پیام مازند

آخرين مطالب

فیلم ماندگاری بود اگر... اجتماعي

فیلم ماندگاری بود اگر...
  بزرگنمايي:

پیام مازند - حالا حمید زرگرنژاد همزمان با جشنواره فجر، در فیلم شماره 10 یکی از بهترین موقیعت های این ژانر را برای ساخت فیلمش انتخاب کرد. او تلاش دارد فرهنگ مردانگی، شجاعت و ایثار را در سخت ترین شرایط زندگی یک انسان از دل داستانی واقعی و براساس تنها فرار موفق یک ایرانی از اردوگاههای عراق به تصویر کشد.این ایده ذهنی که نقش بی مثالی در الگوسازی فرهنگ ایرانی به نسل جوان که عموما از جنگ فقط با تیراندازی و شکست و پیروزی اش آشنا هستند، بی شک قابل تقدیر و ارزشمند است.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
تم اصلی داستان درباره اردوگاهی است که در آن 42 اسیر بدون آنکه نامشان در صلیب سرخ ثبت شده باشد زندانی هستند. اسرای دیگر از این موضوع ناراحتند و دو اسیر تلاش دارند به نوعی اسامی آنها را به ایران یا صلیب سرخ اعلام کنند. در میان شخصیت اصلی داستان که هیچ نامی جز شماره 10 بدان اطلاق نمی شود وارد اردوگاه می شود. فرارهای متعدد او باعث می شود این دو اسیر با او ارتباط برقرار و او را متقاعد کنند تا در فرارش این اسامی را نیز به ایران یا صلیب سرخ برسانند.
زرگرنژاد داستان را با چند سکانس بی ربط از فرارهای اسیر شماره 10 شروع می کند تا به نوعی از همان ابتدا قراردادی نانوشته با مخاطب در خصوص ویژگی‌های شخصیتی او ببندد. هرچند آنقدر در معرفی این ویژگی عجول و دستپاچه عمل می کند که تا 15 دقیقه اول نه تنها چیزی از داستان متوجه نمی شود، بلکه با حواشی ای روبرو می شود که با کج سلقیگی کنار هم چیده شده اند.
مثلا، اسیر دست بسته پشت کامیونی در حال حرکت است و یک سرباز از او مراقبت می کند. در یک لحظه او از کامیون به بیرون می پرد تا فرار کند!!! اینکه در این موقعیت او با چه ایده ذهنی از کامیون بیرون پرید و در خاک عراق قصد فرار کرد موضوعی که بی شک جواب قانع کننده ای برای آن نمی توان یافت یا در موقعیتی دیگر او با پاهای زنجیرشده، از قطار در حال حرکت بیرون می پرد و می خواهد فرار کند!!! بی‌شک باورپذیر کردن این موقعیت‌ها برای مخاطب فعال امروز سینما ساده انگاری است. مضاف بر اینکه اگر این سکانس ها نبودند به فیلم صدمه جدی نمی رسید و کارگردان می توانست به شیوه ای دیگر فحوای روایت را برای مخطب تصویری نماید.
زرگرنژاد در ترسیم موقعیت اردوگاه نیز آنگونه که باید موفق نبود. مخاطب امروز خوب می داند که اردوگاههای عراق چه از نظر امکانات و چه شیوه برخورد سربازان عراقی با اسرا، چگونه بوده است لذا ترسیم اینگونه فضاها نیاز به توجه به پیشینه ذهنی مخاطب دارد. حتی اگر این پیشینه ذهنی با واقعیت فاصله داشته باشد. چون این پیشینه ذهنی می توانست به کارگردان در القای بهتر تم اصلی داستان به مخاطب کمک کند. و این فضای غریب بیش از آنکه در هموار کردن مسیر کمک کند ذهن مخاطب را درگیر حاشی کرد. مثلا برخلاف نظر اسرا که همواره عنوان می کنند در اردوگاهها آب و غذای بسیار اندک در دسترس بود یا وضعیت حمام بسیار بد بود، اسرا در این فیلم به شیرهای آب به راحتی دسترسی دارند یا در چند سکانس به راحتی حمام می کنند. با وجود رفتارهای نامناسب و ددمنشانه، اضطراب و ترس به هیچ وجه در چهره شخصیت ها دیده نمی شود و مخاطب نتواند آنگونه که باید فضای اسارت را درک کند.
در لباس نیز ما با همین ایراد روبروییم. عموما در اردوگاهها لباس ها متحدالشکل است؛ اما ما شب ها بازیگر نقش شماره 10 را با لباس خانگی می بینیم این درحالی است که اسرا وقت اسارت با لباس جبهه بودند و با خود لباس حمل نمی کردند.
ما این نوع پوشش را در هنگام خروج دوست بازیگر شماره 10 از زندان برای رفتن به بیمارستان نیز شاهد بودیم.
پوشیدن کلاه فیس از سوی برخی سربازان عراقی نیز از دیگر مباحثی ابهام زای فیلم بود چرا که اینگونه کلاه ها را ماموران برای شناخته نشدن از سوی متهم می پوشیند و در اردوگاههای عراقی نمی تواند محلی از اعراب داشته باشد.
از دیگر مباحثی که نمی توان به راحتی از کنار آن گذشت نور فیلم بود. با وجودی که نور یکی از مولفه های اصلی فیلم محسوب می شد و بیشتر سکانس ها باید به گونه ای روایتگر تاریکی می شدند، اما فیلم در سکانس هایی در تداعی این موقعیت ضعیف عمل کرد. مثلا وقتی دو اسیر برای فرار وارد کانال تاریک می شوند و قرار است با چراغ قوه فضا روشن شود، ما نور موضعی داریم. یا وقتی از کانال بیرون می آید و وارد حیاط اردوگاه که برای مقابله با هر حرکت احتمالی اسرا، روشن است آنها با چراغ قوه اطراف را نگاه می کنند!!! حتی در کانال تنگ و تاریکی که اسرا پس از فرار در آن مخفی می شوند نیز ما نور داریم و فیلم نتوانست این موقعیت ها را با استفاده از توان نور، به خوبی نشان دهد.
حضور بازیگر شماره 10 در اردوگاه مجاهدان خلق و کمک به آنها برای پنهان کردن اسلحه هایی که قرار بود وارد ایران شوند نیز از دیگر نکاتی است که نمی توان به راحتی از کنار آن گذشت.
اسیر شماره 10 یک ایرانی متعهد و شجاع است. او قرار است وجهه های استقامت و ایثار را زیر لوای فرهنگ پهلوانی به نمایش گذارد. فیلم این مسیر را تا زمان اسارت او توسط مجاهدان خلق حفظ می کند. اما به ناگاه در این سکانس توافقی صورت می گیرد که بر تمام ذهنیهای قبلی صدمه می زند. او قرار است برای فرار یا حتی اعلام اسامی 42 اسیر به صلیب سرخ، در تجهیز ماشین هایی برای ورود به ایران و انجام اقدامات خرابکارانه با منافقین همکاری کند!!! ماشین‌ها به بهترین شکل تجهیز و مجاهدین خلق با پوشش سربازان ایرانی به سمت ایران حرکت می کنند. در طول این سکانس عجیب، می شد شکل قصه را به سمتی هدایت کرد که از این خرابکاری شکل نگیرد اما در این سکانس مهم نیز، کارگردان وسیله را برای رسیدن به هدف توجیه کرد.
مطمئنا فیلمساز می توانست به گونه ای دیگر این روایت را تعریف کند تا روحیه ایثار و وطن پرستی شخصیت اصلی داستان لطمه نخورد.
ما در «شماره 10» به شک با فیلم خوبی روبرو بودیم و حالمان خوب بود و اگر کارگردان آنگونه که بر متن اثر متمرکز بود بر حواشی نیز تمرکز می نمود می توانست از فیلم های تاثیرگذار و ماندگار ژانر دفاع مقدس تبدیل شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/285377/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آفتاب گرم بهاری در مازندران

رستاخیز یکخوابه ها در تهران / اجاره آپارتمان 30 تا 50 متر

ماجرای قطع 40 اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی

موج کوتاه در دریای خزر

بازدید بیش از 3میلیون زائر از یادمان‌های شهدا

سخنان سردار رادان درباره اجرای طرح حجاب «نور»/ «چشم مردم وقتی به بی‌حیایی عادت کند، آرام آرام غیرت گرفته می شود»

اعلام آمادگی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

افتتاح مجموعه ورزشی پشته حسین آباد خرم آباد

وضعیت جاده‌ها، امروز 7 اردیبهشت 1403؛ ترافیک سنگین در محور چالوس

ماجرای قطع 40 درخت در نوشهر

پرهزینه و زیان‌ده؛ پول قرارداد پرداخت بازیکنان استقلال و پرسپولیس از جیب کارگران و بازنشستگان!

طرح مشاوران ترامپ برای مجازات کشور‌هایی که دلار را کنار می‌گذارند

تداوم پایداری جوی تا نیمه هفته آینده در مازندران

رشته های دانشگاهی را به سمت نیازهای جامعه سوق دهیم

ترافیک سنگین در محور چالوس/بارش باران در برخی محورهای 3 استان

طرح نیمه‌تمام زباله‌سوز ساری به کجا رسید؟

شکایت شرکت نقل‌وانتقالاتی از پورتو برای پول انتقال طارمی

علاقه مندی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

تصاویری از تجمع روحانیون در حمایت از طرح «نور» با لباس جنگی

ترافیک سنگین در محورهای کرج - چالوس

برگزاری جلسه بررسی نحوه تقسیم و توزیع آب در دشت هراز

تقدیر پلیس از بانوان آبادانی

ضرب و شتم شدید یک پرستار در بیمارستان چالوس/ پیگیری قضایی در حال انجام است

نشست استاندار مازندران با نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان استان

روس‌ها متقاضی سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

تصاویر قطع 40 اصله درخت در کجور آرشیوی است

نور فلسفه و حکمت، روشنی‌بخش مسیر نصف جهان شدن اصفهان

ایمن سازی و تاب آوری خط تغذیه گاز 110 میلیمتر پلی اتیلن در چگنی

ماجرای قطع 40 اصله درخت در کجور چیست؟

ضرورت لایروبی مستمر حوضچه نیروگاه نکا

استقبال از قهرمان قایقرانی آسیا و مرد المپیکی در بابلسر

تعجب آلمانی‌ها از سرعت سقوط پول ملی ایران!

لزوم لایروبی مستمر حوضچه نیروگاه نکا

دعوت استاندار از سرمایه گذاران و خیران برای مشارکت در طرحهای توسعه استان

دعوت استاندار لرستان سرمایه گذاران و خیران برای مشارکت در طرحهای توسعه استان

برگزاری با کیفیت کنکور مورد توجه دولت سیزدهم است

استقبال بابلسری‌ها از مرد المپیکی قایقرانی

موسوی سومین طلایی مازندران در پیکار‌های انتخابی ووشو جام جهانی

ترافیک سنگین در محور چالوس/ این محورها مسدود هستند

ضرب‌الاجل استاندار لرستان برای قدیمی‌ترین پروژه خرم‌آباد

تقدیر آیت‌الله مکارم‌شیرازی از اقدامات فراجا در مسئله حجاب

عملیات «وعده صادق» ابهت پوشالی و شکستنی اسراییل رو اثبات کرد

دولت سیزدهم در مبارزه با فساد کارنامه خوبی ارائه دهد

اجرای اعمال محدودیت‌های ترافیکی در محورهای مواصلاتی مازندران

پایان نوبت نخست آزمون سراسری مازندران در صحت و امنیت

(تصاویر) تجمع روحانیون در حمایت از « طرح نور » با لباس جنگی

ببینید | پول بده لایک کن!

چالوس / ضرب و شتم پرستار در بیمارستان

از «گشت ارشاد» تا «طرح نور» فقط دو نوروز فاصله افتاد؛ برای زنان پرونده قضایی تشکیل می‌شود؟

تاکید امام جمعه قم بر همراهی همه دستگاها برای استمرار اجرای طرح نور