پیام مازند

آخرين مطالب

اجرای طرح‌های مرتع‌داری لنگ اعتبار، نیروی انسانی و تجهیزات/مهم‌ترین عوامل تخریب مراتع چیست گفتگو

اجرای طرح‌های مرتع‌داری لنگ اعتبار، نیروی انسانی و تجهیزات/مهم‌ترین عوامل تخریب مراتع چیست
  بزرگنمايي:

پیام مازند - نعمت‌الله کوهستانی گفت: مهمترین چالش‌‌های موجود در اجرای طرح‌های مرتعداری به کمبود اعتبار، نیروی انسانی و تجهیزات تا خشکسالی و تغییرات اقلیمی، گرانی علوفه و فشار مضاعف به مراتع باز می‌گردد.
  عمت‌الله کوهستانی در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ، در خصوص آخرین وضعیت مراتع استان، اظهار کرد: سطح مراتع ما در حوزه اداره امور مراتع حوزه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-ساری، نزدیک به 387 هزار هکتار است که عمده مراتع ما جزو مراتع خوب قلمداد می‌شود.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
وی افزود: بر خلاف سایر استان‌های دیگر کشور با توجه به شرایط اقلیمی مناسبی که در استان وجود دارد مراتع ما به نسبت سایر استان‌ها جزو مراتع مرغوب‌تر و بهنری هستند.
  رئیس اداره امور مراتع حوزه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-ساری، با اشاره به اهمیت مراتع، خاطرنشان کرد: تولید علوفه برای چرای دام، تولید گیاهان دارویی، تولید آب، تولید خاک، ارزش‌های زیست محیطی و گردشگری، تولید اکسیژن و بسیاری موارد دیگر از شاخصه‌های مهم اهمیت وجود مراتع هستند.
این مسئول ادامه داد: عمده مراتع ما در استان جزو مراتع ییلاقی است و از این مراتع نه تنها دامداران بومی استان استفاده می‌کنند بلکه در فصل تابستان دامدارانی از استان‌های همجوار سمنان، تهران و البرز مرکزی نیز از این مراتع استفاده می‌کنند.
کمبود مراتع قشلاقی در مازندران مشهود است
کوهستانی با بیان اینکه بر خلاف مراتع ییلاقی، متاسفانه مراتع قشلاقی ما هم به لحاظ وسعت و هم به لحاظ مرغوبیت دارای شرایط محدودتر و ضعیف‌تری است؛ عنوان کرد: با توجه به اینکه طرح خروج دام از جنگل اجرایی شد، لذا جنگل‌هایی که به عنوان مراتع میان بند و قشلاقی مورد استفاده چرای دام قرار می‌گرفت از چرخه خارج شد و از یکسو ما با کمبود مشهود مراتع قشلاقی مواجه شدیم و از سویی دیگر استفاده از ظرفیت مراتع ییلاقی، مضاعف و دوچندان شد که باید برای رفع این مشکل، برنامه‌ریزی های در دست انجامی داریم.
مهمترین عوامل تخریب مراتع مازندران
وی در ادامه به عوامل عدیده تخریب مراتع مازندران اشاره کرد و گفت: وجود دام مازاد در برخی از مراتع، تغییر کاربری در برخی از مراتع، تصرف اراضی، تجاوز به عرصه‌های ملی، چرای زودرس و چرای خارج از فصل، از مهمترین عوامل تخریب مراتع استان به شمار می‌آیند.
رئیس اداره امور مراتع حوزه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-ساری، تصریح کرد: در کنار تمام این چالش‌ها متاسفانه طی سالیان اخیر به موجب گرانی نهاده‌های خوراک دامی، ارزانی قیمت گوشت به نسبت هزینه کرد دامدار و متعاقبا سوق چندبرابری دامداران به چرای دام در مراتع، تغییرات اقلیمی و نیز خشکسالی‌های پی در پی و متعدد، تخریب مراتع را تشدید کرده است.
این مسئول ادامه داد: تمامی این عوامل در کنار یکدیگر موجب کاهش تولید علوفه مراتع و گرایش منفی وضعیت مراتع را بدنبال داشته است که به همین خاطر، برای جلوگیری از تخریب مراتع و مدیریت بهتر مراتع، اقدام به طراحی و اجرای برنامه‌های متعددی در این راستا کردیم.
اجرای برنامه‌های اصلاحی احیایی برای جلوگیری از تخریب مراتع
کوهستانی تاکید کرد: مهم‌ترین برنامه حال حاضر ما در این خصوص، برنامه مدیریت چرای دام در مراتع یا همان کنترل ورود و خروج به مراتع است که در راستای احیای مراتع و جلوگیری از تخریب آن بسیار کاربردی و موثر است.
وی افزود: از دیگر برنامه‌های در دست اجرا، بحث تهیه و اجرای طرح‌های مرتع‌داری است، یعنی برای اینکه بیاییم یک مدیریت برتر و یا مرتعداری نوین را در این عرصه‌ها داشته باشیم، برای منطقه هدف اقدام به طراحی یک برنامه مرتعداری می‌کنیم و برنامه‌های اصلاحی و احیایی را در قالب طرح مرتعداری، اجرا می‌کنیم.
