پیام مازند

آخرين مطالب

گام مهم دولت سیزدهم برای پایان دادن به تنش آبی و آبرسانی به روستاهای محروم مازندران مقالات

گام مهم دولت سیزدهم برای پایان دادن به تنش آبی و آبرسانی به روستاهای محروم مازندران
  بزرگنمايي:

پیام مازند- دولت سیزدهم با کمک سپاه و بسیج سازندگی، اقدامات و برنامه های اساسی را در راستای رفع محرومیت در روستاهای کشور در دستور کار دارد و در همین راستا نیز تاکنون طرح‌های زیادی را در مناطق محروم آغاز کرده است که نمونه بارز و شاخص آن آبرسانی به روستاهای مازندران به منظور بهره مندی خانوارهای روستایی از نعمت آب آشامیدنی و سالم بهداشتی است و این مهم نوید بخش آینده‌ای درخشان برای گذر این استان از تنش آبی است.

دولت سیزدهم برای محرومیت زدایی در روستاها برنامه‌های مدونی را تاکنون اجرا کرده یا در دستور کار دارد، بر این اساس طبق برنامه ریزی‌ صورت گرفته آبادانی روستاها و مناطق محروم در اولویت قرار گرفته و تاکنون طرح های زیادی در بخش آبرسانی به روستاهای مازندران اجرا و یا در دست اقدام است.

بازخوانی اقدامات و پروژه‌های در دست اجرای دولت در مازندران نشان می‌دهد که محرومیت‌زدایی از مناطق محروم به عنوان مقدمه دستیابی به توسعه پایدار و عدالت گستری از مسائل مهم و مطرح در دولت مردمی سیزدهم در مازندران است که با جدیت تمام در حال انجام است.

مازندران استانی گردشگرپذیر که فقر آن در بخش‌های مختلف در زیر برگ‌های سبز آن پنهان مانده است به گونه ای که هم اکنون برخی شهرها و روستاهای آن با بحران و تنش آبی مواجه است و علت این امر نیز بی‌توجهی دولت‌های گذشته نسبت به توسعه زیرساخت‌های صنعت آب و فاضلاب در این خطه شمالی کشور است.

شاید باورش کمی سخت باشد اما این واقعیت مهم و اساسی وجود دارد که مازندران استانی سرسبز و گردشگرپذیر با کمبود آب آشامیدنی مواجه است و دولت سیزدهم با درک این موضوع مهم و اساسی و با هدف رفع مشکلات فراروی در این بخش، آستین همت را بالا زد تا با تسریع در روند آبرسانی به روستاها در قالب اجرای طرح محرومیت زدایی، این استان را از تنش آبی نجات دهد.

توسعه زیرساخت های صنعت آب و فاضلاب، اجرای طرح محرومیت زدایی با هدف آبرسانی به روستاهای کم برخوردار، تخصیص اعتبارات و استفاده از ظرفیت خیران برای احداث مجتمع های آبرسانی و مشارکت بسیج سازندگی در اجرای طرح محرومیت زدایی از جمله اقدامات دولت سیزدهم برای تامین آب آشامیدنی سالم و بهداشتی در روستاهای مازندران است.

مازندران سه هزار و 600 روستا دارد که از این تعداد 2 هزار و 700 روستا از خدمات شرکت آب و فاضلاب استان بهره مند هستند و مدیریت آب بقیه روستاها به صورت هیات امنایی است و لازم است مسوولان شرایطی را فراهم کنند تا تصدی و مدیریت آب تمام روستاها بر عهده شرکت آبفای استان باشد.

گام مهم دولت سیزدهم برای پایان دادن به تنش آبی و آبرسانی به روستاهای محروم مازندران
عکس آرشیوی

شناسایی 350 روستای مازندران برای آبرسانی

با اهتمام دولت سیزدهم، مجلس شورای اسلامی امسال هفت هزار و 300 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح محرومیت زدایی در کشور اختصاص داد که علاوه بر 10 هزار روستای اولویت دار برای آبرسانی در مرحله نخست، 9 هزار و 500 روستای دیگر نیز مشخص شدند و سهم استان مازندران 350 روستاست.

دولت سیزدهم مقرر کرد که در طی 2 سال آینده، با اجرای طرح های محرومیت زدایی، عقب ماندگی‌های روستاهای کشور و از جمله مازندران در بخش آب آشامیدنی سالم و بهداشتی رفع شود و مناطق محروم و کمتر توسعه یافته به لحاظ آب آشامیدنی به شرایط پایدار برسند.

تشکیل مجمع خیران برای آبرسانی در روستاها

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مازندران با اشاره به شناسایی و تامین 450 قطعه زمین برای احداث مجتمع های آبرسانی در این استان، از تشکیل مجمع خیران آبرسان برای آبرسانی به روستاهای این استان در راستای اجرای طرح محرومیت زدایی خبر داد و گفت که این فرصت برای تمامی خیران در این خطه شمالی کشور فراهم شده است تا در کنار بقیه امور خیر همانند مدرسه سازی، به موضوع آبرسانی هم توجه ویژه ای داشته باشند و در این مسیر برای فرهنگ سازی، مقرر شد تاسیسات آبرسانی احداث شده به نام خیران نامگذاری شود.

آبرسانی به 70 روستای مازندران با کمک خیر نیکوکار
برارزاده افزود: با تلاش شرکت آبفا مازندران و همکاری بسیج سازندگی سپاه و اهدای 200 کیلومتر لوله در سایزهای مختلف توسط خیر آبرسان حاج اکبر ابراهیمی، اهالی 70 روستا در 18 شهرستان استان از نعمت آب آشامیدنی سالم ،بهداشتی و پایدار بهره مند شدند.

وی ادامه داد: در سال گذشته کتابچه تنش آبی تنظیم و در آن دغدغه ها و گام‌های عبور از تنش در هر شهر گنجانده شد و در همین راستا با توجه به استفاده 88 درصدی مازندران از سفره های آب زیرزمینی و استفاده از 740 حلقه چاه و 373 دهنه چشمه ، تلاش داریم از آب‌های سطحی برای تامین آب آشامیدنی مورد نیاز بیشتر استفاده کنیم که به یقین این مهم در آینده نزدیک محقق خواهد شد.

وی با اشاره به منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی در بحث جهاد تبیین تصریح کرد: جهاد ما شناخت شرایط موجود استان و برنامه های گذر از تنش آبی است که در این مسیر و گام دوم انقلاب به اعتبارات استانی بسنده نکردیم و پیگیر بهره برداری از اعتبارات عشایری- روستایی، اعتبارات محرومیت زدایی و تنش آبی هستیم و هم اکنون با کمک قرارگاه امام حسن مجتبی (ع)، احداث 19 مجتمع آبرسانی با بهره مندی 128 روستا در سراسر استان در دست اجراست.

گام مهم دولت سیزدهم برای پایان دادن به تنش آبی و آبرسانی به روستاهای محروم مازندران
عکس آرشیوی

آبرسانی به روستاهای محروم با 330 میلیارد تومان اعتبار

وی از انعقاد قرارداد با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) برای آبرسانی به روستاهای محروم و کمتر توسعه یافته این استان خبر داد و افزود: برای اجرای این طرح از محل اعتبارات محرومیت زدایی، 330 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت آبفای مازندران، حفر یک حلقه چاه، بهسازی 9 دهنه چشمه، اجرای لوله گذاری خط انتقال به طول 175 کیلومتر، احداث مخازن به حجم 13 هزار و 220 مترمکعب، اجرای لوله گذاری شبکه توزیع به طول 309 کیلومتر، احداث 37 ایستگاه پمپاژ، احداث فیلترهای بتنی به حجم 500 مترمکعب را از جمله مفاد این قرارداد ذکر کرد.

برارزاده ادامه داد: همچنین در قالب این قرارداد، قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) نسبت به تهیه، نصب و راه ندازی 9 دستگاه پکیج حذف آهن، 15 دستگاه دیزل ژنراتور، جابجایی 2 هزار و 800 فقره انشعاب و تامین انرژی برق به طول 14 هزار متر برای بهره مندی بیش از 128 روستا در شهرهای بهشهر، نکا، ساری، قائمشهر، سوادکوه شمالی، سوادکوه، بابل، آمل، نوشهر و کلاردشت اقدام خواهد کرد.

