پیام مازند

آخرين مطالب

معضل مسکن زیر ذره بین مدیریت شهری/ قیمت اجاره‌ها سربه فلک کشیده است! اقتصادي

معضل مسکن زیر ذره بین مدیریت شهری/ قیمت اجاره‌ها سربه فلک کشیده است!
  بزرگنمايي:

پیام مازند - معضل مسکن در کلانشهری چون تهران جزو مشکلات و معضلات عمده و ثابتی است که می توان گفت در سال‌های اخیر وضعیت پیچیده‌تر و سخت‌تر هم شده است؛ اجاره‌ های سنگین و گزافی که با حقوق اغلب شهروندان چه آن‌ها که شغل دولتی دارند و کارمند دولت هستند و چه کسانی که صاحب مشاغل آزاد محسوب می‌شوند هیچ گونه همخوانی و هماهنگی ندارد و بیراهه نیست اگر بگوییم قشر متوسط جامعه هم در تأمین مسکن مناسب در شهری مثل تهران عاجز و ناتوان هستند.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان

پیام مازند

مدیریت شهری دوره ششم از همان روز اول یکی از شعارهایش رسیدگی به مسکن پایتخت نشینان بود و شاید بتوان این شعار و وعده را برای رفع معضل مسکن به فال نیک گرفت تا شاید پس از سالها درماندگی و بی‌پناهی مستاجران طعم شیرین خانه‌دار شدن را بچشند و از طرفی هم دست دلالان بی‌انصافی که اولین کارشان سیاه نمایی در بازار مسکن و ساخت و ساز و کسب پول ‌ های نجومی ب ی دردسر از آشفته بازار بود را هم از این حوزه کوتاه کند. البته باید دید که تا چه حد این شعار به نتیجه می رسد! به گفته برخی مسئولان، بیش از نیمی از مردم شهر تهران اجاره نشین بوده و از داشتن سقف خانه‌ای که برای خودشان باشد محروم هستند و از آن بدتر توانایی پرداخت اجاره های نجومی را هم ندارند.

پیام مازند

متاسفانه بد مسکنی و بی‌مسکنی دو مشکل عمده اهالی پایتخت محسوب می‌شوند و این دو مشکل بزرگ بسیاری از خانواده‌هایی که در سال‌های نه چندان دور وضع مالی مناسب و متوسط داشتند را هم دچار چالش کرده و قشر فقیر جامعه را هم به حاشیه‌های ناامن و پرمخاطره شهر تهران رانده است و طبق آمار اخیر 51 درصد مردم تهران اجاره‌نشین هستند و خرید مسکن در تهران 67 سال برای یک فرد عادی زمان می‌برد، یعنی چند نسل باید بگذرد تا یک خانواده بتواند خانه‌دار شود.

پیام مازند

یکی از راهکارهایی که می تواند به مسکن کمک کند طبیعتا تخفیف عوارض ساخت و ساز است، وقتی تولید مسکن رونق بگیرد اجاره نشینی کمتر می‌شود و تخفیف در عوارض باعث می‌شود که به طور مثال پروژه های مسکنی که 70 درصد آن‌ها تمام شده است 30 درصد باقیمانده هم با برخورداری از این گونه تخفیفات زودتر به پایان برسد و هزینه‌های مسکن برای مردم کاهش پیدا کند.
خلیل محبت خواه مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در ارتباط با این موضوع اظهار کرد:در قانون جهش تولید مسکن و نهضت ملی مسکن گفته شده بود که 30 تا 50 درصد تخفیف در پرداخت عوارض ساخت شامل حال سازندگان شود.

