پیام مازند

آخرين مطالب

افزایش مراودات تجاری مازندران با دیپلماسی فعال دولت سیزدهم مقالات

افزایش مراودات تجاری مازندران با دیپلماسی فعال دولت سیزدهم
  بزرگنمايي:

پیام مازند - ، یکی از وعده های آیت الله دکتر سیدابراهیم رئیسی افزودن مفهوم دیپلماسی اقتصادی به اولویت‌های سیاست خارجی دولت سیزدهم بود که با انتخاب وزرای کارآمد در دستور کار قرار گرفت و در همین راستا نیز وزیر امور خارجه و وزیر امور اقتصادی و دارایی به همراه دیگر اعضای دولت نیز در راستای عمل به این وعده دولت مردمی در طی یکسال گذشته پرتلاش ظاهر شدند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز مازندران نیز همزمان با هفته دولت و در راستای تبیین سیاست های دولت سیزدهم در بحث دیپلماسی فعال اقتصادی و دستاوردهای ملموس آن در مازندران میزگردی را با همین عنوان با حضور مسئول ستاد و بازرس ویژه پیگیری استانداری مازندران، رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی و دیگر مسئولان دستگاه های اجرایی استان برپا کرد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.
استاندار مازندران نیز در راستای اهداف و برنامه های دولت توسعه مناسبات همه جانبه و مراودات تجاری با همسایگان بویژه کشورهای اوراسیا را در قالب دیپلماسی اقتصادی که تامین کننده منافع ملت ایران و مردم مازندران می‌باشد، در دستور کار خود قرار داد و طی مدت یکسال گذشته نیز اقدامات بسیار مثبتی را انجام داده است و موید این مطلب مهم و اساسی نیز اظهارات مسئولان استانی و آمار و ارقام های موجود در این بخش است.
مسئول ستاد و بازرس ویژه پیگیری استانداری مازندران، تقویت ارتباطات و توسعه همه جانبه مناسبات تجاری با همسایگان در راستای دیپلماسی اقتصادی را از شعارهای انتخاباتی دولت سیزدهم عنوان کرد و گفت که آیت الله سیدابراهیم رئیسی از زمان روی کارآمدن، این شعار را از اولویت های کاری و مهم خود عنوان کردند و به طبع آن نیز استاندار مازندران برای عملیات کردن این شعار دولت مردمی دراستان در یکسال گذشته اقدامات ارزشمندی را انجام داده اند.
گام بلند استاندار مازندران در تحقق دیپلماسی اقتصادی
مسوول ستاد و بازرس ویژه پیگیری استانداری مازندران در این میزگرد گفت که اقدامات استاندار مازندران در راستای تحقق رویکرد دولت سیزدهم در عینیت بخشیدن به دیپلماسی فعال اقتصادی، زمینه رشد و توسعه بیش از پیش این استان در بخش های مختلف را فراهم کرده است.
حسین شاه پری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، تقویت ارتباطات و توسعه همه جانبه مناسبات تجاری با همسایگان در راستای دیپلماسی اقتصادی را از شعارهای انتخاباتی دولت سیزدهم عنوان کرد و گفت که آیت الله سیدابراهیم رئیسی از زمان روی کارآمدن، این شعار را از اولویت های کاری و مهم خود عنوان کردند و به طبع آن نیز استاندار مازندران برای عملیاتی کردن این شعار دولت مردمی در طی یکسال گذشته اقدامات ارزشمندی را انجام داده اند.

پیام مازند

دیپلماسی فعال استاندار مازندران با دیدار و گفت و گو با سفرای کشورهای مختلف
مسئول ستاد و بازرس ویژه پیگیری استانداری مازندران اظهار داشت: استاندار مازندران با هدف تحقق بخشیدن به شعار انتخاباتی دولت سیزدهم، دیپلماسی اقتصادی را مبنای کار و فعالیت خود قرار داده است و برای عینیت بخشیدن به این شعار دولت مردمی، دیدار و گفت و گو با سفرای کشورهای همسایه، اوراسیا و حتی برخی کشورهای اروپایی را سرلوحه کارهای خود قرار داده است.
شاه پری ادامه داد: استاندار مازندران در راستای دیپلماسی اقتصادی و تقویت ارتباط با کشورهای همسایه، 12 ملاقات بین المللی در سطح سفیر و نفر دوم سفیر را با برخی کشورها از جمله دیدار با سفرای قرقیزستان، بلاروس قزاقستان، ازبکستان، فنلاند و سفیر ایران در مسکو و چین را برگزار کرد.
ارتقای جایگاه بین المللی ایران در دولت سیزدهم
وی با بیان اینکه ارتقای جایگاه بین المللی ایران که در دولت گذشته تضعیف شده بود، در دولت سیزدهم با تقویت توسعه و مراودات همه جانبه با کشورهای همسایه در دستور کار و تقویت قرار گرفت، افزود: رویداد ساری 2022 که در آن شهر ساری مرکز مازندران پایتخت گردشگری جهان شناخته و معرفی شد، بعنوان اولین رویداد مهم در دولت مردمی بود که برگزار آن باعث افزایش ارتقای جایگاه بین المللی کشورمان در بین کشورهای منطقه شد.
مسئول ستاد و بازرس ویژه پیگیری استانداری مازندران با بیان اینکه بسیاری از کشورهای منطقه در سطح سفیر و یا نفر دوم سفیر در این رویداد بزرگ شرکت کردند، افزود: با برنامه ریزی صورت گرفته و بازدیدهای میدانی، شرکت کنندگان در این رویداد با ظرفیت های بزرگ مازندران بویژه در بخش کشاورزی و گردشگری آشنا شدند که برای بسیاری از آنان مایه تعجب بود
شاه پری، برگزاری رویداد بین المللی ساری 2022 را فرصتی ارزشمند برای معرفی محصولات تولیدی مازندران که قابلیت صادرات و رقابت با برخی کشورها را دارند، عنوان کرد و گفت که ایی همایش ظرفیت های نهفته این استان سرسبز را بیش از پیش برای همسایگان و کشورهای منطقه معرفی کرد که از جمله نتایج مثبت آن افزایش سطح مراودات تجاری و اقتصادی با همسایگان بود.
افزایش مراودات تجاری و اقتصادی مازندران با دیپلماسی اقتصادی
وی با بیان اینکه ارتباط حداکثری با همسایگان که در دولت گذشته مورد غفلت قرار گرفته بود، از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم مورد توجه قرار گرفت، گفت: استاندار مازندران با توجه به ظرفیت بالای این استان در تولید محصولات کشاورزی و قرار گرفتن در مسیر اصلی کریدور شمال به جنوب، دیپلماسی فعال را مبنای کار و اهداف خود قرار داد و ثمره آن افزایش مراودات تجاری با برخی کشورهای همسایه است.
مسئول ستاد و بازرس ویژه پیگیری استانداری مازندران، افزود: با همکاری اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی مازندران، دیپلماسی تجاری با کشورهای همسایه و اوراسیا برنامه ریزی شد تا محصولات این استان که توان رقابت با شرکت های خارجی را دارند، از مسیر درست صادر شود.
احداث چند خط تولید محصولات مازندران در کشورهای حاشیه دریای خزر
این مقام مسئول گفت که در راستای دیپلماسی اقتصادی، در دیدار استاندار مازندران با سفیر ازبکستان مقرر شد که خط تولید یک محصولات لبنیاتی در این کشور راه اندازی شود که این خود ظرفیت عظیمی را برای این استان ایجاد خواهد کرد.
شاه پری بیان کرد که همچنین استاندار مازندران در دیدار با سفر تاجیکستان مقرر کرد که مرکز تجارت ایران در این کشور راه انداز شود که موارد حقوقی برای راه اندازی این مرکز نیز تهیه و تدوین شده است.
وی گفت که از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم و با تلاش استاندار مازندران، آمارهای مربوط به حوزه تجاری مازندران با تاجیکستان افزایش یافته است که این امر همچنان تداوم خواهد داشت.
صادرات محور شدن مازندران با امضای تفاهنامه استاندار و معاون وزیر امور خارجه
بازرس ویژه پیگیری استاندار مازندران از امضا تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان استانداری و معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در راستای توسعه صادرات کالاهای غیرنفتی و افزایش حجم مبادلات تجاری از این استان خبر داد.
