پیام مازند

آخرين مطالب

هشدار علوم پزشکی به بی توجهی مازندرانی ها برای تزریق واکسن کرونا علمي

هشدار علوم پزشکی به بی توجهی مازندرانی ها برای تزریق واکسن کرونا
  بزرگنمايي:

پیام مازند- آمارهای کرونایی مازندران در هفته های اخیر نشان می دهد که به رغم  اینکه تعداد شهرستان های رنگ آبی کرونایی افزایش یافت و تصور به این سمت و سو است که از موج هفتم کرونا عبور کرده ایم اما این بیماری همچنان در جامعه به دنبال طعمه های خود است و افراد را مبتلا و یا به کشتن می دهد.

از ابتدای شهریورماه تاکنون هر چند که وضعیت کرونایی مازندران رو به بهبود بوده است و تعداد مناطق آبی کرونایی مازندران از 2 شهرستان در نوزدهم شهریورماه اکنون به 13 شهرستان افزایش یافته است اما آنچه که در این میان حائز اهمیت است ، عدم ثبات رنگ بندی کرونایی در بین شهرستان های استان است؛ به طوری که مدت زمان باقی ماندن رنگ آبی در برخی شهرستان ها از جمله ساری ، نکا و میاندورود فقط یک هفته است و رنگ آنها بعد از این مدت به رنگ پرخطر کرونایی زرد تغییر پیدا کرده است.  

در چنین وضعیتی کارشناسان و پزشکان تاکید می‌کنند که با وجود افزایش تعداد شهرستان های آبی کرونایی مازندران که بخش بیشتری از این مساله مدیون تزریق به موقع واکسن در ماه های گذشته است می تواند این وضعیت تحت الشعاع بی رغبتی های مردم این استان برای تزریق واکسن قرار بگیرد و افزایش احتمالی ابتلا را شاهد باشیم.

ضرورت رعایت نکات بهداشتی با توجه به مرموز بودن ویروس کرونا و احتمال تغییر رفتار آن الزامی و پراهمیت است. ضمن این که تزریق دُز چهارم واکسن نیز از سوی پزشکان و کارشناسان و مسئولان حوزه بهداشت و درمان به عنوان یکی از مهم‌ترین راهکارهای پیشگیری از همه‌گیری تاکید می‌شود.

تزریق واکسن کرونا از 21 بهمن 1399 در کشور آغاز شد و این روند به تناسب شیوع  بیماری در جامعه انجام دُزهای مختلف تزریق انجام شد و یا در حال انجام است.

داده های آماری معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران نشان می دهد که تزریق دُزهای مختلف واکسن کرونا در این استان سیر نزولی داشته است و این وضعیت در این مرحله که فاز دُز چهارم تزریق کرونا است نزولی تر شده است.

معاونت بهداشتی مازندران تعداد نفراتی که دُز اول واکسن کرونا را تزریق کردند 2 میلیون و 432 هزار و 148 نفر اعلام کرد که شامل تمامی افراد از سنین 12 سال به بالا است.

شیب نزولی استقبال مازندرانی ها برای تزریق دُز دوم واکسن تا حدودی اندک بود و با کاهش مراجعه 153 هزار و 543 نفری افراد به مراکز پایگاهای تزریق واکسن این تعداد به 2 میلیون و 278هزار و 605 نفر رسید .

کاهش تعداد مراجعه مردم برای تزریق واکسن کرونا به همین جا ختم نمی شود و این میزان در مرحله بعدی یا همان تزریق دُز سوم واکسن فاصله معناداری با مرحله قبلی دارد به طوریکه جمعیتی فراتر از یک میلیون و یکصد هزار نفر به نسبت مرحله نخست به پایگاه های تزریق واکسن کمتر مراجعه کردند.

آمار تزریق دُز سوم تزریق واکسن یک میلیون و 317 هزار و 37 نفر از مردم مازندران است. اما در این مرحله و فاز چهارم تزریق واکسن کرونا شاهدیم که دیگر از آن جمعیت میلیونی مراجعه کننده به مراکز و پایگاهها برای تزریق واکسن خبری نیست و آمارها در حد و اندازه کمتر از نیم میلیون نفر ایستاده است.

