پیام مازند

آخرين مطالب

شرکت های دانش بنیان پای تولید آمدند/ از زباله سوزی تا برق سازی گفتگو

شرکت های دانش بنیان پای تولید آمدند/ از زباله سوزی تا برق سازی
  بزرگنمايي:

پیام مازند -   پروژه نیروگاه زباله سوز نوشهر با همت و تلاش جهادی شرکت‌های دانش بنیان و حمایت دولت سیزدهم هر روز پازل هایش تکمیل می‌شود تا گره از مشکل دیرینه مازندران بردارد.
پسماند مشکل دیرینه مازندران است که سال‌های سال روی میز دولت‌ها قرار داشت و سرانجام با ورود شرکت‌های دانش بنیان در سالی که تولید، اشتغال و دانش بنیان نامگذاری شد، گره‌ای از معضل سالیان ساز مازندران باز کند.
نیروگاه زباله سوز نوشهر اگر چه در دولت قبل افتتاح شد اما اینک با حمایت دولت و صندوق نوآوری و شکوفایی و ورود دانش بنیان‌ها به مرحله جدیدی از فعالیت رسید و هدف تولید برق سه مگاواتی آن محقق شد.
این نیروگاه ظرفیت 200 تنی دارد و با تکمیل پازل‌های آن پیش بینی می‌شود زباله و پسماند مازندران را که در دل جنگل‌ها و حاشیه دریا دپو و دفن می‌شود، به طلا مبدل کند و کوه‌های زباله را برچیند.
تجهیز نیروگاه نوشهر به خط خشک کن زباله‌های تر
با همت شرکت دانش بنیان نیروگاه ملی زباله سوز نوشهر به درایر یا «خط خشک کن زباله‌های تر» که طرحی نوآورانه است، مجهز شد و این خط نمونه خارجی ندارد و برای اولین بار در کشور در مجاورت خط تفکیک نیروگاه زباله سوز نوشهر نصب شده است. این طرح فرایند تست و ارزیابی اثرات مثبت خود را انجام داده و هیچ گونه بو و آثار منفی زیست محیطی ندارد و موجب شده تا زباله‌های تر که دارای 75 درصد محتوای آبی است، رطوبت آنها به 25 درصد.
این تکنولوژی کاملاً بومی و ایرانی است و کل تجهیزات در داخل کشور ساخته شده و سرمایه گذاری صورت گرفته در آن 160 میلیارد ریال است که مبلغ 106 میلیارد ریال آن از طریق طرح استصناع صندوق نوآوری و شکوفایی و مابقی توسط شرکت دانش بنیان تأمین شده است. کاهش حجم و شیرابه زباله به میزان قابل توجه، کاهش اثرات سو بهداشتی و زیست محیطی، افزایش ارزش حرارتی زباله، امکان استفاده از خروجی سیستم به عنوان سوخت RDF 5 و امکان استفاده در شهرها به منظور کاستن از حجم زباله ورودی به دفن گاه‌ها و حجم شیرابه تولیدی و کاهش آثار منفی زیست محیطی شیرابه زباله از جمله مزایای آن است.

پیام مازند

داوود مددی رئیس هیئت مدیره شرکت دانش بنیان با اشاره به اینکه از سال 88 فعالیت خود را آغاز کردیم و به تدریج روند توسعه را طی کردیم، افزود: با توجه به معضل عظیم زیست محیطی که در مازندران وجود دارد، فعالیت خود را در استان کلید زدیم.
زباله‌های مازندران نسبت به سایر زباله‌های کشور از رطوبت و محتوای آبی بیشتری برخوردار است و ارزش رطوبتی کمتری دارد
وی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به ساخت پروژه نیروگاه زباله سوز نوشهر گفت: زباله‌های مازندران نسبت به سایر زباله‌های کشور از رطوبت و محتوای آبی بیشتری برخوردار است و ارزش رطوبتی کمتری دارد از این رو یک شرکت دانش بنیان توسط صندوق نوآوری و شکوفایی رئیس جمهوری به ما معرفی شد، آن را تحت پوشش حمایتی قرار دادیم.
وی افزود: در این مجموعه نیروهای جوان و اندیشمند کشور قرار دارند و وظیفه خود می‌دانیم در سال جاری نقش خود را در زمینه تولید، اشتغال و دانش بنیان ایفا کنیم و این نقش را در زمینه توسعه زیست محیطی استان به عمل آوردیم.
مددی با اظهار اینکه از شرکت دانش بنیان حمایت مالی کردیم، گفت: بخشی از حمایت مالی در قالب وام توسط صندوق نوآوری و شکوفایی عرضه شد و با اجرای این پروژه 70 درصد از رطوبت زباله‌های تر را کاهش دهیم و پس از آن RDF تولید می‌شود که قابل سوزاندن در نیروگاه زباله سوز است و می‌توان از آن در کارخانه‌های دیگر از جمله سیمان بهره گرفت.
نیروگاه زباله سوز نوشهر ظرفیت امحای 200 تن زباله این شهر و شهرستان‌های اطراف را دارد و بین دو تا سه مگاوات برق تولید می‌کند. نصیری مدیرعامل یکی دیگر از شرکت‌های دانش بنیان نیز گفت: در حاشیه این نیروگاه کوهی از زباله وجود دارد که شیرابه زیادی دارد اما با بهره گیری از دانش شرکت دانش بنیان، تجهیزات بکارگیری شده در نیروگاه استانداردهای ایران را دریافت کرد و آلودگی آن نزدیک به صفر است.
وی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با تلاش این شرکت دانش بنیان سیستم تبدیل زباله سرندی به خشک کن و با حمایت صندوق نوآوری به سرانجام رسید تا انرژی بیشتری تولید و تبعات زیست محیطی قبل از سوزاندن زباله کاهش یابد.

پیام مازند

سعید نجفی زنگنه عضو هیئت مدیره این شرکت دانش بنیان نیز با بیان اینکه این شرکت در زمینه تبدیل زباله‌های تر و زیرسرندی و سوخت مشتق از زباله که قابلیت سوختن در نیروگاه‌های زباله سوز دارد، فعالیت می‌کند، افزود: از سال گذشته با همت معاونت علمی ریاست جمهوری و حمایت مسئولان دولتی و بخش خصوصی فرایند تبدیل زباله زیرسرندی به آر دی اف در نیروگاه زباله سوز آغاز کردیم که بهره برداری و تکمیل شده است.
در مازندران روزانه بیش از سه هزار تن زباله تولید می‌شود که به صورت غیربهداشتی در 28 منطقه اعم از جنگل و حاشیه دریا و کوه‌ها دفن و دپو می‌شود و با تکمیل نیروگاه‌های زباله سوز نوشهر و ساری، قرار است این زباله‌ها به طلای کثیف تبدیل شود.
وزیر کشور مسئله پسماند را پیگیری کرده است
«وزیری» مشاور وزیر کشور با اشاره به ظرفیت موجود در نیروگاه زباله سوز نوشهر گفت: وزیر کشور در یکسال گذشته به طور مرتب مسئله پسماند را پیگیری و دنبال کرده است.
مشاور وزیر کشور با اظهار اینکه دولت برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان عزم خود را جزم کرده است، گفت: استان مازندران و شمالی برای مدیریت پسماند در کشور پیشگام بوده‌اند.
وی با اینکه در استان‌های شمالی مسئله پسماند در گیلان، آمل و غیره وجود دارد، گفت: امیدواریم با همت شرکت‌های دانش بنیان و همکاری ان ها با دولت بتوان این معضل را رفع کرد.
حمایت صندوق نوآوری از شرکت‌های دانش بنیان
ورود صندوق نوآوری و شکوفایی معاونت علمی ریاست جمهوری برای حمایت، انگیزه شرکت‌های دانش بنیان را در مازندران بالا برد تا با بهره گیری از دانش فنی متخصصان این مرز و بوم برای گره گشایی از استان تلاش مضاعفی داشته باشند، حمیدرضا شاهوردی مشاور رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: این صندوق برای کمک به معضلات کشور، سیاست حمایت از مجموعه پروژه‌هایی را در پی گرفته که به حل معضلات کشور منجر می‌شود.

پیام مازند

وی افزود: صندوق نوآوری با حمایت از شرکت دانش بنیان فضا را برای تولیدات دانش بنیان مهیا کرده است.
محمودیان مدیر نظارت صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه با ابتکار شرکت دانش بنیان و حمایت مالی صندوق، تسهیلات برای سرمایه گذرای 150 میلیارد ریالی قرار داده است و این تسهیلات سبب سرعت بخشی به راه اندازی کارخانه زباله سوز شده است.
وی گفت: این شرکت دانش بنیان موفق شد کمک کند 50 درصد راندمان زباله سوز بالا رود و در کنار آن شرکت‌های دانش بنیان دیگری نیز فعالیت دارند و آمادگی حمایت از آنها را داریم.
دانش بنیان‌ها در ابر پروژه نیروگاه زباله سوز نوشهر ثابت کردند که زباله دیگر تهدید نیست، بلکه فرصتی است برای تولید و انرژی برق در نگین ایران زمین، از این رو همکاری بیشتر متولیان استانی و شهرستانی برای رفع موانع و پشتیبانی از این دستاورد بومی و ملی بیش از پیش ضرورت دارد چرا که هم اکنون هزینه‌های سنگینی برای رفت و روب و انتقال و دفن زباله از شهرها صورت می‌گیرد و منابع مالی شهرداری‌ها و استان را هدر می‌دهد و با تولید برق و فروش آن به دولت سبب ایجاد درآمد پایدار برای شهرها خواهد شد.
کد خبر 5577726

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/265087/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کودک 5 ساله خرم‌آبادی خاله‌ 14 ساله‌اش را کشت!

