پیام مازند

آخرين مطالب

پرداخت 30 درصد تسهیلات مصوب سفر رئیس‌جمهور به مازندران برای احیا و توسعه بنگاه‌های اقتصادی مقالات

پرداخت 30 درصد تسهیلات مصوب سفر رئیس‌جمهور به مازندران برای احیا و توسعه بنگاه‌های اقتصادی
  بزرگنمايي:

پیام مازند- در سفر 20 اسفندماه پارسال دولت سیزدهم به مازندران در مجموع 646 طرح اقتصادی با حجم سرمایه‌گذاری 14 هزار و 905 میلیارد ریال به تصویب رسید که این امر بیانگر اهتمام جدی آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی بعنوان رئیس دولت مردمی سیزدهم برای شکوفایی بیش از پیش بنگاه‌های اقتصادی این استان است.

رونق بازار کار و احیای واحدهای تولیدی راکد همواره یکی از رویکردهای اصلی دولت مردمی سیزدهم بوده است تا جایی که موضوع احیای واحدهای صنعتی و تولیدی راکد بعنوان سرفصل کاری اولویت‌دار در دولت سیزدهم مورد توجه قرار گرفت و تاکنون نیز به نتایج بسیار مثبتی ختم شده است.

دولت مصمم است با پشتیبانی های مالی و حقوقی از نهضت احیای واحدهای اقتصادی حمایت کند و در این راستا نیز تنها در هشت ماه فعالیت دولت سیزدهم، 546 طرح راکد و نیمه فعال اقتصادی در کشور با سرمایه گذاری 6 هزار میلیارد تومانی دولت مردمی و با اشتغالزایی بیش از هشت هزار نفر به چرخه فعالیت بازگشتند. 

حرکت در جهت احیای واحدهای راکد و نیمه راکد تولیدی و صنعتی بعنوان یک عامل مهم و تاثیرگذار در ایجاد اشتغال پایدار و اصولی مورد توجه دولت سیزدهم قرار گرفته است.

ماحصل دستور اکید مسوولان ارشد کشوری و استانی در چندماه گذشته برای تعیین تکلیف واحد صنعتی راکد در مازندران، احیای 51 واحد تولیدی مازندران با اشتغالزایی سه هزار نفری بوده است.

صنعت همواره در مازندران از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و 15 درصد از تولید ناخالص استان از این بخش است و دستکم سه هزار واحد صنعتی با اشتغال‌زایی مستقیم 80 هزار نفر در استان وجود دارد که از این تعداد 461 واحد صنعتی در بخش ماشین‌آلات و فلزات اساسی، 139 واحد در بخش برق و الکترونیک، 115 واحد در بخش نساجی، 408 واحد در بخش محصولات شیمیایی، 216 واحد در بخش سلولزی، 530 واحد در بخش کانی غیرفلزی و 367 واحد صنعتی نیز در بخش تولید محصولات غذایی مشغول به فعالیت هستند که نوسازی و روغن کاری چرخ دنده های این بنگاه های اقتصادی با تلاش دولت سیزدهم در دست اجرا است.

نگاهی گذرا به سه هزار واحد صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ مازندران نشانگر نقش آفرینی تولید این استان در چهار دهه گذشته ایران است و به جرات می‌توان گفت که بسیاری از این صنایع از نظر دانش فنی و ظرفیت‌های تولید نه تنها در ایران بلکه در خاورمیانه کم نظیرند.

به باور صاحب‌نظران حوزه اقتصادی تشدید تحریم‌ها و همچنین کاغذبازی‌های اداری و تاخیر در تعیین تکلیف 350 واحد تولیدی راکد در استان در سال‌های گذشته باعث شد که بسیاری از واحدهای اشتغال آفرین تولیدی مازندران به تدریج در سراشیبی تعطیلی و رکود و اخراج نیروی کار قرار گیرند.

با آغاز فعالیت دولت سیزدهم، احیا و رونق تولید بسیاری از این واحدهای صنعتی در دستور کار قرار گرفت و اکنون که بیش از یکسال از فعالیت دولت مردمی می‌گذرد، واحدهای تولیدی و صنعتی مازندران در مسیر شکوفایی بیش از پیش و احیای دوباره قرار گرفتند، موضوعی که مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری مازندران نیز بر آن صحه می‌گذارد.

