پیام مازند

آخرين مطالب

پایان انتظار 16 ساله با اختصاص 321 میلیارد تومان در دولت سیزدهم برای احداث راه دسترسی بندر نوشهر مقالات

پایان انتظار 16 ساله با اختصاص 321 میلیارد تومان در دولت سیزدهم برای احداث راه دسترسی بندر نوشهر
  بزرگنمايي:

پیام مازند - یکسال از آغاز دولت سیزدهم با ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی که با شعار «دولت مردمی، ایران قوی» کار خود را شروع کرد می گذرد و این در حالی بود به نظر بیشتر صاحب نظران در حوزه اجرایی کشور دولت سیزدهم میراث دار طرح های نیمه کاره دولت های گذشته بود که تکمیل آنها به ده ها سال بودجه عمرانی نیاز داشت و این وضعیت در تاریخ دولت‌های پس از انقلاب بی سابقه بود.
ولی دولت مردمی به رغم وضعیت بد شاخص‌های کلان اقتصادی، کسری بودجه، کاهش ارزش پول ملی، تورم بالا و بسیاری دیگر از چالش‌ها که ماحصل سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات نادرست‌ سال‌های پیش از 1400 بود با همت مسئولان دولت سیزدهم اعم از رئیس جمهور، وزرا و سایر ارکان دستگاه اجرایی، طی یکسال گذشته علاوه بر رفع بسیاری از چالش‌های گذشته و تلاش برای ریل‌گذاری صحیح برای حرکت به سوی شرایط بهتر، اقدامات ارزشمندی نیز در حوزه‌های مختلف عملکردی صورت گرفته است که به نظر می‌رسد با گذشت یک سال از استقرار دولت اکنون نوبت به بازخوانی آن رسیده است.
در این گزارش به پایان انتظار 16 ساله راه دسترسی به بندر نوشهر به عنوان یکی از مهمترین مطالبات چند ساله اخیر مردم منطقه ،بندر نوشهر و افزایش سهم ایران از تجارت اتحادیه اوراسیا خواهیم پرداخت.
کار کارشناسی و مطالعه اجرای این طرح از سال 1382 آغاز شد و به عنوان یک نیاز راهبردی و اساسی منطقه در ابعاد مختلف بویژه در تبادلات اقتصادی از سوی دولت وقت در سال 1385 به تصویب رسید که با تصویب طرح و ابلاغ منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر در سال 1390 اهمیت اجرایی شدن احداث جاده میان بندر با بندر خشک در کمربندی به عنوان یکی از طرح های زیربنایی نخستین بندر مازندران چند برابر شد.
ولی از اجرای این طرح بنا به دلایلی از جمله به علت آسیب رساندن به گونه های ارزشمند بزرگترین باغ اکولوژی کشور و مشکلات زیست محیطی جلوگیری شد زیرا با توجه به مسیر قبلی راه دسترسی قرار بود پس از عبور از ضلع غربی باغ گیاه شناسی و بدون ایجاد مشکلات زیست محیطی و آسیب رساندن به گونه های ارزشمند این میراث طبیعی به طول حدود یکهزار و 800 متر به بندرنوشهر متصل شود و حتی در این رابطه نیز برای تملیک اراضی و تخریب واحدهای مسکونی در مسیر اجرای این طرح حدود 30 میلیارد ریال نیز اعتبار در نظر گرفته شده بود.
احداث راه دسترسی مستقیم بندر نوشهر به کمربندی یکی از شاخص ترین طرح های عمرانی منطقه ویژه اقتصادی نوشهر است که با بهره برداری از این راه علاوه بر برقراری ارتباط میان بندرخشک واقع درحاشیه کمربندی با بندرنوشهر شاهد شتاب بخشی در فرآیند تخلیه و بارگیری کالا و رفع معضل ترافیک شهری با ساماندهی تریلرهای حامل بار در بندر خشک و به تبع آن رونق اقتصادی منطقه و اشتغالزایی محقق خواهد شد.
این طرح پس از سال ها کش و قوس از پنج سال پیش در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی قرار گرفت و با پیگیری های فراوان در نهایت نتیجه آن شد که مسیر اجرای طرح تغییر کرده و دولت هم افزون بر 150 میلیارد تومان تحت عنوان اعتبارات اولیه برای اجرای این طرح تصویب و اختصاص داد.

پیام مازند

احمد وحیدی، وزیر کشور در سفر یک روزه اردیبهشت امسال به منطقه غرب مازندران و در بازدید از منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر بر ضرورت توسعه بندر نوشهر و حمایت از فعالان اقتصادی در این حوزه تاکید کرد و در جریان اقدامات صورت گرفته برای تکمیل راه دسترسی بندر نوشهر به عنوان یکی از مطالبات مهم چند ساله اخیر مردم منطقه و بندر بود قرار گرفت. وی به مسوولان مازندران و بندر نوشهر وعده داده بود که تامین اعتبار برای راه دسترسی را از وزیر راه و شهر سازی پیگیری کند.
وی در این بازدید گفته بود فعالیت بنادر استان نقش ویژه ای در توسعه مازندران دارند. وزیر کشور همچنین قول مساعدت برای اضافه شدن 200 هکتار زمین به پسکرانه بندر داد تا با تامین نظر محیط زیست و بقیه مجوزها لازم توسعه فضای منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر نیز محقق شود.
وحیدی همچنین در بازدید از بندر نوشهر بر اهتمام دولت سیزدهم برای تسهیل گری در فعالیت اقتصادی بویژه صادرات تاکید کرده بود و با اشاره به امکانات بنادر استان مازندران خواستار تسهیل و تسریع در روند صادرات محور شدن این بنادر در جهت جذب سرمایه گذاران و رونق بیش از پیش استان و به تبع آن درآمدزایی بیشتر برای کشور شده بود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران روز پنج شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طرح ساخت راه دسترسی بندر نوشهر از پنج سال پیش آغاز شد و تا شروع دولت سیزدهم 44 درصد رشد داشت ولی با نگاه ویژه دولت مردمی برای فراهم کردن زیر ساختهای مناسب بندری بخصوص در بنادر شمالی کشور 321 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل این در یکسال گذشته اختصاص یافت.
محمدتقی انزانپور ادامه داد: در این راستا و باتلاش صورت گرفته هم اینک این طرح با روند پیشرفت فیزیکی حدود 75 درصد در حال اجرا است و تاکنون نیز با صرف مقادیری از این اعتبار بیش از 50 پلاک مسکونی نیز در مسیر اجرای این طرح به طول حدود 2 کیلومتر رفت و برگشت در جوار رودخانه ماشلک خریداری شده است.
وی همچنین از رفع معضل چندین ساله ترافیک در این شهرستان به خاطر عبور و مرور خوردوهای سنگین حامل بار با بهره برداری از آن طی 2 سال آینده خبر داد.

