پیام مازند

آخرين مطالب

روایتی از عشق و دلدادگی در عاشورا/ شور حسینی موج می زند مقالات

روایتی از عشق و دلدادگی در عاشورا/ شور حسینی موج می زند
  بزرگنمايي:

پیام مازند -   صدای قدم‌های عزاداران عاشورایی مانند ضرب آهنگ نوحه‌ای حسینی گوش را نوازش می‌داد؛ پای پیاده، روی آسفالت داغ، نذری مادری بود که به گفته او فرزندش نذر امام حسین (ع) است.
صدای طبل و سنج، دل را می‌لرزاند. پیر و جوان، کوچک و بزرگ، رو به روی حسینیه منتظر و بی‌قرار برای عزاداری سید و سالار شهیدان ابا عبدالله.
ساعت 9 صبح را نشان می‌داد. بچه‌ها در گوشه‌ای از حیاط حسینیه زیر دست پیرغلام می‌گشتند تا پیشانی‌بند «یا حسین یا ابولفضل» را بر پیشانی خود ببندند. زیبا بود شور و عشق عاشورایی‌شان.
جلوتر از درب ورودی حسینیه، هیئتی در حال پخش کردن آب سرد برای خنکی روح عزاداران بود. باحجاب، کم‌حجاب، مرد و زن، نوجوان و جوان گره بسته بودند دل را با کربلا. محوطه حسینیه لحظه‌ای در سکوت بود. صدای چِک چِک ریختن آب بر زمین شنیده می‌شد. جایی که می‌شد احساس کرد نفس بریده می‌شود. سکوت نفس‌گیر با صدای سنج نوجوانِ حسینی شکسته شد.
«لبیک یا حسین، علمدار عاشورا؛ آقا سلام» … نوحه‌خوانی، سینه‎‌زنی و زنجیرزنی جوانان شروع شد. همراه شدم با عزاداران حسینی برای عزاداری علمدار کربلا تا ظهر عاشورا.
عاشورا؛ درس زندگی همه ما شیعیان است
مردی که روزگار گردِ سفید بر موهایش نشانده بود، خود را خادم امام حسین (ع) معرفی کرد و در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: از کودکی پای پیاده در عزاداری حسین علیه السلام خادمی کردم. عشق اینجا بین عزاداران موج می‌زند و هیچ‌گاه با هیچ چیز قابل وصف نیست.

پیام مازند

وی افزود: عاشورا، درس زندگی همه ما شیعیان است. گریه‌هایمان بشورد گناهان را تا باز هم با تولدی دیگر در رکاب خدمت ارباب باشیم. عبدالله حسینی مردم مازندران را عاشق ابا عبدالله دانست و گفت: مردم مازندران آنچنان عاشق امام حسین (ع) هستند که هر ساله مراسم‌ها بزرگ و زیبایی در خور شأن اهل بیت (ع) برگزار می‌کنند.
این عزادار حسینی خاطرنشان کرد: محرم ماه با برکتی برای ما مردم مازندران است. نذری‌های زیادی در این ماه داده می‌شود و دعاهایی که برای عاقبت به خیری بر زبان‌ها جاری خواهد شد.
وی یادآور شد: هر سال با حضور پر رنگ خود و آماده‌سازی خانه‌ها و مساجد برای عزاداری امام حسین (ع) باعث می‌شود تا جوانان نیز ادامه دهنده راه باشند.
موضوع جالب عزاداری امسال روز عاشورا، حضور مداحان جوان بود که عاشقانه و با پای پیاده مسیر را طی می‌کنند. در پشت صف آقایان خانم‌ها همراه بودن و «یا حسین» گویان در عزای حسین شرکت می‌کنند. صدای سنج و زنجیر و طبل تمام شهر را پر کرده و چه زیباست این وحدت و اتحادی که به عشق ابا عبدالله مردم مازندران را باری دیگر گرد هم آورد.
عاشورا و جریان نهضت عاشورا درس بزرگ زندگی
علی پورقاسم از عزاداران حسینی که همراه با دسته عزاداران همراه بود، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: امروز ما هر آنچه که داریم از عاشورا و جریان نهضت عاشورا است که درس زندگی می‌دهد.
وی تصریح کرد: مردم مازندران افتخارشان این است که بیش از هزار سال پیش اولین حکومتی که اینجا تشکیل شد، حکومت علویان بود و ما مردم این دیار از آئین قبلی خود که زرتشتی بود مستقیم بعد از مسلمان شدن شیعه شدیم.
این عزادار حسینی با بیان اینکه مردم این خطه خالص هستند، افزود: یعنی واقعیتی که از مرجع گرفته‌ایم بنابراین نهضت عاشورا در مجموعه آئین ما مردم مازندران نسبت به سایر بلاد فرق می‌کند.
پورقاسم ادامه داد: ایران اسلامی ما به عنوان یک کشور شیعه تاریخ آن به حدود 400 و اندی سال پیش برمی‌گردد اما در مازندران بیش از هزار سال پیش مردمانش اینجا با نام طبرستان حکومت علوی داشتند.
وی گفت: در مازندران اگر دقت کنیم وقوف نذر سالار شهیدان آقا ابا عبدالله است یعنی بخشی از دارایی‌های خود را وقف امام حسین (ع) می‌کنند.
این عزادار حسینی یادآور شد: سال 1401 در اوج تورم و گرانی‌ها مردم مراسم‌ها و اطعام‌دهی برای عزاداری امام حسین (ع) در اوج انجام دادند یعنی این عشق به ابا عبدالله و برگزاری مراسم‌ها در جان مردم مازندران است.

پیام مازند

به مرکز شهر که نزدیک می‌شویم صدای ضرب‌های علم و گرداندن علم می‌آید. دو علم علمدار کربلا به هم سلام می‌دهند. آئینی که سال‌هاست در ظهر عاشورا و میان دسته‌روی‌ها است. این رسوم و سلام دادن علم‌ها توسط جوانان حسینی با عشق به سید و سالار شهیدان انجام می‌شود.
عاشورا روز ایستادن نیست
محسن خاکزاد کارشناس علوم سیاسی و از ذاکران اهل بیت (ع) در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: عاشورا روز ایستادن نیست چراکه ایستایی موجب می‌شود تا مسلمان از هجرت جا بماند و آن کس که هجرت نکرد خسران می‌شود نصیبش.
وی گفت: آل امیه همچون دشمنان امروز، عزم داشتند تا دین اسلام را در کربلا مدفون سازند و هر کسی که برای اهداف اسلام مؤثر هست را از سر راه خویش بردارند اما چنین نشد چون خون شهدای کربلا در جهان اسلام به جوشش در آمد و بنا به نقل تاریخ اسلام، در ایران سیستان و بلوچستان نخستین گروه بودند که خراج مضاعف به والی می‌دادند تا برای سیدالشهدا علیه السلام و قیام کربلا به سوگ بنشینند.
کارشناس علوم سیاسی خاطرنشان کرد: ایران اسلامی هیچوقت برای زنده نگهداشتن عاشورا قصور نکرد و دیار علویان که امروز مفتخر است که در دفاع مقدس بیشترین شهید را تقدیم اسلام نمود، همواره در دفاع از مکتب روح بخش عاشورا در خط مقدم بود.
خاکزاد یادآور شد: طبرستان دیروز و مازندران امروز در سنت‌های بجا مانده از نیاکان و بر اساس روایات وارده، محرم که می‌شود عاشورایی می‌شوند و هر یک سبقت را بر دیگری دوست‌تر می‌دارند.
وی با اشاره به اینکه گویش‌های مازنی در ابیات و اشعار جانسوز است و شنونده را تجسم تا کربلا راهی می‌کند، افزود: مازندران که مدال دیار علویان را بر سینه دارد، نگذاشت تا تشنگی‌های کربلاییان به روز یازدهم برود چون با اشک دیده‌هایشان مشک‌های قلوب‌ها را لبریز از آبرو نمودند تا بتوانند در راه خدا و حجت خدا علیه السلام زیبنده‌تر جلوه کنند.
این کارشناس علوم سیاسی ادامه داد: مازندران گرچه سالیان متمادی در ادوار سابق مورد حملات جانسوز واقع گشت تا جایی که هم در هجمه‌ها اموال خود را از دست داد و هم جان‌های بسیار فدا کرد اما لحظه‌ای از محبت اهل بیت علیهم السلام دوری نجست.
خاکزاد بیان کرد: مازندران امروز فقط مهد دلیران نیست در عرصه‌های ورزشی بلکه در حوزه‌های مقاومت مفتخر است که پای ولایت مانده است.
وی گفت: دیار علویان بعد از قیام عاشورا به خواب نمی‌رود بلکه به حَسَبِ ذاتی و تاسی از دخت کبری امیرالمومنین علی علیه السلام در تداوم و حفظ راه شهدا همواره بیدار است و بصیر. شهر و روستاهای مازندران در محرم 1401 اهداف پلید دشمن را زیر پا نهاد و با حضور شگفت انگیز در دسته‌های عزاداری بیعتی مجدد کرد با ولایت.
عاشورا درس زندگی برای شیعیان است و مردم دیار علویان همواره در ماه محرم پای عقاید خود محکم ایستاده و حتی نفس‌هایشان کربلایی می‌شود. این شور و عشق از گذشته‌ها و از نیاکان نسل به نسل به جوانان و کودکان امروز رسیده که با آغوش باز پذیرای آن هستند. مازندران دیار مردمان پاک و خالص است که همه زندگی خود را نذر امام حسین (ع) می‌کنند. هر که با هر تفکر و هر نوع حجابی به عزای پسر فاطمه که می‌رسد پای برهنه ایستاده برای خادمی کردن که نشان از روح بلند مردم دیار علویان است.
کد خبر 5558850

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/263389/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

استقلال سیاسی کشور ایران بی‌مثال است / تداوم جدی در اجرایی شدن طرح نور

تجمع بانوان قمی حمایت از طرح نور عفاف و حجاب

بازدید منتخبان مردم قم در مجلس از مرکز تحقیقات اسلامی نور

محمد خوش‌چهره: «اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

تجمع بانوان قمی در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب

وضعیت راه‌های کشور؛ ترافیک سنگین در جاده‌های چالوس، هراز و آزادراه تهران - شمال

حمایت همه جانبه دستگاه قضایی استان از طرح نور فراجا

بازدید جامعه ورزش کشور از یادمان‌های جنوب غرب خوزستان

اظهارات سردار جعفری در مورد طرح نور، ماجرای تذکر رهبر انقلاب و لایحه حجاب/ فرمانده قرارگاه فرهنگی اجتماعی بقیه الله (عج) سپاه: همه باید از طرح نور حمایت کنند

پرونده مافیایی در دنیای ایجنت‌ها؛ وقتی کمیسیون انتقال منجر به تهدید می‌شود

قدردانی بانوان در مرکز گلستان از مجریان طرح ملی «نور»

وضعیت ویتامین دی مازندرانی ها رو به بهبود است

نرخ جدید عوارض آزادراه خرم آباد - پل زال اعلام شد

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا

حمایت 220 ایرانی خارج از کشور از ایتام مازندرانی

رائفی پور: 600 میلیون تومان پول به یکی از دوستانم داده ام، هر ماه سود آن را می دهد /مستاجرم

ضارب دانش‌آموزان آملی بازداشت شد

راه‌های روستایی متاثر از سیلاب مازندران باز شد

دو هزار اصله درخت جایگزین ویلاهای غیرمجاز نوشهر شد

شرکت 20 هزار نفر در المپیاد ورزشی فرهنگی بسیجیان مازندران

سردار رادان: هیچ ماموریتی حساس‌تر از اجرای «طرح نور» نیست

سردار رادان با اشاره به طرح نور: در قلمرو انتظامی هیچ ماموریتی حساس تر از این ماموریت وجود ندارد/ 90 درصد تذکرگیرندگان رفتار و پوشش خود را اصلاح و با پلیس همکاری کرده‌اند/ پلیس در کنار طرح نور، از دیگر ماموریت‌های خود غافل نخواهد شد

افزایش ذخایر آبی سدهای مازندران

فعالیت بیش از 400 هزار سفیر سلامت در مازندران

سردار رادان: پلیس اصراری به انتقال خودرو‌های توقیفی با جرثقیل ندارد

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

بهره گیری از مشارکت حامیان ایتام خارج از کشور

حمایت از اجرای طرح عفاف و حجاب نور

زلزله در مرزن‌آباد ؛ جدیدترین گزارش‌ها از زلزله 3.7 ریشتری در نزدیکی چالوس

گلایه نماینده ولی فقیه در مازندران از انتصاب وزیر سابق به استانداری

تداوم طرح نور با جدیت

مازندران قهرمان جوانان و گیلان قهرمان زیر 23 سال آب‌های آرام شد

اصلاح رفتار و پوشش 90 درصد تذکر گیرندگان در طرح نور

طرح نور در مجتمع های تجاری اطراف حرم رضوی اجرا می‌ شود

بزرگترین دورهمی فرهنگی تربیتی دختران مازندران برگزار شد

محدودیت‌های ترافیکی آخر هفته جاده‌های کشور

پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد

نخستین کارسوق سواد رسانه‌ای ویژه دانش آموزان درآمل برگزار شد

90 درصد تذکر گیرندگان حجاب، پوشش خود را اصلاح کردند

طرح نور در کنار ماموریت‌های دیگر پلیس ادامه خواهد داشت/ پلیس اصراری به انتقال خودرو‌های توقیفی با جرثقیل ندارد

پایان فراق پدر کوچکترین سرباز ولایت از خطه علویان

اعلام حمایت جمعی از بانوان رشتی در اجرای طرح نور فراجا

افشای هویت شرکای رائفی‌پور؛ پول موسسه او از کجا تامین می‌شود؟

دفاع تمام قد معاون امنیتی وزیر کشور از اجرای طرح نور/استانداران موظف به حمایت از پلیس هستند

برگزاری اردوی تیم ملی کستی آزاد جوانان در ساری

بازگشایی 8 محور مواصلاتی مازندران در پی سیلاب روز گذشته

حمایت بانوان شهر بهارستان از اجرای طرح نور(حجاب وعفاف)

بازی‌دراز آماده میزبانی از زائران راهیان نور است

فرمانده فراجا: هیچ ماموریتی حساس‌تر از اجرای طرح نور وجود ندارد