پیام مازند

آخرين مطالب

زباله محمودآباد در کام دریا ریخته می شود/ یک بام و چند صدا مقالات

زباله محمودآباد در کام دریا ریخته می شود/ یک بام و چند صدا
  بزرگنمايي:

پیام مازند - محمودآباد- تخلیه زباله شهری و روستایی محمودآباد در حاشیه دریا منظر زیبا را از خزر گرفته و بر مشکلات زیست محیطی افزوده است.

 مدتی است که در فضای مجازی عکس‌هایی از وضعیت نابسامان دپوی زباله شهرستان محمودآباد بازنشر می‌شود و این موضوع حاکی از غصه‌ای بوده که چرا نمی‌توان از این طلای سیاه کثیف در راستای اشتغال‌زایی و کسب درآمد بهره برد.
محمودآباد طی چند سال اخیر در بحث زباله با چالش‌های فراوانی رو به رو بوده و این مشکلات همچنان ادامه دارد چراکه در سازمان شهرداری‌های مازندران لکه‌ای برای راه‌اندازی دستگاه زباله‌سوز و مباحث اینچنینی برای این شهرستان دیده نشد و امروز شاهد دیدن صحنه‌های بدی از وضعیت دپو در این منطقه هستیم.
شهری که اولین مقصد گردشگران از جاده هراز به ساحل است و می‌تواند به عنوان پایلوت محورهای مهم گردشگری قرار گیرد امروز در حال دست و پنجه نرم کردن با طلای سیاهی است که قطعاً در کشورهای توسعه یافته به آن به عنوان یک فرصت نگاه می‌کنند.
با حضور در منطقه مورد نظر که در ابتدای ورودی شهر از سمت فریدونکنار به محمودآباد میدان سردار سلیمانی به سمت ساحل است، متوجه بوی بد و منظره‌ای بد خواهیم شد؛ زباله‌هایی که گاهاً با ماسه ترکیب شده یا از فاصله دور آتش زدن آن‌ها را متوجه می‌شویم یا اینکه عده‌ای با به دست گرفتن گونی‌، مشغول جداسازی اقلام قابل فروش از زباله هستند که در مجموع باید با حال شهر تأسف خورد.

پیام مازند

با کمی نگاه کردن به اطراف متأسفانه نهری کوچک شیرآبه حاصل از انباشت زباله دیده می‌شود که با دنبال کردن آن به ساحل خواهید رسید این خود یعنی فاجعه زیست محیطی که قطعاً درمانی دارد اما شاهد یک بام و دو هوای مدیریت شهری و شاید عدم توجه مسئولین هستیم.
بوی بد زباله، وضعیت نامناسبی به ورودی شهر داده است
کاظم حسنی یکی از شهروندان محمودآبادی که در نزدیکی‌های محل دپوی زباله زندگی می‌کند، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر از وضعیت بد و زشت ورودی شهر می‌گوید: طی چند سال اخیر همیشه شاهد کوهی از زباله، آتش زدن آن، سگ‌های ولگری که به دنبال غذا هستند یا بوی بد هستیم.
وی گفت: همیشه مسئولان وعده جمع‌آوری زباله را دادند اما هیچ وقت انجام نشد، ممکن نیست که راه حلی نداشته باشد، اگر زباله اولویت مهم مسئول و مدیر شهرم شود قطعاً ما دیگر مشکلی نخواهیم داشت اما متأسفانه این طور نیست.
این شهروند محمودآبادی در پایان خاطرنشان کرد: این شهر با وجود دپوی زباله در ساحل چهره نازیبا به خود گرفته و حتی طی یکسال اخیر زمین‌های اطراف این منطقه نیز فروش خوبی ندارند و گردشگران انگار از فرصت استفاده کرده و بیشتر تولید زباله می‌کنند.
موضوع زباله محمودآباد یک مسئله ملی، استانی و شهرستانی است
مهدی اختیاری شهردار محمودآباد در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه موضوع زباله بحثی زنجیره‌ای است که به چند محور ارتباط برقرار می‌کند، اظهار داشت: شهرداری محمودآباد آمادگی انتقال زباله را به‌صورت روزانه دارد و در سال گذشته 16 هزار تن زباله این شهرستان را به صفر رساندیم که مستندات آن موجود است.
وی تصریح کرد: متأسفانه محمودآباد را در لکه آمل دیدند و وضعیت امارت نیز شرایط خوبی ندارد و کنسل شد بنابراین تصمیم بر انتقال زباله شهرستان به یکی از شهرهای اطراف از اردیبهشت امسال شده است.

پیام مازند

شهردار محمودآباد با اشاره به اینکه با شهرستان همجوار هنوز برای انتقال زباله به نتیجه نرسیدیم، افزود: جلسه‌ای با حضور مدیران استانی و استانداری مازندران برای تعیین قیمت انتقال برگزار شده و سیمی تریلر نیز شهرداری خریداری کرد اما هنوز جواب قطعی از شهر مورد نظر دریافت نکردیم.
اختیاری ادامه داد: سیمی تریلر دوم نیز آمادگی خرید داریم تا با تأیید به‌صورت فوری بحث انتقال انجام شود که متأسفانه هنوز به نتیجه قطعی نرسیدیم؛ شهرداری محمودآباد آمادگی کامل برای پرداخت هزینه دارد اما متأسفانه تنش‌های اجتماعی یکی از علت‌های اصلی تأیید نگرفتن شهر مورد نظر است.
وی خاطرنشان کرد: تبعات اجتماعی در جامعه باید بررسی و زودتر جواب نهایی داده شود تا بتوانیم کار انتقال را انجام دهیم.
شهردار محمودآباد با بیان اینکه یکی از توافقات ما با شهر مجاور برای انتقال زباله تفکیک نکردن آن است، گفت: به لحاظ درآمد اولیه باید زباله را بدون تفکیک کردن انتقال دهیم اما در بحث تفکیک زباله از منزل در حال راه‌اندازی واحد پسماند هستیم که مستقر شوند و آموزش و پیگیری انجام شود.
اختیاری با اشاره به اینکه در حال حاضر با توجه به فصل زمستان اما روزی 45 تن زباله دپو می‌شود، عنوان داشت: تنها مکانی که می‌توان زباله را انتقال داد استان همجوار است که فقط روزی 2 سرویس از ما می‌پذیرند که خطرات خود را به همراه دارد و امروز ما روزانه 45 تا 50 تن زباله در سطح شهرستان به دپو انتقال می‌دهیم.
ورود 40 درصد زباله روستایی به شهر
وی یادآور شد: این میزان زباله در روز با رصد در صبح زود می‌توان گفت 35 تا 40 درصد زباله روستایی و وارد شهر می‌شود و خدمات شهری در حال جمع‌آوری آن است و بیشترین میزان تخلیه زباله روستایی در ورودی خیابان معلم تخلیه شده که بدون هماهنگی است.
شهردار محمودآباد بیان کرد: سیاست ما بر این است که بتوانیم یک مکان را برای انتقال در نظر گرفته، تأیید و منتقل کنیم چراکه در بحث جمع‌آوری زباله مشکل نداریم و در دو شیفت در صبح و شب انجام می‌شود.

پیام مازند


اختیاری با بیان اینکه موضوع زباله محمودآباد یک مسئله ملی، استانی و شهرستانی است، افزود: شهرداری نمی‌تواند به تنهایی ورود کرده و مشکل را حل کند چراکه لکه‌ای برای این شهرستان از سازمان شهرداری‌ها در نظر گرفته نشد بنابراین فقط می‌توانیم جمع‌آوری و انتقال داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه در بحث جمع‌آوری 70 درصد مجموعه موفق عمل می‌کند، اظهار کرد: شهرداری محمودآباد می‌تواند با گرفتن دو پیمانکار در اسرع وقت با نیروی انسانی و ماشین‌آلات تجهیز شده، زباله‌ها را منتقل کند و کوتاهی از سمت ما انجام نخواهد شد.
آموزش تفکیک زباله در محمودآباد پاسخ‌گو نیست
علی‌محمد دعاگو رئیس اداره محیط زیست محمودآباد در گفت‌وگو با خبرنگار مهر از خطرات زیست محیطی ناشی از انباشت زباله در کنار ساحل خبر داد و گفت: بوی بد، آلودگی خاک و هوا، شیرآبه‌هایی که راهی دریا می‌شود و نازیبا کردن محیط کنار ساحل از دغدغه‌های چند ساله ما است.
وی افزود: زمین برای انتقال دپو از طرف محیط زیست تأیید شده و در پروسه اداری است تا بتوان شرایط برای دپو و تفکیک رقم بخورد.
رئیس اداره محیط زیست محمودآباد تصریح کرد: این شهرستان به‌خاطر شرایط گردشگرپذیر بودن در بحث آموزش تفکیک زباله از منازل با مشکلاتی رو به رو هستیم که اگر شهروندان رعایت کنند، گردشگران و مسافران رعایت نخواهند کرد.
دعاگو خاطرنشان کرد: تفکیک از مبدا مشکل زباله شهرستان را حل نخواهد کرد چراکه نهایتاً 10 درصد مؤثر خواهد بود، باید با انتقال و راه‌اندازی سایت تخصصی مشکل را در جایگاه حل کنیم.
وی در پایان گفت: انتقال زباله به استان دیگر یا شهر همجوار نیز با مشکلات فراوانی رو به رو است بنابراین این معضل باید به‌صورت ملی و استانی حمایت و پیگیری شود.
به گزارش مهر، زباله محمودآباد ریشه چهل و اندی ساله دارد که شهروندان با آن رو به رو هستند که امیدواریم مسئولان ذی‌ربط با توجه جدی و در اولویت قرار دادن بحث زباله درصدد رفع آن باشند..

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/283171/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ضرورت رسیدگی به پرونده‌ها در کمترین زمان

تصادف مینی بوس با کامیون در بابل 2 مصدوم داشت

تودیع و معارفه‌ استاندار مازندران از گلایه‌ها تا مطالبات

سند تحول قضایی در مازندران اجرایی شود

دعا برای زیاد شدن نور چشم | دستورالعمل برای زیاد شدن نور چشم

17 هزار تن توت فرنگی در مازندران تولید می‌شود

مراسم تکریم و معارفه استاندار مازندران

زلزله در مرزن‌آباد

سقف جدید برداشت از حساب های بانکی ابلاغ شد

مراسم بزرگداشت شهید سپهبد قرنی در خرم آباد

باغداران مبارزه به موقع با آفات درختان مرکبات را جدی بگیرند

تجهیز کریدورهای حمل بار مازندران به سامانه هوشمند توزین

پلاژ‌های دولتی در سواحل باید مورد استفاده مردم قرار گیرد

طرح ارتقای تصفیه خانه آب رامسر آغاز شد

تجارت گمرکات مازندران و پاکستان از مرز 11 میلیون و 700 هزار دلار گذشت

تجارت گمرکات مازندران و پاکستان از مرز 11 میلیون دلار گذشت

معرفی سرپرست جدید نهاد نمایندگی در دانشگاه پیام نور همدان

واکنش میرسلیم به ادعای تذکر رهبری به برخی مسئولان درباره گشت ارشاد /هرکسی در مقابل احکام الهی بایستد آدم فاسقی است

کاهش طغیان رودهای مازندران با رشد چهار برابری لایروبی

واگذاری سهام باشگاه پرخرج به هلدینگ خلیج فارس غیرقانونی است

گام اساسی دولت سیزدهم در عرصه دیپلماسی اقتصادی

انتخاب بهترین دوربین کانن: چالشی جذاب برای عکاسان!

افزایش چهار برابری لایروبی رودخانه‌های مازندران.

نماینده مجلس: از فراجا برای اجرای طرح نور حمایت می‌کنیم

سفر وزیر کشور به استان مازندران

جاده هراز بازگشایی شد

طرح تعیین حریم گسل‌های قائمشهر به اتمام رسید

بیشترین میزان بارش باران با 53 میلی‌متر در آمل به ثبت رسید

برگزاری کنفرانس علمی ادواری «بازتوانی بیماری های عصبی – کمر درد»

ثبت هوشمند تخلفات اضافه تناژ ناوگان باری در مازندران

شادی کشاورزان مازندرانی از بارش رحمت الهی

خط کشی یکصد کیلومتر از جاده‌های ارتباطی مازندران

وحیدی: زیرساخت‌های رفاهی و تفریحی موجود در سواحل باید مورد استفاده عموم قرار گیرد

مازندران مجهز به سامانه هوشمند ثبت تخلفات اضافه تناژ ناوگان باری

شهره ایرانیان به رعایت عفاف و حجاب/ انتخابات الکترونیک است

افزایش 21 درصدی دستگیری خرده فروشان مواد مخدر در مازندران

انتخابات الکترونیک است / شهره ایرانیان به رعایت عفاف و حجاب

تیم هورسان رامسر انصراف داد/ سایپا به لیگ برتر والیبال بازگشت

دادگاه های برخط گامی برای شفاف سازی است

13 اردیبهشت افتتاحیه راهیان نور غرب و شمالغرب کشور

آقاتهرانی: پای کار اجرای طرح نور پلیس می‌مانیم

تاکید استاندار جدید بر توسعه و توازن یکپارچه مازندران

مراسم تودیع و معارفه استاندار مازندران

بهره برداری از سالن ورزشی هنرستان دخترانه نور

160 کیلومتر از رودخانه های مازندران لایروبی شد

4 نماینده از مازندران در تیم ملی فوتبال دختران زیر 18 سال

اجرای طرح نور در مراکز درمانی کهگیلویه و بویراحمد

محور هراز مسدود است

قدردانی وزیر کشور از فراجا در اجرای «طرح نور»

وزیر کشور: استاندار جدید مازندران در حوزه اقتصاد متخصص است/ نوری: توجه جدی به اقتصاد دریا پایه خواهیم داشت