پیام مازند

آخرين مطالب

ارقام تکان‌دهنده از هدر‌رفت پول ملت عربستان در صنعت ورزش‌های الکترونیکی اجتماعي

ارقام تکان‌دهنده از هدر‌رفت پول ملت عربستان در صنعت ورزش‌های الکترونیکی
  بزرگنمايي:

پیام مازند - گزارش رسانه‌های غربی حاکی است ولی‌عهد جوان سعودی از سر علاقه خود به بازی‌های ویدئویی در سال جاری نیز میلیاردها دلار در صنعت ورزش‌های الکترونیکی سرمایه گذاری کرده است.
به گزارش ایران اکونومیست، پایگاه خبری «سعودی لیکس» در گزارشی با عنوان « ارقام تکان دهنده از هزینه‌های عربستان سعودی برای شرکت‌های بازی‌های ویدیویی» نوشت: در راستای سیاست‌های محمد بن سلمان، ولی‌عهد این کشور برای سرگرم کردن ملت خود، هزینه‌های کلانی از پول ملت عربستان صرف سرمایه‌گذاری در ورزش‌های الکترونیکی می‌شود.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
وب سایت فرانسوی France24 گزارش داد که از ابتدای سال جاری 2022، صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان 1.5 میلیارد دلار در معاملات خرید شرکت‌های بزرگ بازی‌های ویدیویی مانند ESL Gaming و FACEIT، از طریق تأسیس گروه بازی Savvy Gaming Group صرف کرده است.
این منبع می‌گوید که ‌دولت عربستان سعودی در سال گذشته نیز فقط سه میلیون دلار برای جوایز مسابقات بازی PUBG هزینه کرده است.
به گزارش فرانس 24، عربستان سعودی زمانی که شرکت Riot Games همکاری خود را با NEOM (نئوم، شرکت سعودی)خاتمه داد و آن را از حمایت مالی از لیگ قهرمانان اروپای افسانه‌ها محروم کرد، بیشترین شکست را در بخش ورزش‌های الکترونیکی متحمل شد.
چستر کینگ، مدیر اجرایی «British Esports» می‌گوید: آنچه شگفت‌آور است این است که دولت عربستان ورزش‌های الکترونیکی را در اولویت قرار داده است و من می‌توانم بگویم که سرمایه‌گذاری عربستان سعودی در بازی‌های ویدیویی احتمالا بالاترین سرمایه‌گذاری در جهان است.
این سایت فرانسوی تاکید کرد، بزرگترین صادرکننده نفت جهان از ثروت عظیم خود برای سرمایه گذاری در ورزش های الکترونیکی، میزبانی کنفرانس‌های جذاب و مسابقات بازی های ویدیویی افزون بر دیگر سرگرمی ها نظیر مسابقات فرمول 1 و گلف استفاده می‌کند.
او هشدار داد که اقدامات دولت عربستان ‌در سایه سابقه ناخوشایند حقوق بشری در این کشور موجب انتقاد و اعتراض برخی از سران ورزش‌های الکترونیکی شده است.
علاقه عربستان سعودی به بخش بازی‌های ویدیویی و ورزش‌های الکترونیکی از علاقه سردمداران قدرت به این سرگرمی‌ها نشات گرفته و گفته می‌شود بن سلمان به عنوان یک بازیکن پرشور Call of Duty شناخته می‌شود.
جیسون دلستر از دانشگاه لیل فرانسه، استاد ژئوپلیتیک در ورزش‌های الکترونیکی، علیه سرمایه‌گذاری‌های بن سلمان در بازی‌های ویدیویی اصطلاح جدیدی به نام «eSportswashing» را راه‌اندازی کرده است که به معنای «شستشوی ورزش‌های الکترونیکی» است.
جیسون دلستر گفت: وجهه حقوق بشری عربستان سعودی باوجود صرف میلیاردها دلار سرمایه گذاری در این صنعت (ورزش‌های الکترونیکی)، همچنان مانعی برای جامعه ورزش‌های الکترونیکی غربی خواهد بود.
به نوشته ویکی‌لیکس، هوس‌ها و خواسته‌های شخصی محمد بن سلمان، ولی عهد سعودی موجب منحرف شدن بی سابقه روند سرمایه‌گذاری‌های سعودی است، آن هم در شرایطی که عربستان متحمل خسارات مالی همه جانبه است.
ناظران اتفاق نظر دارند که بن سلمان ثروت عربستان سعودی را به خاطر هوس‌های شخصی و سرگرمی‌های پیش پاافتاده‌اش هدر می‌دهد، به ویژه بازی‌های ویدیویی که از دوران کودکی‌اش اعتیاد او را برانگیخته است.
خبرگزاری رویترز هم گزارش داده است که صندوق سرمایه گذاری دولتی عربستان سعودی سهام خود را در شرکت آمریکایی بازی‌های ویدیویی Activision Blizzard ‌به میزان 13.3 درصد به ارزش 37.9 میلیون سهم افزایش داد.
صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان با خرید 4.4 میلیون سهم در شرکت سازنده بازی‌های ویدیویی‌ Activision Blizzard در سه ماهه دوم، سهام خود را در این شرکت آمریکایی افزایش داد.
صندوق سرمایه‌گذاری عربستان سعودی، به ریاست بن سلمان، به زعم خود با ایجاد بخش‌های جدید و تنوع بخشیدن به درآمدهای خارج از نفت، در برنامه‌های عربستان برای تحول اقتصادی مشارکت دارد.
انتظار می‌رود این صندوق 400 میلیارد دلاری تا سال 2025 سالانه حداقل 40 میلیارد دلار به اقتصاد محلی تزریق کند و طبق وعده‌های چشم‌انداز 2030، دارایی‌های آن را تا آن تاریخ به 1 تریلیون دلار افزایش دهد.
در فوریه گذشته، وسواس بن سلمان به بازی‌های ویدیویی موجب شد که او پول صندوق سرمایه‌گذاری عربستان سعودی را برای تصاحب بزرگترین شرکت‌های بازی در جهان هدر دهد.
این در شرایطی است که عربستان سعودی در تلاش است تا برای مقابله با بحران‌های اقتصادی خود به دنبال وام های مالی بزرگ خارجی باشد و از سوی دیگر بن سلمان میلیاردها دلار را هم صرف معاملات شخصی و شکست خورده می کند.
آژانس آمریکایی بلومبرگ اعلام کرده است که بن سلمان سرمایه گذاری هنگفتی را در بزرگترین شرکت‌های آمریکایی فعال در این زمینه انجام داده است.
به گزارش بلومبرگ، صندوق سرمایه‌گذاری دولتی عربستان سعودی بیش از سه میلیارد دلار سهام در سه شرکت سازنده بازی‌های ویدیویی به دست آورده است و این شرکت‌ها Activision Blizzar وElectronic Arts وTake-Two Interactive Software هستند.
سرمایه گذاری‌های این شاهزاده بی پروا در بازی‌های ورزشی و بازی‌های الکترونیکی در راستای ایجاد وجهه مثبت در میان افکار عمومی در عربستان سعودی است تا کشورش را مترقی جلوه دهد، اما انتقادها در داخل و خارج عربستان به وضعیت حقوق بشری عربستان در پس این ظواهر مخفی نمانده است.
منبع: خبرگزاری فارس

