پیام مازند

آخرين مطالب

خلق پول، بنگاهداری و حیله‌های بانکی خطوط قرمز ما در طرح قانون بانک مرکزی است اقتصادي

خلق پول، بنگاهداری و حیله‌های بانکی خطوط قرمز ما در طرح قانون بانک مرکزی است
  بزرگنمايي:

پیام مازند - به گزارش روز شنبه ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین سید حسین میرمعزی در گفت‌وگویی با تاکید بر این که از نمایندگان مجلس شورای اسلامی تقاضا داریم این اشکال‌ها را در بررسی طرح قانون بانک مرکزی مورد توجه جدی قرار دهند، خاطرنشان کرد: اگر قرار است در نظام بانکی، تحولاتی رخ دهد، باید نظام بانکی ما از ربا خلاص و سرمایه‌های عظیم در اختیار بانک‌ها نیز در راستای اقتصاد و رفع مشکل‌های اقتصادی کشور جریان پیدا کند.
وی گفت: این نقدهای سه گانه( خلق پول توسط بانک‌های غیر دولتی، بنگاهداری بانک‌ها و حلیه‌های ربا) به عنوان خط قرمز است و به هیچ وجه، تجویز آنها را در قانون بانک مرکزی تأیید نمی‌کنیم و اصرار داریم در قانون بانک مرکزی عدم جواز این سه تصریح شود. 
رئیس گروه اقتصاد مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به سه اشکال و خط قرمز این مرکز و شورای بانکی حوزوی به طرح قانون بانک مرکزی گفت: نمایندگان محترم دقت کنند اکنون که با گذشت بیش از 40 سال از انقلاب اسلامی، این موقعیت پیش آمد که در قانون بانکداری تغییراتی ایجاد شود، این فرصت را از دست ندهند و این تغییرات اساسی را در قانون ایجاد کنند.
خلق پول توسط بانک های خصوصی
عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: در حال حاضر به بانک‌های غیردولتی قدرت خلق پول داده شده و آنها از این طریق، نه تنها به ثروت‌های هنگفتی دست یافتند بلکه مشکل‌های زیادی را در اقتصاد ایران ایجاد کردند.
میرمعزی خاطرنشان کرد: کسب درآمدهای هنگفت از طریق خلق پول توسط بانک‌های غیر دولتی و استفاده از این ثروت‌ها در فعالیت‌های مضر و غیر مفید برای اقتصاد کشور، هیچ توجیه عقلی و شرعی ندارد.
وی گفت: اینکه بانک‌های غیر دولتی از طریق قدرت خلق پول، بر اساس منافع سهام داران خود تصمیم بگیرند به نظر ما یک ماده فسادی در اقتصاد است که باید ریشه کن شود، بر همین اساس، ما در قانون پیشنهاد کردیم که بانک‌های غیردولتی اجازه خلق پول نداشته باشند و اصرار داریم نمایندگان محترم به این پیشنهاد رأی دهند. 
میرمعزی همچنین بنگاهداری بانک‌ها را دومین اشکال شورای بانکی حوزوی و مرکز تحقیقات اسلامی مجلس به طرح اصلاح قانون بانک مرکزی دانست و گفت: وظیفه اصلی بانک‌ها، تجهیز و تخصیص منابع مالی و پولی است، از یک طرف سپرده گذاران پول‌هایی را در بانک‌ها به سپرده می‌گذارند و از سوی دیگر، بانک‌ها باید این پول ها را به فعالیت‌های مفید در اقتصاد به‌صورت تسهیلات تخصیص دهند.
وی ادامه داد: اما اگر بانک‌ها سپرده‌های مردم را به جای ارائه تسهیلات، به خرید سهام شرکت‌ها اختصاص دهند و وارد مقوله خرید زمین و فعالیت‌های بورس بازانه شوند، این در حقیقت بنگاه داری است، ما در قانون به صراحت یک بند آوردیم که باید از بنگاه داری بانک‌ها جلوگیری شود، ولی در پیشنهاد کمیسیون اقتصادی حذف شده است، لذا اصرار داریم که این بحث جلوگیری از بنگاه داری بانک‌ها هم تصویب شود.
حلیه های ربا
رئیس گروه اقتصاد مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی گفت: ما اصرار داریم که در قانون، به جلوگیری از "حلیه‌های ربا" تصریح شود، ولی کمیسیون اقتصادی این کلمه "حلیه‌های ربا" را حذف کرد، حیله‌های ربا طبق فتوای امام راحل و رهبر معظم انقلاب جایز نیست و متاسفانه بانک‌ها از این طریق به ورطه ربا می‌افتند.