شاه پری گفت که ارتقای سهم حضور صادرکنندگان و صنعت‌گران مازندران در نمایشگاه‌های تخصصی کشورهای منطقه، توسعه نفوذ کالاهای غیرنفتی مازندران در بازارهای هدف به منظور افزایش حجم مبادلات از طریق ارائه رایزنی های دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در این تفاهنامه مورد توجه قرار گرفته است که نمونه آن صادرات یک میلیارد دلاری کالا از مازندران در دوره زمانی 2ساله با استانداردسازی و کیفیت بخشی کالاهای تولیدی و تقویت دیپلماسی اقتصادی است.
استفاده از ظرفیت بنادر
شاهپری گفت: با توجه به قرار گرفتن مازندران در مسیر اصلی کریدور شمال به جنوب، استفاده از ظرفیت بنادر با هدف افزایش مراودات تجاری با کشورهای همسایه و اوراسیار نیز مورد توجه قرار گرفت و در این راستا نیز با تلاش های استاندار، اسکله رورو ریلی با میانگین پیشرفت فیزیکی 75 درصدی تا پایان سال تکمیل می شود.
وی گفت: برای خرید یا اجاره کشتی رو رو نیز مذاکرات متعدد با کشورهای مختلف صورت گرفت و به طور حتم تا پایان سال این کشتی خریداری خواهد شد و تلاش می شود ارزش صادراتی مازندران از یک میلیارد دلار فعلی در سال 1405 به پنج میلیارد دلار افزایش یابد.
از صادرات به چین تا سرمایه گذاری روسها در اسکله نفتی
وی از فراهم شدن امکانات و مقدمات لازم برای صادرات محصول مرکبات مازندران به چین خبر داد و افزود: در آینده نزدیک نیز برخی محصولات لبنی و کشاورزی مانند کیوی این استان به چین صادر خواهد شد.
همچنین شاهپری از انجام توافق اولیه استاندار مازندران با مقامات روسیه برای سرمایه گذاری در حوزه انرژی خبر داد و گفت که در حوزه انرژی برای ساخت اسکله نفتی در مازندران با روسیه توافق شد که در ماه آینده عملیاتی می شود.
اتصال راه اهن شمال به اروپا
مسوول ستاد و بازرس ویژه پیگیری استانداری مازندران با اشاره به تلاش استاندار برای بهبود زیرساخت ها و ارتقای صنعت ریلی این استان گفت که همسو با دیپلماسی اقتصادی و با فراهم کردن شرایط و امکانات لازم، راه آهن شمال به کشورهای اروپایی متصل خواهد شد که در ان راستا نیز با سرمایه گذار این طرح صحبت‌هایی صورت گرفته که علاوه بر بهسازی و اصلاح مسیر اصلی راه آهن شمال به جنوب، مسیر جدید نیز ساخته شود.
سرمایه گذاری چین در حوزه زیرساخت های برق و فاضلاب
شاه پری افزود: با دیپلماسی فعالی که استاندار مازندران در طی این مدت با برخی کشورهای همسایه انجام داد، مقرر شد با استفاده از تسهیلات پنج هزار میلیارد تومانی بانک جهانی، چین در حوزه زیرساختی صنعت برق مازندران سرمایه گذاری کند و برای اجرای شبکه فاضلاب با استفاده از تسهیلات سه هزار میلیارد تومانی از محل فاینانس نیز در مرحله انعقاد قرارداد با این کشور هستیم.
وی با بیان اینکه در دولت قبل گسترش روابط با روسیه در اولویت نبود، گفت: این مهم در دولت سیزدهم مورد توجه جدی قرار گرفت و استاندار مازندران نیز با اولویت قرار دادن این موضوع در حال تلاش شبانه روزی است.
حمایت دولت از بخش خصوصی با حذف ارز ترجیحی
اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان مازندران نیز در این میزگرد با اظهار اینکه بخش خصوصی از همان ابتدا مخالف ارز ترجیحی چهار هزار و 200 تومانی بود، گفت : دولت سیزدهم با حذف ارز ترجیحی از بخش خصوصی حمایت کرد.
عبدالله مهاجر، اقدام دولت سیزدهم در حذف ارز چهار هزار و 200 تومانی را « بسیار شجاعانه » توصیف کرد و افزود : اقدام دولت در این زمینه بموقع و سنجیده بود ، اگر چه در ادامه با مشکلاتی همراه شد که برای رفع آن باید تدبیر شود.
وی گفت : دولت سیزدهم با طرح شعار دیپلماسی اقتصادی که بر گرفته از منویات رهبری در چند دهه گذشته بود، نشان داد که از دیدگاه بخش خصوصی و سرمایه گذاری اقتصادی حمایت می کند.
مهاجر ارز ترجیحی را « ضربه و خسارتی بزرگ به اقتصاد کشور و عامل ایجاد رانت در بخش‌های مختلف » توصیف کرد و اظهار داشت : در دولت قبل بیش از 70 تا 80 میلیارد دلار درآمد حاصل ارزی مشخص نشد که در کجا هزینه شد و این امر ضربه بزرگی به اقتصاد کشور بود.

پیام مازند

انتخاب رایزن بازرگانی پیش نیاز دیپلماسی اقتصادی
رییس اتاق بازرگانی مازندران همچنین اقدام دولت سیزدهم در انتخاب رایزنان بازرگانی و اقتصادی در کشورهای همسایه را پیش نیاز دیپلماسی اقتصادی و « اقدامی ارزشمند برای افزایش سطح مراودات تجاری بویژه با کشورهای اوراسیا » عنوان کرد و گفت : اگر زیرساخت های مازندران در حوزه اقتصادی تقویت شود به نظر می رسد وضع بهتری را در صادرات محصولات تولیدی این استان شاهد خواهیم بود.
وی با اشاره به اعمال تحریم های همه جانبه و ظالمانه دشمنان ، افزود : تحریم های اقتصادی ، مشکل بزرگی را برای تجار مازندرانی برای برقراری مراودات تجاری با کشورهای همسایه ایجاد کرده است که برای رفع آن باید تدبیر شود.
مهاجر با بیان این که صادرات محصولات تولیدی مازندران بویژه مرکبات و کیوی که از ارزش افزوده کمتری نیز برخوردار است برای صادر کنندگان مقرون به صرفه نیست ، گفت : بخشی از رفع مشکلات صادرکنندگان مربوط به مدیران ارشد استان است که نماینده عالی دولت در این استان نیز به طور جدی در این بخش ورود پیدا کرده است و بخشی دیگر نیز در سطح ملی است که باید برای رفع آن چاره اندیشی صورت گیرد.
وی افزود : آنچه مسلم است این که طبق بررسی های صورت گرفته از سوی کارشناسان جهاد کشاورزی هزینه تمام شده برای صادرات هر یک کیلوگرم پرتقال از مازندران حدود 15 تا 17 هزار تومان است و این قیمت پس از اضافه شدن هزینه حمل و نقل زمینی ، تعرفه گمرگی و هزنیه های دیگر در کشورهای هدف صادراتی بویژه حاشیه دریای خزر، خلیج فارس و بویژه عراق اصلا قابل رقابت نیست و مسوولان امر با توجه به این موضوع نسبت به صادرات مرکبات به چین اقدام کنند.
اتاق بازرگانی مازندران ادامه داد : امروز موضوع صادرات مرکبات مازندران که دغدغه جدی استاندار نیز محسوب می شود ، باید بدرستی با حمایت دولت عملیاتی شود، چرا که به هر حال قیمت تمام شده بر اساس بررسی های کارشناسان جهاد کشاورزی مشخص است مثلا کرایه کامیون های آستارا از 2هزارو 500 دلار به چهار هزار دلار رسیده است و به همین دلیل مرکبات استان اصلا نمی تواند در این بازارها ورود پیدا کند.
مهاجر توسعه تجاری را در گرو رفع مشکلات مربوط به روابط خارجی و برجام دانست و گفت : تحریم بانک ها، ارتباطات تجاری کشورمان را با دنیا مختل کرده است و دولت برای رفع این مشکل باید فکری اساسی کند.
وی با اظهار این که رتبه کنونی مازندران در جهش اقتصادی زیبنده استان نیست ، افزود : با مدیریت صحیح و اصولی، بهره گیری از کارشناسان کاربلد و نخبه و استفاده از تمام ظرفیت ها و امکانات موجود می توانیم به شاخص های اقتصادی بهتری در این بخش دست یابیم.
برچسب‌ها دیپلماسی ساری اتاق بازرگانی ایران ایرنا مازندران اشتغال زایی دولت سیزدهم پروندهٔ خبری یکسال با «دولت مردم»

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/265163/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آفتاب گرم بهاری در مازندران

رستاخیز یکخوابه ها در تهران / اجاره آپارتمان 30 تا 50 متر

ماجرای قطع 40 اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی

موج کوتاه در دریای خزر

بازدید بیش از 3میلیون زائر از یادمان‌های شهدا

سخنان سردار رادان درباره اجرای طرح حجاب «نور»/ «چشم مردم وقتی به بی‌حیایی عادت کند، آرام آرام غیرت گرفته می شود»

اعلام آمادگی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

افتتاح مجموعه ورزشی پشته حسین آباد خرم آباد

وضعیت جاده‌ها، امروز 7 اردیبهشت 1403؛ ترافیک سنگین در محور چالوس

ماجرای قطع 40 درخت در نوشهر

پرهزینه و زیان‌ده؛ پول قرارداد پرداخت بازیکنان استقلال و پرسپولیس از جیب کارگران و بازنشستگان!

طرح مشاوران ترامپ برای مجازات کشور‌هایی که دلار را کنار می‌گذارند

تداوم پایداری جوی تا نیمه هفته آینده در مازندران

رشته های دانشگاهی را به سمت نیازهای جامعه سوق دهیم

ترافیک سنگین در محور چالوس/بارش باران در برخی محورهای 3 استان

طرح نیمه‌تمام زباله‌سوز ساری به کجا رسید؟

شکایت شرکت نقل‌وانتقالاتی از پورتو برای پول انتقال طارمی

علاقه مندی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

تصاویری از تجمع روحانیون در حمایت از طرح «نور» با لباس جنگی

ترافیک سنگین در محورهای کرج - چالوس

برگزاری جلسه بررسی نحوه تقسیم و توزیع آب در دشت هراز

تقدیر پلیس از بانوان آبادانی

ضرب و شتم شدید یک پرستار در بیمارستان چالوس/ پیگیری قضایی در حال انجام است

نشست استاندار مازندران با نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان استان

روس‌ها متقاضی سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

تصاویر قطع 40 اصله درخت در کجور آرشیوی است

نور فلسفه و حکمت، روشنی‌بخش مسیر نصف جهان شدن اصفهان

ایمن سازی و تاب آوری خط تغذیه گاز 110 میلیمتر پلی اتیلن در چگنی

ماجرای قطع 40 اصله درخت در کجور چیست؟

ضرورت لایروبی مستمر حوضچه نیروگاه نکا

استقبال از قهرمان قایقرانی آسیا و مرد المپیکی در بابلسر

تعجب آلمانی‌ها از سرعت سقوط پول ملی ایران!

لزوم لایروبی مستمر حوضچه نیروگاه نکا

دعوت استاندار از سرمایه گذاران و خیران برای مشارکت در طرحهای توسعه استان

دعوت استاندار لرستان سرمایه گذاران و خیران برای مشارکت در طرحهای توسعه استان

برگزاری با کیفیت کنکور مورد توجه دولت سیزدهم است

استقبال بابلسری‌ها از مرد المپیکی قایقرانی

موسوی سومین طلایی مازندران در پیکار‌های انتخابی ووشو جام جهانی

ترافیک سنگین در محور چالوس/ این محورها مسدود هستند

ضرب‌الاجل استاندار لرستان برای قدیمی‌ترین پروژه خرم‌آباد

تقدیر آیت‌الله مکارم‌شیرازی از اقدامات فراجا در مسئله حجاب

عملیات «وعده صادق» ابهت پوشالی و شکستنی اسراییل رو اثبات کرد

دولت سیزدهم در مبارزه با فساد کارنامه خوبی ارائه دهد

اجرای اعمال محدودیت‌های ترافیکی در محورهای مواصلاتی مازندران

پایان نوبت نخست آزمون سراسری مازندران در صحت و امنیت

(تصاویر) تجمع روحانیون در حمایت از « طرح نور » با لباس جنگی

ببینید | پول بده لایک کن!

چالوس / ضرب و شتم پرستار در بیمارستان

از «گشت ارشاد» تا «طرح نور» فقط دو نوروز فاصله افتاد؛ برای زنان پرونده قضایی تشکیل می‌شود؟

تاکید امام جمعه قم بر همراهی همه دستگاها برای استمرار اجرای طرح نور