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/267350/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بودجه کنترل ترافیک مازندران با حجم ترددها تناسب ندارد

کار زیبای پلیس بوشهر در اجرای طرح نور

اختصاص 50 میلیارد ریال برای تعریض و بهسازی پل فجر ساری

صدماتی که والدین ندانسته به سلامت کودک خود می‌زنند

مسوولان به مساله حجاب توجه بیشتری داشته باشند

خبر مهم درباره بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی در سال جدید

ربودن دختر نوجوان توسط پسر 25 ساله برای 10 میلیارد

بیشه خرم‌آباد از بین 8 روستای گردشگری کشور برای ثبت جهانی انتخاب شد

حمایت از اجرای طرح نور در قزوین

​تقدیر وزیر کشور از فرماندهی نیروی انتظامی در اجرای «طرح نور»/ وحیدی: فقط انگشت‌شماری از افراد قصد هنجارشکنی و اخلال در نظم عمومی داشته‌اند که به مراجع قضائی معرفی شده‌اند

صدور 25 هزار جلد سند بنیاد مسکن در دولت سیزدهم

جاده کندوان از طریق آزادراه استان البرز باز است

زباله گردها دختر تهرانی را دزدیدند

ماجرای دستگیری شهردار و عضو شورای یک شهر

رگبار باران، گردوخاک و تگرگ در اغلب مناطق کشور

زخمی شدن 9 نظامی صهیونیست در درگیری‌های اردوگاه نور شمس

تقدیر وزیر کشور از فرماندهی نیروی انتظامی در اجرای «طرح نور»

اجرای 18 پروژه بااولویت/1200 هکتار به فضای سبز ساری اضافه می شود

نهادها به وظیفه خود در حوزه حجاب و عفاف و طرح «نور» عمل کنند

دستگیری شکارچیان غیرمجاز در 4 شهر مازندران

بازخوردهای خوب از مردم برای اجرای طرح نور

قتل راننده تاکسی ترکیه ای به دست مسافر ایرانی

هشدار وزارت بهداشت به مادران باردار

امیرعبداللهیان: قصد پاسخگویی به اسرائیل را نداریم

4 جای دیدنی بابلسر که نباید بعد از اجاره ویلا از دست بدهید

چراغ خطی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

توسعه و مرمت آبگرم‌های رامسر با جذب سرمایه گذار

پرداخت وام مسکن روستایی در مازندران

اعلام زمان تبلیغات مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم

افزایش تولید نفت اوپک پلاس از ماه جولای

لزوم همت مضاعف در مسئولان برای تحقق شعار سال

با پول کم، گوشی تاشو بخرید/ عکس

زخمی شدن 9 نظامی صهیونیست در درگیری‌های اردوگاه نورشمس

ربودن دختر نوجوان توسط پسر 25 ساله برای 10 میلیارد تومان

دادستانی از اقدام قانونی فراجا در طرح نور حمایت می‌کند

برداشت توت فرنگی در مزارع مازندران

پیشکسوتان حوزه روابط عمومی در مازندران تقدیر می شوند

ضرورت تمدید اعتبار پروانه چاه‌ های کشاورزی

50 یادمان شهدای گمنام در مازندران نیازمند تکمیل است

پلیس به دنبال کشف جنایت های قاتل سریالی مخوف + جزئیات

دستگیری عاملان نزاع دسته جمعی در خرم آباد

هوشمندسازی در کاهش تلفات از اولویت‌های پلیس راهور

هشدار صندوق بین المللی پول به آمریکا

موزه دفاع مقدس مازندران محل انتقال فرهنگ جهاد است

آمار اساتید انتقالی پیام نور به فنی و حرفه ای

مسأله حجاب فراتر از یک مقوله اجتماعی است

محور کرج - چالوس طی 2 روز آینده از ساعت 9 تا 15 مسدود می‌شود

دو حفار غیرمجاز آثار باستانی در مازندران دستگیر شدند

فوت گردشگر گم‌شده در جنگل‌های ساری

پیدا شدن پیکر بی جان 2 جوان در این استان