پیام مازند

آخرين مطالب

استخراج کود کمپوست از معدن طلای کثیف در تنکابن مقالات

استخراج کود کمپوست از معدن طلای کثیف در تنکابن
  بزرگنمايي:

پیام مازند- رشد بی رویه و عمدتا سربار جمعیت در شهرهای مختلف مازندران و موج سهمگین مصرف گرایی مردم در کنار نادیده شمردن حفاظت از محیط زیست و مدیریت ناکارآمد، موجب گردیده تا کوه های بزرگی از زباله در جای جای استان با تولید شیرابه های سمی، امروز به صورت یک ابربحران، گریبانگیر استانی سرسبز شده و مخاطرات متعددی را بوجود آورد.

رهایی از این معضل پیچیده و بغرنج سال هاست اولویت نخست برنامه ریزی مدیران ارشد استان بوده و تلاش های متعدد برای بهره گیری بهینه از طلای کثیف، چه با رویکرد استفاده از نیروگاه زباله سوز و چه با رویکردهای تفکیک و یا دفن زباله و متعاقبا تصفیه شیرابه و برخی طرق دیگر هنوز در گام نخست باقی مانده است. زباله هایی که عمدتا در دل جنگل های انبوه هیرکانی دپو شده اند.

واژه طلای کثیف دقیق ترین توصیف برای زباله است چراکه هم اکنون در کشورهای توسعه یافته با استفاده از تکنولوژی و مکانیزه کردن سیستم دریافت و بازیافت مجدد، زباله ها دسته بندی شده و تنها بخش بسیار کوچکی از آن ها غیرقابل مصرف می مانند؛ موضوعی که این بار توسط یک شهرداری در غرب استان مازندران مورد توجه قرار گرفته و این نهاد موفق به تولید مقدار قابل توجهی کود کمپوست از زباله های منطقه شده است.

شهردار تنکابن فرآیند تولید کود کمپوست را در عین پیچیدگی بسیار ساده دانست و اظهار کرد: برای اینکه زباله به کود تبدیل شود باید به مدت حدود 2 ماه در فصل سرد و یا 45 روز در فصل گرم، در محیط و فضای باز به صورت دپو در محلی خشک بماند تا پس از گذشت زمان هوادهی، شیرابه داخل آن تبخیر شود. 

استخراج کود کمپوست از معدن طلای کثیف در تنکابن

محمدابراهیم لاریجانی در گفت و گو با ایسنا، اقدام فوق را ریسکی بزرگ برای هر مدیر شهری یا شهرداری دانست و تصریح کرد: اینکه روزانه کوه هایی از زباله دپو شده در کنار یکدیگر در یک سایت مشاهده کنید که باید 45 روز بمانند تا سپس قابل استفاده در پروسه تولید کود شوند، خود ریسکی بزرگ است چراکه نه تنها سیمای مناسبی ندارد بلکه دارای بوی بد و شیرابه در محل فرآوری کود خواهد بود و حتی تبعات اجتماعی می تواند داشته باشد، مگر اینکه کارخانه پیشرفته ای داشته باشید که مثلا بخار ناشی از این کود را فیلتر کند که این امکان در مجموعه شهرداری تنکابن فرآهم نیست.

لاریجانی ورودی روزانه زباله به سایت «پُرده سر» تنکابن را 120 تن اعلام کرد و افزود: با فرآیند تولید کود کمپوست، روزانه 50 تن از این مقدار مصرف و بازیافت می شود که تا پیش از این، عمدتا زباله بعد از پردازش اولیه و جداسازی زباله های بازیافتی با ارزش، در اولین فرصت دفن می شد که این اتفاق پس از چندین سال اکنون سبب ظهور معضل شیرابه شده و یکی از ابربحران های استان مازندران است.

وی خاطرنشان کرد: این اقدامات پس از بررسی و مطالعات متعدد با کارشناسان فنی مبنی بر انتخاب بهترین شیوه مدیریت سایت زباله تنکابن انجام گرفت و نتیجه بر این شد تا سرانجام ریسک تولید کود کپوست برای کاهش حجم و تبخیر شیرابه زباله در دستور کار قرار گیرد. اکنون در زیر سوله تخمیر پشته هایی از زباله دپو می شود که شاید در بازدید مسئولان و بازرسان و یا خبرنگاران در سایت زباله حتی موضوع برعکس نیز جلوه کند اما نشان از اجرای درست کار و کاهش حجم زباله دفن شده می دهد.

استخراج کود کمپوست از معدن طلای کثیف در تنکابن

شهردار تنکابن موضوع پسندیده و مفید در تولید کود کمپوست از زباله دریافتی شهرستان را نه تنها ارزش اقتصادی و ریالی آن بلکه تولید 10 تن کود آلی و دوستدار محیط زیستِ بدون بو و مفید برای گل و گیاه دانست و اظهار کرد: هم اکنون روزانه بالغ بر 5 تن کود به صورت فله در مجموعه سایت زباله تولید می شود اما ظرفیت تولیدی شهرداری تنکابن 10 تن به صورت روزانه است که برای تولید این 10 تن کود باید 50 تن زباله مصرف شود؛ به عبارت دیگر هر روز 50 تن زباله کمتر دفن می شود مضاف بر اینکه آنچه دفن می شود زباله های «ریجکتی» است که قابلیت سوزاندن دارد و شیرابه تولید نمی کند و این بزرگترین ارزش ریالی و اقتصادی تولید این کود است.