پیام مازند

افزایش سهم از بازار اوراسیا با توسعه بندر نوشهر
باتوجه به روند روبه گسترش مراودات اقتصادی ایران با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا صادرات ایران به کشور روسیه 63 درصد و واردات از این کشور 60 درصد بوده است که کالاهای پارچه و الیاف مسنوجات، فلزات، قطعات و لوازم یدکی، کالاهای ساختمانی، کالاهای معدنی، کانتینر، کود و سموم شیمیایی، لوازم خانگی و محصولات سبک، ماشین آلات، مواد اولیه و ترکیبات شیمیایی ، مواد غذایی و مواد نفتی را شامل می شود.
در این راستا نیز بنادر کشور یکی از زنجیره های تامین کالا کشورها از طریق حمل و نقل دریایی با وجود سهولت و به صرفه بودن مسیر دریایی محسوب می شوند که با ارتقای ظرفیت ها و بهبود خدمات بندری و دریایی می تواند نقش کلیدی در افزایش حجم مبادلات و رونق تجاری به این کشورها داشته باشد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران گفت: مهم ترین هدف اجرای کامل این طرح دستیابی به زمین 200 هکتاری تحت عنوان پسکرانه در جنوب بندر نوشهر است جزو نیازهای ضروری توسعه اراضی پسکرانه بندر است چرا که این اراضی در زمینه دپو ، نگهداری و ترخیص کالا برای صاحبان کالا نقش اساسی داشته و ظرفیت اسمی پذیرش چهارمیلیون تن در سال بندر نوشهر محقق خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: در یکسال گذشته نیز بیش از 938 هزار تن کالا از بنادر نوشهر و فریدونکنار تخلیه و بارگیری شده است که با بهره برداری از راه دسترسی بندر و اراضی پسکرانه بندر شاهد جهش در بندر نوشهر باشیم.
بندر نوشهر در حال حاضر با مساحت 88 هکتار و دارا بودن 11 پست اسکله تجاری و خدماتی و تجهیزات مدرن بندری و دریایی ، از ظرفیت مناسبی برای تخلیه و بارگیری انواع کالا و پذیرش کشتی های تجاری با ظرفیت بالغ بر 6500 تن برخوردار است.
پیشرفت فیزیکی 90 درصدی برج کنترل بندر فریدونکنار
انزانپور همچنین از تخصیص 17 میلیارد تومان اعتبار در دولت سیزدهم برای تکمیل برج کنترل(مرجع دریایی) بندر فریدونکنار خبر داد و اظهار داشت: با این میزان اعتبار هزینه شده در مدت یکسال گذشته پیشرفت فیزیکی این برج با 40 درصد رشد به 90 درصد رسید.
وی بهره گیری از تجهیزات نوین و روز را در ناوبری کشتی های تجاری، ثبت و بازرسی شناورها و ارتقای سطح کیفی خدمات را از مزایای ایجاد برج بندری در بندرخصوصی فریدونکنار برشمرد و افزود: ساختمان برج دریایی در هشت طبقه با مساحت بیش از هزار و 780 مترمربع و دارای ارتفاع 32 متر در حال تکمیل می باشد که با بهره برداری از آن شاهد رشد فزاینده عملیات بارگیری و تخلیه در بندر فریدونکنار خواهیم بود
بندر فریدونکنار حدود 55 هکتار وسعت دارد و به عنوان اولین بندر خصوصی شمال کشور در پی گسترش مبادلات بازرگانی با کشورهای حاشیه دریای خزر است. این بندر از طریق جاده های هراز و فیروزکوه نزدیکترین بندر به مرکز کشور بوده و عمده فعالیت آن به عنوان بندر چند منظوره در زمینه تخلیه و بارگیری فراورده های نفتی، غلات و کالاهای عمومی است و با 2 پست اسکله سالانه ظرفیت بارگیری و تخلیه حدود 700 هزار تن کالا را دارد.
شهر بندری نوشهر در فاصله 200 کیلومتری پایتخت قرار دارد. این بندر در سال های 1309 تا 1318 توسط دو شرکت هلندی و بلژیکی احداث و در سال 1319 با ورود نخستین کشتی تجاری حامل قطعات و ماشین‌آلات کارخانه ذوب آهن کرج راه اندازی شد. بندر نوشهر در اردیبهشت ماه سال 90 با تصویب مجلس شورای اسلامی به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل شد.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/264524/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آفتاب گرم بهاری در مازندران

رستاخیز یکخوابه ها در تهران / اجاره آپارتمان 30 تا 50 متر

ماجرای قطع 40 اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی

موج کوتاه در دریای خزر

بازدید بیش از 3میلیون زائر از یادمان‌های شهدا

سخنان سردار رادان درباره اجرای طرح حجاب «نور»/ «چشم مردم وقتی به بی‌حیایی عادت کند، آرام آرام غیرت گرفته می شود»

اعلام آمادگی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

افتتاح مجموعه ورزشی پشته حسین آباد خرم آباد

وضعیت جاده‌ها، امروز 7 اردیبهشت 1403؛ ترافیک سنگین در محور چالوس

ماجرای قطع 40 درخت در نوشهر

پرهزینه و زیان‌ده؛ پول قرارداد پرداخت بازیکنان استقلال و پرسپولیس از جیب کارگران و بازنشستگان!

