پیام مازند

آخرين مطالب

عفونت خبری گریبانگیر استان مازندران مقالات

عفونت خبری گریبانگیر استان مازندران
  بزرگنمايي:

پیام مازند - خطر ظهور نفرت آنلاین امروز در فضای شبکه‌های مجازی که عامل اصلی گسترش اطلاعات نادرست است، بیش از همیشه در مازندران احساس می‌شود.
به گزارش خبرنگار ایمنا، بازاریابی برای محتوای نادرست و جعلی در فقدان روزنامه‌نگاری حرفه‌ای و کاستی‌های مدیریت بر حوزه مطبوعات محلی، موجب شده است، تعداد صفحه‌های مجازی جعلی به‌منظور اثرگذاری بر اکوسیستم سیاسی استان هرروز روند افزایشی به خود بگیرد و به مدد توسعه اینترنت در مازندران، اثرگذاری آن رو به فزونی باشد.
 
ازاین‌رو به نظر می‌رسد روند فعلی به نفع جریانات توسعه استان نبوده و فضای ارتباطی و سیاسی مازندران را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد. اخبار جعلی مسئولان و یا روزنامه‌نگاران را هدف قرار می‌دهد؛ ازاین‌رو درروند توسعه فضای ارتباطی مازندران اثرات سویی خواهد داشت از طرفی اطلاعات غلط، روزنامه‌نگاری را تضعیف می‌کند و باعث خدشه‌دار کردن اعتماد عمومی به حوزه رسانه را فراهم می‌کند.
اطلاعات دروغ، باعث ایجاد اوباشی‌گری اینترنتی، پیدایش ارتش‌های ترول و شبکه‌های فریبکاری در حوزه رسانه شده است. در توسعه سیاسی نقش واسطه‌ها و بسترها اهمیت اساسی دارد، برخی از این واسطه‌ها اهمیتشان و ناکارآمدی آن‌ها در فرایند توسعه سیاسی نقش بسزایی دارد. مقاومت این واسطه‌ها در انتقال تحولات چه در توسعه سیاسی از پایین به بالا و چه بالا به پایین، موجب توسعه‌نیافتگی است. در نگاه کلان‌نگر به توسعه می‌گویند توسعه شکل نمی‌گیرد مگر اینکه برخی حوزه‌های عملیاتی اصلاح شوند.
رسانه‌ها در فرآیند توسعه به‌عنوان عنصر چهارم دموکراسی نقش مهمی دارند. در توسعه سیاسی توجه به کانون‌های اثربخشی که نخبگان را موردتوجه قرار می‌دهد اهمیت بسیاری دارد. نخبگان توسعه‌گرا با رویکرد اصلاحات کوچک اما مؤثر در ساختارها، معجزه‌های فراگیر یا شانس باز کردن روزنه‌های کوچک را افزایش می‌دهند.
فضای رسانه‌ای و بستری که با پلتفرم‌های مختلف در معرض استفاده عموم جامعه قرار دارد، کانون‌های اثربخش مهمی هستند که درروند توسعه نقش ایفا می‌کنند. وسایل ارتباط‌جمعی به‌طور عام نقش متناسب و موزونی در توسعه سیاسی دارند و باید بپذیریم شبکه‌های نوین ارتباطی، خود دارای بیشترین وجوه و مشخصه‌های توسعه‌نیافتگی است.
این امر یک واقعیت است که وسایل ارتباط‌جمعی توسعه‌نیافته معلول جامعه‌ای با توسعه‌یافتگی پایین است و از این منظر، در مدار توسعه‌نیافتگی، رسانه‌ها هم محصول و هم محرک توسعه‌اند. کارکرد سیاسی رسانه‌ها بر دامنه مشارکت و رقابت اجتماعی تأثیر می‌گذارد. رسانه‌ها در صورت پیروی از مقتضیات توسعه، می‌توانند حلقه اتصال میان فرهنگ توده و فرهنگ نخبگان بوده و خلاقیت، مشارکت و رقابت را در جامعه گسترش دهند.
در نظریه ارتباطات و توسعه، اگرچه هنوز برخی دیدگاه‌ها معتقد است بین دو جریان ارتباطات و توسعه باید تمایز قائل شد اما نظریه‌های توسعه گرایانه حوزه ارتباطات، رسانه‌ها را عناصر مکمل توسعه می‌دانند ازاین‌روست که کژ کارکردی رسانه‌ها می‌تواند در حوزه سیاسی و انسانی اثرگذار باشد.
مجید تهرانیان در حوزه ارتباطات توسعه؛ آن را به معنای افزایش مردم‌سالاری اقتصادی، مردم‌سالاری سیاسی، مردم‌سالاری اجتماعی و بالاخره مردم‌سالاری فرهنگی می‌داند.
نگاه خوش‌بینانه به فناوری و هوش جمعی که به مدد توسعه اینترنت در حوزه رسانه راه‌یافته است، فضایی برای رشد فضای تبادل اطلاعات است اما در این میان و در شرایط امروز چه بخواهیم و چه نخواهیم، با انبوهی از اخبار و اطلاعات گمراه‌کننده و دروغ در حوزه رسانه مواجهیم، امروز الگوریتم‌های بدخیم گریبان مخاطب را گرفته‌اند، بخشی از این اطلاعات نادرست نیز با کمک مخاطبان انجام می‌شود. نشر آگاهانه و از روی عمد و نبود نظارت بر روند اطلاع‌رسانی، نوعی بی بی‌نظمی بزرگ را در حوزه ارتباطی ایجاد کرده است.
برخی افراد با سوگیری شناختی تمایل دارند دانش و اطلاعات خود را فراتر از میزان موجود نشان دهند، این توهم برتری «دانینگ کروگر» شهرت گرفته است و برخی نیز بدون توجه به صحت‌وسقم اخبار و اطلاعات آن را بازنشر می‌کنند. برخی نیز مقاصد سیاسی دارند، به‌عنوان‌مثال در حوزه انتخابات و انتصابات به نشر هدفمند اخبار جعلی روی می‌آورند. تأثیر انتشار این اخبار بر اعتماد سیاست‌مداران، دولت‌ها، نخبگان، رسانه‌های سنتی و روزنامه‌نگاران مشهود است.
علی احمدی، جامعه‌شناس در کتاب «خبرنگاری»، اخبار جعلی و اطلاعات غلط برای اخبار را عفونت خبری می‌نامد و معتقد است اگرچه شاید واژه عفونت در کنار واژه خبر، از ارزش آن بکاهد، اما وایرال شدن اخبار و اطلاعات جعلی و تکثیر سریع آن‌ها اثرات مخربی دارد که موجب عفونت در عرصه اطلاع‌رسانی می‌شود.
مازندران با دارا بودن بسترهای لازم برای توسعه اینترنت و گسترش فضاهای مجازی، امروز با هجوم انبوهی از صفحات بی‌نام‌ونشان مواجه است که زنگ خطری در حوزه فضای رسانه‌ای آنلاین به شمار می‌رود.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/266100/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان احداث می شود

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

پیگیری تکمیل راه آهن دورود به خرم‌آباد

تکمیل راه‌آهن دورود - خرم‌آباد از منابع مختلف پیگیری می‌شود

اعلام حمایت قاطع دستگاه قضایی استان کرمانشاه از طرح نور فراجا

توان نیروگاهی نکا برای تولید برق افزایش یافته است

(تصاویر) اجتماع مردم قم در حمایت از طرح نور فراجا

اجاره آپارتمان 30 تا 50 متر در تهران؛ رستاخیز یکخوابه‌ها

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از بازگشت ون‌های گشت ارشاد

اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا

حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

سردار رادان: حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

ضرورت لایروبی حوضچه نیروگاه نکا/ پیشرفت زباله سوز ساری شتاب گرفت

مردم همراه و حامی پلیس برای اجرای طرح نور هستند

12 زنجیره ارزش در مازندران تعریف شد/ حضور 27 واحد تولید در اکسپو

سردار رادان: در طرح نور، رئیس جمهور از ما حمایت کرده است

سردار رادان: در طرح نور، ما حمایت رئیس جمهور و قوه قضائیه را داریم

حسن یزدانی به تشک برگشت

طرح نور طرحی برای صیانت از عفاف و حجاب دختران ایران

اعلام نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم آباد

اجتماع دختران دانش آموز در حرم حضرت معصومه (س)

آئین تجلیل از، برترین‌های المپیاد‌های علمی دانش آموزی در بابل

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

حمایت قاطع بسیج اساتید حوزه علمیه استان همدان از طرح نور فراجا

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

سردار رادان: در طرح نور به‌دنبال حجاب و عفاف و صیانت از دختران و خواهران خودمان هستیم/ شهادت می‌دهم که رئیس قوه قضائیه در حمایت از طرح حجاب و عفاف مردانه کنار ما بوده/ شهادت می‌دهم رئیس‌جمهور از ما حمایت کرده است

رادان: طرح نور، طرح امنیتی انتظامی نیست

سردار رادان: طرح نور اصلا طرح امنیتی و انتظامی نیست

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای طرح نور

ریتم شبانه‌روزی یا ساعت بدن چیست؟

جلسه شورای فرهنگ عمومی - ساری

لبخند شکوفه های بهاری در مازندران

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ذخیره‌سازی 2831 تن مرغ در سردخانه‌های مازندران

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

27 رقم برنج در کشور معرفی شده است

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای «طرح نور»

توزیع انواع بذور اصلاح و گواهی شده برنج بین کشاورزان شهرستان بابل

بیانیه حوزه علمیه خواهران استان یزد در حمایت از طرح نور فراجا

روند تکمیل نیروگاه زباله‌سوز ساری شتاب می‌گیرد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

تردد این خودروها در جاده چالوس ممنوع شد