رئیس اداره امور مراتع حوزه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-ساری، اشاره کرد: مهمترین برنامه‌های اصلاحی و احیایی که در قالب طرح مرتعداری در استان مازندران با توجه به شرایط موجود مراتع در دست انجام است بحث تامین آب شرب دام در مراتع و یا همان احداث آبشخور است که در نهایت هم آب بهداشتی برای دام تامین می‌شود و هم پراکنش چرای دام در مرتع، یکنواخت می‌کند.
این مسئول با بیان اینکه طی سال جاری نیز در قالب هم طرح‌های ملی و هم طرح‌های استانی، پروژه‌های متعددی را در دست انجام داریم؛ گفت: بذر کاری و کپه کاری، قرق مرتع، و توسعه رویشگاه‌های دارویی از دیگر برنامه‌های در دست انجام در راستای اصلاح و احیای مراتع استان است که هر ساله در دستور کار قرار دارد.
بذر و کپه کاری 150 هکتار از مراتع مازندران با مشارکت دامداران
کوهستانی اذعان کرد: یکی از اقدامات برجسته امسال در اجرای برنامه‌های اصلاحی و احیایی مراتع، استفاده و توسعه برنامه‌های مشارکتی از در کنار اعتبارات دولتی است؛ به گونه‌ای که با استفاده از تشکل‌های مرتعداری و انجمن‌های صنفی، مرتعداران نیز پای کار آمده‌اند و کمک کار ما در اصلاح و احیای مراتع شده‌اند.
وی بیان کرد: از ابتدای سال‌جاری تاکنون با مشارکت خود دامداران، نزدیک به 150 هکتار از مراتع استان، با استفاده از گیاهان مرتعی و گیاهات دارویی، بذرکاری و کپه کاری شد و در تلاش هستیم تا پایان سال این میزان سطح را افزایش دهیم.
علوفه کاری دیمزارها گامی بلند برای جبران کمبود علوفه در مازندران
رئیس اداره امور مراتع حوزه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-ساری، مطرح کرد: در کنار این اقدامات برای جبران کمبود علوفه در فصل زمستان و غیرچرایی و نیز کاهش فشار به مراتع ییلاقی با توجه به عدم شرایط مناسب مراتع قشلاقی، پروژه تبدیل دیمزارهای کم بازده به علوفه کاری را در دست اجرا داریم که در این طرح، با در اختیار گذاشتن بذر رایگان و نیز مشاوره‌های فنی به دامداران و کشاورزان دارای اراضی کم بازده و بلااستفاده، در این اراضی، علوفه کاری صورت می‌گیرد که هم یک درآمد اقتصادی را برای آنان در پی دارد و هم بخشی از علوفه مورد نیاز استان از این طریق، مرتفع می‌شود.
این مسئول، با بیان اینکه بحث تهیه طرح‌های تلفیقی یا همان مرتعداری چند منظوره از برنامه‌های در دست انجام طی سالیان اخیر است؛ خاطرنشان کرد: در گذشته طرح‌ها با توجه به میزان علوفه در مراتع و نیز چگونگی چرای دام در مراتع، اجرا می‌شد که هم اکنون در کنار تداوم این روند اگر مرتعی دارای پتانسیل‌های دیگری نظیر گیاهان دارویی باشد آن را در زمره طرح‌های مرتعداری می‌گنجانیم و پتانسیل‌های این مراتع را احیا و تقویت می‌کنیم.
مهمترین چالش‌های اجرای طرح‌های مرتعداری
کوهستانی، مهمترین چالش‌‌های موجود در اجرای طرح‌های مرتعداری را کمبود اعتبار، نیروی انسانی، تجهیزات برشمرد و تشریح کرد: در کنار این چالش‌ها عواملی نظیر عدم همکاری خود بهره‌برداران، عوامل غیر انسانی تخریب مراتع، خشکسالی و تغییرات اقلیمی، گرانی علوفه و فشار مضاعف به مراتع نیز مزید بر علت هستند.
وی یکی دیگر از برنامه‌های در دست انجام را تعیین تکلیف و اجرای طرح نقل و انتقال پروانه‌های مرتعداری برشمرد و تشریح کرد: اگر دامداری فوت کند باید یکی از فرزندان جایگزین وی شوند که اگر ظرف مدت دو سال این فرآیند انتقال صورت نگیرد منجر به ابطال پروانه می‌شود و لذا طی سالیان اخیر با فرهنگ سازی و اطلاع رسانی گسترده، در این طرح جزو استان‌های پیشگام در سطح کشور هستیم.
شبه جزیره میانکاله، بزرگ‌ترین مرتع جلگه ای مازندران
رئیس اداره امور مراتع حوزه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-ساری، متذکر شد: ما در استان مازندران از یک طرف دارای مراتع جلگه‌ای هستیم که متاسفانه بیشتر سطح این مراتع به اراضی زراعی و باغی تبدیل شدند و تنها لکه هایی از این مراتع باقی است که بزرگترین آن، شبه جزیره میانکاله است که حفظ این مرتع دارای اهمیت بسیاری است.
این مسئول افزود: در کتار میانکاله ما در استان دارای لکه های با وسعت 5 تا 10 هکتار هستیم که عمدتا به صورت چمنزار هستند که متاسفانه این مراتع کم نظیر نظیر در حال تخریب و تبدیل هستند که باید همت بلندی برای حفظ این مراتع شکل گیرد.
کوهستانی یادآور شد: ما در مراتع ییلاقی به دلیل وجود کوه دماوند، البرز مرکزی و مراتع هیرکانی دارای پوشش گیاهی منحصر به فردی هستیم که باید برای حفظ این مناطق و گونه‌های آندمیک یا بوم‌زاد تلاش وافری صورت دهیم.
 

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/275732/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از بازگشت ون‌های گشت ارشاد

اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا

حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

سردار رادان: حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

ضرورت لایروبی حوضچه نیروگاه نکا/ پیشرفت زباله سوز ساری شتاب گرفت

مردم همراه و حامی پلیس برای اجرای طرح نور هستند

12 زنجیره ارزش در مازندران تعریف شد/ حضور 27 واحد تولید در اکسپو

سردار رادان: در طرح نور، رئیس جمهور از ما حمایت کرده است

سردار رادان: در طرح نور، ما حمایت رئیس جمهور و قوه قضائیه را داریم

حسن یزدانی به تشک برگشت

طرح نور طرحی برای صیانت از عفاف و حجاب دختران ایران

اعلام نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم آباد

اجتماع دختران دانش آموز در حرم حضرت معصومه (س)

آئین تجلیل از، برترین‌های المپیاد‌های علمی دانش آموزی در بابل

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

حمایت قاطع بسیج اساتید حوزه علمیه استان همدان از طرح نور فراجا

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

سردار رادان: در طرح نور به‌دنبال حجاب و عفاف و صیانت از دختران و خواهران خودمان هستیم/ شهادت می‌دهم که رئیس قوه قضائیه در حمایت از طرح حجاب و عفاف مردانه کنار ما بوده/ شهادت می‌دهم رئیس‌جمهور از ما حمایت کرده است

رادان: طرح نور، طرح امنیتی انتظامی نیست

سردار رادان: طرح نور اصلا طرح امنیتی و انتظامی نیست

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای طرح نور

ریتم شبانه‌روزی یا ساعت بدن چیست؟

جلسه شورای فرهنگ عمومی - ساری

لبخند شکوفه های بهاری در مازندران

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ذخیره‌سازی 2831 تن مرغ در سردخانه‌های مازندران

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

27 رقم برنج در کشور معرفی شده است

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای «طرح نور»

توزیع انواع بذور اصلاح و گواهی شده برنج بین کشاورزان شهرستان بابل

بیانیه حوزه علمیه خواهران استان یزد در حمایت از طرح نور فراجا

روند تکمیل نیروگاه زباله‌سوز ساری شتاب می‌گیرد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

تردد این خودروها در جاده چالوس ممنوع شد

کشف محموله میلیاردی باتری‌های قاچاق در بابل

تجمع حافظان نور در حرم حضرت معصومه (س)

(تصاویر) شکوفه‌های بهاری مازندران

سهراب و فروغ برای هم شعر می‌خواندند/ فرح پنج بار برای افتتاحیه نمایشگاه سهراب آمد ولی او در نمایشگاه حاضر نمی‌شد؛ هیچ دلیل سیاسی هم نداشت

لزوم افزایش صندوق اعتباری فناوری مازندران

خصوص واقعی قبل از هیاهوی واگذاری!

بهره برداری از دفتر بسیج ورزشکاران شهرستان ساری

برگزاری تجمع حمایتی مردم و بانوان کرمانشاهی از اجرای «طرح نور»

همه مسئولان باید برای اجرای طرح نور کمک کنند

راهپیمایی « جمعه خشم» در مازندران برگزار می شود

برگزاری تور بین المللی دوچرخه‌سواری خزر؛ اواخر اردیبهشت