این مقام مسئول با بیان اینکه 37 درصد از 120 تن زباله ورودی به سایت «پُرده سر» تنکابن ریجکتی بوده که شیرابه ندارد و خشک و عمدتا پلاستیکی است، گفت: هم اکنون در سایت زباله نه بویی استشمام می شود و نه شیرابه ای وجود دارد و شیرابه موجود نیز ناشی از دفن غیراصولی زباله طی 20 سال گذشته است.

لاریجانی به آنالیز کود تولیدی نیز اشاره ای کرد و با ارائه برگه آنالیز خردادماه 1401 آزمایشگاه خاک برای کود تولیدی کمپوست شهرداری تنکابن که شامل عناصر مختلف موجود در کود است افزود: به گفته کارشناسان این کود از کودهای دامی و مرغی چیزی کم نداره و تمام عناصر مفید برای تغذیه گیاهان را داراست، البته هر کودی عناصری را کم دارد که معمولا توسط تولیدکنندگان و کارخانجات تولیدکننده محصول نهایی، غنی سازی شده و به شکل گرانول روانه بازار می شود.

استخراج کود کمپوست از معدن طلای کثیف در تنکابن

وی با بیان اینکه این کود در سال گذشته با شکل خام در فضای سبز شهرداری مورد مصرف قرار گرفت گفت: مزیت استفاده از این کود در فضای سبز شهری این بود که نه تنها بویی نداشت بلکه در مقایسه با کودهای دامی و مرغی، زاینده علف هرز نیز نبود.

شهردار تنکابن با اشاره به نقش درآمد پایدار در شهرداری ها و فرآهم کردن فرصت سرمایه گذاری در شرایط سخت اقتصادی برای پیشبرد اهداف سازمانی، این اقدام را راهبردی توصیف کرد و گفت: زباله ای که قرار بود در محیط زیست دفن شود و به موجودات و حیوانات و گیاهان آسیب بزند حالا سرند و فرآوری شده و برای محیط زیست سودمند شده است؛ در حقیقت ارزش بازاری کود به اندازه ارزش محیط زیستی آن مهم نیست.

لاریجانی ارزش بازاری این کود در حالت فروش فله و تناژ به شکل خام تولید شده را سالانه بیش از یک میلیارد تومان برآورد کرد و افزود: اگر کود کمپوست تولیدی را بتوانیم به شکل بسته بندی بازاری آماده کنیم و یا بتوانیم قدری هم آن را با افزودن عناصری غنی تر کنیم، آنگاه رقمی حدود 5 برابر مبلغ فعلی می تواند ارزش اقتصادی داشته باشد.

استخراج کود کمپوست از معدن طلای کثیف در تنکابن

وی از قرار گرفتن کارخانه کمپوست شهرداری تنکابن در سامانه سراسری مزایده دولت خبر داد و گفت: متقاضیانی که تمایل به بهره برداری و کسب منفعت از طلای کثیف را دارند می توانند در این مزایده شرکت کنند.

شهردار تنکابن اضافه کرد: موضوع تجاری سازی و بسته بندی کودهای شهرداری و معرفی آن به شهروندان و صاحبان صنوف و متقاضیان با مقدار محدود انجام گرفت تا نشان دهیم که چرخه تولید کود کمپوست برای عرضه به بازار کامل شده است و این کودهای بسته بندی شده به استانداری مازندران، اداره کل محیط زیست استان، فرمانداری و ادارات تنکابن و شهرداری ها، بخشداری ها و دهیاری های شهرستان و نیز به سازمان شهرداری ها و وزارت کشور به عنوان نمونه ارسال شد.

استخراج کود کمپوست از معدن طلای کثیف در تنکابن

لاریجانی از توزیع کود کمپوست بین باغداران و کشاورزان بومی و شهرداری ها، بخشداری و دهیاری های منطقه به صورت رایگان در روزهای نخستین اجرای طرح خبر داد و تاکید کرد: هم اکنون متقاضیان خرید کود اعم از دولتی و غیردولتی چه به صورت بسته بندی و چه به صورت فله، می توانند با شهرداری ارتباط گرفته و درخواست خود را مطرح کنند و در کمترین زمان ممکن این کود قابل تحویل به مشتریان است.

وی با بیان اینکه شهرداری تنکابن بیش از اینکه به درآمد پایدار از این محل بیاندیشد، به اقتصاد محیط زیست و عدم آسیب رساندن به منابع طبیعی پرداخته است گفت: شهرداری به دنبال کاهش 5 برابری زباله است و عدم دفن روزانه 40 تا 50 تن زباله در محل سایت «پُرده سر» نوید رهایی از بحران زباله را می دهد.

