پیام مازند

آخرين مطالب

استاد دانشگاه: طراحی الگوی توسعه بومی نیاز ضروری اکنون کشور است علمي

استاد دانشگاه: طراحی الگوی توسعه بومی نیاز ضروری اکنون کشور است
  بزرگنمايي:

پیام مازند - کیا بزرگمهر روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار افزود: با توجه به تعدد مشکلات و مسائل زیست محیطی ، ارائه یک راهکار واحد جوابگو نیست و نیازمند راهکارهای مختلف است و مهمتر از همه طراحی الگوی بومی توسعه ملی است که در آن نقش هر یک از سکونتگاه های روستایی و شهری مشخص باشد.
وی با اشاره به این که تکنولوژی برنامه ریزی منطقه ای، وارداتی بوده و تناسبی با سرزمین ایران ندارد، تصریح کرد: این در حالی است که حفاظت از محیط زیست در کشورهای توسعه یافته از اجزای اصلی برنامه ریزی منطقه ای بشمار می رود ولی در ایران این بیشتر به صورت رفع تکلیف اجرا می شود.
 
این استاد دانشگاه استان مازندران را پرچالش ترین استان های کشور به لحاظ زیست محیطی برشمرد و خاطرنشان کرد: ریشه این چالش ها برنامه ریزی های جهانی، ملی و عواملی همچون اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است.
وی تصریح کرد : مهمترین راهکارها برای حفظ محیط زیست استفاده از ظرفیت مردم و مشارکت سازمان های مردم نهاد در تهیه و اجرای طرح های زیست محیطی به همراه نظارت و پایش مستمر اجرای طرح ها است.
رییس گروه جغرافیا و محیط زیست دانشگاه آزاد واحد چالوس بیان کرد : در اجرای طرح های زیست محیطی باید مشارکت مردم را با خود به همراه داشت و در این بین دانش آموزان و زنان اولویت نخست جامعه هدف قرار گیرند و زنان می توانند فرهنگ را از نسلی به نسل دیگر منتقل نمایند.
بزرگمهر با اشاره به قدمت فرهنگ یاری گری در ایران، مشارکت مردمی و جوامع محلی کشور در اجرا و پایداری طرح های محیط زیستی نسبت به دیگر کشورهای جهان کامل قابل حصول خواهد بود.
این استاد دانشگاه آزاد گفت: همه بخش های محیط زیست کشور به هم وابسته است و نیازمند مدیریت و برنامه ریزی به صورت یکپارچه هستیم اما متاسفانه در این زمینه بخش نگری در توسعه دیده می شود و از ظرفیت مردمی و تشکل های مردمی به خوبی بهره گرفته نمی شود.
به گفته وی افزایش جمعیت، بیکاری، کاهش درآمد، دفن پسماندها و زباله جنگلی و چرای دام در درون جنگل ها، بهره برداری بی رویه از منابع جنگلی، بهره برداری بی رویه از معادن شن و ماسه در بستر رودخانه ها در حوضه های آبریز، احداث جاده در اراضی جنگلی و مرتعی و توسعه فیزیکی شهرها و روستاها در حوضه های آبریز به تخریب و ناپایداری محیط زیست منجر می شود.
بزرگمهر افزود : تبدیل و تغییرکاربری اراضی، زمین خواری، واگذاری زمین توسط کمیسیون ماده 31 و 32 به اشخاص و نهادها و هیات هفت نفره واگذاری زمین، گسترش گردشگری بدون برنامه جامع، احداث صنایع و کارخانه در داخل حوضه های آبریز، زهکشی فاضلاب های شهری و روستایی به درون رودخانه شهری و روستایی و هدایت آنها به دریا، وجود انواع آلاینده ها و فلزات و عناصر سنگین در رودخانه هآی آبهای ساحلی، فرسایش خاک، سیل، زمین لرزه ، ریزش و رشد انواع جانوران زیان آور و موذی از دیگر چالش های زیست محیطی کشور و این استان می شود. 
رییس گروه جغرافیا و محیط زیست دانشگاه آزاد واحد چالوس گفت : دنیای امروز می طلبد که همه شهروندان خودشان را عضوی از جامعه زیست محیطی تلقی کنند و نباید انتظار داشته باشند که دولتی پای کار بیاید که به همه مطالبات آنان را جامع عمل بپوشاند ولی انتظار از دولتها این است که فضای بیشتر و امن تری برای فعالان زیست محیطی فراهم کند.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: با توجه به گستردگی مدیریت محیط زیست در کشور در سال های گذشته نظارت صحیح و مناسبی اجرا نشد و تجربه انواع مسائل زیست محیطی و ناپایداری ها در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی و محیطی را به همراه داشته است.
وی با اشاره به مشکلات زیست محیطی در کشور توجه بیشتر مسوولان به این بخش مهم کشور شد و گفت : غیرانتفاعی و داوطلبانه بودن فعالیت در تشکل های زیست محیطی را 2 نقطه قوت این تشکل هاست که می تواند موجب تجدیدنظر در رفتارهای غلط و مخرب محیط زیست شود.
مازندران دارای 2 تالاب بین المللی میانکاله و فریدونکنار و چندین تالاب و آبگیر محلی چون ساهون، لپو و پلنگان، ولشت، استخرپشت، گل پل، خضر نبی، شورمست، دریوک ، سراندون و بالندون ، گز و کندوچال است.
مازندران همچنین افزون بر 800 قطعه آب‌بندان به مساحت 17 هزار هکتار دارد. همه ساله در فصل زمستان 90 گونه پرنده مهاجر زمستان گذران با جمعیت حدود یک میلیون بال به مازندران مهاجرت می کنند.
بر اساس آمارهای رسمی ، تاکنون بیش از 490 گونه جانوری از رده های مختلف مهره داران اعم از پرندگان، پستانداران، خزندگان، دوزیستان و ماهی ها در زیست بوم مازندران شناسایی شده اند.
پرندگان با 317 گونه از 58 خانواده ، پستانداران با 63 گونه و 19 خانواده ، دوزیستان با 9 گونه از 6 جنس و 6خانواده ، خزندگان با 26 گونه از 21 جنس و 11 خانواده و ماهی ها با 75 گونه بخشی از تنوع زیستی حیات وحش مازندران را تشکیل می‌دهند.
قدمت جنگل های شمال ایران به بیش از 40 میلیون سال قبل بر می گردد و دارای 90 گونه درختی و 211 گونه درختچه ای و هزار و 558 گونه علفی و بوته ای است.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/269007/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برگزاری آیین شکرگزاری رحمت ماه صیام در منطقه لفور مازندران

تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت هدف اصلی «طرح نور» است

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی در قزوین

آیت الله علم الهدی: تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت، هدف اصلی «طرح نور» است

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور» /آموزش و پرورش موافقت کند اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند

ماجرای چاقوکشی و ضرب و شتم در کشتی مازندران

ترافیک سنگین در جاده چالوس

حمله موشکی به اسراییل اعجاز وعده صادق بوده است

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی

جزئیات پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور + سایت ثبت‌ نام

برگزاری کنگره 400 شهید روحانی مازندران

پرداخت تسهیلات خوداشتغالی به مددجویان شهرستان نور

حضور 90 بازیکن و مربی در سومین مرحله جشنواره مینی بسکتبال کشور

ماجرای چاقوکشی و ضرب و شتم در کشتی مازندران | روایت داور مصدوم: فیلم تا قبرس و آلمان هم رسیده است، کتک خوردن یک داور! | آقایان برای رضایت گرفتن ...

همه چیز درباره واریز یارانه کمک معیشتی فروردین‌ماه | جیب سرپرستان خانوارها پر پول شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مرگ 91 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر در مازندران

کنگره 400 شهید روحانی استان مازندران برگزار می‌شود

توجه ویژه دولت برای رفع عقب ماندگی‌های بخش آب در مازندران

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

انتصاب جدید در ستاد مرکزی راهیان نور کشور

کشف و توقیف چوب جنگلی قاچاق در آمل

مسدود شدن 205 چاه غیرمجاز در مازندران

امید به بازگشت روز‌های خوب نساجی

مرگ 91 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر

حمایت از تشکل‌های مردم پایه فرهنگی هنری در مازندران

انتصابات جدید در ستاد راهیان نور

امواج آرام خزری در مازندران

اقدام غیر قانونی در شرکتی کردن پرسنل سابق موسسه اعتباری نور

تعیین تکلیف حدود 7 هزار چاه کشاورزی در مازندران

رتبه نخست مازندران در صادرات لبنیات

تردد در راه های مازندران عادی و روان است

بازار برنج در مازندران از رکود خارج شده است

اولتیماتوم 2 ماهه بازرسی لرستان برای تکمیل پل شوراب

ایران‌چک 500 هزار تومانی در بازار؟! + عکس

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

محدودیت‌های ترافیکی جاده‌های شمال در آخرین روز فروردین

حمله اسرائیل به جنوب سوریه

اعزام 15 هزار دانش‌آموز به اردوی راهیان‌نور و پیشرفت

تقویت احساس ارزش واقعی تولید برنج در زندگی کشاورزان مازندرانی

هوای صاف تا نیمه ابری در مازندران

جزییات پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد