پیام مازند

آخرين مطالب

ذخیره خون بندناف، سرمایه‌ای برای سلامتی مقالات

ذخیره خون بندناف، سرمایه‌ای برای سلامتی
  بزرگنمايي:

پیام مازند - احمدرضا فیروزی با تاکید بر ضرورت ذخیره سازی خون بند ناف نوزادان از سوی خانواده‌ها گفت: ذخیره خون بند ناف نوزادان از این جهت اهمیت ویژه‌ای دارد که خون باقیمانده در بند ناف غنی از سلول‌های بنیادی است این سلول‌ها ضمن تامین مواد غذایی و اکسیژن مورد نیاز نوزاد، تولید و ساخت بافت بدنی را نیز برعهده دارد بنابراین با حفظ آن می‌توان در آینده در صورت ابتلا به بیماری‌های لاعلاج یا صعب العلاج با منشأ خونی و عصبی و.
 
.. از آن استفاده کرد.
استفاده از خون بند ناف برای درمان سایر اعضای خانواده وی با اشاره به رویداد نجات یک خواهر مبتلا به سرطان خون از طریق ذخیره خون بند ناف خواهر کوچکتر در یکی از شعب ذخیره خون بند ناف کشور افزود: در حالی که درمان این کودک با دشواری‌های خود مواجه بوده پس از تولد فرزند دوم و تاکید پزشکان به ذخیره خون بند ناف نوزاد، بیماری خونی خواهر بزرگتر با استفاده از سلول‌های بنیادی خواهر کوچکتر که در یکی از مراکز رویان ذخیره شده بود با موفقیت درمان شد.
رئیس جهاد دانشگاهی البرز ادامه داد: خون بند ناف نوزادان تا زمانی که در شرایط اصولی و پزشکی توسط مرکز رویان نگهداری شود ویژگی‌های نجات بخش درمانی سلول‌های بنیادی آن حفظ خواهد شد و سال‌ها پس از تولد نوزاد می‌توان از آن برای درمان بیماری‌ها بهره برد.
4200 ذخیره موفق داشته‌ایم وی با اشاره به میزان ذخیره سازی خون بند ناف در مرکز رویان استان البرز اظهار کرد: خوشبختانه از ابتدای فعالیت این مرکز تاکنون 4200 ذخیره موفق اتفاق افتاده که 680 مورد آن مربوط به سال 1401 بوده است. در حال حاضر بانک خون بند ناف رویان در خاورمیانه به لحاظ میزان و حجم ذخیره سازی رتبه اول را به خود اختصاص داده است.
وی خاطرنشان کرد: با مقایسه آمار ذخیره سازی موفق از ابتدای فعالیت این مرکز تاکنون از رشد قابل توجهی برخوردار بوده که بیانگر آگاهی خانواده‌ها به اهمیت ذخیره سازی خون بند ناف نوزادان در سال‌های اخیر است اما این موضوع به عنوان یک ضرورت و در مقایسه با جمعیت کشور و میزان زاد و ولدی که صورت می‌گیرد و نیز ظرفیتی که ذخیره خون بند ناف در بهبود بیماری‌ها دارد از نظر ما حجم قابل توجهی نیست و حدود دو تا سه درصد از خون بند ناف کل نوزادانی که متولد می‌شوند ذخیره سازی و مابقی دور ریخته می‌شود و این ظرفیت موجود برای درمان بیماری‌ها پس از تولد نوزادان از بین می‌رود بنابراین با توجه به اهمیت ذخیره سازی سلول های بنیادی استقبال بیشتری از سوی خانواده‌ها مد نظر رویان و جهاد دانشگاهی است.
امکان پرداخت اقساطی هزینه ذخیره خون بند ناف فراهم است فیروزی تصریح کرد: بخش کمی از عدم تمایل به ذخیره سازی خون بند ناف از طرف خانواده‌ها ممکن است به خاطر شرایط مالی باشد چون امکان پرداخت اقساطی مبلغ ذخیره سازی و نگهداری خون بند ناف فراهم شده تا از این لحاظ خانواده دغدغه اقتصادی و تامین هزینه آن را نداشته باشد. با این وجود عدم آگاهی در این خصوص سهم بیشتری در تقاضای ذخیره و نگهداری خون بند ناف نوزادان دارد.
وی تاکید کرد: با توجه به پیوند موفقیت آمیز سلول‌های بنیادی خون بند ناف مورد یاد شده و نقش آن در بهبود خواهر، آگاهی بخشی به خانواده ها از ضروریات پیش روی این مرکز است بنابراین جهاد دانشگاهی با گسترش و تقویت ارتباط با حوزه‌های رسانه‌ای و بیمارستانی، انجمن‌های مامایی و پزشکان متخصص حوزه زنان و برگزاری نشست‌های مشترک در تلاش است تا به وسیله افرادی که با جامعه مادران باردار مرتبط هستند این آگاهی بخشی را به جامعه مخاطب به صورت گسترده تری منتقل کند.
وی با بیان اینکه استفاده از خون بند ناف در بهبود بسیاری از بیماری‌های عصبی و خونی، فلج مغزی، پارکینسون و ... موثر بوده و پژوهشگاه رویان در حال پژوهش و کارآزمایی بر روی این موارد است؛ افزود: در خانواده هایی که سوابق ژنتیکی بیماری خاصی وجود دارد ذخیره خون بند ناف نوزادان می‌تواند زمانی که بیماری در یکی از افراد خانواده بروز کند یک راه امید برای درمان باشد. با ذخیره‌های خوبی که توسط پژوهشگاه رویان در سطح کشور صورت گرفته، نمونه‌های موفقی از پیوند در سرطان‌های خون و فلج مغزی اتفاق افتاده است. هر چند در ابتدای راه هستیم اما این موفقیت‌ها می‌تواند با ذخیره سازی خون بند ناف توسعه و گسترش پیدا کند.
این مسئول ادامه داد: بحث ذخیره سازی خون بند ناف یک سری استانداردها را نیاز دارد و ذخیره موفق زمانی اتفاق می‌افتد که این استانداردها با توجه به نتایج آزمایش‌های تخصصی و پزشکی رعایت شود. این استانداردها با توجه به سوابق بیماری‌های مادر با منشأ خود ایمنی، هپاتیت، ایدز و بوتاکس، ژل و تتو و... مشخص می‌شود.
فیروزی با اشاره به اینکه خون بند ناف به دو صورت عمومی و خصوصی ذخیره و نگهداری می‌شود تصریح کرد: در قسمت عمومی خون بند نافی که ذخیره می‌شود نگاه عام المنفعه و عمومی شامل آن می‌شود یعنی پس از ذخیره سازی برای استفاده همگانی نگهداری می‌شود و اهدایی است. بخش دوم بخش خصوصی و درصد قابل توجهی از ذخایر مرکز را تشکیل می دهد و ویژه و به صورت اختصاصی برای خانواده متقاضی نگهداری می‌شود و تا زمانی که به آن نیاز پیدا کنند اجازه نداریم از آن برای دیگران استفاده کنیم.
راه‌های ارتباط با بانک خون بند ناف البرز وی در پایان افزود: بانک خون بند ناف رویان از سوی جهاد دانشگاهی البرز از سال ١٣٩٢ در استان البرز راه‌اندازی شده است و در حال حاضر در خصوص ذخیره سازی خون بند ناف در حال فعالیت است.
گفتنی است متقاضیان می‌توانند جهت ارتباط با بانک خون بند ناف البرز با شماره‌های 02634487555 و 09377717486 تماس بگیرند یا به نشانی کرج، خیابان شهید بهشتی، میدان سپاه، رو به‌ روی مخابرات، برج طاق کسری، واحد 801 مراجعه کنند.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/716081/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

توقیف خودروی قاچاق در ساری

ببینید | نساجی مازندران - تراکتور

تجهیز و نوسازی 150 هکتار شالیزار آمل

بهره‌برداری ازطرح جامع زیرساخت اراضی در مازندران

تصویرسازی از عبور نور اختروش‌ها از میان ابر‌های میان‌کهکشانی

تساوی نساجی و تراکتور در 45 دقیقه نخست

محمد مهاجری: آقای وزیر کشور برای رهبری هزینه نتراشید/گمان کرده‌اید اگر اسم گشت ارشاد را به طرح‌نور تبدیل کنید قضیه تغییر ماهیت می دهد؟

طرح نور تعطیل می شود؟

پذیرش بدون آزمون استعداد‌های درخشان کارشناسی ارشد پیام نور کیش

منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد، منطقه برتر گردشگری تهران در نوروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد / بنای نیروی انتظامی بر برخورد و مقابله نیست / «آیا بی حجابی از یک تخلف رانندگی نازل‌تر است؟»

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس

وقوع هرگونه انفجار در عراق تکذیب شد /تایید شناسایی اشیا خارجی پرنده در حریم هوایی‌

دستگیری دو نفر متخلف و کشف و دو قبضه اسلحه در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد

اجرای طنزواره استانی با عنوان میرما در محمودآباد

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»

6 مدال بانوان مازندران در مسابقات کشوری کوراش

امام جمعه ساری: باید فرزندان خود را برای جذب در حوزه‌های علمیه ترغیب کنیم

استقرار 1419 دستگاه صندوق الکترونیک برای انتخابات خرم‌آباد و چگنی

تصادف در محور پلدختر به خرم‌آباد 8 مصدوم برجا گذاشت

طرح نور فراجا موفقیت در حوزه جنگ نرم است

عملیات وعده صادق،نماد اقتدار کشور

برگزاری آئین بزرگداشت نخستین سالگرد شهید آیت الله سلیمانی

راهپیمایی «جمعه خشم» در خرم‌آباد

برگزاری آیین شکرگزاری رحمت ماه صیام در منطقه لفور مازندران

تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت هدف اصلی «طرح نور» است

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی در قزوین

آیت الله علم الهدی: تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت، هدف اصلی «طرح نور» است

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور» /آموزش و پرورش موافقت کند اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند

ماجرای چاقوکشی و ضرب و شتم در کشتی مازندران

ترافیک سنگین در جاده چالوس

حمله موشکی به اسراییل اعجاز وعده صادق بوده است

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی

جزئیات پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور + سایت ثبت‌ نام

برگزاری کنگره 400 شهید روحانی مازندران

پرداخت تسهیلات خوداشتغالی به مددجویان شهرستان نور

حضور 90 بازیکن و مربی در سومین مرحله جشنواره مینی بسکتبال کشور

ماجرای چاقوکشی و ضرب و شتم در کشتی مازندران | روایت داور مصدوم: فیلم تا قبرس و آلمان هم رسیده است، کتک خوردن یک داور! | آقایان برای رضایت گرفتن ...

همه چیز درباره واریز یارانه کمک معیشتی فروردین‌ماه | جیب سرپرستان خانوارها پر پول شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مرگ 91 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر در مازندران

کنگره 400 شهید روحانی استان مازندران برگزار می‌شود

توجه ویژه دولت برای رفع عقب ماندگی‌های بخش آب در مازندران

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

انتصاب جدید در ستاد مرکزی راهیان نور کشور

کشف و توقیف چوب جنگلی قاچاق در آمل