پرداخت 30 درصد تسهیلات مصوب سفر رئیس‌جمهور به مازندران برای احیا و توسعه بنگاه‌های اقتصادی
عکس آرشیوی

سرمایه‌گذاری حدود 15 هزار میلیارد ریالی دولت سیزدهم در مازندران

مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری مازندران  از تصویب 646 طرح با سرمایه‌گذاری 14 هزار و 905 میلیارد ریالی در جریان سفر رئیس جمهور به مازندران خبر داد و گفت که برای اجرای این طرح‌ها با مشارکت بانک های عامل این استان، 11 هزار و 229 میلیارد ریال تسهیلات در نظر گرفته شده است.

سید رحیم بخشی اظهارکرد: در مقایسه با سایر بانک‌ها، بانک ملی با 53 طرح و حجم سرمایه‌گذاری 30 هزار و 762 میلیارد ریالی، بیشترین تعداد طرح‌های مشارکتی مصوب سفر رئیس جمهور به مازندران را در اختیار دارد که برای اجرای آن 2 هزار و 489 میلیارد ریال نیز تسهیلات در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: از مجموع تسهیلاتی که بانک ملی استان برای اجرای طرح های مصوب سفر رئیس جمهور در نظر گرفته است تا اواخر مردادماه امسال یکهزار و 37 میلیارد ریال تسهیلات به بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی مازندران پرداخت شده است که این میزان  42 درصد تعهدات این بانک را شامل می‌شود.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری مازندران گفت: پس از بانک ملی، بانک تجارت با 42 طرح و حجم سرمایه‌گذاری 2 هزار و 883 میلیارد ریالی، بیشترین تعداد طرح های مشارکتی مصوب سفر رئیس جمهور به مازندران را در اختیار دارد. برای اجرای این طرح ها 772 میلیارد ریال تسهیلات در نظر گرفته شده که تاکنون 132 میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است که این میزان نیز 17 درصد تعهدات بانکی در این بخش را شامل می‌شود.

بخشی افزود: بانک ملت با 14 طرح و سرمایه گذاری 2 هزار و 328 میلیارد ریال، بانک صادرات با 36 طرح و سرمایه گذاری یک هزار و 617 میلیارد ریال، بانک کشاورزی با 68 طرح و سرمایه گذاری یک هزار و 582 میلیارد ریال و بانک سپه با 48 طرح و سرمایه گذاری یک هزار و 341 میلیارد ریال بیشترین تعداد طرح های مشارکتی مصوب سفر رئیس جمهور به مازندران را در اختیار دارند.

وی ادامه داد: از دیگر بانک‌های عاملی که بیشترین تعداد طرح‌های مشارکتی مصوب سفر رئیس جمهور به مازندران را در اختیار دارند، می توان به بانک توسعه تعاون با 210 طرح و سرمایه گذاری 415 میلیارد ریال، بانک آینده با 20 طرح و سرمایه گذاری 247 میلیارد ریال، بانک رفاه کارگران با 14 طرح و سرمایه گذاری 228 میلیارد ریال، بانک پارسیان با 12 طرح و سرمایه گذاری 210 میلیارد ریال و پست بانک با 63 طرح و سرمایه گذاری 132 میلیارد ریال اشاره کرد.

پرداخت 30 درصد تسهیلات مصوب سفر رئیس‌جمهور به مازندران برای احیا و توسعه بنگاه‌های اقتصادی
سید رحیم بخشی مدیرکل هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری مازندران 

پرداخت 30 درصدی تسهیلات بانکی به واحدهای تولیدی و اقتصادی 

مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری مازندران گفت که تاکنون و در مجموع 30 درصد از مجموع 11 هزار و 229 میلیارد ریال تسهیلات بانکی در نظر گرفته شده برای اجرای طرح‌های مختلف اقتصادی، توسط بانک‌های عامل استان پرداخت شده است.

