پیام مازند

آخرين مطالب

ترس بازار از افزایش دامنه نوسان؟ اجتماعي

ترس بازار از افزایش دامنه نوسان؟
  بزرگنمايي:

پیام مازند - روند کج‌دار و مریز در بورس تهران همچنان ادامه‌دار است و در روز گذشته (سه شنبه) مجددا نماگر‌های سهامی در مسیر نزولی قرار گرفتند.
به گزارش دنیای اقتصاد، در روزی که گذشت، شاخص‌کل بورس تهران افت 0.23‌ درصدی را تجربه کرد و در سطح 2‌ میلیون و 201‌ هزار واحد به‌کار خود خاتمه داد. شاخص هموزن نیز در جریان دادوستد‌های روز سه‏‏‏‏‏‌شنبه، 0.
39‌ درصد از ارتفاع خود را از دست داد. در فرابورس نیز شاخص‌کل این بازار، افت 0.43‌ درصدی را تجربه کرد. بازار در واپسین دقایق معاملات با موجی از تقاضا همراه شد و قیمت‌های آخرین معامله صندوق‌های اهرمی از قیمت پایانی فراتر رفت.
برخی افت قیمت‌های روز گذشته بازار را به اتمام زمان دامنه یک‌درصدی نسبت دادند و معتقد بودند که برخی از سرمایه‌گذاران به‌خاطر ترس از صف‌فروش نماد‌ها در روز‌های معاملاتی بعد با دامنه بیشتر، اقدام به‌فروش سهام خود می‌کنند.
ماجرای دامنه‌نوسان تصمیم کاهش دامنه‌نوسان برای 3 روز معاملاتی اتخاذ‌ شده بود و روز معاملاتی گذشته سومین روز بازار با دامنه یک‌درصدی بود. روز گذشته مجددا سازمان بورس تصمیم گرفت برای یک روز دیگر، دامنه محدود را اعمال کند. گروهی معتقد به این موضوع هستند که باید دامنه‌نوسان به روال سابق بازگردد تا فرآیند تخلیه هیجانات بازار، هر چه سریع‌تر انجام شود، در مقابل این دیدگاه، گروه دیگری قرار دارند که اعتقاد دارند افزایش مجدد دامنه‌نوسان در شرایط کنونی به صلاح بازار نیست و باید اندکی صبر کرد تا کلیت بازار از رفع ابهامات مطمئن شود. این گروه موضوع افزایش دامنه‌نوسان در روز چهارشنبه را عجولانه تلقی می‌کردند و معتقد بودندکه دامنه‌نوسان بازار باید رفته‌رفته افزایش پیدا کند.
انتشار آمار‌های پولی بانک‌مرکزی نیز اخیرا جزئیات آمار‌های پولی تا پایان بهمن 1402 را منتشر کرد. براساس این آمار، نقدینگی کشور تا پایان بهمن به 7‌ هزار و 779 همت رسیده که این عدد نشان‌دهنده رشد 27.5‌ درصدی نقدینگی نسبت به مقطع مشابه سال‌قبل است. شبه‌پول نیز به 5‌ هزار و 852 همت رسیده‌است و پول نیز با رشد 4.5‌ درصدی، مقدار هزار و 927 همت را در پایان بهمن1402 نشان می‌دهد. گفتنی است که این میزان از رشد، بیشترین رشد تجربه شده پول در سال‌1402 است.
نگاهی به روند متغیر‌های پولی در بهمن1402 نشان می‌دهد که علاوه‌بر پول، نقدینگی و شبه‌پول نیز تغییر جهت داده و در مسیر صعودی قرارگرفته اند. پایه‌پولی نیز در پایان بهمن سال‌گذشته، به هزار و 48 همت رسید. به‌رغم اینکه بانک‌مرکزی در زمستان سال‌گذشته، اقدام به انتشار گواهی‌سپرده 30‌ درصدی برای کنترل نرخ تورم و جمع آوری پول سیال و سرگردان از سطح جامعه گرفت، اما با رشد 4.5‌ درصدی که در پول مشاهده می‌شود، می‌توان گفت که بانک‌مرکزی در نیل به هدف اصلی خود ناکام بوده‌است.
گفتنی است که با افزایش سهم پول از نقدینگی، نسبت پول به شبه‌پول نیز افزایش یافته‌است و این موضوع می‌تواند خود را به شکل افزایش تقاضا در بازار‌های دارایی نشان‌دهد. می‌توان گفت که بخشی از تقاضایی که در اسفند سال‌گذشته و فروردین سال‌جاری روانه بازار‌های دارایی شد، در نتیجه همین افزایش سهم پول از نقدینگی بوده‌است. بررسی نسبت ارزش بازار به نقدینگی نیز نشان می‌دهد که در پایان بهمن سال‌گذشته، کل ارزش بازار سهام به 8‌ هزار و 475 همت رسیده‌است و با این ارقام نسبت ارزش بازار به نقدینگی نیز رقم 1.09 را نشان می‌دهد. رشد سالانه پایه‌پولی با کاهش همراه شده که کاهش ذخایر خارجی بانک‌مرکزی از جمله عوامل موثر در کاهش رشد پایه‌پولی بوده‌است.
ادامه مسیر بازار بازار به‌خاطر ابهامات کنونی که در پیرامون خود دارد، همچنان خالی از تقاضا است و جریان تقاضا نمی‌تواند با اطمینان‌خاطر و جسارت، دل به دریای خرید بزند. به‌نظر می‌رسد که اگر وضعیت بازار شفاف‌تر شود و ابهامات پیش روی بازار برطرف شود، بازار در یک وضعیت باثبات بتواند در مسیر صعودی گام بردارد و جاماندگی خود نسبت به سایر بازار‌ها را جبران کند. نکته قابل‌توجه این است که سرمایه‌گذاران بتوانند در شرایط این‌چنینی که معاملات بازار حالات هیجانی به خود می‌گیرد، خونسردی خود را حفظ کرده و بر استراتژی معاملاتی خود پایبند باشند.
در این‌صورت است که سبد معاملاتی سرمایه‌گذاران، کمترین آسیب را خواهد داشت. مطمئنا تصمیمات معاملاتی که به‌صورت هیجانی و در فضا‌های این‌چنینی اتخاذ می‌شود، به‌شدت سبد معاملاتی سرمایه‌گذاران را تحت الشعاع قرار می‌دهد. نکته مهم در شرایط خطیر فعلی این است که سرمایه‌گذاران به‌دقت کلیت بازار را زیرنظر بگیرند و از شواهد و قرائن موجود برای پیش‌بینی روند آتی بازار استفاده کنند. در شرایط مبهم، اگر متغیر‌های مثبت فراوانی نیز پیرامون بازار موجود باشد، بازار به کلیه این فاکتور‌ها بی تفاوت خواهد بود و تا رفع کامل شبهات، نمی‌تواند روندی جدی را در کلیت خود پیگیری کند.

پیام مازند

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/787271/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

صدیقه وسمقی آزاد شد

اعزام بسیجیان لرستانی به اردوهای راهیان نور

وحید شمسایی: یک برند، پول عجیبی به من می داد تا برای تبلیغات برنج بخورم؛ مردم تولدم را فراموش می‌کنند اما سالگرد برنج نخوردنم را تبریک می‌گویند! / فیلم

روایت رییس پژوهشگاه رویان از پیام رهبری در خصوص ساخت انسان کامل

طرح یک شرکت آمریکایی برای نصب آینه در فضا برای تولید انرژی خورشیدی

جسد جوان پلدختری در ساحل سیمیره پیدا شد

واژگونی اتوبوس در اتوبان قزوین - زنجان حادثه آفرید

وضعیت راه‌های کشور؛ ادامه ممنوعیت تردد در جاده کرج - چالوس

دستگاه های اجرایی شهرستان گناوه در اجرای طرح «نور» همکاری کنند

40 برنامه هفته بسیج کارگری در چالوس برگزار می‌شود

تجمع دانشگاهیان دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان در حمایت از خیزش دانشجویان در آمریکا

خدمات تخصصی درمانی با حمایت خیران سلامت شهرستان نور انجام می‌شود

کشف گنج هخامنشی و ساسانی در چالوس

دستگیری سارقان و کشف 19 فقره سرقت در خرم آباد

درخشش خبرنگار خبر خورستان در جشنواره ره آورد سرزمین نور

درخشش خبرنگار خبر خورستان در جشنواره استانی ره آورد سرزمین نور

توضیحات رئیس دانشگاه پیام نور استان کرمان در مورد احتمال تعطیلی واحد گلباف

اولین اجلاسیه گروه کشوری علوم اجتماعی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس - 2

گامی دیگر برای ثبت جهانی قلعه فلک الافلاک خرم آباد

کشف اشیای تاریخی دوره ساسانی و هخامنشی در چالوس

تلاش دانشگاه حرکت در جهت درآمدزایی غیر شهریه‌ای است

جزئیات جدید از مسمومیت الکلی 29 پزشک در شیراز

خاطره‌ی اسماعیل آذر از جلیل شهناز و رهی معیری

ماجرای عصبانی شدن امیراسماعیل آذر در یک برنامه تلویزیونی بخاطر بحث کالای ایرانی

3 هزار بسیجی لرستانی به اردوی راهیان نور اعزام می‌شوند

عدم‌همراهی بیش از 100 نماینده در حمایت از طرح «نور»

زنجیره تامین گوشت مرغ مازندران رو به رشد است

ضرورت جبران کمبود دانشجو در دانشگاه آزاد

قدردانی شهروندان آزادشهر و گالیکش از پلیس برای اجرای طرح نور

شتاب یک پروژه بیمارستانی در دولت سیزدهم

توسعه گردشگری فارس با اجرای کمپین کرامت مثلث نور و خلیج فارس

راهپیمایی تکریم حجاب و عفاف در شاهرود برگزار می‌شود

خیز اصلاح طلبان رادیکال به سوی خیابان به بهانه طرح نور/ روزنامه آرمان ملی: مسئله مذاکره با آمریکا و حجاب باید حل شود!

مستندی از آثار و زندگی امیراسماعیل آذر استاد ادبیات فارسی

نشست سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان البرز با مجموعه حراست

فریم هایی از مردان معدن

اولین اجلاسیه گروه کشوری علوم اجتماعی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس - 1

100 نماینده مجلس بیانیه حمایت از «طرح نور» را امضا نکردند؟

تجمع مردم بندرعباس در حمایت از طرح نور نیروی انتظامی

کشف اشیاء عتیقه‌ چند هزار ساله در چالوس

شاعرانه/تو خواهی رفت، دیگر حرف چندانی نمی‌ماند

دستگیری عوامل نزاع دسته جمعی + عکس

استقبال 20 هزار میلیارد ریالی مازندرانی ها از طرح کالابرگ و فجرانه

کشف 308 قطعه اشیای تاریخی دوره ساسانی و هخامنشی در چالوس

اعزام کاروان زائران مازندران و گلستان به سفر حج

بیمارستان نیایش خرم‌آباد 65 درصد پیشرفت فیزیکی دارد

سرمایه گذاری 10 هزار میلیارد ریالی چینی‌ها در بخش کشاورزی مازندران

سالن ورزشی آلاشت بازسازی می شود

پاسخ آیت الله نوری همدانی به سوالی درباره طرح عفاف و حجاب پلیس (طرح نور)

پول هست زمین نیست!