شهردار تنکابن در پایان به اجرای سه پروژه دیگر در سایت زباله پرده سر برای رهایی از معضل زباله و شیرابه شهرستان خبر داد و گفت: ساماندهی لندفیل و ایجاد تصفیه خانه شیرابه که از زیر کوه زباله بیرون می آید و ساخت سوله دوم که ظرفیت تولید کود را افزایش می دهد طرح های مدنظر ماست که برای آن اعتبارات ملی در نظر گرفته شده و طی بازدید وزیر کشور در اردیبهشت ماه مبلغ 9 میلیارد تومان از 45 میلیارد آن وصول شد. بنا داریم با اجرای پروژه های فوق الذکر مشکل زباله شهر تنکابن در حد معقولی حل شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/264363/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

انفجار در پایگاه حشدالشعبی در استان بابل عراق

فیلم/آماده باش پرسنل درمان در بیمارستان المحاویل در بابل

انفجار مقر فرماندهی حشد الشعبی در بابل عراق

ببینید | تصاویری از آتش‌سوزی ناشی از حمله هوایی درون پایگاه کالسو در بابل

جدیدترین تصویر از انفجار بزرگ در مقر حشدالشعبی | حجم گسترده آتش را ببینید

وقوع انفجار در شمال استان بابل عراق +فیلم

ببینید | اولین تصاویر از وقوع انفجار در یک مقر نظامی در استان بابل عراق

ببینید | فوری؛ حمله هوایی به مقر فرماندهی حشد الشعبی و مقر دفاعی در پایگاه کالسو بابل

ببینید | تصاویر تازه از انفجار مقر نظامی حشدالشعبی در استان بابل عراق

الگوبرداری استان های آذربایجان غربی و مازندران از طرح سفیران زیبایی قم

کسب مجوز استفاده از پوست‌های تک‌لایه و دولایه برای درمان بیماری‌های پوستی

اولین تصاویر واقعی پیکسل 9 پرو لو رفت

حامیان طرح پنجره‌های امید در آذربایجان غربی، پنجره پر نور نیازمندان شدند

اعلام جزئیات ممنوعیت تردد از آزادراه تهران - شمال به سمت مازندران

(تصاویر) آیین سنتی برف چال در مازندران

معرفی مسئول جدید بسیج اساتید دانشگاه پیام نور استان البرز

اطلاعیه شماره 3 فراجا درباره اجرای «طرح نور»

اطلاعیه و گزارش پلیس درباره اجرای طرح نور

با هرگونه رفتار وکُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

فراجا درباره طرح عفاف و حجاب اطلاعیه جدید صادر کرد

اطلاعیه شماره 3 فراجا در اجرایِ "طرح نور"

اطلاحیه سوم پلیس درباره حجاب

اطلاعیه سوم پلیس درباره حجاب

تردد از آزادراه تهران - شمال به سمت مازندران ممنوع شد

اطلاعیه فرماندهی انتظامی کشور درباره اجرای «طرحِ نور»

فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است | جریان سازی معاندین بر عزم و اراده پلیس تأثیری نخواهد داشت

اطلاعیه فراجا درباره وضعیت حجاب: با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران نیز برخورد خواهد شد

اطلاعیه مهم فراجا درباره «طرحِ نور» (عفاف و حجاب)

بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!

با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران نیز برخورد خواهد شد

اطلاعیه فراجا در مورد گشت ارشاد؛ اجرای طرح نور ادامه دارد

با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

سکوت تراکتوری‌ها پس از شکست

اطلاعیه فراجا در مورد طرح نور: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده/سناریوهای ساختگی بر عزم و اراده پلیس تاثیری نخواهد داشت/ پلیس عاری از خطا و اشتباه نبوده و با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

مطلوب شدن وضعیت عفاف و حجاب در سطح کشور نسبت به قبل از اجرای طرح

فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است

توقیف خودروی قاچاق در ساری

ببینید | نساجی مازندران - تراکتور

تجهیز و نوسازی 150 هکتار شالیزار آمل

بهره‌برداری ازطرح جامع زیرساخت اراضی در مازندران

تصویرسازی از عبور نور اختروش‌ها از میان ابر‌های میان‌کهکشانی

تساوی نساجی و تراکتور در 45 دقیقه نخست

محمد مهاجری: آقای وزیر کشور برای رهبری هزینه نتراشید/گمان کرده‌اید اگر اسم گشت ارشاد را به طرح‌نور تبدیل کنید قضیه تغییر ماهیت می دهد؟

طرح نور تعطیل می شود؟

پذیرش بدون آزمون استعداد‌های درخشان کارشناسی ارشد پیام نور کیش

منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد، منطقه برتر گردشگری تهران در نوروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد / بنای نیروی انتظامی بر برخورد و مقابله نیست / «آیا بی حجابی از یک تخلف رانندگی نازل‌تر است؟»

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس