پیام مازند

آخرين مطالب

برداشت کشت دوم برنج مازندران شروع شد/حدودنیمی‌از محصول کشت اول‌آماده فروش درانبارها مانده است گفتگو

برداشت کشت دوم برنج مازندران شروع شد/حدودنیمی‌از محصول کشت اول‌آماده فروش درانبارها مانده است
  بزرگنمايي:

پیام مازند -   ؛طبق آمار رسمی جهاد کشاورزی مازندران امسال 215 هزار هکتار از شالیزارهای استان زیر کشت اول برنج رفت که از این سطح حدود یک میلیون و 350 هزار تن شلتوک برداشت شدو همزمان پس از برداشت کشت اول در21 تیر امسال ،کشاورزان کشت دوباره برنج را به 2 روش شروع کردند که امروز پس از گذشت 90 روز برداشت این محصول در استان آغاز شده است.
 
جهاد کشاورزی مازندران استقبال امسال شالیکاران از کشت دوم را بی سابقه توصیف و اعلام کرد که حدود 57 هزار هکتار از زمین های شالیزاری استان نشاء مجدد و 48 هزار هکتار به روش رتون زیر کشت رفته است.
کشت دوم برنج در مازندران به 2 روش دوباره نشاء و یا دونوج ( پرورش ساقه شالی ) یا در اصطلاح فارسی رتون طی یک دهه گذشته بین شالیکاران مازندران تقریبا نهادینه شده است و بر اساس وضعیت آب و هوایی به خصوص روان آب های رودخانه ها کشت آن در مناطق مختلف استان متفاوت است .
در حالی که نخستین شالی کشت دوم از رقم طارم محلی وارد کارخانه ها شده است بررسی های میدانی خبرنگار ایرنا ازشالیکوبی های مازندران نشان می دهد که که همچنان به مقدارزیادی از محصول برنج طارم محلی کشت اول به دلیل کم رونقی بازار آماده عرضه در انبارها وجود دارد.
اگرچه از دو هفته پیش بازار عرضه و تقاضای برنج کشت اول مازندران درآستانه ورود شالی کشت دوم با کاهشی‌ شدن قیمت به صورت نسبی در شالیکوبی های استان با قیمت بین 85تا 90 هزار تومان در هر کیلو گرم خرید و فروش شد ،اما به نظر می رسد بار دیگر به رغم این که محصول با همان قیمت آماده عرضه وجود دارد ،اما خریدار ندارد.
دست اندرکاران بازار برنج مازندران که عمدتا صاحبان شالیکوبی ها هستند، می گویند که به رغم این که عمده کشاورزان حاضر هستند تا محصول کشت اول را عرضه و به فروش برساند ، اما تقاضای خرید به یکباره کم شده است.
رکود بازار برنج مازندران درحالی است که شالیکاران استان امسال بر خلاف سال‌های پیش به دلیل نوسانات شدید قیمت، کاهش ارزش پول و مهمتر از همه با توجه به هزینه بالا و کاهش درآمد؛ حدود 70 روز پس از برداشت کشت اول روی قیمت پیشنهادی 100هزار تومان ایستادگی کنند اما از 2 هفته پیش به کاهش 10 تا 15هزار تومانی قیمت در هرکیلوگرم راضی شده و محصولشان را با قیمت 85 تا 90 هزار تومان فروختند اما به گفته مدیران شالیکوبی های استان اکنون عرضه وجود دارد ،اما خریدار نیست.

پیام مازند

حدود نیمی از محصول کشت اول برنج در انبارها باقی مانده است
مدیر یک واحد شالیکوبی بخش لاله آباد بابل در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن تایید ورود شالی کشت دوم به کارخانه گفت که خرید و فروش برنج کشت اول متوقف شده است ،یعنی برنج آماده عرضه وجود دارد اما خریدار ندارد.
محمد موسوی با اظهار این نکته که از2 هفته پیش تاکنون قیمت برنج از 100هزار تومان به 85 تا 90 هزار تومان در هر کیلو گرم کاهش یافته است و تا حدودی نیز خرید و فروش صورت گرفت ،ادامه داد: از روز گذشته با ورود شالی کشت دوم بار دیگر شاهد رکود بازار برنج هستیم.
وی تصریح کرد: ورود شالی کشت دوم در حالی است که هنوز حدود 45 درصد محصول کشت اول در اخیتار شالیکاران در انبار های شالیکوبی ها موجود است، موجودی محصولی که کشاورازن آماده فروش آن با قیمت فعلی نیز هستند ،اما خریدار ندارد.
وی توضیح داد: معمولا استقبال خرید از برنج کشت دوم به دلیل کیفیت و عطر و طعم بهتر بین مصرف کنندگان بیشتر است و همواره بین 10 تا 15 درصد بیشتر از قیمت برنج کشت اول خرید و فروش می شود.
وی گفت: پیش بینی می شود تا آخر هفته برنج کشت دوم با قیمت 105 تا 110 هزار تومان وارد بازار استان مازندران شود. 
علت بالا بودن قیمت برنج کشت دوم و یا دونوچ در مقایسه با دیگر ارقام ،تولید آن به صورت بیولوژیکی و استفاده نکردن از سموم ، برخورداری از ارزش غذایی زیاد ،کیفیت بهتر و داشتن عطر و طعم مناسب تر است.
برنج رتون اغلب به صورت سفارشی و با مقدار کم توسط رزازان عرضه می شود و این موضوع نیز یکی از دلایل بالا بودن قیمت این رقم به شمار می رود .

پیام مازند

متضرر شدن شالیکاران مازندران روی قیمت ارقام کیفی پرمحصول
یکی از آگاهان بازار برنج مازندران با ذکر این نکته که برنج های کیفی طارم محلی و طارم هاشمی همواره مشتری دارد و به هیچ عنوان دغدغه ای برای فروش شالیکاران محسوب نمی شود ، گفت : اگرچه نوسانات قیمت و سرازیر شدن سود ناشی از افزایش غیر متعارف که به جیب دلالان می رود سبب عصبی شدن تولید کندگان می شود اما امسال سال استثنایی به لحاظ تاب آوری کشاورزان درعرضه و رکود طولانی مدت بازار خرید و فروش برنج کیفی استان بوده است.
عزیز الله شهیدی فر افزود: این که کشاورزان پس از گذشت حدود سه ماه از برداشت کشت اول همچنان نیمی از محصولشان را در اختیار داشته باشند ، سابقه کمتری دارد.
وی با بیان این که با ورود برنج کشت دوم ، رونق بازار این محصول رخ می دهد، ادامه داد: به طور یقین با توجه به علاقمندی مصرف کنندگان به کشت دوم برنج ، خرید وفروش این رقم تا نرخ 110 هزار تومان در هر کیلو گرم دور از انتظار نیست ، چراکه تفاوت قیمت محصول کشت دوم 10 تا 15درصد از کشت اول است.
وی توضیح داد: اکنون قیمت حداکثر 90 هزار تومان کشت اول برنج طارم محلی و هاشمی برای تولید کنندگان رضایتبخش است و به نظر می رسد در آینده نزدیک با همین قیمت بازار این محصول رونق بگیرد. 
وی رویکرد نظام و دولت را همواره در بخش زراعت برنج ،خودکفایی تولید این محصول با گسترش کشت ارقام پرمحصول توصیف کرد ،گفت: طبق آمار رسمی جهاد کشاورزی مازندران امسال از 215 هزار هکتار از شالیزارهای استان حدود 70 هزار هکتار زیر کشت ارقام پرمحصول به خصوص رقم کیفی فجر و شیرودی رفت ،اما کشاورازن طی سه هفته گذشته حداقل در هر کیلو گرم 10 هزار تومان نسبت به قیمت کنونی متضرر و محصولشان را فروختند.
این کارشناس ارشد بازار محصولات کشاورزی مازندران با بیان این که انتظار بیش از حد کشاورزان در اعلام نرخ خرید تضمینی برنج ارقام پرمحصول سبب شد تا طاقتشان طاق شود و محصولشان را با قیمت دلخواه دلالان بفروشند ، افزود: در حالی که قیمت فعلی فجر حدود 60 هزار تومان ، شیرودی 48 هزار تومان و ندا تا 40 هزار تومان است ، بیشتر کشاورزان سه هفته پیش محصولشان را در هرکیلو گرم از این ارقام 10 تا 12هزار تومان کمتر فروختند ، موضوعی که سبب بی انگیزگی کشاورزان در توسعه کشت این ارقام در سال آینده می شود.
شهیدی فر همه فعالیت محققان و ترویج دهندگان زراعت برنج در 2 استان شمالی مازندران و گیلان که 80 درصد برنج تولیدی کشور را در اختیار دارند ، برای توسعه کشت ارقام پرمحصول دانست و توضیح داد: بررسی ها نشان می دهد که پس از چهار دهه کار پژوهشی و تحقیقاتی موسسه برنج از بین معرفی بیش از 40 رقم پرمحصول ، پنج تا 6رقم کیفی پرمحصول برنج به خصوص شیرودی ، فجر ، ندا و روشن به نتیجه و رضایتمندی شالیکاران رسیده است که هر گونه بی توجهی به بازار فروش این ارقام ضربه زدن به فعالیت های موسسات تحقیقاتی کشاورزی ، ترویج و در نتیجه رویکرد خود اتکایی تولید برنج کشور است.
تمرکز تولید برای تحقق اهداف برنامه هم استان های شمالی بویژه مازندران و گیلان توسعه کشت و تولید ارقام پرمحصول است چراکه این 2 استان حدود 550 هزار هکتار زمین شالیزاری دارند که سالانه حدود 85 درصد برنج مورد نیاز کشور را تامین می کنند. بر اساس طرح خوداتکایی برنج قرار بود سطح زیر کشت ارقام پرمحصول در این 2 استان تا پایان برنامه ششم توسعه به 255 هزار هکتار برسد ولی آنچه مسلم است از 2 دهه پیش تاکنون مجموع سطح زیر کشت ارقام پرمحصول در این استان ها به نصف این رقم و حتی به 120 هزار هکتار هم نرسیده است.
اصولا بازار برنج با بازار محصولات کشاورزی دیگر مانند گندم یا کلزا فرق دارد. یک سر بازار برنج و به عبارتی سر اصلی این بازار را شالیکوبی های تشکیل می دهند. برنج کشاورزان در این کارخانه ها جمع می شود و از آنجا هم به فروش می رسد. کشاورز گندمکار ، محصولش را پس از برداشت همان سر مزرعه به بالاترین قیمت به خریداران اعم از دولتی و غیردولتی می فروشد. اگر چنین نشد نهایتا به مراکز خرید تحویل می دهد و پولش را نقد یا نسیه می گیرد و خلاص می شود. بازار برنج اما اینگونه عمل نمی کند حتی اگر خرید تضمینی داشته باشد. برنج از شلتوک به دست می آید پس ابتدا باید به شالیکوبی برود و تبدیل شود. از آنجا به مشتری های در سراسر کشور اعم از تجاری و یا شخصی فروخته می شود. فروشنده هم می تواند کشاورز یا کارخانه دار شالیکوبی باشد.
همین مقایسه ساده نشان می دهد کسانی که فکر می کنند خرید تضمینی برنج مانند گندم و یا کلزا می تواند مشکل را حل کند ، چندان شناختی از بازار برنج ندارد.در خوشبینانه ترین حالت ، خرید تضمینی بدون برنامه ریزی به هر دو طرف خریدار که دولت باشد و کشاورز ، آسیب می رساند. دولت اگر شلتوک را بخرد باید مراحل بعدی را از خشک کردن تا تبدیل کردن به برنج ، خودش با تعریف بوروکراسی اضافی طی کند و اگر از کشاورز بخرد ، باید از مسیر کارخانه دار عبور کند که برای خودش هم خریدار است و هم فروشنده محسوب می شود.
به همین دلیل است که تاکنون هر برنامه ای برای توسعه کشت ارقام پرمحصول برنج با موفقیت همراه نبوده است. اظهارات کشاورزان هم نشان می دهد که تا زمانی که آنها از وضعیت تقاضا برای خرید محصولش به نتیجه دلخواه نرسد ، به هیچ عنوان دست به انتخاب رقم جدید نمی زند. تبلیغات در باره میزان محصول و کیفیت هم کمترین تاثیر را بر آنها دارد چون هم تجربه گذشته را دارند و هم طی کردن مسیر آزمون و خطا برایشان طولانی و پرهزینه است چون در نهایت باید بر اساس بازخوردی که از مشتری می گیرند ، تصمیم نهایی را اتخاد کنند و رسیدن به این بازخورد یعنی از دست دادن دو فصل کشت محصول کیفی که کمتر کشاورز خرده پای برنجکار قادر به تحمل آن است.
کارشناسان کشاورزی علت توجه دوباره کشاورزان مازندران به کشت ارقام پرمحصول برنج را افزایش قیمت و بیشتر شدن میزان تقاضا برای این ارقام می دانند و معتقدند با آزاد شدن ارز برنج وارداتی و رقابتی شدن برنج های خارجی با برنج های ارقام پرمحصول که به مراتب کیفی تر است ،میزان استقبال برنج کاران مازندران به ارقام پرمحصول هر ساله بیشتر می شود. 
برنجکاری یکی از مهم ترین فعالیت کشاورزی در مازندران و منبع مهم درآمد کشاورزان استان است و با تولید بیش از یک میلیون تن، 42 درصد برنج مورد نیاز کشور از این استان تامین می‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/268080/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

زرد، آبی، بی‌خوابی/ تلفن هوشمند چگونه چرخه زیستی را مختل می‌کند؟

رابط مردمی سازی دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان منصوب شد

بازدید بیش از 3میلیون زائر از یادمان‌های شهدا در استان کرمانشاه

از سرگیری پروازهای قطر به ایران

تصمیم غیرمنتطره گروسی برای سفر به تهرن

حضور ترامپ در دادگاه منهتن برای پرونده ای جنایی

کمک 40 میلیاردی خیران برای آزادی زندانیان نیازمند در بهشهر

رئیس مرکز پژوهش های مجلس: واگذاری پرسپولیس و استقلال به بانک ها خلاف قانون است

پلی استیشن 5 پرو برای اجرای 60fps بازی‌ها هدف‌گذاری می‌کند

دستمزد دلاری و نجومی انتقال یک تن شیشه به تهران!

قدرت و اقتدار نیروهای مسلح ایران امروز در اوج است

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

قدردانی مردم گلستان از نیرو‌های مجری طرح ملی «نور» + فیلم

واگذاری پرسپولیس واستقلال به بانک ها،خلاف قانون ومنویات رهبری است

توهین بارسایی‌ها به دمبله: بیا این پول را بگیر خائن!

قصه آدم‌هایی که برای عزت ایران می‌کوشند

اجرای طرح هادی روستایی در بهشهر نیازمند توجه است

ساری در مازندران الگو باشد/ وجود 5000 نیروی مازاد در شهرداری

20 هزار دلار دستمزد انتقال یک تن شیشه به تهران

خطری جدی کاربران آیفون را تهدید می‌کند؛ آی‌مسیج را غیرفعال کنید!

پروین: جای درویش باشم به بازیکنی که دنبال پول باشد می گویم خداحافظ!

تعلیق فعالیت رسانه های نور و بریا در افغانستان

اجرای طرح حجاب و عفاف با عنوان طرح نور در چهارمحال و بختیاری

بارسلونا پول خرید ارلینگ هالند را ندارد، حتی در تابستان 2025

ساری در زمینه های مختلف باید الگوی دیگر مراکز استان ها باشد

اعلام محدودیت ترافیکی روز ارتش در ساری

دستگیری کلاهبردار و کشف 41 فقره کلاهبرداری در خرم آباد

160 هزار واحد مسکن روستایی در مازندران ساخته شد

حادثه تلخی که برای 3 کارگر ایرانی افتاد

نشست ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان با رویکرد طرح نور

ساخت 3 فروند شناور رو-رو مسافری و اسکله راهیان نور در 1403

قدردانی مردم گلستان از نیرو‌های مجری طرح ملی «نور»

ساخت کارخانه زباله‌سوز ساری مهم‌ترین دغدغه برای رفع معضل زباله است

حذف و اصلاح نقاط حادثه‌خیز در محور پلدختر _خرم‌آباد

دستگیری سارق و کشف 6 دستگاه خودرو مسروقه در بابل

لزوم ارزیابی مصوبات سفر رئیس جمهور به مازندران

پروین: هرکس دلش با پرسپولیس نیست خداحافظ!

خطری جدی کاربران آیفون را تهدید می‌کند/ آی‌مسیج را غیرفعال کنید!

رویکرد تقویت و اصلاح نور و رنگ در راستای بهبود کیفیت منظر شهری

اطلاعیه قطع گاز در شهرستان نکا

مرکبات مازندران به 16 کشور جهان صادر شد

صادرات 28 میلیون دلاری مرکبات مازندران به 16 کشور جهان

تکذیب خبر مرگ دختر جوان در وزرا / پشت پرده خبر مرگ دختری در طرح نور چه بود؟

مصرف 5700 مگاواتی برق دوره پیک در مازندران پیش بینی می شود

تقلب در تعمیر پکیج و رادیاتور

تکریم عفاف و حجاب در طرح نور

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

برگزاری نمایشگاه غذاهای قرآنی در نکا

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

لزوم برداشت نارنج حاشیه باغات برای قطع پل ارتباطی میزبانی مگس میوه