پیام مازند

آخرين مطالب

سرنوشت نامعلوم منابع بلوکه شده ارزی/ خوش چشم: دبه کردن تکنیک آمریکا برای کاهش سطح توقع ماست اقتصادي

سرنوشت نامعلوم منابع بلوکه شده ارزی/ خوش چشم: دبه کردن تکنیک آمریکا برای کاهش سطح توقع ماست
  بزرگنمايي:

پیام مازند - کارشناس مسائل بین الملل گفت: در حال حاضر با دبه کردن کاخ سفید، همه چیز و توپ در زمین آمریکاست و نمی‌توان توافق مبادله زندانیان را به احیای برجام منوط کرد.
به گزارش مشرق، روز گذشته ناصر کنعانی در نشست خبری خود در خصوص تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا گفت که آمریکا توافق مبادله زندانیان را به احیای برجام منوط کرده است.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
12 مهرماه بود که منابع خبری از توافق ایران و امریکا برای مبادله زندانیان خبر دادند و عنوان شد که «چهار زندانی ایران با چهار زندانی آمریکا مبادله می‌شوند.» نور نیوز رسانه نزدیک به شورای امنیت ملی ایران نیز با انتشار این موضوع در صفحه توئیتری خود، از توافق برای انتقال منابع ارزی آزاد شده ایران به یکی از کشورهای همسایه(عمان) همزمان با این مبادله خبر داد.
مذاکراتی که گفته می شد به مذاکرات احیای برجام منوط نیست و مقامات ایرانی تاکید کردند: «در صورت اجرای این مبادله، تصمیم ایران هیچ ارتباطی به مذاکرات احیای برجام نداشته و رویکرد تهران در این زمینه تنها معطوف به پیگیری موضوعات «حقوق بشری و انسان‌دوستانه» بوده است.» برهمین اساس «استفان دوجاریک» سخنگوی سازمان ملل خبر داد که «باقر نمازی» از زندان آزاد شده و ایران را ترک کرده و سیامک نمازی نیز آزاد شده (اما همچنان در ایران) است. حساب کاربری سازمان ملل نیز اعلام کرد که «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل قدردان این است که پس از درخواست از رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران برای آزادی باقر نمازی، به وی اجازه ترک ایران برای درمان داده شده است.
پس از آن خبرگزاری تسنیم از آزادسازی هم‌زمان زندانیان ایران و آمریکا انجام و میلیاردها دلار از منابع ارزی مسدود شده کشورمان خبر داد؛ اما گویا با تصمیم جدید آمریکا آزادسازی منابع مسدود شده منتفی است.
سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به تصمیم آمریکا عنوان کرد: انجام توافق درباره تبادل زندانیان را تایید می‌کنیم و قبلا هم تایید کردیم. این توافق نه در بازه زمانی اخیر بلکه پیش از این انجام شده بود ولی طرف آمریکایی آماده اجرای توافق نبود و توافق مبادله زندانیان را منوط به توافق احیای برجام کرده بود. وی افزود: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا تأکید کرده بود و همچنان تأکید می‌کند موضوع زندانیان به عنوان موضوع انسانی ارتباطی به برجام و بازگشت طرف‌ها به توافق ندارد. در زمانی که دولت آمریکا از موضع قبلی خود عبور کرد و آماده اجرای توافق شد این توافق در یک مرحله انجام شد و ایران مبتنی بر نگاه انسان‌دوستانه یکی از زندانیان را با نگاه به شرایط درمانی ایشان و با حسن نیت و با کمک یکی از دولت‌های منطقه یعنی دولت عمان آزاد کرد و برای اجرای گام‌های بعدی توافق ایران آمادگی دارد. روند برای اجرای توافق مهیا است و امیدواریم دولت آمریکا بزودی به این جمع‌بندی برسد و در راستای اجرای توافق کمک کند با نگاه انسانی ما شاهد آزادی و مبادله بقیه زندانیان از جمله زندانیان ایرانی در زندان‌های آمریکا باشیم.
خوش چشم: دبه کردن تکنیک آمریکا برای کاهش سطح توقع ماست
در همین زمینه «سیدمصطفی خوش‌چشم» کارشناس مسائل بین الملل و سیاست خارجی با اشاره به اظهار نظر آمریکا درباره منوط کردن تبادل زندانیان به مذاکرات احیای برجام عنوان کرد: ما سال هاست که بیان کردیم مساله تبادل زندانیان را همواره به صورت مستقل دنبال می کنیم و این طرف آمریکایی است که به دلایل مشخصی و برای دستاوردسازی و هم اینکه تمایلی ندارد که پول‌های بلوکه شده به دست ایران برسد، نمی‌پذیرد که جدای از برجام این موضوع را انجام دهد و اصرار دارد جدای از توافق برجام، کاری صورت نگیرد، تا تحریم‌های آنها بر علیه کشورمان، دچار تاثیرگذاری کم نشود.
وی در ادامه تصریح کرد: طرفین (آمریکا و ایران) دراین باره به یکدیگر نزدیک شده بودند، اما درباره مکان تحویل پول آمریکایی‌ها دبه کردند و سعی دارند تا این پول منجر به احیای اقتصادی ایران نشود. اگر هم تبادل زندانی خارج از برجام شکل گرفت اما پول بلوکه منجر به احیای اقتصادی نشود. به این خاطر سعی داشتند تا به زعم خودشان، با محدود کردن محل مصرف پول به طرف کره و مخفی کردن حساب ها، اجناس غیرکیفی و غیرضروری و غیراساسی از آنجا خریداری شود تا این‌گونه پول‌های ایران داده شود. بنابراین آمریکا روی این معامله اصرار دارد و البته کره هم بدش نمی‌آید چرا که این اقدام باعث بهبود تجارت و صادرات کالاهای بی‌کیفیت و درجه چندمش به کشورمان می‌شود.
تیم مبادله زندانیان متفاوت از تیم مذاکرات هسته‌ای است
خوش چشم با اشاره به اینکه دبه کردن آمریکا یک تاکتیک برای کاهش سطح توقع ماست، یادآور شد: دبه کردن موضوعی است که در همه مذاکرات از سوی آمریکا در حال انجام بوده است. ما تا حدی این مساله تبادل زندانیان و آزاد شدن پول‌های بلوکه را جدای از برجام می‌دانیم که تیم‌های مذاکره کننده در این حوزه متفاوت با تیم‌های برجامی است. در حال حاضر با دبه کردن کاخ سفید، همه چیز و توپ در زمین آمریکاست و نمی‌توان توافق مبادله زندانیان را به احیای برجام منوط کرد.
جنگ اراده‌ها
این کارشناس مسائل خارجی در پاسخ به این سوال که چرا آمریکا اعلام کرده تمرکزش بر اعتراضات است نه مذاکرات، گفت: اینکه اوباما به بایدن توصیه کرده که اشتباه او را در سال 88 تکرار نکند و از اعتراضات حمایت کند باید گفت؛ اینها ادعا است. ایجاد اغتشاش، تحریم، حمله سایبری، جنگ ادراکی، تحریم‌ها، تلاش در اختلال صادرات نفت، ترور، خرابکاری، فشار دیپلماتیک و سیاسی ابزارهای گوناگون آمریکا بر علیه ماست. از بهار این سیاست‌هارا علیه ایران پیگیری کردند تا نتیجه آن‌را در پاییز ببینند و این سیاست‌ها را مورد سنجش قرار دهند که آیا ایران در مذاکرات کوتاه می‌آید یا خیر؛ که باز هم جواب ما خیر است. البته یک جنگ اراده‌ها تا پایان سال خواهیم داشت.
وی با اشاره به اینکه دوره جنگ اراده‌ها منتهی به اواخر پاییز است، افزود: باید گفت، اغتشاش و عدم ثبات به عنوان یک تهدید داخلی به عنوان یک ابزار هدف هم از سوی آمریکا در کشورها دنبال می‌شود و این تهدید، بزرگ‌نمایی می‌شود تا مگر معتبر شود و کشور هدف به دنبال درخواست برود. یا اینکه آمریکا به دنبال امتیاز برود. دوره جنگ اراده منتهی است به اواخر پاییز یعنی بعد از شورای حکام جدید و انتخابات آمریکا. احتمال دارد در پایان این دور نیز مذاکره انجام نشود و با یک رد و بدل شدن پیام از سوی اتحادیه اروپا ختم شود چرا که مذاکرات قبلا انجام گرفته، و امروز مساله سر این است که کدام طرف عزم و توان گرفتن امتیاز دارد.
منبع: روزنامه صبح نو

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/268156/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برداشت توت فرنگی در مزارع مازندران

پیشکسوتان حوزه روابط عمومی در مازندران تقدیر می شوند

ضرورت تمدید اعتبار پروانه چاه‌ های کشاورزی

50 یادمان شهدای گمنام در مازندران نیازمند تکمیل است

پلیس به دنبال کشف جنایت های قاتل سریالی مخوف + جزئیات

دستگیری عاملان نزاع دسته جمعی در خرم آباد

هوشمندسازی در کاهش تلفات از اولویت‌های پلیس راهور

هشدار صندوق بین المللی پول به آمریکا

موزه دفاع مقدس مازندران محل انتقال فرهنگ جهاد است

آمار اساتید انتقالی پیام نور به فنی و حرفه ای

مسأله حجاب فراتر از یک مقوله اجتماعی است

محور کرج - چالوس طی 2 روز آینده از ساعت 9 تا 15 مسدود می‌شود

دو حفار غیرمجاز آثار باستانی در مازندران دستگیر شدند

فوت گردشگر گم‌شده در جنگل‌های ساری

پیدا شدن پیکر بی جان 2 جوان در این استان

تهران صاحب آرامستان جدید در این دو منطقه می شود

ضرورت تمدید اعتبار پروانه چاههای کشاورزی در مازندران

معرفی شخصیت امام(ره) در دستورکار متولیان فرهنگی قرار گیرد

برگزاری مسابقات تکواندو قهرمان قهرمانان تکواندو پسر مازندران

وعده جدید درویش به بازیکنان پرسپولیس

اندیشه های امام خمینی برای نسل کنونی جامعه بازخوانی و تبیین شود

دستگیری عاملان نزاع و درگیری دسته‌جمعی در خرم‌آباد

افزایش 8 درصدی ماموریت های اورژانس مازندران

شرکت های بین المللی حمل ونقل مازندران تعیین تکلیف می شوند

پسماند کشاورزی یکی از معضلات زیست محیطی مازندران

مازندرانی ها 16 هزار بار به اورژانس مزاحمی زنگ زدند

تولید 21 اثر در نخستین کارگاه طراحی پوستر جوانی جمعیت در بابل

دستگیری 2 حفارغیر مجاز و کشف و ضبط فلزیاب در بهشهر

16 هزار تماس مزاحمی سال گذشته در اورژانس مازندران ثبت شده است

بی حجابی فرهنگ تحمیلی جوامع غربی بر جامعه اسلامی است

محور کرج -چالوس طی 2 روز آینده از ساعت 9 تا 15 مسدود می‌شود

برداشت توت‌فرنگی در مزارع مازندران

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

ماجرای گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران

انتقاد شدید روحانی مشهور از گرانی کمرشکن

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

پیدا شدن جسد گردشگر گم شده در جنگل‌های ساری

یک شهید و هشت زخمی در حمله به مقر حشد الشعبی عراق

واکنش حماس به انفجار‌ها در پایگاه نیرو‌های حشد الشعبی

محور کرج ـ چالوس برای 2 روز مسدود است

یک شهید و 8 مجروح در انفجار پایگاه کالسو در عراق

تاثیر دیپ‌ فیک‌ ها بر انتخابات هند؛ استقبال سیاستمداران از پدیده غیر واقعی (فیلم)

محور کرج -چالوس در 2 روز آینده از ساعت 9 تا 15 مسدود می‌شود

برنامه های ارتحال امام خمینی(ره) باید پربارتر از گذشته برگزار شود

آتش سوزی جنگل های سکوتپه ساری خاموش شد

دشمنان در تلاش برای منفی جلوه دادن طرح نور (عفاف و حجاب) هستند