بخشی بیان کرد: رویکرد دولت سیزدهم در بخش صنعت و تولید، رونق بازار کار و احیای واحدهای تولیدی راکد است و موید این مطلب مهم و اساسی نیز پرداخت تسهیلات در بخش های مختلف به واحدهای تولیدی و صنعتی مازندران است.

پرداخت حدود 266 میلیارد تومان تسهیلات به بنگاه‌های اقتصادی مازندران 

وی از پرداخت 265 میلیارد و 839 میلیون تومان تسهیلات بانکی به واحدها و بنگاه‌های اقتصادی این استان از ابتدای امسال تا پنجم مردادماه خبرداد و گفت که در مقایسه با سایر بخش‌ها، بیشترین میزان تسهیلات با 64 میلیارد و 858 میلیون تومان برابر با 24 درصد به بخش صنعت و معدن مازندران پرداخت شده است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری مازندران با بیان اینکه پس از صنعت و معدن بیشترین میزان تسهیلات پرداختی مربوط به بخش کشاورزی است، گفت که از ابتدای امسال تا پنجم مردادماه در مجموع 56 میلیارد و 25 میلیون تومان تسهیلات کشاورزی پرداخت شده است که این میزان 21 درصد مجموع تسهیلات پرداختی به واحدها و بنگاه‌های اقتصادی استان را شامل می‌شود.

بخشی افزود: همچنین از ابتدای امسال تا اوایل مردادماه به بخش خدمات نیز 53 میلیارد و 167 میلیون تومان تسهیلات بانکی پرداخت شد که این میزان نیز 20 درصد از مجموع تسهیلات در نظر گرفته شده برای بنگاه‌های اقتصادی استان تشکیل می‌دهد.

وی ادامه داد: در طی این مدت بخش بازرگانی و صادرات استان نیز 45 میلیارد و 192 میلیون تومان برابر با 17 درصد، مسکن و ساختمان با 23 میلیارد و 237 میلیون تومان برابر با 9 درصد و بخش متفرقه نیز با 23 میلیارد و 360 میلیون تومان برابر با 9 درصد تسهیلات بانکی پرداخت شده در مازندران را به خود اختصاص داده‌اند.

پرداخت بیش از هفت هزار و 549 میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش

مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری مازندران از پرداخت 655 میلیارد و 263 میلیون تومان تسهیلات سرمایه در گردش به واحدهای دام و طیور و شیلات به سه هزار و پنج متقاضی خبر داد و گفت: استان در این بخش رتبه سوم کشوری را در اختیار دارد. 

بخشی، پرداخت یک هزار و 638 میلیارد ریال تومان تسهیلات از محل بند الف تبصره 18 قانون بودجه سال 1400 به یک هزار و 522 طرح ، ابلاغ مبلغ یک هزار و 244 میلیارد تومان تسهییلات از محل بند ب تبصره 16 تسهیلات اشتغالزایی جامعه هدف کمیته امداد و بهزیستی و پرداخت مبلغ 342 میلیارد تومان تسهیلات با اشتغالزایی سه هزار و 927 نفر، پرداخت مبلغ 2 هزار و 55 میلیارد تومان تسهیلات از محل بسته رونق تولید به 406 طرح، پرداخت مبلغ 449 میلیارد و 349 میلیون تومان تسهیلات بند ب تبصره 16 قانون بودجه سال 1400 به مددجویان کمیته امداد و بهزیستی مازندران با اشتغالزایی هشت هزار و 255 نفر را از مهمترین اقدامات صورت گرفته برای احیای دوباره واحدهای تولیدی و صنعتی مازندران در سال گذشته و همچنین طی امسال اعلام کرد.

وی پرداخت 150 میلیارد و 500 میلیون تومان تسهیلات خرید مکانیزاسیون کشاورزی در سال گذشته و پرداخت 28 میلیارد و 558 میلیون تومان برای خرید 235 دستگاه طی امسال، پرداخت 56 میلیارد تومان تسهیلات مشاغل خانگی به یک هزار و 36 طرح و با اشتغالزایی 2 هزار و 487 نفر، پرداخت 534 میلیارد و 700 میلیون تومان تسهیلات اشتغال روستایی به چهار هزار و 709 طرح با اشتغالزایی هشت هزار و 874 نفر و پرداخت 567 میلیارد تومان تسهیلات به 14 رسته کسب و کار آسیب دیده ناشی از شیوع ویروس کرونا با اشتغالزایی 45 هزار و 889 نفر را از دیگر اقدامات صورت گرفته در این بخش عنوان کرد.

