پیام مازند

آخرين مطالب

خشک شدن 30 درصد مجموعه آبی تالاب میانکاله/ استقرار صنایع مادر ملزم به تایید محیط زیست است گفتگو

خشک شدن 30 درصد مجموعه آبی تالاب میانکاله/ استقرار صنایع مادر ملزم به تایید محیط زیست است
  بزرگنمايي:

پیام مازند - مدیرکل سازمان حفاظت محیط‌ زیست مازندران از خشک شدن 30 درصد از مجموعه آبی تالاب میانکاله به ویژه در بخش غربی خبر داد و گفت: استقرار صنایع مادر در مازندران ملزم به تاییدیه سازمان حفاظت محیط زیست است.
عطاءالله کاویان در گفت‌وگو با ایسنا با ذکر مقدمه‌ای گفت: امروز مردم داده‌های کافی درباره مسائل محیط‌ زیستی دارند اما تخصص ندارند که نمود آن در فضای مجازی آشکار است، متاسفانه تحلیل‌ها کارشناسی نیست؛ محیط‌ زیست دستگاهی تخصصی است که برخی مسائل آن قابلیت مطرح شدن در سطح عمومی را ندارند.
  این مسئول استانی افزود: در فضای مجازی با دیتا مواجه نیستیم و در فضای واقعی به دنبال تحلیل درست هستیم. در این یک سال حضورم در مجموعه محیط‌ زیست، 10 درصد مشاهداتم از این حوزه منجر به خروجی اطلاعات شده‌است. 
وی درباره اثرگذاری رسانه‌ها در انتشار اطلاعات درست در حوزه محیط‌ زیست خاطرنشان کرد: به دنبال دید تخصصی هستیم نه رسانه‌ای که از ما تعریف کند، آمادگی لازم برای ارتباط با رسانه‌ها برای اطلاع‌رسانی درست را داریم.
مدیرکل سازمان حفاظت محیط‌ زیست مازندران با اعلام استقبال از نقد تخصصی اظهار کرد: مباحث باید انتقادی باشند تا منجر به خروجی اثرگذار شود. مدار گفت‌وگوی استانداری در دوره دولت جدید برپایه سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال است، تاکید ویژه به معاونان خود در تمام سطوح داریم که شعار سال در تمامی ابعاد شکوفا شود و این امر، محدود به یک نهاد نیست.
وی ادامه داد: اشتغال، زدودن فقر از جامعه، صنعت و گردشگری دغدغه امروز ما است، از ریاست سازمان حفاظت محیط‌ زیست کشور برای بهره‌گیری از تخصص و دانش و همکاری با برخی سرمایه‌گذاران، به‌ویژه استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان که از دغدغه‌های مقام معظم رهبری نیز بوده، موافقت گرفتیم.
کاویان خاطرنشان کرد: مشاوره کلیدواژه مغفول ما بود که در گذشته محدودیت‌هایی در این زمینه وجود داشت، امروز این محدودیت‌ها برطرف شده و شرکت‌های دانش‌بنیان مورد تایید می‌توانند در زمینه مشاوره همراه ما باشند.
مدیرکل محیط‌ زیست مازندران با ناظر خواندن این سازمان در حوزه پسماند گفت: ما یک دستگاه ناظر هستیم و پسماند مساله‌ای تخصصی است. مسئله مغفول این حوزه در پروژه‌های بلاتکلیف، تشکیل کمیته‌های تخصصی برای اجرا با نگاه تخصصی و به‌روز است که باید سال‌ها پیش شکل می‌گرفت.
این مسئول با تاکید بر خطرآفرینی پسماند پزشکی در سطح استان اعلام کرد: آسیب پسماند پزشکی ده‌ها برابر پسماند معمولی است که مردم در پیرامون خود می‌بینند، پسماند پزشکی امروز در اماکن گوناگون دپو می‌شود که به معنای وجود خطر است. بیش از 60 درصد بیمارستان‌های ما از امکانات بی‌خطرسازی پسماند برخوردار بوده و در باقی بیمارستان‌ها، این امر توسط معدود شرکت‌های تهیه‌کننده‌ امکانات امحا و بی‌خطرسازی انجام می‌شود که شرکت‌های یادشده انحصاری عمل می‌کنند.
وی با بیان اینکه اداره‌کل محیط‌ زیست استان موضوع نرخ‌گذاری شرکت‌های خدمات پزشکی عمومی را مورد بررسی قرار داده گفت: 2 شرکت اصلی فعال در این زمینه انحصاری بوده و از سال قبل نرخ آنها 2 برابر شده‌است، به همین دلیل چاره در خروج آنها از انحصار، وارد کردن دیگر شرکت‌ها و نظارت مجدد بر نرخ‌گذاری است.
مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان از توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد و گفت: در سال‌های گذشته سوزاندن کاه سبب از بین رفتن ظرفیت تبادلی خاک، آلودگی هوا و منظر، از بین رفتن منابع آب و موارد دیگر می‌شد. یک مجموعه دانش‌بنیان 120 دستگاه کاه‌خردکن وارد بازار کرده که نوعی مدیریت در حوزه محیط‌ زیست به شمار می‌آید.
کاویان با اعلام عضویت ثابت اداره‌کل حفاظت محیط‌ زیست مازندران در کارگروه پسماند بیان کرد: استان‌های شمالی به‌ویژه مازندران با توجه به شرایط ویژه و ظرفیت گردشگرپذیری باید از نگاه ویژه برخوردار باشند، نباید ارائه خدمات در سطح ملی بوده و دریافت بودجه در سطح استانی باشد.
وی در خصوص پهنه‌بندی استان گفت: در گذشته در 8 نقطه پهنه‌بندی داشتیم و امروز این عدد به 11 نقطه افزایش یافته که امکان افزایش دوباره آن نیز وجود دارد.
مدیرکل سازمان محیط زیست مازندران از کلنگ‌زنی سایت پسماند رامسر خبر داد و اظهار کرد: ظرفیتی به نام صندوق ملی محیط‌ زیست وجود دارد که عوارض آلایندگی به این صندوق واریز می‌شود و در سال‌های اخیر به واسطه آن، در حوزه خدمات محیط‌ زیستی اقدامات خوبی انجام شد. شهرداران استان می‌توانند از این ظرفیت برای توسعه برنامه‌ها و برطرف ساختن مشکلات این حوزه استفاده کنند. 
کاویان از الویت‌بندی پروژه‌ها در کمیته استانی برای دریافت تسهیلات از بانک‌ها خبر داد و گفت: اولویت ما پسماند و تصفیه‌خانه‌های فاضلاب است، برخی صنایع استان با وجود قدرتمند بودن در صنعت، در حوزه فاضلاب و پسماند عملکرد مناسبی نداشتند، پلمب این واحدها تنها راه سازمان برای مقابله با عوارض فعالیت آن‌هاست، در مرحله نخست اخطار داده می‌شود و در صورت ادامه روند آسیب‌زا، پلمب انجام می‌شود.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران اعلام کرد: سال گذشته در کل کشور 14 پروژه مصوب داشتیم که مازندران با 2 پروژه بالاترین تعداد پروژه‌های مصوب را داشت، این 2 پروژه از محل صندوق ملی محیط‌ زیست اعتبار می‌گیرند.
وی از برنامه‌های جدید در حوزه محیط‌ زیست طبیعی خبر داد و افزود: سازمان به دنبال مدیریت مشارکتی در حوزه طبیعت‌گردی است، فرد یا مجموعه‌ مایل به مشارکت در این حوزه اجازه خواهند یافت تا در قالب پروتکل‌های سازمان فعالیت داشته باشند، این افراد به صندوق ملی معرفی می‌شوند و در قبال آن، حفاظت بخشی از مناطق طبیعی نیز به گروه یا فرد مذکور اعطا خواهد شد. در طول فعالیت نیز نظارت بر عملکرد برای تمدید تعهدات و ارائه خدمات از سوی ما وجود دارد.
کاویان با بیان اینکه مطمئنا نمی‌توان محیط‌ زیست کشور را تنها با کمک سازمان‌های این حوزه حفظ کرد، افزود: سازمان به دنبال مردمی کردن حفاظت محیط‌ زیست است، خانه‌های محیط‌زیست در این راستا عملکرد مناسبی داشتند که نمونه آن را در آموزش کودکان و پاکسازی عباس‌آباد بهشهر دیدیم.
وی با اشاره به اینکه ایجاد منطقه ممنوعه بیشتر مردم را برای حضور در آن مناطق حریص می‌کند گفت: سازمان خواهان آن است که بخشی از طبیعت‌گردی را مسئولانه پیش ببرد و در همین راستا، درخواست اجرای یک پروژه مشارکتی در سال جدید به ما داده‌شد. 
کاویان ادامه داد: مردمی ساختن حفاظت به ایجاد اشتیاق عمومی کمک می‌کند، تا دیروز موانع ما برای افرادی بوده که به دنبال نابودی محیط‌ زیست و بهره‌برداری شخصی بودند.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران با بیان اینکه در ارزیابی مقابله با شکار و صید، جزء 3 استان برتر کشور هستیم، خواستار ورود جدی استانداری به حوزه پسماند عادی شد و گفت: در حوزه پسماند عادی استانداری باید پای کار باشد، سازمان ما نظارتی و حاکمیتی است و در بخش اجرا حتما باید همراهی دیگر دستگاه‌ها را داشته باشیم، به‌ویژه معاونت امور عمرانی باید پای کار باشد. چنانچه خواهان به نتیجه رسیدن در این حوزه هستیم، سرعت عمل معاونت عمرانی استانداری باید بیشتر از ما باشد.
استقرار صنایع مادر ملزم به تایید محیط زیست
وی درخصوص استقرار صنعت پتروشیمی در مازندران اظهار کرد: یکی از مطالبات مازندران صنعت مادر است، استقرار صنعت پتروشیمی تا اندازه‌ای در سال‌های گذشته پیش رفت اما مجوز لازم صادر نشد، برای تمام پروژه‌های بزرگ به‌ویژه این صنعت، تاییدیه ارزیابی اثرات زیست‌محیطی از سوی سازمان حفاظت‌ محیط‌ زیست ضروری است.
کاویان ادامه داد: تمامی پروژه‌های بزرگ صنعتی، براساس قانون، باید ابتدا ارزیابی زیست‌محیطی شوند و تاییدیه اثرات زیست‌محیطی آن صادر شود تا مانند پروژه بهشهر آسیب نبیند. مدیران ارشد استانی باید در چارچوب قوانین زیست‌محیطی و حفاظت از آن عمل کنند. در این زمینه انتظار همراهی از سوی نهادهای مذکور را داریم، چراکه ناکارآمدی بسیاری از مدیران ما پشت تابلوی محیط‌زیست پنهان می‌شود.
این مسئول با اشاره به اینکه بر اساس آمار از سال 1395 تا 1399، 17 واحد خدمات صنعتی سبز در استان وجود دادر، اعلام کرد: هر 3 ماه کمیته فنی، صنایع آلاینده و پایش‌ها و آزمایش‌های آزمایشگاه معتمد استان را ارائه می‌دهد که طی آن آلایندگی یا عدم‌آلایندگی صنایع برای اخطار بررسی می‌شود، صنایع آلاینده در صورت عدم‌ اصلاح، عوارض پرداخت می‌کنند یا لغو مجوز می‌شوند، صنایعی که سازگار با محیط‌ زیست شوند از فهرست آلایندگی خارج می‌شوند.
کاویان با اشاره به آمار بالای استعلام‌های مثبت محیط‌ زیست مازندران گفت: 92 درصد استعلام‌های ما با پاسخ مثبت مواجه شده‌است، 8 درصد باقی به‌ هیچ عنوان با تغییر روش یا مشاوره امکان سازگاری با ضوابط با پروتکل‌های ما را نداشتند و موارد اینچنینی، هرگز پاسخ مثبت از ما دریافت نمی‌کنند.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران با گلایه از سوءاستفاده برخی افراد از مجوزهای گردشگری اعلام کرد: 75 تا 80 درصد مجوزهای اسکله‌های تفریحی- گردشگری ما اجرایی نشد و افراد تنها به دنبال دریافت مجوز فعالیت بودند.
وی با بیان این که مازندران از استان‌های برخوردار در حوزه مصوبات سفر ریاست‌جمهوری بوده گفت: مازندران با 7 مصوبه در رده بالاترین استان‌های برخوردار از مصوبات سفر ریاست جمهوری قرار دارد. اعتبارات سال 1400 که در سال گذشته دریافت کردیم عالی بود.
از میانکاله چه خبر؟
کاویان بر ضرورت صرف اعتبار در میانکاله تاکید کرد و گفت: بیشترین مشکل اطفای حریق ما مربوط به میانکاله بود که در این بخش امکانات خوبی تهیه و مناطق یادشده تجهیز شد.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران با اشاره به کاهش 85 درصدی میزان آتش‌سوزی در میانکاله بیان کرد: کاهش آمار با تغییر شیوه مدیریت میانکاله محقق شد. در حوزه کاهش سطح آتش‌سوزی نیز 10 میلیارد تومان به ساماندهی و اطفای حریق استان اختصاص یافت که این بودجه را در میانکاله متمرکز کردیم.
این مسئول ادامه داد: در حوزه میانکاله اهم اقدامات ما مهار آتش‌سوزی‌ها، تعدد آنها و تغییر مدیریت بود، همچنین خرید امکانات اطفای‌ حریق سبب کاهش تعداد و سطح آتش‌سوزی در سال گذشته شد.
کاویان از تخلف سازماندهی‌شده در میانکاله خبر داد و افزود: در پایش‌های سال گذشته متخلفانی با فعالیت‌های سازماندهی‌شده شناسایی شدند، سازمان محیط‌زیست به تنهایی قادر به مقابله با این افراد نیست. برخی از این متخلفان که لیدر بودند دستگیر شدند و همچنان در زندان به سر می‌برند.
کاویان خاطرنشان کرد: در بحث پمپاژ آب دریا مکان‌سنجی و امکان‌سنجی لازم صورت گرفت اما در سازمان حفاظت محیط‌ زیست، بخش‌هایی از طرح نیازمند اصلاح و بازنگری تشخیص داده شد و در حال حاضر، در انتظار نظر نهایی نهادهای بالادستی هستیم. 
کاویان از تاکید جدی ریاست سازمان حفاظت از محیط‌ زیست بر مدیریت یکپارچه میانکاله و آشوراده توسط مازندران خبر داد و افزود: پروژه‌های اثرگذار در مجموعه خلیج گرگان و مجموعه میانکاله با همراهی استان گلستان انجام می‌شد، اما دکتر سلاجقه تاکید کردند که مدیریت مجموعه میانکاله و آشوراده توسط مازندران به‌صورت یکپارچه انجام شود.
آخرین وضعیت درنای بلژیکی
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران از شرایط عالی درنای بلژیکی خبر داد و گفت: رویا پرنده پرورشی است و در این مدت تلاش ما مهاجرت هم‌زمان رویا و امید بود، سناریوی این مساله که رویا توان لازم برای ادامه مسیر را نداشته باشد، از قبل پیش‌بینی شده بود. پس از ناکامی رویا در ادامه مسیر، زنده‌گیری به دلایل شرایط خاص پرنده بسیار دشوار انجام شد و در حال حاضر حال درنای بلژیکی بسیار خوب است‌.
کاویان با اعلام همراهی کامل مرکز بلژیک در روند اجرای پروژه بیان کرد: تا زمان مهاجرت درناها، مکاتبات رسمی و مبادله فیلم و عکس از شرایط درنای بلژیکی به‌صورت روزانه با مرکز بلژیک انجام می‌شد.
این مسئول از موافقت مرکز بلژیک با اهدای 2 درنا به اداره‌کل محیط‌زیست مازندران در سال آینده خبر داد و گفت: مرکز بلژیک با پرواز 2 پرنده، پرونده آنها را بست و ما درگیر احساسات شدیم‌، مردم نباید درگیر فضای احساسی به‌ویژه در فضای مجازی می‌شوند. این مرکز قول اعطای 2 پرنده در سال آینده را داده که در کنار رویا جمعا 3 درنای بلژیکی در سال آینده خواهیم داشت. نگهداری رویا در قالب پروتکل‌های تخصصی در سازه‌ای در عرصه اوجاکله فریدونکنار انجام می‌شود.
کاویان در پاسخ به نگرانی پیرامون نگهداری درنای بلژیکی در آستانه گرمای تابستان خاطرنشان کرد: 4 جلسه برای دستیابی به شیوه درست نگهداری رویا باتوجه به گرمای هوا با دیگر مدیران این حوزه برگزار کردیم، همکاران بلژیکی طی مکاتبات انجام‌شده اعلام کردند که الزامی برای جابجایی درنا نیست و نمونه مشابه آن در امارات در حیات بوده و حتی جوجه‌آوری نیز داشته‌است.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران در پایان گفت: در فریدونکنار امکان نگهداری درنای بلژیکی در فضای بزرگ‌تر و کنترل‌شده را داریم، اما اگر احتمال آسیب در گرما و رطوبت وجود داشته‌باشد انتقال انجام می‌شود.
 

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/708217/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

الگوبرداری استان های آذربایجان غربی و مازندران از طرح سفیران زیبایی قم

کسب مجوز استفاده از پوست‌های تک‌لایه و دولایه برای درمان بیماری‌های پوستی

اولین تصاویر واقعی پیکسل 9 پرو لو رفت

حامیان طرح پنجره‌های امید در آذربایجان غربی، پنجره پر نور نیازمندان شدند

اعلام جزئیات ممنوعیت تردد از آزادراه تهران - شمال به سمت مازندران

(تصاویر) آیین سنتی برف چال در مازندران

معرفی مسئول جدید بسیج اساتید دانشگاه پیام نور استان البرز

اطلاعیه شماره 3 فراجا درباره اجرای «طرح نور»

اطلاعیه و گزارش پلیس درباره اجرای طرح نور

با هرگونه رفتار وکُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

فراجا درباره طرح عفاف و حجاب اطلاعیه جدید صادر کرد

اطلاعیه شماره 3 فراجا در اجرایِ "طرح نور"

اطلاحیه سوم پلیس درباره حجاب

اطلاعیه سوم پلیس درباره حجاب

تردد از آزادراه تهران - شمال به سمت مازندران ممنوع شد

اطلاعیه فرماندهی انتظامی کشور درباره اجرای «طرحِ نور»

فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است | جریان سازی معاندین بر عزم و اراده پلیس تأثیری نخواهد داشت

اطلاعیه فراجا درباره وضعیت حجاب: با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران نیز برخورد خواهد شد

اطلاعیه مهم فراجا درباره «طرحِ نور» (عفاف و حجاب)

بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!

با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران نیز برخورد خواهد شد

اطلاعیه فراجا در مورد گشت ارشاد؛ اجرای طرح نور ادامه دارد

با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

سکوت تراکتوری‌ها پس از شکست

اطلاعیه فراجا در مورد طرح نور: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده/سناریوهای ساختگی بر عزم و اراده پلیس تاثیری نخواهد داشت/ پلیس عاری از خطا و اشتباه نبوده و با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

مطلوب شدن وضعیت عفاف و حجاب در سطح کشور نسبت به قبل از اجرای طرح

فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است

توقیف خودروی قاچاق در ساری

ببینید | نساجی مازندران - تراکتور

تجهیز و نوسازی 150 هکتار شالیزار آمل

بهره‌برداری ازطرح جامع زیرساخت اراضی در مازندران

تصویرسازی از عبور نور اختروش‌ها از میان ابر‌های میان‌کهکشانی

تساوی نساجی و تراکتور در 45 دقیقه نخست

محمد مهاجری: آقای وزیر کشور برای رهبری هزینه نتراشید/گمان کرده‌اید اگر اسم گشت ارشاد را به طرح‌نور تبدیل کنید قضیه تغییر ماهیت می دهد؟

طرح نور تعطیل می شود؟

پذیرش بدون آزمون استعداد‌های درخشان کارشناسی ارشد پیام نور کیش

منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد، منطقه برتر گردشگری تهران در نوروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد / بنای نیروی انتظامی بر برخورد و مقابله نیست / «آیا بی حجابی از یک تخلف رانندگی نازل‌تر است؟»

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس

وقوع هرگونه انفجار در عراق تکذیب شد /تایید شناسایی اشیا خارجی پرنده در حریم هوایی‌

دستگیری دو نفر متخلف و کشف و دو قبضه اسلحه در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد

اجرای طنزواره استانی با عنوان میرما در محمودآباد

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»

6 مدال بانوان مازندران در مسابقات کشوری کوراش

امام جمعه ساری: باید فرزندان خود را برای جذب در حوزه‌های علمیه ترغیب کنیم

استقرار 1419 دستگاه صندوق الکترونیک برای انتخابات خرم‌آباد و چگنی

تصادف در محور پلدختر به خرم‌آباد 8 مصدوم برجا گذاشت

طرح نور فراجا موفقیت در حوزه جنگ نرم است