پیام مازند

آخرين مطالب

زیباترین جاده جنگلی جهان در غرب مازندران نیازمند امکانات رفاهی و خدماتی مناسب مقالات

زیباترین جاده جنگلی جهان در غرب مازندران نیازمند امکانات رفاهی و خدماتی مناسب
  بزرگنمايي:

پیام مازند -   این محور جنگلی حدود 35 کیلومتری حلقه اتصال استان های البرز ، تهران به مناطق جنگلی، جلگه ای، ساحلی غرب مازندران و استان گیلان است، این مسیر به علت گذر از میان جنگل های انبوه و سرسبز البرز مرکزی منطقه هیرکانی مملو از رویشگاه گونه های ارزشمندی مانند در ختان سربه فلک کشیده راش، توسکا و شمشاد است و هر گردشگر داخلی و خارجی با عبور از آن و دیدن مناظر زیبا و آب و هوای خنک و مطبوع و با طراوات آن زیباترین خاطره زندگی در دفترچه خاطرات سفر او نقش می بندد.
 
این محور ارتباطی جنگلی به خاطر برخورداری از همین زیبای های شگفت انگیز، بدیع و بی نظیر است که از آن به عنوان یکی از زیباترین راه های جهان توصیف و یاد می کنند و اغلب مسافران، گردشگران داخلی و خارجی که مقصد سفرهایشان کلاردشت، شهرهای ساحلی رامسر ، تنکابن ، عباس آباد و حتی استان گیلان باشد پس از گذر از جاده کرج - چالوس و رسیدن به محدوده کندوان شهر مرزن آباد چالوس از همین راه جنگلی و پرجاذبه آمد و شد دارند. 
اهمیت این مسیر فقط به این ویژگی ها محدود نمی شود بلکه با مروری به سوابق ادوار گذشته به طور کامل مشخص است هرگاه در خطه غربی مازندران به ویژه شهرستان چالوس حوادث طبیعی از جمله سیلابی رخ دهد و سبب انسداد جاده کرج - چالوس محدوده مرزن آباد تا چالوس شود در این ایام خاص از این گذرگاه جنگلی برای هدایت مسافران و گردشگران استفاده می شود.
مهم تر اینکه، غرب مازندران از دیرباز تاکنون به علت برخورداری از موقعیت های ممتاز جنگل های سرسبز منطقه هیرکانی، دریای خزر ، آثار تاریخی و طبیعی مانند قلعه مارکوه ، کاخ موزه، مجموعه آبگرم معدنی در رامسر، تپه کلار در کلاردشت، حمام های تاریخی در عباس آباد و وجود 2 فرودگاه نوشهر و رامسر و صدها مورد جاذبه های گردشگری، خاستگاه مسافران داخلی و خارجی به ویژه شیوخ عرب حاشیه خلیج فارس بوده است و بنابراین تقویت امکانات، تجهیزات و رفع نقاط حادثه خیز این محور می تواند گامی موثر برای تسهیل در عبور و مرور گردشگران و سفری امن و پرخاطره برای آنان به شمار آید.
به عنوان نمونه، مسافران و گردشگران خارجی زمانی که از راه هوایی وارد فرودگاه رامسر می شوند پس از گشت و گذار در این شهر که به عروس شهرهای ایران شهرت دارد برای بهره مندی از آب هوای خنک کوهستانی، اغلبشان تمایل دارند شب ها در کلاردشت بیتوته کنند که ترجیح می دهند برای لذت بردن از مناظر زیبا و شگفت انگیز و کوتاهی مسیر ، راه جنگلی عباس آباد منتهی به کلاردشت را برگزینند و ضرورت دارد مسوولان امر برای رفع این نقاط حادثه خیز و تقویت امکانات و تجهیزات این محور تدابیر ویژه ای بیندیشند.
پراکندگی زباله در حاشیه محور ، نداشتن سرویس بهداشتی ، عدم پوشش دهی تلفن همراه ، نداشتن نماز خانه ، عدم استقرار پایگاه ثابت امداد و نجات ،اورژانس 115 ، محرومیت از سیستم روشنایی ، وجود دست اندازهای تند و پیچ های خطرناک ، معبر کم عرض و باریک ،نداشتن گاردریل و نیز اماکن خدماتی و پذیرایی از جمله چالش هایی است که به گفته گردشگران، این محور را به یک گذرگاه گردشگری غیر ایمن تبدیل کرده است.

پیام مازند

رضا مهربانی گردشگر تهرانی  به کمبودهای امکانات رفاخی و خدماتی در این محور جنگلی اشاره کرد و گفت : این محور گردشگری زیباترین جاده در جهان است اما امکانات گردشگری آن متناسب با شمار گردشگران و این محور ارتباطی نیست.
وی اظهارداشت: در این محور باید پایگاه های امداد و نجات و اورژانس در همه ایام شبانه روز حضور داشته باشند چون حوادث خبر نمی کنند بنابراین با ارایه امکانات رفاهی صنعت گردشگری منطقه نیز توسعه می یابد.
وی نداشتن سرویس بهداشتی و سیستم های روشنایی و راهنمایان گردشگری را از دیگر نیازهای این محور مهم گردشگری ایران برشمرد و خاطرنشان کرد : حفظ این محور جنگلی با هدف توسعه صنعت گردشگری نیازمند داشتن نقشه راه است تا بر جذابیت طبیعی این محور بیفزاید.
مریم مقدم اصفهانی مسافری از خمینی شهر اصفهان که با خانواده اش به کلاردشت و رامسر سفر کرده است ، گفت : بله گفته کارشناسان میراث فرهنگی این محور جنگلی زیباترین جاده طبیعی دنیاست اما رسیدگی همه جانبه به این آن از جنبه های رفاهی و خدماتی چندان مطلوب نیست.
این دانشجوی کارشناسی ارشد میراث فرهنگی پیشنهاد داد : به طور معمول باید برای چنین چاده های جنگلی بکر و طبیعی و منحصر بفرد باید سامانه تبلیغاتی ویژه در شبکه اجتماعی ایجاد شود تا شمار گردشگران خارجی از این محور سال به سال افزایش یابد.
وی تاکید کرد : دیگر ملزومات و خدمات رفاهی اعم از سرویس های بهداشتی و حضور پایگاه های امداد و نجات و رفع نقاط حادثه خیز ، حضور مداوم نیروهای انتظامی و ساماندهی دکه های حاشیه باید بیشتر مدنظر مسوولان نهادهای مربوط قرار گیرد.
سقوط سنگ در صدر جدول مشکلات این محور
سقوط سنگ از ارتفاعات به روی خودروهای در حال گذر به عنوان یکی از حوادث تلخ و تاسف باری است که سه ماه گذشته چندین مورد در این محور گردشگری غرب مازندران رخ داده است.

پیام مازند

رییس جمعیت هلال احمر عباس آباد در این باره گفت: فقط طی یک هفته گذشته در این محور 2 مورد حادثه سقوط سنگ از ارتفاعات به روی خودروهای گذری رخ داده است که خسارت مالی بر جا گذاشته است. 
محسنی همچنین به واژگونی یک موتورسیکلت و سقوط یک دستگاه خودرو به دره های این محور جنگلی اشاره کرد که سرنشیسنان آن مصدوم شدند.
وی ادامه داد : نگرانی های ناشی از موقتی بودن پایگاه امداد و نجات با توجه شلوغی این مسیر ارتباطی در تمامی فصول سال از یکسو و ریزش کوه ، رانش زمین و نیز افتادن درختان در حاشیه محور با هر بارندگی و تندباد از سوی دیگر از جمله مواردی است که باید برای رفع آن تدبیر شود.
رییس جمعیت هلال احمر عباس آباد با اشاره به اینکه پایگاه امداد و نجات با استقرار یک کانکس آهنی و یک خودرو و سه نیروی امداد و نجات به طور موقت آن هم در فصول تابستان و نوروز فعالیت دارد، خاطرنشان کرد : در صورت وقوع حوادث در فصول پاییز و زمستان که مسافران زیادی در این ایام از این محور دیدن می کنند امکان ارایه خدمات به آنان ممکن نیست.
جواداصلانی سرپرست جدید فرمانداری عباس آباد برای چرایی علت وقوع این حوادث با برگزاری نشستی به مسوولان دست اندرکار برای جلوگیری از سقوط این سنگ ها از ارتفاعات به کف جاده ضرب الاجل یک هفته ای تعیین کرد.
وی خاطرنشان کرد: پس از این نشست بازدیدی هم به اتفاق مسوولان از نقاط حادثه خیز این راه ارتباطی انجام گرفت و متاسفانه علاوه بر مشاهده خودروهای خسارت دیده در کنار این جاده بلکه سنگ های معلق هم در دامنه عرصه های جنگلی این مسیر دیده شد و احتمال دارد با هر بارندگی و طوفان شدید این سنگ ها حرکت کنند و پس از سرازیر شدن به پایین دست تلفان جانی و نیز مالی برای عابران سواره رو در این مسیر برجای بگذارند.
وی وجود درختان در حاشیه این مسیر ارتباطی را از دیگر عوامل تهدید کننده این مسیر ارتباطی مطرح و توضیح داد : در گذشته هم این گونه بوده با هر بارندگی و بادی علاوه انتقال حجم انبوه گل و لای به سطح جاده بلکه شاهد شکستگی تنه و شاخ و برگ درختان در این محور جنگلی بوده ایم و همین عوامل سبب انسداد این مسیر و در پی آن نارضایتی و سرگردانی مردم بومی و مسافران و گردشگران در این راه ارتباطی بوده ایم.
لزوم تقویت امکانات و رفع نقاط حادثه خیز
سرپرست فرمانداری عباس آباد تقویت امکانات ، تجهیزات و رفع نقاط حادثه خیز این محور را به عنوان یکی از دغدغه های جدی استاندار مازندران اضافه و بیان کرد: یکی از درخواست های استاندار مازندران همین موضوع بوده است که باید مسوولان شهرستان برای رفع نگرانی این محور ارتباطی عزم جدی تر داشته باشند.
سیدمحمود حسینی پور نوری استاندار مازندران محور ارتباطی کلاردشت - عباس آباد را به عنوان حلقه اتصال کریدور کوهستان به جلگه و ساحلی توصیف و تاکید کرد : از آنجایی که این مسیر گذرگاه خیلی از مسافران، گردشگران داخلی و خارجی است بنابراین باید امکانات و تجهیزات مورد نیاز در این راه تقویت شود.
این مقام عالی دولت در مازندران یکی از علت های راه اندازی خط هوایی شیراز - عمان و نوشهر را به خاطر وجود همین راه ارتباطی مطرح کرد و گفت:مسافران عمانی از آنجایی که پس از گذر از راه هوایی وارد فرودگاه نوشهر می شوند و طی گشت و گذار و بهره مندی از جاذبه های گردشگری غرب مازندران و شهرستان رامسر از همین مسیر کوتاه به کلاردشت سفر می کنند و بنابراین باید هرچه زودتر نقاط حادثه خیز این محور برطرف و امکانات و تجهیزات آن به اندازه مورد نیاز تقویت شود.
سرپرست فرمانداری عباس آباد ، پراکندگی زباله ، نداشتن گاردریل در نقاط پرحادثه ، سیستم روشنایی، عدم پوشش دهی آنتن تلفن همراه و علائم هشدار دهنده را از دیگر مشکلات موجود این مسیر جنگلی برشمرد و افزود:
ضمن آنکه یک مسیر آبراه واقع در روستای ماشاء الله به علت انسداد این مسیر احتمال دارد پس از بارندگی شدید در بالادست سیلی به جریان بیفتد و علاوه بر آب بردگی بخش زیادی از جاده باعث آبگرفتگی بناهای مسکونی این روستا شود و خسارت های جبران ناپذیری به زیرساخت ها و زندگی مردم این منطقه وارد کند.