وی ادامه داد: آن‌ها اگر از طریق قانون هم نتوانند از طریق آیین نامه‌های بانکی که می‌نویسند قانون و قیود شرعی گفته شده را تبدیل به عقدی می‌کنند که حلیه ربا محسوب می‌شود، بنابراین تصریح به این امر را در قانون تحت عنوان «جلوگیری از صوری سازی و حلیه‌های ربا» پیشنهاد کردیم.
وی بیان داشت: شورای حوزوی با مشارکت مرکز تحقیقات اسلامی مجلس افزون بر این سه اشکال اصلی پیشنهادهای مهم دیگری را نیز دارد که به پیوست نامه‌ای به امضای رئیس محترم مرکز تحقیقات اسلامی، خدمت نمایندگان مجلس ارسال شده‌است.
میرمعزی با اشاره به پیشینه شورای بانکی حوزوی نیز گفت: شورای بانکی حوزوی به دستور آیت الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور تشکیل شده‌است و مسئولیت اصلی آن تولید نظریه بانکداری اسلامی و تدوین قانون متناسب با آن و منطبق بر مبانی، اصول و آموزه‌های اسلامی است.
وی ادامه داد: اما در کوتاه مدت به لحاظ اینکه کلیات طرح قانون بانک مرکزی در مجلس توسط نمایندگان تصویب شده بود، ما این موضوع را در شورای بانکی در اولویت قرار داده و این قانون را بر اساس آموزه‌های اسلامی و اصول اقتصاد مقاومتی که توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده، مورد بحث قرار دادیم و پیشنهادهای اثباتی خود را نیز ارائه دادیم. 
وی افزود طرح قانون بانک مرکزی که قسمت اول طرح قانون نظام بانکی است توسط کمیسیون اقتصادی بعد از رفت و برگشت‌ها و نقدهایی، تایید شد و بناست در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار بگیرد و نمایندگان نسبت به آن اظهار نظر کنند.
رئیس گروه اقتصاد مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی یادآورشد: طرح قانون بانک مرکزی قبل از این در یک شورایی که توسط مدیر حوزه‌های علمیه تحت عنوان شورای بانکداری اسلامی تشکیل شده با مشارکت گروه اقتصاد مرکز تحقیقات اسلامی مجلس مورد بررسی قرار گرفت و نقدهای مفصلی شد که این نقدها را سه بخش کردیم. 
وی گفت: یک بخش نقدهایی که به عنوان خط قرمز است و به هیچ وجه ما عدول از آنها را جایز نمی‌دانیم و اصرار داریم که این تغییرات در قانون بانک مرکزی انجام شود.
وی ادامه داد: بخش دیگر اشکال‌هایی بود که به نظر ما مهم بود ولی به عنوان خط قرمز مطرح نمی‌شود و پیشنهادات اصلاحی تقنینی که خیلی اصرار بر آن‌ها نداشتیم نیز ارائه شد، یعنی ما هم طرح بانک مرکزی را نقد کردیم و هم پیشنهاد جدید ارائه دادیم و طی نامه‌ای از طرف مدیر حوزه‌های علمیه برای ریاست مجلس ارسال شد و ایشان هم به کمیسیون اقتصادی دستور دادند این اشکال‌ها بررسی شود.
میرمعزی خاطرنشان کرد: در یک جلسه مفصلی با حجت الاسلام والمسلمین بحرینی نیز این اشکال‌ها را مورد بررسی قرار دادیم. ایشان بسیاری از این اشکال‌ها را پذیرفته و برخی را نیز معتقد بود که نیاز به بحث بیشتر دارد، او با روحیه همکاری بالایی در مورد این قانون، با ما وارد مباحثه شد و بسیاری از اشکال‌هایی که کردیم را پذیرفت و تغییراتی را ایجاد کرد که قابل تقدیر و ستایش است.
وی ادامه داد: استاد بحرینی سه اشکال عمده و مهم( خلق پول، بنگاهداری بانک ها و حلیه های ربا) که خط قرمز ما بود، را هم قبول ولی ملاحظاتی داشت و معتقد بود الان نمی‌شود آن‌ها را در قانون اعمال کرد.
لازم به ذکر است: عطاء الله رفیعی آتانی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی نیز طی نامه‌ای خطاب به محمد رضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، همین مباحث و محتوا را پیرامون طرح قانون بانک مرکزی مطرح کرده‌است.
برچسب‌ها مجلس شورای اسلامی حوزه علمیه قم بانک مرکزی