در این مرحله تاکنون 224 هزار و 989 نفر دُز چهارم واکسن را تزریق کرده اند.

از 18 تیرماه تزریق دُز چهارم واکسن کرونا برای افرادی که 6 ماه از زمان دریافت دُز سوم واکسن‌شان گذشته باشد در مازندران آغاز شد اما هنوز استقبال از تزریق دُز چهارم واکسن در این استان با نقطه مطلوبی که مد نظر پزشکان و مسئولان استان است فاصله دارد.

در همین حال مازندران حدود سه میلیون و 300 هزار نفر جمعیت دارد که آمار تزریق دُز چهارم واکسن کرونا نشان می دهد کمتر از 10 درصد جامعه استان به انجام این کار رغبت نشان دادند.

هشدار علوم پزشکی به بی توجهی مازندرانی ها برای تزریق واکسن کرونا

تداوم مهار کرونا با تزریق واکسن

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به موفقیت های خوب در زمینه کنترل بیماری کرونا در این استان گفت: در مدت شیوع این بیماری شاهد بودیم که طی روزهای متوالی افراد زیادی جان خود را از دست دادند که آمار مبتلایان و فوتی ها براثر این بیماری در استان زیاد بود. 

عباس علیپور افزود: در هر موج کرونا مازندران به شدت درگیر این بیماری بود و افراد به این بیماری مبتلا شدند و افرادی نیز جان خود را از دست دادند.

وی تزریق واکسن را به عنوان اصلی ترین عامل در کنترل این بیماری نام برد و ادامه داد: همگام با برنامه کشوری طرح واکسیناسیون کرونا طی چهار دُز در مازندران نیز اجرا شد که در استقبال برای تزریق دُزهای اول و دوم زیاد بود و به گونه در هر مرحله بیش از 2 میلیون نفر از مردم مازندران برای تزریق واکسن به مراکز مراجعه کردند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران اضافه کرد: دُز سوم واکسن هم به بیش از یک میلیون نفر از مردم مازندران تزریق شد اما در دُز چهارم استقبال آنچنانی برای تزریق واکسن نداشته ایم .

وی گفت : در حالیکه براساس پروتکل های جامعه بهداشت جهانی مطرح می شود 6 ماه بعد از گذشت تزریق واکسن می بایست برای تزریق دُز بعدی آن اقدام کنند تا به ایمنی لازم برسند.

به گفته علیپور اما آن چیزی که در جامعه شاهد هستیم افراد با این تصور که بیماری کرونا از بین رفته است یا در برابر این بیماری مصون هستند دُزهای بعدی واکسن خود را تزریق نمی کنند.

وی با تاکید بر ضرورت تزریق دُز یادآور واکسن کرونا برای مصونیت از اثرات بیماری، گفت: تمام افرادی که در موج هفتم فوت کرده اند 6 ماه از تزریق واکسن آنها گذشته بود و تزریق دُز بعدی واکسن خود را جدی نگرفته بودند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران افزود: برخلاف ذهنیتی که در برخی افراد وجود دارد کرونا هنوز از بین نرفته است و این بیماری همچنان در جامعه وجود دارد و افراد را مبتلا می کند.

وی ادامه داد : شرایط این بیماری به گونه ای است که افراد دچار نقص ایمنی را بیشتر مورد آسیب قرار می دهد که سالمندان و بیماران زمینه ای از جمله افرادی هستند که دچار نقص ایمنی هستند و برای همین شاهد هستیم بیشتر مبتلایان و فوتی ها از میان همین افراد هستند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: در موج هفتم نیز شاهد بودیم که اکثر فوتی های استان را سالمندان و بیماران زمینه ای تشکیل می دهند که بیشتر آنها مراقبت های بهداشتی لازم که همان تزریق واکسن بود را انجام نداده بودند.

علیپور افزود: این در حالی است که به کرات در خصوص ضرورت تزریق واکسن مطالب و آموزش های لازم ارائه شد و افراد بخصوص این نوع بیماران و سالمندان پس از گذشت 6 ماه از تزریق واکسن ، این تزریق را انجام دهند.

وی با تاکید بر اینکه مازندران هنوز به مرحله قبل از موج هفتم کرونا نرسیده است ، گفت : برای تداوم ایمنی و مهار این بیماری نیاز است که افراد در صورت گذشت 6 ماه از تزریق واکسن ، دوباره برای تزریق واکسن اقدام کنند.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/267324/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فوتبال از دریچه فان؛ پول به معنای موفقیت نیست

هیات های ورزشی ناشنوایان تقویم منسجم داشته باشند

مسافران آخر هفته بخوانند ؛ محدودیت‌ های ترافیکی جاده های شمالی

چرا وجود نور فراوان در خانه الزامی است؟

سند آمایش و نقشه راه معادن مازندران تدوین شود

وضعیت راه‌های کشور؛ بارش باران در جاده‌های چالوس و فیروزکوه

تجمع مردمی حمایت از اجرای طرح نور در مرکز خراسان شمالی

تدوین نقشه راه معدنی برای تحقق حکمرانی اقتصادی در مازندران

فرود 4 هواپیمای پرشورهای نساجی در اهواز!

فرمانده انتظامی کیش: دی‌جی مجوز ندارد؛ نباید فعالیت غیرقانونی انجام شود

شب ماند و او دیگر نیامد

ریزش سنگ بر اثر بارش باران در محور کرج_کندوان (فیلم)

خروج شهرک صنعتی آبندانک نوشهر از مجموعه محیط زیست پس از 30 سال

بنشین! مرو!

دکلمه خوانی زیبا با صدای خسرو شکیبایی

50 گنبدی به منطقه عملیاتی یادمان بازی دراز اعزام می شوند

شهرک صنعتی آبندانک نوشهر از محدوده محیط زیست خارج شد

نجات جانِ پسربچه مفقودی در ارتفاعات جواهرده رامسر

داستانک/ قرار بود من پزشک شوم

کتاب «کاربردهای مطالعات فرهنگی» در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود

سقوط درختان سطح شهر خرم‌آباد در پی وزش باد شدید (فیلم)

آزادسازی بیش از 17 هزار مترمربع از اراضی کشاورزی محمودآباد

جزئیات تازه از ماجرای خبرساز روغن های مسموم

منم که دیده به دیدارِ دوست کردم باز

حضورش برایم اهمیتی نداشت

معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران با معاون قرارگاه مرکزی محرومیت‌زدایی سپاه دیدار کرد

ورزشگاه خرم‌آباد با حضور رئیس‌جمهور افتتاح می‌شود

تهاتر نفت برای اتمام عملیات راه‌آهن خرم‌آباد

ببینید | تصاویر تازه از سقوط درختان سطح شهر خرم‌آباد در پی وزش باد شدید

احتمال وقوع سیلاب و جاری شدن روان آب در مازندران

شعری زیبا از مهدی اخوان ثالث

رستگاری ورزشگاه خرم‌آباد به‌وقت دولت سیزدهم

متهم کلاهبرداری 300 میلیاردی در گلوگاه دستگیر شد

سامانه جدید بارشی فردا به مازندران می‌رسد

دستگیری محکوم متواری در گلوگاه

نجات مردم میان‌سال خرم‌آبادی از عمق چاه 25 متری

سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

چند اصل مهم برای انتخاب یک کتاب کار مناسب کودک

نشست تعاملی مدیران کل بنیاد شهید و امور ایثارگران و حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان سمنان

آخرین جلسه دادگاه امیرحسین مقصودلو برگزار شد/ تتلو: قصدم ترویج مواد مخدر نبود، می‌خواستم جایگزین گیاهی معرفی کنم

کیلین مورفی : فقط دارم کار می‌کنم/ برنامه 5 ساله ندارم

تصمیم جدید درباره مهاجران افغان حاضر در ایران

روایتی متفاوت از مصطفی رحماندوست درباره ننه سرما

تجلیل سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان البرز از مدیران مدارس شاهد

هشدار نارنجی فعالیت سامانه بارشی جدید در مازندران

راه اندازی سامانه نظارت مردمی دیوان محاسبات مازندران

نام جدید ورزشگاه خیبر خرم آباد؛ «لُر آره‌نا»!

آغاز برداشت کلزا در شهرستان میاندورود

محمود مهرابی به اعدام محکوم شد / قوه قضائیه: قابل فرجام‌خواهی است

«فیلمنامه‌نویسی در قرن 21» منتشر شد