وی، اصلاح 213 کیلومتر از شبکه آبرسانی شهری و روستایی، توسعه شبکه آبرسانی به میزان 179 کیلومتر، احداث 91 کیلومتر خط انتقال آب، حفر و تجهیز پنج حلقه چاه ، احداث مخزن یکهزار و 900 مترمکعبی آب روستایی، واگذاری 33 هزار فقره انشعاب و تعویض 29 هزار و 673 کنتور آب خراب را از دیگر اقدامات این شرکت در یکسال گذشته عنوان کرد.

مدیرعامل شرکت آبفای مازندران با بیان اینکه سرانه مصرف آب آشامیدنی در استان از میانگین کشوری بالاتر است، سرانه تولید آب در هر شبانه روز برای هر مازندرانی در مناطق شهری را 200 و در مناطق روستایی را نیز 171 لیتر عنوان کرد و گفت که از این میزان شهروندان در هر شبانه روز 140 تا 150 لیتر و در مناطق روستایی نیز 120 تا 130 لیتر آب مصرف می‌کنند که این میزان بیشتر از حد استاندارد است.

برارزاده ظرفیت سالانه تولید آب در مازندران را 522 میلیون مترمکعب و میزان تولید و استحصال آب آشامیدنی در این استان را سالانه 340 میلیون مترمکعب اعلام کرد و افزود: از این مقدار 220 میلیون مترمکعب آب مصرف می‌شود.

گام مهم دولت سیزدهم برای پایان دادن به تنش آبی و آبرسانی به روستاهای محروم مازندران
عکس آرشیوی

اهتمام دولت سیزدهم برای جبران عقب ماندگی‌های آبرسانی در مازندران

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مازندران با اشاره به عقب ماندگی های این استان در بحث آبرسانی روستایی گفت: با نگاه ویژه دولت سیزدهم و وزیر نیرو برای حل موضوع آب روستایی، مجلس شورای اسلامی در قدم نخست هفت هزار و 300 میلیارد تومان اعتبار برای آبرسانی به 10 هزار روستا اختصاص داد که از این تعداد، 19 مجتمع آبرسانی در 128 روستا مربوط به مازندران است و در حال حاضر برای 18 روستا در حال خدمات رسانی از سد البرز هستیم.

به گفته برارزاده برای آبرسانی به این روستاها، 120 کیلومتر خط انتقال و شبکه توزیع احداث شده است و در آینده ای نزدیک با وارد مدار شدن تصفیه خانه لفور سوادکوه، گام مثبتی در راستای اجرای طرح محرومیت زدایی و آبرسانی به روستاهای گلوگاه، رامسر و بهشهر برداشته خواهد شد.

وی گفت: در راستای پروژه های محرومیت زدایی، میزان اعتبار از 112 میلیارد تومان به 330 میلیارد تومان افزایش یافت و بر این اساس نیز تعداد روستاهای در دستور کار از 128 روستا به 160 روستا ارتقا یافت.

برارزاده خاطرنشان کرد: با اجرای طرح های محرومیت زدایی و آبرسانی به مناطق محروم و دورافتاده، سه هزار خانوار روستایی به عنوان مشترکان جدید زیر پوشش شرکت آب و فاضلاب مازندران قرار خواهند کرد.

افزایش ظرفیت منابع تامین و انتقال آب روستایی

مدیرعامل شرکت آبفای مازندران، افزایش ظرفیت تامین و انتقال آب به میزان 523 لیتر در ثانیه ،توسعه مخازن ذخیره به میزان 234 هزار و 810 مترمکعب ،احداث و توسعه شبکه آبرسانی به طول 435 کیلومتر همچنین بازسازی و اصلاح شبکه آبرسانی به طول یک هزار و 450 و واگذاری 87 هزار انشعاب آب جدید را از مهمترین برنامه این شرکت در طی پنج سال آینده ذکر کرد.

منابع آبی مازندران از 720 حلقه چاه، 353 دهنه چشمه و سه سد با ظرفیت تولید و استحصال 522 میلیون مترمکعب، تامین می‌شود. شرکت آب و فاضلاب مازندران یک میلیون و 102 هزار مشترک را در 58 شهر و یک هزار و 678 روستا زیرپوشش دارد.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/270758/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اطلاعیه و گزارش پلیس درباره اجرای طرح نور

با هرگونه رفتار وکُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

فراجا درباره طرح عفاف و حجاب اطلاعیه جدید صادر کرد

اطلاعیه شماره 3 فراجا در اجرایِ "طرح نور"

اطلاحیه سوم پلیس درباره حجاب

اطلاعیه سوم پلیس درباره حجاب

تردد از آزادراه تهران - شمال به سمت مازندران ممنوع شد

اطلاعیه فرماندهی انتظامی کشور درباره اجرای «طرحِ نور»

فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است | جریان سازی معاندین بر عزم و اراده پلیس تأثیری نخواهد داشت

اطلاعیه فراجا درباره وضعیت حجاب: با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران نیز برخورد خواهد شد

اطلاعیه مهم فراجا درباره «طرحِ نور» (عفاف و حجاب)

بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!

با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران نیز برخورد خواهد شد

اطلاعیه فراجا در مورد گشت ارشاد؛ اجرای طرح نور ادامه دارد

با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

سکوت تراکتوری‌ها پس از شکست

اطلاعیه فراجا در مورد طرح نور: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده/سناریوهای ساختگی بر عزم و اراده پلیس تاثیری نخواهد داشت/ پلیس عاری از خطا و اشتباه نبوده و با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

مطلوب شدن وضعیت عفاف و حجاب در سطح کشور نسبت به قبل از اجرای طرح

فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است

توقیف خودروی قاچاق در ساری

ببینید | نساجی مازندران - تراکتور

تجهیز و نوسازی 150 هکتار شالیزار آمل

بهره‌برداری ازطرح جامع زیرساخت اراضی در مازندران

تصویرسازی از عبور نور اختروش‌ها از میان ابر‌های میان‌کهکشانی

تساوی نساجی و تراکتور در 45 دقیقه نخست

محمد مهاجری: آقای وزیر کشور برای رهبری هزینه نتراشید/گمان کرده‌اید اگر اسم گشت ارشاد را به طرح‌نور تبدیل کنید قضیه تغییر ماهیت می دهد؟

طرح نور تعطیل می شود؟

پذیرش بدون آزمون استعداد‌های درخشان کارشناسی ارشد پیام نور کیش

منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد، منطقه برتر گردشگری تهران در نوروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد / بنای نیروی انتظامی بر برخورد و مقابله نیست / «آیا بی حجابی از یک تخلف رانندگی نازل‌تر است؟»

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس

وقوع هرگونه انفجار در عراق تکذیب شد /تایید شناسایی اشیا خارجی پرنده در حریم هوایی‌

دستگیری دو نفر متخلف و کشف و دو قبضه اسلحه در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد

اجرای طنزواره استانی با عنوان میرما در محمودآباد

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»

6 مدال بانوان مازندران در مسابقات کشوری کوراش

امام جمعه ساری: باید فرزندان خود را برای جذب در حوزه‌های علمیه ترغیب کنیم

استقرار 1419 دستگاه صندوق الکترونیک برای انتخابات خرم‌آباد و چگنی

تصادف در محور پلدختر به خرم‌آباد 8 مصدوم برجا گذاشت

طرح نور فراجا موفقیت در حوزه جنگ نرم است

عملیات وعده صادق،نماد اقتدار کشور

برگزاری آئین بزرگداشت نخستین سالگرد شهید آیت الله سلیمانی

راهپیمایی «جمعه خشم» در خرم‌آباد

برگزاری آیین شکرگزاری رحمت ماه صیام در منطقه لفور مازندران

تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت هدف اصلی «طرح نور» است

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی در قزوین

آیت الله علم الهدی: تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت، هدف اصلی «طرح نور» است

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور» /آموزش و پرورش موافقت کند اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند