پیام مازند

آخرين مطالب

پرونده الکترونیک سلامت؛ ذره بین نظارت بر فعالیت پزشکان خانوادهِ مازندران علمي

پرونده الکترونیک سلامت؛ ذره بین نظارت بر فعالیت پزشکان خانوادهِ مازندران
  بزرگنمايي:

پیام مازند- مازندرانی ها با وارد کردن کد ملی در سامانه http://myehr.irمی تواند اطلاعات مربوط به وضعیت سلامت خود را در پرونده الکترونیک سلامت مشاهده کنند؛ البته باز بودن و یا در دسترس بودن این اطلاعات منوط به یکبار مراجعه افراد به پزشک خانواده و وارد کردن این اطلاعات توسط پزشک مربوطه است.

پزشک خانواده موظف است اطلاعات هویتی از قبیل نام و نام خانوادگی و اطلاعات بهداشتی و سلامت افراد از قبیل جنس ، سن ، قد ، وزن ، بیماری های ارثی خانواده و در صورت ابتلا به بیماری روند و نوع درمان و داروهای مصرف در این سازمانه بارگذاری کند.

در صورت انجام این مراحل است که سامانه پرونده الکترونیک سلامت قادر است بسته مراقبتی ویژه همان سن و یا پیش بینی ها در خصوص احتمال افراد بیماری های ارثی را ارائه کند.

در این میان پایه اصلی اجرای این طرح جدید، پزشکان خانواده هستند و تا زمانیکه آنان اطلاعات مربوطه را وارد نکنند و یا اینکه در این زمینه کوتاهی صورت بگیرد در عمل اجرای پرونده الکترونیک سلامت معطل باقی می ماند.

همانطور که در حال حاضر پرونده نیمی از مردم مازندران بروزرسانی نیست و مسوولان حوزه بهداشت و درمان استان از شهروندان خواستند تا برای فعال شدن پرونده های خود به پزشکان خانواده مراجعه کنند.

همچنین این سامانه به گونه ای طراحی شده است که افراد پس از حضور در مطب پزشکان خانواده با ارسال پیامکی از آنها وضعیت ارائه خدمات از سوی پزشک مربوطه گزارشگیری می شود و به مرکزی که مسوول پیگیری این نقطه نظرات است ارسال می شود.

پرونده الکترونیک سلامت؛ ذره بین نظارت بر فعالیت پزشکان خانوادهِ مازندران

ردگیری فعالیت پزشکان خانواده از طریق پرونده الکترونیک سلامت

شکایت و رضایت افراد از معاینات و پیگیری های شهروندان این زمینه را فراهم می آورد تا وضعیت کار پزشکان خانواده از این طریق پیگیری شود موضوعی که معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران بر آن صحه گذاشته است و از شهروندان خواست تا در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند تا بتوانند به اطلاعات جامعی دست یابند.

عباس علیپور گفت: پرونده الکترونیک سلامت سطح یک هفته گذشته در مازندران رونمایی شد تا اطلاعات مربوط به سلامت هر یک از شهروندان در حوزه فعالیت دانشگاه علوم پزشکی مازندران در آن قرار داده شود.

وی افزود: ورود شهروندان به این سامانه و دسترسی به آن منوط به یکبار حضور شهروندان به پزشکان خانواده برای پُرکردن اطلاعات است موضوعی که در حال حاضر اطلاعات نیمی از شهروندان استان در آن بارگذاری نشده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران این موضوع را ناشی از عدم مراجعه شهروندان به پزشک خانواده و جدی نگرفتن این طرح 10 ساله دانست و بیان کرد: اکنون نیاز است تا شهروندان به پزشکان خانواده خود مراجعه کنند تا اطلاعات مربوط به پرونده سلامت بدست آید.

وی اظهار داشت: یکی از ویژگی های سامانه الکترونیک سلامت این است که بمحض معاینه فرد توسط پزشک خانواده طی پیامکی از وی در خصوص کارکرد پزشک سوال می شود و در نهایت پاسخ به مرکز شکایات و پیشنهادات می رسد و موارد کوتاهی و یا کم کاری پزشکان شناسایی و اعمال موارد لازم در آن خصوص انجام خواهد شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ادامه داد : همچنین غیر فعال بودن و یا بروزرسانی نبودن پرونده الکترونیک سلامت شهروندان راه دیگر برای ارزیابی فعالیت ها آنها است که پیگیری شود تا ببینیم دلیل بی رغبتی شهروندان به حضور نزد این پزشکان خانواده است .

وی گفت: اجرای پرونده الکترونیک سلامت در استان این بستر فراهم آورد تا از این طریق پزشکان خانواده مورد ارزیابی قرار بگیرند و نقاط ضعف آنها شناسایی و برطرف شود.

علیپور ادامه داد :  دولت برای اجرای این طرح سالانه هزینه و اعتبار بالایی پرداخت می کند تا از این طریق دسترسی مردم به خدمات سلامت و بهداشتی تسهیل یابد و باید مردم نسبت به این موضوع آگاهی لازم را داشته باشند و از بسترهای خدماتی که بوجود آمده است استفاده کنند.

وی با اشاره به سابقه اجرای طرح پزشک خانواده به صورت آزمایشی در استان های مازندران و فارس افزود: به طور یقین اجرای یک طرح برای نخستین بار در کشور نقاط ضعفی دارد که اجرای برخی طرح های مکمل همچون پرونده الکترونیک سلامت می تواند زمینه ساز خوبی برای شناسایی این نقاط ضعف باشد.

از سال 1391مازندران و فارس به عنوان 2 استان پایلوت اجرای طرح پزشک خانواده شناخته شدند و هم اکنون 546 پزشک خانواده شهری و 379 پزشک خانواده روستایی در مازندران مشغول فعالیت هستند.

هر پزشک خانواده 2 هزار و 500 نفر را زیر پوشش دارد که کارهای پزشکی اولیه با حضور افراد به مطب این پزشکان و یا در تماس تلفنی با آنها مطرح می شود.

در ابتدای اجرای این طرح ، پزشکان خانواده در تماس تلفنی یا دعوت از افراد برای حضور در مطب اطلاعات افراد در خصوص سن ، جنس ، قد ، وزن و سابقه بیماری خانوادگی آنها را دریافت کردند و در پرونده افراد قرار دادند.

در طول اجرای طرح افراد در زمان بروز بیماری یا نیاز به دریافت خدمات درمانی به پزشک خانواده خود مراجعه می کردند و خدمات سطح یک شامل ویزیت و نسخه نویسی برای آنها انجام می شد و درصورت نیاز به پزشک متخصص ، سطح بعدی یعنی ارجاع نیز اعمال می شد.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/266603/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تجمع حمایت از طرح نور فراجا در دزفول

قاسمپور: با این واگذاری فصل آینده قرارداد بازیکنان 40-50 میلیارد است/مگر فولاد خوزستان کم هزینه کرده که اینجای جدول است؟

(ویدیو) «ایکس» سالانه از کاربرانش پول می‌گیرد!

استمرار محدودیت‌های ترافیکی در هفتمین روز اردیبهشت

جریمه یک میلیاردی خیبر خرم آباد در کمیته انضباطی

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان احداث می شود

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

پیگیری تکمیل راه آهن دورود به خرم‌آباد

تکمیل راه‌آهن دورود - خرم‌آباد از منابع مختلف پیگیری می‌شود

اعلام حمایت قاطع دستگاه قضایی استان کرمانشاه از طرح نور فراجا

توان نیروگاهی نکا برای تولید برق افزایش یافته است

(تصاویر) اجتماع مردم قم در حمایت از طرح نور فراجا

اجاره آپارتمان 30 تا 50 متر در تهران؛ رستاخیز یکخوابه‌ها

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از بازگشت ون‌های گشت ارشاد

اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا

حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

سردار رادان: حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

ضرورت لایروبی حوضچه نیروگاه نکا/ پیشرفت زباله سوز ساری شتاب گرفت

مردم همراه و حامی پلیس برای اجرای طرح نور هستند

12 زنجیره ارزش در مازندران تعریف شد/ حضور 27 واحد تولید در اکسپو

سردار رادان: در طرح نور، رئیس جمهور از ما حمایت کرده است

سردار رادان: در طرح نور، ما حمایت رئیس جمهور و قوه قضائیه را داریم

حسن یزدانی به تشک برگشت

طرح نور طرحی برای صیانت از عفاف و حجاب دختران ایران

اعلام نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم آباد

اجتماع دختران دانش آموز در حرم حضرت معصومه (س)

آئین تجلیل از، برترین‌های المپیاد‌های علمی دانش آموزی در بابل

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

حمایت قاطع بسیج اساتید حوزه علمیه استان همدان از طرح نور فراجا

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

سردار رادان: در طرح نور به‌دنبال حجاب و عفاف و صیانت از دختران و خواهران خودمان هستیم/ شهادت می‌دهم که رئیس قوه قضائیه در حمایت از طرح حجاب و عفاف مردانه کنار ما بوده/ شهادت می‌دهم رئیس‌جمهور از ما حمایت کرده است

رادان: طرح نور، طرح امنیتی انتظامی نیست

سردار رادان: طرح نور اصلا طرح امنیتی و انتظامی نیست

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای طرح نور

ریتم شبانه‌روزی یا ساعت بدن چیست؟

جلسه شورای فرهنگ عمومی - ساری

لبخند شکوفه های بهاری در مازندران

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ذخیره‌سازی 2831 تن مرغ در سردخانه‌های مازندران

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

27 رقم برنج در کشور معرفی شده است