیبانویسی هنری» روی سازه‌های حجمی تهران متناسب با حال و هوای ایام محرم آغاز شد.

به گزارش شهر ، در روزهای منتهی به ماه محرم، فضای عمارت عین‌الدوله از عَلم‌های آماده پُر شده است؛ سازه‌هایی که البته شبیه عَلم است؛ با این تفاوت که یک پایه مکعب‌شکل ثابت دارند و یک تیغه. ‌ این آثارنقاشی حجمی محسوب می‌شوند، نه آنچنان که نقاشی خطی قلمداد شوند و نه صرفا یک اثر حجمی؛ ترکیبی از یک مجسمه و نقاشی و خط. تیغه اصلی تداعی‌کننده علم است، ولی فرم آن ساده‌سازی شده؛ آنچنان که طرح‌های مختلف و متنوعی با مضمون ایام سوگواری سیدالشهدا روی تیغه‌ها حکاکی شده است. هنرمندانی در حوزه نقاشی، خطاطی و خوشنویسی در نخسین کارگاه کالیگرافی که توسط سازمان زیباسازی شهر تهران برگزار شده است، جمع شده‌اند.
هر یک از هنرمندان در فضای بیرون عمارت عین‌الدوله که سقف کاذب روی کارگاه سایه انداخته، مشغول ثبت هنر خود هستند. سکوت و آرامش در این فضا موج می‌زند. هنرمندان روی اثر خود متمرکز شده‌اند تا بتوانند کار خود را برای ایام محرم به سطح شهر تهران برسانند. آنها با خطی زیبا، القاب سیدالشهدا و یاران باوفایش، نوحه‌های معروف و ابیاتی از اشعار محتشم کاشانی همچون «باز این چه شورش است» را درباره قیام کربلا روی سازه‌ها حک می‌کنند. اینجا کارگاه کالیگرافی (زیبانویسی هنری) است.
معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی درباره برگزاری نخستین کارگاه کالیگرافی می‌گوید: «سازمان زیباسازی با انتشار فراخوانی از هنرمندان و نقاشان دعوت کرد تا آثار خود را با موضوع ایام عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) به دبیرخانه این سازمان ارسال کنند. بر این اساس 500 اثر برگزیده توسط هیأت داوران به‌عنوان آثار نهایی انتخاب شد و این هنرمندان هم‌اکنون در حال کار در عمارت عین‌الدوله و چند نقطه شهر برای آماده‌سازی فضای شهر پیش از فرارسیدن ایام محرم هستند.»
مجید قادری یادآور می‌شود: «هنرمندان گردهم آمده و به ارائه آثار خود پرداختند؛ به‌طوری که مقرر شد آثار آنها در قالب پویش کالیگرافی در ایام محرم به معرض نمایش عمومی و عزاداران حسینی درآید.»
او تأکید کرد: «برای نخستین‌بار، ذکر نام اهل‌بیت(ع) و اصحاب و یاران امام حسین(ع) و همچنین ادعیه و روایت این ایام به‌صورت المان‌های حجمی در سطح شهر و در ابعاد 2.5 در 80سانتی‌متر به نمایش گذاشته خواهد شد.»
شرکت‌کنندگان در مرحله نهایی
فراخوان حضور در کارگاه کالیگرافی از تیرماه منتشر شد و از تمامی هنرمندان علاقه‌مند در زمینه نقاشی دعوت شد تا آثار خود را ارائه دهند. پس از آن، 196 طرح از 67 هنرمند به سازمان زیباسازی ارائه شد. 25 تیرماه نیز آثار هنرمندان به داوری گذاشته و 103 طرح از 59 هنرمند برای حضور در کارگاه نهایی شد. هنرمندی که در گوشه‌ای از کارگاه چندین نفر را راهنمایی می‌کند، خود را مدیر یک گروه معرفی می‌کند.
حامد توسلی، مدرس خوشنویسی در این‌باره می‌گوید: «در این کارگاه همراه همسرم، دوستان هنرمندم و دانشجویانم شرکت کردیم. گروهی هستیم که در حوزه نقاشی، مرمت و گرافیک فعالیت می‌کنیم.»
او ادامه می‌دهد: «28 سال است که به‌صورت حرفه‌ای کار می‌کنم. سابقه نقاشی خط روی علامت را داشتم، اما جنس آن استیل بود و برای نخستین‌بار است که روی تیغه فلزی کار می‌کنم. نقاشی خط روی فلز تقریبا حال و هوای نقاشی روی بوم را پیدا کرده است؛ زیرا وقتی رنگ‌آمیزی تمام می‌شود، همان حالت را پیدا می‌کند. البته به واسطه اینکه رنگ روی فلز به سختی جذب نمی‌شود، تقریبا کار ما دوبرابر شده است.»
بخش اصلی در عمارت عین‌الدوله
نخستین کارگاه کالیگرافی از اول مرداد شروع شده و آخر هفته به پایان می‌رسد. هنرمندان در 2 نقطه فعالیت خود را شروع کرده‌اند. بخش اصلی کارگاه در عمارت عین‌الدوله قرار دارد و بخش دیگر کارگاه در خیابان مفتح و در مجاورت ورزشگاه شیرودی واقع شده است. هنرمندان از 8 صبح تا 8 شب فعالیت دارند.
هنرمندی که خطاطی و نقاشی خط انجام می‌دهد، می‌گوید: «برای نخستین‌بار است که روی تیغه یا بستر فلزی نقاشی و خطاطی می‌کنم. روی بوم، کاغذ و پارچه کار کردم، ولی روی فلز هیچ‌وقت نقاشی و خطاطی نکرده بودم. قلم‌مو روی فلز زود از بین می‌رود و ما باید مدام قلم‌مو عوض کنیم.»
مریم علی‌وحدتی درباره این چالش اضافه می‌کند: «مهم هنرمندان هستند و اینکه بتوانند چالش‌های پیش‌رو را بردارند. درواقع هنرمند دوست دارد خودش را به چالش بکشد و در فضای متفاوت هم کار کند. خوشبختانه آثار این کارگاه در جلوه بصری شهر دیده می‌شود و مخاطب عام دارد.» در اینجا برخی طراحی گرافیکی با کامپیوتر انجام داده و با شابلون طرح را روی تیغه پیاده می‌کنند؛ درحالی‌که برخی خوشنویس و خطاط هستند و طرح را مستقیم روی تیغه می‌کشند. نقاشی خط در این کارگاه با رنگ آکریلیک، روغن، رنگ فوری و... انجام می‌شود.
حبیب طهماسبی، یکی دیگر از هنرمندان می‌گوید: «7 نفر از شاگردان دکتر نقاشیان هستیم که در این کارگاه شرکت کرده‌ایم و هر کدام 3 تا 4 تا کار داریم. به‌صورت انفرادی کار می‌کنیم. البته تمام ایده‌ها از دکتر نقاشیان است.» المان‌هایی که تداعی‌کننده علم عزاداری است، در ایام محرم در سطح مناطق 22 گانه شهر تهران نصب می‌شود. علاوه بر 160 سازه فلزی، 220 سازه هم‌ فایبرگلاس است که روی آن با برچسب طراحی می‌شود.

پیام مازند


منبع: همشهری
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/262291/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

انتخابات در خرم‌آباد و چگنی به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود

تاثیر سفر‌های نوروزی در بازار مسکن شمال

چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟!

رصد صفحات فضای مجازی قم در قالب طرح نور /به 150 نفر تذکر داده شد

توضیحات پلیس درباره طرح نور/ 90 درصد تذکر گیرندگان حجاب، پوشش خود را اصلاح کردند

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

خادم: پیچ هرز را هر چقدر بپیچانی، هرز است

40 درصد روستاهای بابل از نعمت گاز برخوردارند

تاخیر در واریز وجه قابل پرداخت کالابرگ فروشندگان را به دردسر انداخت

(تصاویر) اسکناس دوره ناصرالدین شاه قاجار چه بود و ارزش آن چقدر بود؟

استقلال سیاسی کشور ایران بی‌مثال است / تداوم جدی در اجرایی شدن طرح نور

تجمع بانوان قمی حمایت از طرح نور عفاف و حجاب

بازدید منتخبان مردم قم در مجلس از مرکز تحقیقات اسلامی نور

محمد خوش‌چهره: «اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

تجمع بانوان قمی در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب

وضعیت راه‌های کشور؛ ترافیک سنگین در جاده‌های چالوس، هراز و آزادراه تهران - شمال

حمایت همه جانبه دستگاه قضایی استان از طرح نور فراجا

بازدید جامعه ورزش کشور از یادمان‌های جنوب غرب خوزستان

اظهارات سردار جعفری در مورد طرح نور، ماجرای تذکر رهبر انقلاب و لایحه حجاب/ فرمانده قرارگاه فرهنگی اجتماعی بقیه الله (عج) سپاه: همه باید از طرح نور حمایت کنند

پرونده مافیایی در دنیای ایجنت‌ها؛ وقتی کمیسیون انتقال منجر به تهدید می‌شود

قدردانی بانوان در مرکز گلستان از مجریان طرح ملی «نور»

وضعیت ویتامین دی مازندرانی ها رو به بهبود است

نرخ جدید عوارض آزادراه خرم آباد - پل زال اعلام شد

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا

حمایت 220 ایرانی خارج از کشور از ایتام مازندرانی

رائفی پور: 600 میلیون تومان پول به یکی از دوستانم داده ام، هر ماه سود آن را می دهد /مستاجرم

ضارب دانش‌آموزان آملی بازداشت شد

راه‌های روستایی متاثر از سیلاب مازندران باز شد

دو هزار اصله درخت جایگزین ویلاهای غیرمجاز نوشهر شد

شرکت 20 هزار نفر در المپیاد ورزشی فرهنگی بسیجیان مازندران

سردار رادان: هیچ ماموریتی حساس‌تر از اجرای «طرح نور» نیست

سردار رادان با اشاره به طرح نور: در قلمرو انتظامی هیچ ماموریتی حساس تر از این ماموریت وجود ندارد/ 90 درصد تذکرگیرندگان رفتار و پوشش خود را اصلاح و با پلیس همکاری کرده‌اند/ پلیس در کنار طرح نور، از دیگر ماموریت‌های خود غافل نخواهد شد

افزایش ذخایر آبی سدهای مازندران

فعالیت بیش از 400 هزار سفیر سلامت در مازندران

سردار رادان: پلیس اصراری به انتقال خودرو‌های توقیفی با جرثقیل ندارد

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

بهره گیری از مشارکت حامیان ایتام خارج از کشور

حمایت از اجرای طرح عفاف و حجاب نور

زلزله در مرزن‌آباد ؛ جدیدترین گزارش‌ها از زلزله 3.7 ریشتری در نزدیکی چالوس

گلایه نماینده ولی فقیه در مازندران از انتصاب وزیر سابق به استانداری

تداوم طرح نور با جدیت

مازندران قهرمان جوانان و گیلان قهرمان زیر 23 سال آب‌های آرام شد

اصلاح رفتار و پوشش 90 درصد تذکر گیرندگان در طرح نور

طرح نور در مجتمع های تجاری اطراف حرم رضوی اجرا می‌ شود

بزرگترین دورهمی فرهنگی تربیتی دختران مازندران برگزار شد

محدودیت‌های ترافیکی آخر هفته جاده‌های کشور

پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد