درآمد 2000 میلیارد دلاری گردشگری خوراک در دنیا/ مازندران مستعد شکوفایی است
اقتصادي
بزرگنمايي:
پیام مازند- محمدرضا اورمزدی گردشگری غذا را از ارکان پردرآمد گردشگری معرفی کرد و با بیان اینکه در
دنیا غذاهای ایرانی، شناخته شده و دارای یک اعتبار جهانی است، گفت: در
ایران بیش از 2500 نوع تنوع غذایی وجود دارد که بخشی از این تنوع در جامعه
روستایی و عشایری دیده می شود چرا که در ایران تقریبا 2 میلیون عشایر وجود
دارند و طبق آمار 547 طائفه و 96 ایل هستند.
این کارشناس با اشاره به اینکه بسیاری از
غذاهای سنتی کشور عملا بر اساس جغرافیا، تنوع آب و هوایی و تنوع قومی و
نژادی شکل گرفته است، عنوان کرد: امروزه غذای رستوران های چینی، هندی و
ایرانی به عنوان برند در آسیا محسوب می شوند.
اورمزدی با بیان اینکه غذای ایرانی دارای
طعم، مزه و جذابیت خاصی است اظهار کرد: طبق شاخص سازمان یونسکو در جلگه های
شمالی به ویژه گیلان و مازندران بیش از 400 نوع غذا به ثبت رسیده که از
این لحاظ بسیار حائز اهمیت است.
وی بااشاره به گزارش سالانه سازمان جهانی
گردشگری تصریح کرد: صنعت غذا طبق آماری که سازمان جهانگردی برآورد کرده
برای کشورهایی که هدفشان صنعت گردشگری غذاست بیش از 2000 میلیارد دلار
درآمد داشته اند.
این کارشناس با بیان اینکه در مازندران
غذاهایی با تنوع گیاهی و حیوانی مختلف وجود دارد و طبخ می شود، گفت: امروزه
رستوران هایی که در مازندران برند شده اند بر غذاهای سنتی استان تمرکز
کرده و بیشتر غذاهای سنتی ما در مناطقی شکل می گیرد که دارای جوامع محلی
میزبان است.
اورمزدی با تاکید بر این نکته که بیشتر
تولید غذایی و ارائه خدمت در مناطق روستایی مازندران شکل می گیرد، گفت: بر
اساس آمار در مازندران حدود 3000 نقطه روستایی وجود دارد که مراکز تولید
فرآورده های گیاهی و دامی و لبنی و سایر مواد غذایی به شکل ارگانیک یا
غیرشیمیایی است.
این استاد دانشگاه و کارشناس گردشگری در
پایان یادآورشد: نقاط روستایی به عنوان کانون اصلی جوامع محلی به شمار می
آیند که این جوامع محلی میتوانند در فرهنگ میزبانی و مهمان نوازی و مهمان
پذیری که در خون ایرانی ها به ویژه مازندرانی ها عجین است در توسعه صنعت
گردشگری غذا اثربخش باشند.
لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/268293/