پیام مازند

ضرورت اعتبار ویژه برای محور
سرپرست نمایندگی اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای یکی ازعلت های سقوط سنگ از ارتفاعات حاشیه ای محور عباس آباد - کلاردشت را قاچاق بیش از حد چوب برشمرد و توضیح داد: وجود درختان قطور و تنومند به علت اهرم بازدارنده سنگ ها در بالادست هستند وقتی روزانه تعداد زیادی از این درختان از سوی قاچاقچیان بریده می شوند بنابراین بستر حرکت سنگ های معلق فراهم می شود.
مرتضی باقری بیان کرد: این موضوع در نشست مربوط در فرمانداری شهرستان مطرح و مقرر شد به زودی موضوع با مسوولان منابع طبیعی و آبخیزداری غرب مازندران در میان گذاشته شود.
وی با اشاره به آنکه عباس آباد پس از 13 سال شهرستان شدن همچنان ساختمان اداری و راهدارخانه آن استیجاری است ، گفت: علاوه بر آن محور کلاردشت - عباس آباد باید در سطوح کلان به عنوان یک راه اصلی قلمداد شود چرا که این محور در تمامی فصول سال زیربار ترافیک قرار دارد وقتی چنین اتفاقی رخ دهد به یقین اعتبارات قابل توجهی سالانه برای تقویت امکانات، تجهیزات و نگهداری آن اختصاص داده می شود.
سرپرست نمایندگی داره راهداری و حمل و نقل جاده ای عباس آباد بدون اعلام میزان اعتبارات تخصیص بابت نگهداری این مسیر ارتباطی گردشگری افزود : از طول این مسیر حدود 35 کیلومتری حدود 20 کیلومتر آن جزو حوزه جغرافیایی شهرستان عباس آباد است و از طرفی با برخورداری از یک راهدارخانه ، یک دستگاه گریدر، کامیون و لودر مستقر در زمان ریزش کوه ، رانش و انسداد مسیر به خاطر برف سنگین نمی توان به امکانات اندک دلخوش کرد.
برای آنتن دهی تلفن همراه تدبیر شود
باقری خاطرنشان کرد: از طرفی عدم پوشش دهی آنتن تلفن همراه مشکل دیگری است چرا که در زمان خدمات رسانی برای بازگشایی مسیر پوشیده از برف یا حوادث دیگری مانند ریزش یا رانش کوه تلفن یک ابزار ارتباطی میان نیروهای راهدار بوده و لحظه به لحظه می تواند در فواصل دور یا نزدیک نیازهای ضروری و فوری به همدیگر از این طریق گزارش دهند منتهی هنوز چنین امکاناتی در این جاده مهیا نیست.
شهرستان گردشگرپذیر عباس آباد با برخورداری از 43 نقطه روستایی و سه نقطه شهری حدود 50 هزار نفر جمعیت دارد.
شهرستان های نور، نوشهر ، چالوس، کلاردشت، عباس آباد، تنکابن، رامسر با افزون بر یک میلیون نفر جمعیت در غرب مازندران واقع شده است، این منطقه به خاطر قرار گرفتن در موقعیت خاص جنگلی، کوهستانی و ساحلی یکی از مناطق بی نظیر گردشگری ایران و جهان محسوب می شود.
این مناطق هر هفته پذیرای میلیون ها مسافر و گردشگر داخلی و خارجی است.


 

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/266517/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اطلاعیه و گزارش پلیس درباره اجرای طرح نور

با هرگونه رفتار وکُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

فراجا درباره طرح عفاف و حجاب اطلاعیه جدید صادر کرد

اطلاعیه شماره 3 فراجا در اجرایِ "طرح نور"

اطلاحیه سوم پلیس درباره حجاب

اطلاعیه سوم پلیس درباره حجاب

تردد از آزادراه تهران - شمال به سمت مازندران ممنوع شد

اطلاعیه فرماندهی انتظامی کشور درباره اجرای «طرحِ نور»

فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است | جریان سازی معاندین بر عزم و اراده پلیس تأثیری نخواهد داشت

اطلاعیه فراجا درباره وضعیت حجاب: با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران نیز برخورد خواهد شد

اطلاعیه مهم فراجا درباره «طرحِ نور» (عفاف و حجاب)

بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!

با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران نیز برخورد خواهد شد

اطلاعیه فراجا در مورد گشت ارشاد؛ اجرای طرح نور ادامه دارد

با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

سکوت تراکتوری‌ها پس از شکست

اطلاعیه فراجا در مورد طرح نور: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده/سناریوهای ساختگی بر عزم و اراده پلیس تاثیری نخواهد داشت/ پلیس عاری از خطا و اشتباه نبوده و با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

مطلوب شدن وضعیت عفاف و حجاب در سطح کشور نسبت به قبل از اجرای طرح

فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است

توقیف خودروی قاچاق در ساری

ببینید | نساجی مازندران - تراکتور

تجهیز و نوسازی 150 هکتار شالیزار آمل

بهره‌برداری ازطرح جامع زیرساخت اراضی در مازندران

تصویرسازی از عبور نور اختروش‌ها از میان ابر‌های میان‌کهکشانی

تساوی نساجی و تراکتور در 45 دقیقه نخست

محمد مهاجری: آقای وزیر کشور برای رهبری هزینه نتراشید/گمان کرده‌اید اگر اسم گشت ارشاد را به طرح‌نور تبدیل کنید قضیه تغییر ماهیت می دهد؟

طرح نور تعطیل می شود؟

پذیرش بدون آزمون استعداد‌های درخشان کارشناسی ارشد پیام نور کیش

منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد، منطقه برتر گردشگری تهران در نوروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد / بنای نیروی انتظامی بر برخورد و مقابله نیست / «آیا بی حجابی از یک تخلف رانندگی نازل‌تر است؟»

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس

وقوع هرگونه انفجار در عراق تکذیب شد /تایید شناسایی اشیا خارجی پرنده در حریم هوایی‌

دستگیری دو نفر متخلف و کشف و دو قبضه اسلحه در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد

اجرای طنزواره استانی با عنوان میرما در محمودآباد

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»

6 مدال بانوان مازندران در مسابقات کشوری کوراش

امام جمعه ساری: باید فرزندان خود را برای جذب در حوزه‌های علمیه ترغیب کنیم

استقرار 1419 دستگاه صندوق الکترونیک برای انتخابات خرم‌آباد و چگنی

تصادف در محور پلدختر به خرم‌آباد 8 مصدوم برجا گذاشت

طرح نور فراجا موفقیت در حوزه جنگ نرم است

عملیات وعده صادق،نماد اقتدار کشور

برگزاری آئین بزرگداشت نخستین سالگرد شهید آیت الله سلیمانی

راهپیمایی «جمعه خشم» در خرم‌آباد

برگزاری آیین شکرگزاری رحمت ماه صیام در منطقه لفور مازندران

تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت هدف اصلی «طرح نور» است

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی در قزوین

آیت الله علم الهدی: تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت، هدف اصلی «طرح نور» است

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور» /آموزش و پرورش موافقت کند اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند