پیام مازند

آخرين مطالب

رئیس کمیسیون کشاورزی: مجلس برای خودکفایی برنج از استان‌های شمالی حمایت ویژه می‌کند اجتماعي

رئیس کمیسیون کشاورزی: مجلس برای خودکفایی برنج از استان‌های شمالی حمایت ویژه می‌کند
  بزرگنمايي:

پیام مازند - به گزارش خبرنگار ایرنا ، محمدجواد عسکری روز چهارشنبه در دیدار با استاندار مازندران در ساری نیاز سالانه کشور برای واردات برنج را 800 هزار تا حدود یک میلیون تن اعلام کرد و افزود : متاسفانه در این زمینه فساد جا خوش کرده است و هر کسی از این فضا بهره برداری می کند.
وی نیاز برنج کشور طبق آمارهای رسمی را سه میلیون و 200 هزار تن اعلام کرد و توضیح داد : به طور میانگین بین 2 میلیون تا و 2 میلیون و 200 هزار تن از این میزان در کشور تولید می شود و برای تولید بیشتر هم در استان های مازندران و گیلان ظرفیت های خوبی وجود دارد.
عسکری با اظهار این که مجلس با توجه به ظرفیت های تولید بیشتر برنج در کشور با طرح های دولت و به صورت ویژه با وزارت جهاکشاورزی همراه است ، گفت : کمیسیون کشاورزی مجلس با تخصیص اعتبار مورد نیاز ، وزارت جهاد کشاورزی را مکلف کرد تا برنامه زمان بندی احیاء و باز سازی اراضی کشاورزی شمال کشور و به طور اخص زهکشی اراضی مازندران و گیلان را اجرایی کند.
وی توسعه کشت ارقام پرمحصول برنج را از راهکاری مهم برای خودکفایی تولید این محصول راهبردی برشمرد و تاکید کرد : باید در مقوله برنج به نقطه خودکفایی برسیم و در این خصوص برنامه های کوتاه مدت ، بلند مدت و دراز مدت با همکاری مراکز علمی و دانشگاهی تهیه و تدوین شده است.
رییس کمیسیون کشاورزی مجلس همچنین بر لزوم عملیاتی شدن روش های به زراعی شالیکاری تاکید کرد و گفت : ظرفیت تولید برنج به عنوان محصول استراتژیک در مازندران ویژه است و نیاز به برنامه جدی دارد.
بر پایه آمارهای وزارت جهاد کشاورزی، استان های گیلان و مازندران حدود 480 هزار هکتار شالیزار دارند که سالانه بیش از یک میلیون و 650 هزار تن برنج سفید از آنها برداشت می شود. سهم مازندران از این آمار حدود 230 هزار هکتار اراضی شالیزاری است که سالانه یک میلیون تن برنج سفید از آنها برداشت می شود که برابر با 42درصد نیاز کشور به این محصول است. 

پیام مازند

قطع نفوذ سیاسی در انتقال آب بین حوزه‌ای
عسکری با اظهار این که امنیت ملی کشورها به امنیت غذایی گره خورده است و اگر کشوری به آن توجه نکند و در قالب یک نقشه راه و برنامه حرکت نکند آسیب جدی می بیند، اظهار داشت: مناقشه منطقه ای روسیه و اکراین نمنونه بارز اهمیت امنیت غذایی است ، این مناقشه حتی کشور مدعی آمریکا و کشورهای اروپایی را که مدعی داشنن 25درصد اقتصاد دنیا هستند ، تحت تاثیرگذاشته است و در واقع همه کشورها به نوعی در مقوله امنیت غذایی اثر پذیر شدند و ما نیز باید اهتمام کنیم.
وی رشد تولیدات محصولات کشاورزی کشور در بخش دانش بنیان را که کمتر از چهار درصد و نگران کننده توصیف کرد و با اظهار این که اگر به سفره غذای مردم توجه نشود ، بحران به وجود می آید ، گفت : مازندران ظرفیت های قابل توجهی در تولیدات کشاورزی دارد ،اما از ظرفیت های استفاده نشده زیادی برخوردار است که مجلس آمادگی کاملی برای حمایت و پشتیبانی از طرح های دولت در افزایش تولیدات کشاورزی دارد.
رییس کمیسیون کشاورزی مجلس افزود : این مجلس قوانین و حمایت خوبی را در حوزه خرید تضمینی ، شورای قیمت گذاری ، صادرات و صنایع تکمیلی کشاورزی دارد و امروز مسیر دولت و وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش بهره وری کشاورزی هموار و سهل الوصول شده است و تعامل بین مجلس و دولت مطلوب است.
عسکری با بیان این که کمیسیون کشاورزی مجلس همراه با وزارت جهادد کشاورزی دولت سیزدهم است ، گفت: یکی از مشکلات کشاورزی کشور خشکسالی ، کمبود آب و موضوع انتقال آب بین حوزه ای است و برسی ها نشان می دهد که به دلیل نفوذ های سیاسی ،بعضا تصمیماتی گرفته شد که عقلایی و منطقی نبوده است.
وی افزود : این که یک جا را آباد کنیم و جای دیگر را خراب کنیم نگاه علمی و آینده نگری خوبی نیست و معتقدیم باید با تدبیر و مدیریت صحیح همراه با تحقیق و پژوهشی مقوله انتقال آب بین حوزه ای را داشته باشیم.
عسکری با این هشدار که « اگر آب در مدیریت شرب ، صنعت و کشاورزی نشود ؛ بحران و آسیب جدی بر کشور وارد می شود » ، تاکید کرد : مجلس اجاز نمی دهد در بخش انتقال آب بین حوزه ای ؛ نفوذ سیاسی مطرح شود. 
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در سفر یک روزه اش به مازندران که توسط چند تن از مسوولان وزارت جهاد کشاورزی همراهی می شود ، پس از دیدار با استاندار قرار است از بخش های کشاورزی زراعی و باغی منطقه ساری و میاندورود بازدید کند و سپس در نشستی با حضور مسوولان ، وضعیت کشاورزی مازندران را مورد بررسی قرار دهد.
استان مازندران با تولید ظرفیت 72 نوع از تولیدات محصولات کشاورزی به مقدار هفت میلیون و 500هزار تن ،حدود 11درصد از ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور را در اختیار دارد.
برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی مجلس شورای اسلامی ساری مازندران برنج

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/264032/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

طرح نور طرحی برای صیانت از عفاف و حجاب دختران ایران

اعلام نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم آباد

اجتماع دختران دانش آموز در حرم حضرت معصومه (س)

آئین تجلیل از، برترین‌های المپیاد‌های علمی دانش آموزی در بابل

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

حمایت قاطع بسیج اساتید حوزه علمیه استان همدان از طرح نور فراجا

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

سردار رادان: در طرح نور به‌دنبال حجاب و عفاف و صیانت از دختران و خواهران خودمان هستیم/ شهادت می‌دهم که رئیس قوه قضائیه در حمایت از طرح حجاب و عفاف مردانه کنار ما بوده/ شهادت می‌دهم رئیس‌جمهور از ما حمایت کرده است

رادان: طرح نور، طرح امنیتی انتظامی نیست

سردار رادان: طرح نور اصلا طرح امنیتی و انتظامی نیست

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای طرح نور

ریتم شبانه‌روزی یا ساعت بدن چیست؟

جلسه شورای فرهنگ عمومی - ساری

لبخند شکوفه های بهاری در مازندران

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ذخیره‌سازی 2831 تن مرغ در سردخانه‌های مازندران

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

27 رقم برنج در کشور معرفی شده است

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای «طرح نور»

توزیع انواع بذور اصلاح و گواهی شده برنج بین کشاورزان شهرستان بابل

بیانیه حوزه علمیه خواهران استان یزد در حمایت از طرح نور فراجا

روند تکمیل نیروگاه زباله‌سوز ساری شتاب می‌گیرد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

تردد این خودروها در جاده چالوس ممنوع شد

کشف محموله میلیاردی باتری‌های قاچاق در بابل

تجمع حافظان نور در حرم حضرت معصومه (س)

(تصاویر) شکوفه‌های بهاری مازندران

سهراب و فروغ برای هم شعر می‌خواندند/ فرح پنج بار برای افتتاحیه نمایشگاه سهراب آمد ولی او در نمایشگاه حاضر نمی‌شد؛ هیچ دلیل سیاسی هم نداشت

لزوم افزایش صندوق اعتباری فناوری مازندران

خصوص واقعی قبل از هیاهوی واگذاری!

بهره برداری از دفتر بسیج ورزشکاران شهرستان ساری

برگزاری تجمع حمایتی مردم و بانوان کرمانشاهی از اجرای «طرح نور»

همه مسئولان باید برای اجرای طرح نور کمک کنند

راهپیمایی « جمعه خشم» در مازندران برگزار می شود

برگزاری تور بین المللی دوچرخه‌سواری خزر؛ اواخر اردیبهشت

(تصاویر) رانش زمین در جاده عباس‌آباد به کلاردشت

مازندران؛ مهد علم و دانش و نیروی انسانی کارآمد

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

کسب مقام قهرمانی و سومی تیم گیلان در رقابت‌های آب‌های آرام کشور

لوکاشنکو: غربی‌ها برای کنترل اوکراین، آن را به معتاد پول و سلاح تبدیل کرده‌اند

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» در زمینه حجاب

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

نفرات دعوت شده به مرحله دوم انتخابی تیم ملی کاراته مشخص شدند

شرکت 20 هزار بسیجی در المپیاد جام شهید عجمیان

روزهای گرم اردیبهشتی در آسمان مازندران

انهدام باند سارقان و کشف 26 فقره سرقت در شهرستان خرم‌آباد

کسب مدال طلای المپیاد کشوری ریاضی توسط دانش‌آموز بابلی