پیام مازند

آخرين مطالب

کیمته‌ای فراتر از دولت برای مقابله با جنگ ارزی تشکیل شود گفتگو

کیمته‌ای فراتر از دولت برای مقابله با جنگ ارزی تشکیل شود
  بزرگنمايي:

پیام مازند - محمد خوش چهره استاد توسعه و برنامه‌ریزی اقتصادی دانشگاه تهران با تاکید بر سخنان رهبری انقلاب در خصوص لزوم انجام وظیفه مسؤلین در برابر حضور گسترده مردم در راهپیمایی 22 بهمن، در گفتگو با خبرگزاری مهر گفت: مقام معظم رهبری در دیدار اخیر خود با اعضای مجلس خبرگان فرمودند، مردم وظیفه خود را در 22 بهمن به خوبی انجام دادند و حالا دیگر این شما مسئولین هستند که باید جبران کنند و قدردانی عملی از مردم داشته باشند.
 
وی با اشاره به شرایط ملتهب نرخ ارز، افزود: در حال حاضر دولت در کنترل نرخ ارز در آزمایش بزرگی قرار گرفته و به جز قوه مجریه، مجلس، قوه قضائیه و کل حکومت باید در این مسیر به دولت کمک کنند.
خوش چهره با تاکید بر اهمیت نرخ ارز اظهار داشت: باید کمیته‌ای فراتر از بانک مرکزی و دولت برای مقابله با جنگ ارزی تشکیل شود. نرخ ارز موجب هجوم مردم به خرید کالاهای اساسی می‌شود لذا باید از صاحب نظران استفاده شود. ادامه این روند می‌تواند فاجعه انگیز باشد، هر چند هنوز توان کلی اقتصاد ما ضعیف نشده و به فاجعه نرسیدیم. من خوش‌بین هستم این مشکل قابل حل است.
خوش چهره ادامه دارد: متأسفانه به جای تصمیمات حکیمانه و فوری برای حل موضوع پول ملی، شاهد اقدامات و برخوردهای حاشیه‌ای هستیم.
نماینده ادوار مجلس خاطر نشان ساخت: معتقدم مجلس باید بررسی لایحه بودجه را کنار بگذارد و چند روز و حتی تا پایان سال فقط به موضوع ارز توجه کند.
این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: لازم است مجلس با روش‌های یک و دو دوازدهم، بودجه را بررسی و به داد پول ملی برسد، زیرا این دلار بودجه سال آینده را با مشکل مواجه می‌سازد. بودجه یعنی هزینه‌ها و درآمدها و با این روند نزولی ارزش پول ملی و تورم ناشی از آن، هزینه‌های بسیار زیادی بر بودجه تحمیل شده و همه زحمات نمایندگان در تنظیم بودجه به هدر خواهد رفت.
اتاق جنگی در خارج مشغول کار روی ریال است
خوش چهره با اشاره به وجود اتاق فکری در خارج برای کاهش ارزش پول ملی اذعان کرد: در سال 97 ترامپ رسماً در گزارشی گفته بود به کمک عربستان، امارات و اسرائیل، ارزش پول ایران را 380 درصد کاهش دادند. این نشان می‌دهد اتاق جنگی در خارج مشغول کار است. آنها روی جهالت برخی تصمیم گیران و برخی نفوذی‌ها سوار شدند.
وی افزود: دشمن با ظرافت همان دلایلی که به اغتشاشات انجامید را برای براندازی نرم اقتصادی در نظر گرفته است. آنان بعد از شکست در اغتشاشات به سرعت مسئله دلار را پی‌گیری می‌کنند و این سناریوی جدید را سامان داده‌اند.
مشکل دلار فقط در غرب و دشمنی‌های آنان نیست
این استاد دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: دیروز شنیدم وزیر کشور گفته است که نرخ ارز یک توطئه است. بله در مجموع می‌تواند یک توطئه باشد، اما دولت و مسئولین 44 سال است با توطئه‌های مختلف مواجه شده‌اند، لذا اینکه فقط بگوییم آمریکای دشمن ذاتی ما است و مانند یک مار زهر دار نیش می‌زند کافی نیست. ریشه مطلق مشکل دلار فقط در غرب و دشمنی‌های آنان نیست.
خوش چهره تصریح کرد: در حال حاضر جریان برانداز خارجی در قالب جنگ اقتصادی بر روی ارز اقدام می‌کنند. دشمن دنبال استفاده از روش پلکانی افزایش قیمت دلار است تا حساسیت‌های دولت خیلی برانگیخته شود. هر چند دولت با تغییر رئیس قبلی بانک مرکزی اقداماتی کرد اما شخص جایگزین هم تجربه جنگ اقتصادی را ندارد و به همان روش آزمون و خطا قبلی عمل می‌کند.
وی ادامه داد: ما می‌خواهیم در عرصه جهانی فعال باشیم. در این کریدور خطرات و مشکلاتی وجود دارد. آمریکا و انگلیس می‌خواهند مانند مار و عقرب ما را نیش بزنند و ما باید با لباس مناسب و زدن پادتن مناسب، در برابر آنها ایمن شویم و قدرت مانور در برابر آنها را داشته باشیم.
خوش چهره اظهار داشت: در این راه لازم است برای مقابله با این مارها چماق هم در دست داشته باشیم. خاطرتان هست سر نفتکشی که انگلیسی‌ها آنها را در جبل الطارق گرفتند و ما با آنها در خلیج فارس چگونه مقابله به مثل کردیم.
باید ضعف‌هایمان را برطرف کنیم
وی ادامه داد: ما نمی‌خواهیم کشوری منزوی باشیم، بنابراین اگر دشمن بخواهد تحریم کند، باید نظام پولی‌ مان را درست تنظیم کرده و ضعف‌های مان را برطرف کنیم.
این استاد دانشگاه با اشاره به ظرفیت‌های ایران گفت: بیش از 10 برابر جمعیتمان، ذخایر انرژی استراتژیک داریم و جهان به ما نیاز دارد، البته ما هم به جهان نیاز داریم. هرچند که احتیاج جهان به ایران بیشتر است.
متأسفانه در اقتصاد رها شده عمل کردیم
این فعال اصولگرا تاکید کرد: متأسفانه در اقتصاد رها شده عمل می‌کنیم، افرادی را داریم که اصلاً مناسب جنگ اقتصادی نیستند و روش‌شان تهاجم انگیز نیست و من در درجه اول ریشه مشکلات را داخلی می‌دانم. البته نمی‌توان از شیطنت‌های سرویس‌های اطلاعاتی خارجی غافل شد. هم اکنون مسئولین مربوطه همان آزمون و خطاهایی انجام می‌دهند که از دیگران انجام دادند در حالی‌که در گذشته به آنها انتقاد داشتند.
کارشناس توسعه و برنامه‌ریزی اقتصادی دانشگاه تهران اظهار داشت: زمانی در دولت قبلی که نقص‌های زیادی داشت، موضوع 96 درصد و 4 درصدی‌ها را مطرح می‌کردند ولی هم اکنون و در عمل همان منفعت‌های کلان برای صاحبان ثروت و دارایی‌های کلان تکرار می‌شود و مدام ثروت آنها افزایش می‌یابد. این راه خلاف حرف‌های گفته شده است.
وی افزود: برخی از اشتباهات استراتژیکی که در حال انجام است این است که برخی از دوستان ما که ما قائل هستم افراد خوش نیت هستند اما متأسفانه محدودنگر هستند و برخی با غفلت و جهالت اقدام می‌کنند.
هیچ کجای دنیا برای پول خارجی بازار تعریف نمی‌کنند
خوش چهره با اشاره به چند اشکال راهبردی در روش مسئولین اقتصادی گفت: ارز اصلاً کالای قابل مبادله نیست و هیچ کجای دنیا برای پول خارجی بازار تعریف نمی‌کنند که ما در ایران به غلط می‌گوئیم بازار ارز و به رسمیت هم شناختیم. گروهی از مردم هم برای کسب سود وارد این بازار می‌شوند و سوداگری می‌کنند و برای مقابله با کاهش ارزش دارایی‌های خود اقدام به حضور در بازار ارز و خرید می‌کنند.
وی ادامه داد: با محدودنگری نمی‌توان پول ملی را که در اقتصاد یک متغیر است حفظ کرد. بر اساس شواهد تاریخی و نیز بر مبنای تئوری‌های اقتصادی در شرایط کاهش شدید ارزش پول، نیازمند دخالت شدید دولت و حمایت از آن هستیم.
نماینده ادوار مجلس بیان کرد: اقتصاد ایران مانند یک شخص آسیب دیده و بیمار است که دارای تورم بیکاری و …است، اما مهمترین مشکل اقتصاد ایران مانند کسی است که رگ شریان خون آن پاره شده است. پول ملی همان رگ شریانی است که در بدنه اقتصاد ایران پاره شده است.
محمد خوش چهره با اشاره به کنترل تقاضا نرخ ارز و سکه تصریح کرد: باید تقاضا منطقی شود و قوه قضائیه جلوی انتشار خبرهای غیر واقعی را دربگیرد و مردم هم به این موضوع توجه کنند که ارزش پول ملی موضوع مهمی است. حراج سکه و دلار و اینکه می‌گویند هر کس هر چقدر سکه می‌خواهد بخرد یا 5000 دلار می‌تواند دلار بخرد، اقدام نابجایی است. با این سیاست‌ها مدتی بودجه تأمین می‌شود ولی آثار تورمی میان مدت و بلند مدت دارد چون خود دولت بزرگترین مصرف کننده است.
نماینده ادوار مجلس با اشاره به بحران مالی 2007 آمریکا اظهار داشت: در آمریکا در بحران 2007 ارزش دلار 10 تا 15 درصد کاهش یافت. مردم آمریکا به سوی خرید یورو رفتند. برای همین دولت رسماً محدودیت‌ها و جرایمی در نظر گرفتند تا از این هجوم جلوگیری شود.
 

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/357438/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گردهمائی عهد حضور ویژه ائمه جمعه تا پایان سال در 8 منطقه کشور + فیلم

هورسان کنار کشید/ سایپا به لیگ برتر والیبال برگشت

مبارزه با فساد شعار اساسی دولت

شناسنامه‌دار شدن30 درصد باغات جویبار

برگزاری نشست شورای هماهنگی ستاد مرکزی راهیان نور

درخشش دختر بابلسری در مسابقات قایقرانی کشوری

داشتن برنامه عالمانه برای اقتصاد دریامحور ضروری است

گره‌گشایی با دیپلماسی اقتصادی در دولت سیزدهم

آفت واردات بر بار برنج مازندران

فراجا مرزبان حجاب است متولیان فرهنگی حجاب و عفاف بیدار باشند

نیاز به فرآورده های خونی افزایش یافته است

رفع تصرف 4 هزار مترمربع از اراضی ملی سوادکوه

نقد تند محمدرضا مقدسیان به «ویلای ساحلی»/ عیاری عاریه ای!؟

کسب عنوان نخست تیراندازی کشورتوسط بانوی سوادکوهی

بیست‌وپنجمین استاندار مازندران معارفه شد

مبارزه با فساد شعار اساسی دولت سیزدهم است

محور هراز باز شد

فرمانده کل انتظامی: طرح نور را با قوت ادامه می‌دهیم

این استان ها منتظر موج جدید بارش باران باشند

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 4 اردیبهشت 1403

دکتر قاضی‌زاده هاشمی: یادواره شهدا از جنس کار زینبی و رساندن پیام شهدا است

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

تیراندازی مرگبار کودک 5 ساله به‌سمت خاله‌اش

فروش امتیاز تیم والیبال هورسان رامسر

امنیت سرمایه گذاری نیاز کشور است

تولید 960 تن ترتیکاله علوفه‌ای در بهشهر

مبارزه با فساد شعار اساسی دولت است/ توفیق دیپلماسی اقتصادی

مراسم تکریم و معارفه استاندار مازندران برگزار شد

3500 هکتار از مزارع مازندران بایر مانده است؛ توقف سد فینسک

ریزش سنگ در طول مسیر جاده هراز

شناسنامه‌دار شدن 30 درصد باغات جویبار

مصوبات دور اول سفر رییس جمهور در حوزه بنیاد شهید ایلام به صورت 100 درصد اجرایی شد

نخستین پرواز اعزام زائران از مازندران به عمره مفرده 10 اردیبهشت

200 میوه فروش سیار در شمال خرم آباد ساماندهی شدند

نجات گردشگران ناپدید شده در جنگل‌های سوادکوه

طرح نور را با قوت ادامه خواهیم داد

افزایش 27 درصدی مرگ بر اثر مسمومیت قرص برنج در مازندران

طرح نور هوشمند می‌شود

مجلس پای کار برای اجرای طرح نور فراجا است

احیای واحدهای تولیدی در مازندران اولویت است

اجرای برنامه‌ آموزشی برای دانش آموزان روستای ذغالچال ساری

جاده چالوس لغزنده است/احتمال سقوط سنگ

دانشگاه برای ارتقای عقلانیت در حکمرانی استان مؤثر باشد

بارش باران در محور‌های البرز/جاده چالوس باز است

سردار رادان:‌ برخورد با کشف حجاب با قوت ادامه دارد | حمایت مجلس از اجرای طرح نور

ریزش سنگ های معلق در جاده هراز

محموداباد، میزبان مسابقات فوتبال مناطق امید‌های کشور

اعزام زائران عمره مازندران از 10 اردیبهشت

مازندران نیازمند قطار محلی و آزادراه ساحلی است

طرح نور را با قوت ادامه می‌دهیم