پرداخت 30 درصد تسهیلات مصوب سفر رئیس‌جمهور به مازندران برای احیا و توسعه بنگاه‌های اقتصادی

کسب رتبه هفتم کشوری به لحاظ منابع بانکی 

به گفته مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری مازندران، بر اساس گزارش بانک مرکزی در فروردین ماه امسال، مازندران از حیث منابع بانکی کشور در رتبه هفتم و به لحاظ مصارف نیز رتبه پنجم کشوری را در اختیار دارد که 85 درصد منابع بانکی در اختیار بانک های دولتی و بقیه در اختیار بانک های خصوصی است.

رشد 10 درصدی سپرده‌ها و هشت درصدی مصارف بانکی در مازندران 

بخشی، مجموع سپرده‌های بانکی تا پایان مردادماه امسال در مازندران را 122 هزار و 561 میلیارد و 300 میلیون تومان اعلام کرد و با بیان اینکه این میزان نسبت به سال گذشته 10 درصد رشد داشته است، افزود: مجموع مصارف بانکی تا پایان مردادماه امسال نیز 104 هزار و 708 میلیارد و 300 میلیون تومان بود که این میزان نیز نسبت به سال گذشته هشت درصد رشد داشته است. 

وی با بیان اینکه ریسک نقدینگی در مازندران 85 درصد بوده است، مجموع مطالبات غیرجاری بانکی تا پایان مردادماه امسال در مازندران را 6 هزار و 727 میلیارد و 100 میلیون تومان ذکر کرد و گفت که این میزان نیز در مقایسه با سال گذشته 44.1 درصد رشد داشته است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری مازندران، ریسک اعتباری بانک‌های عامل در مازندران را 6.4 درصد اعلام کرد.

احیا و راه اندازی 114 واحد تولیدی راکد و تعطیل شده در مازندران 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران نیز با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در استان برای رونق اقتصادی اظهارکرد: طی یکسال گذشته 114 واحد تولیدی و اقتصادی و معدنی راکد در استان احیا و راه اندازی شده است.

حسن خیریانپور میزان اشتغال ایجاد شده با احیای واحدهای راکد را یک هزار و 451 نفر ذکر کرد و گفت: همچنین 117 واحد تولیدی که در تملک بانک ها بودند از تعیین تکلیف به چرخه اقتصادی بازگشتند.

وی با اشاره به مزیت‌های اقتصادی و کشاورزی مازندران یادآور شد: خوشبختانه در حوزه تجارت خارجی و مبادلات اقتصادی نیز گام‌های خوبی صورت گرفته است و بازارهای جدید اقتصادی باز شده است و از سوی دیگر شاهد افزایش سرمایه گذاری‌های خارجی در استان هستیم و همه این مسائل نشان می‌دهد که مازندران روی ریل اقتصادی قرار گرفته است.

مازندران با تولید محصولات مختلف کشاورزی و صنعتی، ظرفیت رفع بسیاری از مشکلات کشور را دارد و دولت سیزدهم با سیاست گذاری‌های کلان و تدوین برنامه‌های مدون، چشم انداز اقتصادی روشنی را در استان ترسیم کرده است.

تلاش‌های صورت گرفته از سوی دولت در نهایت منجر به کاهش نیم درصدی نرخ بیکاری بهاره در مازندران شد و با ارائه بسته تسهیلاتی از تعطیلی 300 واحد تولیدی در مازندران پیشگیری شد.

در زمان حاضر 480 واحد صنعتی راکد در استان مازندران وجود دارد که طبق زمان‌بندی برای احیای این تعداد واحدهای صنعتی 2 سال زمان در نظر گرفته شده است.

طبق آمارهای رسمی در استان مازندران 2 هزار و 600  واحد تولیدی و صنعتی وجود دارد. سهم صنعت از مجموع اشتغال های موجود در مازندران 30 درصد است.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/267603/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تغییراتی در چشم که باید نگران تان کند!

چرا رهبری درباره گشت ارشاد و طرح نور تذکر داده بودند؟

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

قابلیت جدیدی از اندروید 15 برای استفاده از گوشی در تاریکی

اعلام حمایت طلاب حوزه علمیه خواهران استان آذربایجان شرقی از طرح نور فراجا

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

انتخابات در خرم‌آباد و چگنی به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود

تاثیر سفر‌های نوروزی در بازار مسکن شمال

چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟!

رصد صفحات فضای مجازی قم در قالب طرح نور /به 150 نفر تذکر داده شد

توضیحات پلیس درباره طرح نور/ 90 درصد تذکر گیرندگان حجاب، پوشش خود را اصلاح کردند

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

خادم: پیچ هرز را هر چقدر بپیچانی، هرز است

40 درصد روستاهای بابل از نعمت گاز برخوردارند

تاخیر در واریز وجه قابل پرداخت کالابرگ فروشندگان را به دردسر انداخت

(تصاویر) اسکناس دوره ناصرالدین شاه قاجار چه بود و ارزش آن چقدر بود؟

استقلال سیاسی کشور ایران بی‌مثال است / تداوم جدی در اجرایی شدن طرح نور

تجمع بانوان قمی حمایت از طرح نور عفاف و حجاب

بازدید منتخبان مردم قم در مجلس از مرکز تحقیقات اسلامی نور

محمد خوش‌چهره: «اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

تجمع بانوان قمی در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب

وضعیت راه‌های کشور؛ ترافیک سنگین در جاده‌های چالوس، هراز و آزادراه تهران - شمال

حمایت همه جانبه دستگاه قضایی استان از طرح نور فراجا

بازدید جامعه ورزش کشور از یادمان‌های جنوب غرب خوزستان

اظهارات سردار جعفری در مورد طرح نور، ماجرای تذکر رهبر انقلاب و لایحه حجاب/ فرمانده قرارگاه فرهنگی اجتماعی بقیه الله (عج) سپاه: همه باید از طرح نور حمایت کنند

پرونده مافیایی در دنیای ایجنت‌ها؛ وقتی کمیسیون انتقال منجر به تهدید می‌شود

قدردانی بانوان در مرکز گلستان از مجریان طرح ملی «نور»

وضعیت ویتامین دی مازندرانی ها رو به بهبود است

نرخ جدید عوارض آزادراه خرم آباد - پل زال اعلام شد

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا

حمایت 220 ایرانی خارج از کشور از ایتام مازندرانی

رائفی پور: 600 میلیون تومان پول به یکی از دوستانم داده ام، هر ماه سود آن را می دهد /مستاجرم

ضارب دانش‌آموزان آملی بازداشت شد

راه‌های روستایی متاثر از سیلاب مازندران باز شد

دو هزار اصله درخت جایگزین ویلاهای غیرمجاز نوشهر شد

شرکت 20 هزار نفر در المپیاد ورزشی فرهنگی بسیجیان مازندران

سردار رادان: هیچ ماموریتی حساس‌تر از اجرای «طرح نور» نیست

سردار رادان با اشاره به طرح نور: در قلمرو انتظامی هیچ ماموریتی حساس تر از این ماموریت وجود ندارد/ 90 درصد تذکرگیرندگان رفتار و پوشش خود را اصلاح و با پلیس همکاری کرده‌اند/ پلیس در کنار طرح نور، از دیگر ماموریت‌های خود غافل نخواهد شد

افزایش ذخایر آبی سدهای مازندران

فعالیت بیش از 400 هزار سفیر سلامت در مازندران

سردار رادان: پلیس اصراری به انتقال خودرو‌های توقیفی با جرثقیل ندارد

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

بهره گیری از مشارکت حامیان ایتام خارج از کشور

حمایت از اجرای طرح عفاف و حجاب نور

زلزله در مرزن‌آباد ؛ جدیدترین گزارش‌ها از زلزله 3.7 ریشتری در نزدیکی چالوس

گلایه نماینده ولی فقیه در مازندران از انتصاب وزیر سابق به استانداری

تداوم طرح نور با جدیت