وقوع زمین لرزه در مرزن آباد/ خسارتی ثبت نشد

مصدومیت 3 دانش آموز آملی براثر تصادف

تیراندازی مرگبار کودک 5 ساله به سمت خاله 14 ساله‌

اظهارات جدید وزیر کشور درباره گشت ارشاد و طرح نور

دستگیری ضارب دانش‌آموزان آملی

کشف 3 تن چوب جنگلی قاچاق در تنکابن

بارانی که بوی شکوفه‌های بهار نارنج می‌دهد

سیلاب در دلیجان

نخستین روز کاری استاندار جدید مازندران

واریز پول؛ دقیقا یک روز پس از فروش پرسپولیس

اجرای سند تحول قضایی در مازندران

وزیر کشور: اجرای حجاب یک دستور قانونی است/ بانوانی که در این زمینه دچار اهمال و غفلت باشند با تذکر باید به آن احترام گذارند؛ اگر توجه نکنند طبق قانون ورود می‌شود/ فراجا با ورود افراد آموزش دیده اقدام به اجرای طرح نور کرده است

وزیر کشور: اجرای حجاب یک دستور قانونی است

مرزن آباد لرزید

ضارب دانش آموزان آملی دستگیر شد

لزوم ایجاد اقتصاد دریاپایه در مازندران

اجرای موفق طرح نور در کرمانشاه

ضرورت رسیدگی به پرونده‌ها در کمترین زمان

تصادف مینی بوس با کامیون در بابل 2 مصدوم داشت

تودیع و معارفه‌ استاندار مازندران از گلایه‌ها تا مطالبات

سند تحول قضایی در مازندران اجرایی شود

دعا برای زیاد شدن نور چشم | دستورالعمل برای زیاد شدن نور چشم

17 هزار تن توت فرنگی در مازندران تولید می‌شود

مراسم تکریم و معارفه استاندار مازندران

زلزله در مرزن‌آباد

سقف جدید برداشت از حساب های بانکی ابلاغ شد

مراسم بزرگداشت شهید سپهبد قرنی در خرم آباد

باغداران مبارزه به موقع با آفات درختان مرکبات را جدی بگیرند

تجهیز کریدورهای حمل بار مازندران به سامانه هوشمند توزین

پلاژ‌های دولتی در سواحل باید مورد استفاده مردم قرار گیرد

طرح ارتقای تصفیه خانه آب رامسر آغاز شد

تجارت گمرکات مازندران و پاکستان از مرز 11 میلیون و 700 هزار دلار گذشت

تجارت گمرکات مازندران و پاکستان از مرز 11 میلیون دلار گذشت

معرفی سرپرست جدید نهاد نمایندگی در دانشگاه پیام نور همدان

واکنش میرسلیم به ادعای تذکر رهبری به برخی مسئولان درباره گشت ارشاد /هرکسی در مقابل احکام الهی بایستد آدم فاسقی است

کاهش طغیان رودهای مازندران با رشد چهار برابری لایروبی

واگذاری سهام باشگاه پرخرج به هلدینگ خلیج فارس غیرقانونی است

گام اساسی دولت سیزدهم در عرصه دیپلماسی اقتصادی

انتخاب بهترین دوربین کانن: چالشی جذاب برای عکاسان!

افزایش چهار برابری لایروبی رودخانه‌های مازندران.

نماینده مجلس: از فراجا برای اجرای طرح نور حمایت می‌کنیم

سفر وزیر کشور به استان مازندران

جاده هراز بازگشایی شد

طرح تعیین حریم گسل‌های قائمشهر به اتمام رسید

بیشترین میزان بارش باران با 53 میلی‌متر در آمل به ثبت رسید

برگزاری کنفرانس علمی ادواری «بازتوانی بیماری های عصبی – کمر درد»

ثبت هوشمند تخلفات اضافه تناژ ناوگان باری در مازندران

شادی کشاورزان مازندرانی از بارش رحمت الهی

خط کشی یکصد کیلومتر از جاده‌های ارتباطی مازندران