طرح مشاوران ترامپ برای مجازات کشور‌هایی که دلار را کنار می‌گذارند

تداوم پایداری جوی تا نیمه هفته آینده در مازندران

رشته های دانشگاهی را به سمت نیازهای جامعه سوق دهیم

ترافیک سنگین در محور چالوس/بارش باران در برخی محورهای 3 استان

طرح نیمه‌تمام زباله‌سوز ساری به کجا رسید؟

شکایت شرکت نقل‌وانتقالاتی از پورتو برای پول انتقال طارمی

علاقه مندی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

تصاویری از تجمع روحانیون در حمایت از طرح «نور» با لباس جنگی

ترافیک سنگین در محورهای کرج - چالوس

برگزاری جلسه بررسی نحوه تقسیم و توزیع آب در دشت هراز

تقدیر پلیس از بانوان آبادانی

ضرب و شتم شدید یک پرستار در بیمارستان چالوس/ پیگیری قضایی در حال انجام است

نشست استاندار مازندران با نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان استان

روس‌ها متقاضی سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

تصاویر قطع 40 اصله درخت در کجور آرشیوی است

نور فلسفه و حکمت، روشنی‌بخش مسیر نصف جهان شدن اصفهان

ایمن سازی و تاب آوری خط تغذیه گاز 110 میلیمتر پلی اتیلن در چگنی

ماجرای قطع 40 اصله درخت در کجور چیست؟

ضرورت لایروبی مستمر حوضچه نیروگاه نکا

استقبال از قهرمان قایقرانی آسیا و مرد المپیکی در بابلسر

تعجب آلمانی‌ها از سرعت سقوط پول ملی ایران!

لزوم لایروبی مستمر حوضچه نیروگاه نکا

دعوت استاندار از سرمایه گذاران و خیران برای مشارکت در طرحهای توسعه استان

دعوت استاندار لرستان سرمایه گذاران و خیران برای مشارکت در طرحهای توسعه استان

برگزاری با کیفیت کنکور مورد توجه دولت سیزدهم است

استقبال بابلسری‌ها از مرد المپیکی قایقرانی

موسوی سومین طلایی مازندران در پیکار‌های انتخابی ووشو جام جهانی

ترافیک سنگین در محور چالوس/ این محورها مسدود هستند

ضرب‌الاجل استاندار لرستان برای قدیمی‌ترین پروژه خرم‌آباد

تقدیر آیت‌الله مکارم‌شیرازی از اقدامات فراجا در مسئله حجاب

عملیات «وعده صادق» ابهت پوشالی و شکستنی اسراییل رو اثبات کرد

دولت سیزدهم در مبارزه با فساد کارنامه خوبی ارائه دهد

اجرای اعمال محدودیت‌های ترافیکی در محورهای مواصلاتی مازندران

پایان نوبت نخست آزمون سراسری مازندران در صحت و امنیت

(تصاویر) تجمع روحانیون در حمایت از « طرح نور » با لباس جنگی

ببینید | پول بده لایک کن!

چالوس / ضرب و شتم پرستار در بیمارستان

از «گشت ارشاد» تا «طرح نور» فقط دو نوروز فاصله افتاد؛ برای زنان پرونده قضایی تشکیل می‌شود؟

تاکید امام جمعه قم بر همراهی همه دستگاها برای استمرار اجرای طرح نور