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/262739/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آخرین وضعیت جاده‌ها؛ تردد روان در محورهای چالوس و هزار

تجمع مردم خرم آباد در حمایت از اجرای طرح نور

وضعیت «برج‌های دوقلو» خرم‌آباد هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شود

ممنوعیت های تردد در محورهای شمالی در پایان هفته اعلام شد

وضعیت «برج‌های دوقلو» در خرم‌آباد هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شود

آبگرفتگی 10 مسکن در سوادکوه/ 7 سردهنه در بابل آسیب دید

ادامه مراسم جمعه های خشم در مازندران

کمیته انضباطی؛ خیبری‌ها 100 میلیون جریمه شدند

تاکید نماینده ولی فقیه بر رسیدگی بیشتر مسئولان به آسیب های اجتماعی

رئیس دادگستری مازندران به متعرضین منابع طبیعی هشدار داد

انهدام باند سارقان در خرم‌آباد

دستگیری سارقان حرفه‌ای منازل در تنکابن

پیش بینی افزایش دمای هوا در مازندران

تجمع مردمی حمایت از «طرح نور» در خرم‌آباد برگزار می‌شود

توضیح سردار رادان درباره گشت ارشاد/ مهمتر از طرح نور، پلیس ماموریتی ندارد!

طرح نور مایه قوت قلب و امید مردم است

ساماندهی رودخانه بابلک از بروز خسارت به یک روستا پیشگیری کرد

بیش از 300 برنامه هفته کار و کارگر در مازندران برگزار می‌شود

توزیع یک هزار تن مرغ و گوشت قرمز تنظیم بازاری در مازندران

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا

حمایت استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا

حمایت مردم از اجرای طرح نور

ثبت بیش از 64 میلیون تردد در جاده‌های مازندران

گشایش نخستین دوره المپیاد فرهنگی، ورزشی و علمی شهید عجمیان + فیلم

سوءاستفاده از احساسات زنان با پیج مادر

ثبت نام جام هواداری تمدید شد

طرح تدبر در سوره نور در خراسان جنوبی اجرایی می شود

تجلیل مردم اراک و ساوه از پلیس در اجرای طرح نور

قدردانی از همکاری و مشارکت مردم و مسئولان از اجرای طرح نور در آذربایجان غربی

قدردانی فرمانده انتظامی از همکاری و مشارکت مردم و مسئولان در اجرای طرح نور

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز پنجشنبه 6 اردیبهشت / ترافیک سنگین در محور چالوس

قدردانی بانوان آستارایی از عوامل پلیس در اجرای طرح نور

اعزام تیم بوکس نوجوانان مازندران به مسابقات قهرمانی کشور

تشکیل یک استان جدید تصویب شد

توضیحات قوه قضاییه درباره حکم توماج صالحی

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

خرم‌آباد در انتظار ساخت 2 سد/ چشمه‌های شهر لطفاً خشک نشوید!

نقاط حادثه خیز رودخانه های مازندران شناسایی می شود

برگزاری انتخابات الکترونیک در خرم‌آباد و چگنی

هشدار اسحاق جهانگیری درباره مهاجرت رتبه‌های اول کنکور از ایران

تخلیه غلات 101 فروند کشتی در بندر امیرآباد بهشهر

نوری؛ استاندار: برای پیشرفت مازندران برنامه داریم

تخلیه غلات 101 فروند کشتی در بندر امیرآباد

چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟

پایداری هوا در مازندران

استمرار محدودیت‌های ترافیکی پایان هفته در جاده‌های مازندران

8000 میلیارد ریال صرف اصلاح و توسعه آبرسانی مازندران شد

رقابت 38 هزار و 510 داوطلب کنکور در مازندران

آسمان مازندران تا اواسط هفته آینده صاف و آفتابی

افزایش 20 درصدی تعداد نمونه‌های بانک خون بند ناف در سیستان و بلوچستان