پیام مازند

وی تاکید کرد: هر چقدر تخفیفات عوارض ساخت مسکن بیشتر باشد ساخت و ساز بیشتر شده و سازندگان مسکن همان مبالغی که جهت دریافت پروانه و عوارض به نظام مهندسی داده می‌شود را می‌توانند در اجرای ساختمان صرف کنند. وقتی تولید مسکن رونق بگیرد اجاره نشینی کمتر می‌شود و تخفیف در عوارض باعث می‌شود که به طور مثال پروژه های مسکنی که 70 درصد آن‌ها تمام شده است 30 درصد باقیمانده هم با برخورداری از این گونه تخفیفات زودتر به پایان برسد و هزینه‌های مسکن برای مردم کاهش پیدا کند.
افزون بر این؛ مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان هم اعلام کرد که مردم چه تخفیف بگیرند و چه تخفیف نگیرند، باید حتما ساختمان‌های ایمن بسازند و تخفیفات که در خصوص عوارض ساخت و ساز لحاظ شده است، در مورد ایمن ساختن ساختمان‌های مسکونی فرقی ندارد.

پیام مازند

وی تصریح کرد: تخفیفاتی که برای عوارض ساخت و ساز ساختمان‌های مسکونی تعیین شده باعث می‌شود تا افرادی که مبلغ پیش از تخفیف را نداشته‌اند پس از دریافت تخفیف تامین کرده و نقدا بپردازند و از تخفیف 40 درصدی که برای یک ماه اول گذاشتیم استفاده کنند.هر کسی که پول عوارض خود را نقدا پرداخت کند می‌تواند از تخفیف عوارض ساخت و ساز بهره ببرد و قاعدتا مردم هم می‌توانند از این شرایط برخوردار شوند.
چمران تأکید کرد: کسانی که بساز و بفروش هستند، چون بلافاصله پول خود را مجددا به کار میکشند عموما پول نقد کمتر دارند و مردم عادی ممکن است امکانات بیشتری در این زمینه داشته باشند و از این رو تخفیفات در نظر گرفته شده در پرداخت عوارض ساخت و ساز بیشتر به نفع مردم خواهد بود. اقساطی کردن پرداختعوارض ساخت و ساز مسکن می‌تواند به افرادی که پول نقد زیادی ندارند کمک کند تا با استفاده از این امکان کار ساخت مسکن خود را انجام بدهند.

پیام مازند

بر اساس امضای 5 تفاهم نامه شهرداری با سپاه، ارتش، فراجا،تامین اجتماعی و همچنین با مشارکت بخش خصوصی 150 هزار واحد مسکونی دیگر نیز علاوه بر آن تعداد واحدهایی است که سازمان نوسازی شهرداری تهران مسئولیت ساخت آن را بر عهده دارد و باید دید که تا چه حد به مرز تحقق نزدیک می شود، متاسفانه در تهران حدود یک میلیون مسکن کم داریم و تعداد اجاره نشین ها هم که چه بگوییم؟ روز به روز بیشتر می شود! 
حتی این موضوع بر مسئولان هم پوشیده نیست، شهردار تهران معتقد است که در بررسی‌های صورت گرفته به این نتیجه می‌رسیم که با ابلاغیه‌ها و ایجاد تنگناها نه تنها برای مردم راه را باز نکرده‌ایم بلکه شرایطی را ایجاد کرده‌ایم که قیمت مسکن سرسام آور شده است. هیچ پاسخ شایسته‌ای در مقابل وضعیت موجود وجود ندارد که دو سوم پول و اعتبار فردی در سبد خانوار صرف داشتن سرپناه شود. پس از دهها سال باید به نقطه‌ای برسیم که اگر بناست مشکلات متعدد کشور حل شود در ابتدا سد بزرگی به نام مسکن وجود دارد.

پیام مازند

حال باید منتظر ماند و دید مدیریت شهری دوره ششم درباره چنین معضل بزرگ و مهمی که هم و قم سهم زیادی از جامعه است، وعده هایش را آیا به درستی عملیاتی می کند یا خیر؟ زیرا هر مسئولی اگر اهتمام لازم به موضوعی همچون مسکنی را داشته باشد و کارنامه ای درخشان داشته باشد، علاوه بر رضایت، دعای خیر مردم هم همراهش است.
گزارش از نوشین نثاری
باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/270499/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قابلیت جدیدی از اندروید 15 برای استفاده از گوشی در تاریکی

اعلام حمایت طلاب حوزه علمیه خواهران استان آذربایجان شرقی از طرح نور فراجا

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

انتخابات در خرم‌آباد و چگنی به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود

تاثیر سفر‌های نوروزی در بازار مسکن شمال

چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟!

رصد صفحات فضای مجازی قم در قالب طرح نور /به 150 نفر تذکر داده شد

توضیحات پلیس درباره طرح نور/ 90 درصد تذکر گیرندگان حجاب، پوشش خود را اصلاح کردند

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

خادم: پیچ هرز را هر چقدر بپیچانی، هرز است

40 درصد روستاهای بابل از نعمت گاز برخوردارند

تاخیر در واریز وجه قابل پرداخت کالابرگ فروشندگان را به دردسر انداخت

(تصاویر) اسکناس دوره ناصرالدین شاه قاجار چه بود و ارزش آن چقدر بود؟

استقلال سیاسی کشور ایران بی‌مثال است / تداوم جدی در اجرایی شدن طرح نور

تجمع بانوان قمی حمایت از طرح نور عفاف و حجاب

بازدید منتخبان مردم قم در مجلس از مرکز تحقیقات اسلامی نور

محمد خوش‌چهره: «اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

تجمع بانوان قمی در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب

وضعیت راه‌های کشور؛ ترافیک سنگین در جاده‌های چالوس، هراز و آزادراه تهران - شمال

حمایت همه جانبه دستگاه قضایی استان از طرح نور فراجا

بازدید جامعه ورزش کشور از یادمان‌های جنوب غرب خوزستان

اظهارات سردار جعفری در مورد طرح نور، ماجرای تذکر رهبر انقلاب و لایحه حجاب/ فرمانده قرارگاه فرهنگی اجتماعی بقیه الله (عج) سپاه: همه باید از طرح نور حمایت کنند

پرونده مافیایی در دنیای ایجنت‌ها؛ وقتی کمیسیون انتقال منجر به تهدید می‌شود

قدردانی بانوان در مرکز گلستان از مجریان طرح ملی «نور»

وضعیت ویتامین دی مازندرانی ها رو به بهبود است

نرخ جدید عوارض آزادراه خرم آباد - پل زال اعلام شد

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا

حمایت 220 ایرانی خارج از کشور از ایتام مازندرانی

رائفی پور: 600 میلیون تومان پول به یکی از دوستانم داده ام، هر ماه سود آن را می دهد /مستاجرم

ضارب دانش‌آموزان آملی بازداشت شد

راه‌های روستایی متاثر از سیلاب مازندران باز شد

دو هزار اصله درخت جایگزین ویلاهای غیرمجاز نوشهر شد

شرکت 20 هزار نفر در المپیاد ورزشی فرهنگی بسیجیان مازندران

سردار رادان: هیچ ماموریتی حساس‌تر از اجرای «طرح نور» نیست

سردار رادان با اشاره به طرح نور: در قلمرو انتظامی هیچ ماموریتی حساس تر از این ماموریت وجود ندارد/ 90 درصد تذکرگیرندگان رفتار و پوشش خود را اصلاح و با پلیس همکاری کرده‌اند/ پلیس در کنار طرح نور، از دیگر ماموریت‌های خود غافل نخواهد شد

افزایش ذخایر آبی سدهای مازندران

فعالیت بیش از 400 هزار سفیر سلامت در مازندران

سردار رادان: پلیس اصراری به انتقال خودرو‌های توقیفی با جرثقیل ندارد

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

بهره گیری از مشارکت حامیان ایتام خارج از کشور

حمایت از اجرای طرح عفاف و حجاب نور

زلزله در مرزن‌آباد ؛ جدیدترین گزارش‌ها از زلزله 3.7 ریشتری در نزدیکی چالوس

گلایه نماینده ولی فقیه در مازندران از انتصاب وزیر سابق به استانداری

تداوم طرح نور با جدیت

مازندران قهرمان جوانان و گیلان قهرمان زیر 23 سال آب‌های آرام شد

اصلاح رفتار و پوشش 90 درصد تذکر گیرندگان در طرح نور

طرح نور در مجتمع های تجاری اطراف حرم رضوی اجرا می‌ شود