پیام مازند

آخرين مطالب

توت فرنگی مازندران چشم انتظار صنایع تبدیلی/ کام شیرین واسطه ها اجتماعي

توت فرنگی مازندران چشم انتظار صنایع تبدیلی/ کام شیرین واسطه ها
  بزرگنمايي:

پیام مازند - مازندران دومین استان تولید کننده توت فرنگی کشور محسوب می‌شود و شهرهای بابلسر و جویبار بیشترین سطح زیر کشت این محصول را به خود اختصاص داده است.
17 هزار هکتار از مزارع مازندران به زیر کشت توت فرنگی تخصیص دارد و از این میزان 320 هکتار در شهرستان جویبار واقع شده است. شرایط مطلوب جوی و اقلیمی سبب شده تا سطح زیرکشت محصول توت فرنگی امسال در مازندران روند رو به رشدی داشته باشد.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
با این حال این استان همچنان از داشتن صنایع تبدیلی و تکمیلی محروم است و دسترنج کشاورزان آن در استان‌های دیگر فرآوری می‌شود. کشت توت فرنگی به روش تونل پلاستیکی در مازندران در حال رواج است و سبب می‌شود این محصول زودتر به بازارهای مصرف راه یابد.
طی سال‌های اخیر روش کشت توت فرنگی از سنتی به صنعتی در حال تغییر بوده و برای کشاورزان ارزش اقتصادی بالایی را در پی داشته است. فصل برداشت توت فرنگی در مازندران چهار تا پنج ماه از سال طول می‌کشد و کشاورزان دغدغه فروش در زمان برداشت را دارند.
اصغر قربان زاده گل محله‌ای از کشاورزان شهرستان جویبار که چند سالی است به کشت توت فرنگی مشغول بوده در گفت وگو با خبرنگار مهر با اعلام اینکه زمین‌های بخش گیلخوران سنگین و رسوبی بوده و همیشه با کمبود زمین روبرو هستیم، گفت: زمین بنده اجاره‌ای بوده و متأسفانه هزینه اجاره زمین‌ها بسیار بالا بوده است.
زمین‌های بخش گیلخوران سنگین و رسوبی بوده و همیشه با کمبود زمین روبرو هستیم وی قیمت بالای کود و سموم کشاورزی را از دیگر مشکلات تولید کنندگان توت فرنگی اعلام و افزود: خوشبختانه قیمت امسال توت فرنگی مناسب بوده اما باید بپذیریم هزینه کشت تا زمان برداشت این محصول نیز بسیار بالا بوده است.
این تولید کننده اضافه کرد: در هر هکتار به 18 کارگر نیاز داریم و در 6 ماه از پروسه تولید این محصول اشتغالزایی و درآمد خوبی برای شهرستان جویبار که دومین شهرستان تولید کننده این محصول بوده به همراه خواهد داشت.
مسؤول ترویج و آموزش جهاد کشاورزی شهرستان جویبار سطح زیر کشت محصول توت فرنگی در این شهرستان را بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: کلاس‌های آموزشی و ترویجی در راستای تولید محصول سالم برگزار می‌شود.

پیام مازند

سیده سمانه هاشمی با اشاره به اینکه کشت توت فرنگی بر روی مالچ های پلاستیکی به منظور کاهش مصرف علف کش‌ها، تولید محصول سالم و جلوگیری از تبخیر سریع آب در سال‌های اخیر رواج زیادی یافته است، اظهار کرد: از کشاورزان در خواست داریم با حضور در کلاس‌های آموزشی و به تبع آن استفاده کمتر از سموم و کودها در تولید محصول سالم گام بردارند.
سالانه سه هزار تن محصول توت فرنگی در جویبار تولید می‌شود و این محصول در باغات با قیمت‌های ناچیزی از کشاورزان خریداری و به قیمت کیلویی بیش از 100 هزار تومان به مصرف کننده عرضه می‌شود.
تولید بیش از 3 هزار تن محصول توت فرنگی در جویبار
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جویبار سطح زیر کشت محصول توت فرنگی در سال جاری را حدود 339 هکتار بیان کرد و گفت: پیش بینی می‌شود 3 هزار و 220 تن محصول توت فرنگی تولید و به بازار عرضه شود.
عبدالله رحیمی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اعلام اینکه توت فرنگی اولین میوه‌ای است که در فصل بهار به بازار عرضه می‌شود اظهار کرد: استان مازندران رتبه دوم سطح زیرکشت این محصول را به خود اختصاص داده است و شهرستان جویبار نیز در تولید این محصول رتبه دوم استان را کسب کرده است.
وی تعداد بهره برداران فعال در کشت این محصول را بالغ بر 518 نفر اعلام کرد و افزود: برداشت آن از 20 اسفند آغاز و هزینه‌های مازاد این محصول با عرضه نوبرانه آن به بازار قابل جبران خواهد بود.

پیام مازند

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جویبار به اهمیت تولید سالم محصول توت فرنگی تاکید و اظهار کرد: روش‌های استفاده از ارقام تجاری و اصلاح شده به جای ارقام محلی، استفاده از نشاهای سالم و عاری از ویروس، استفاده از روش‌های نوین کشت به جای کشت سنتی، هزینه بهینه عناصر غذایی براساس آزمون خاک و برگزاری کلاس‌های آموزشی به منظور ارتقا دانش فن بهره برداران را در تولید محصول سالم دانست.
شهرستان بابلسر نیز رتبه اول تولید محصول توت فرنگی در مازندران را دارا است و پیش بینی می‌شود بیش از 21 هزار تن محصول امسال در این شهرستان تولید شود.
پیش بینی برداشت 21 هزار تن توت فرنگی از 800 هکتار مزارع بابلسر
نصرالله پورحسین باقری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بابلسر با اشاره به آغاز برداشت توت فرنگی در این شهرستان، سطح زیر کشت توت فرنگی بابلسر را 800 هکتار اعلام کرد و گفت: با توجه به وضعیت مناسب آب و هوایی، محصول دهی توت فرنگی بسیار مطلوب است و پیش بینی می‌شود 21 هزار تن محصول تولید و روانه بازار مصرف شود.
وی تعداد بهره برداران توت فرنگی در این شهرستان را یکهزار و 337 نفر عنوان کرد و افزود: برداشت این محصول که بیشترین رقم کشت شده آن کاماراسو است از اواسط اسفند ماه شروع و تا اواخر خرداد ماه ادامه دارد.
به گفته کشاورزان اکنون بیشتر فراینده فروش توسط دلال‌ها و واسطه‌ها صورت می‌گیرد و پای آنان در میان است. اکنون محصول توت فرنگی مازندران توسط واسطه‌ها به استان‌های مختلف کشور نظیر اردبیل، تبریز و تهران و غیره ارسال می‌شود و کام آنان را شیرین می‌کند.
کد خبر 6096778

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/790646/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جدایی سروش «هیچکس» و همسرش پس از 12 سال زندگی مشترک؛ آزاده اکبری کیست؟

مراسم تشییع پیکر «زری خوشکام» با حضور خانواده و هنرمندان/ علی مصفا و لیلا در سوگ

آخرین مهلت ثبت نام دکتری بدون آزمون پیام نور اعلام شد

توجه به اقتصاد «دریا محور» در جهاد دانشگاهی مازندران اولویت دارد

سد البرز مازندران سریز شد

خبر استثنایی مدیر عامل وبشهر برای سهامداران/ مجوز تاریخی تملک 33 درصدی بانک اقتصاد نوین اخذ شد

2 حلقه چاه آب در تنکابن بهسازی و تجهیز شد

سد البرز مازندران سرریز شد | این سد آب آشامیدنی 4 شهر را تامین می کند

افشاگری مجلس از تراکنش مالی موسسه رائفی پور /برخی پول‌ها به حساب خواهر و پدر رائفی‌پور واریز شده /سرنوشت نامشخص 8 میلیارد تومان برداشت نقدی

تداوم هوای بارانی در مازندران

آب سد البرز در مازندران سرریز شد

رونمایی از ده اثر میراث فرهنگی و باستان شناسی مازندران

کوتاهی 8 ماهه در اجرای سیاست‌های توسعه دریا‌محور در مازندران

مجوز تملک 33 درصدی بانک اقتصاد نوین برای وبشهر

مازندران قهرمان کشتی آلیش بانوان کشور

برگزاری همایش دختران فاطمی و پسران علوی در مشهد

آب این سد سرریز شد

اعتماد به جوانان مسیر پیشرفت کشور را هموار می کند

خرید ویلا در نوشهر؛ سکونت در شهری پر از جاذبه‌های طبیعی

90 درصد مردم کردستان از اجرای طرح نور رضایت دارند

سد البرز مازندران سرریز شد

قهرمانی بانوان مازندرانی در کشتی آلیش قهرمانی کشور

اجرای بیش از 1021 کیلومتر روکش آسفالت در راه‌های مازندران

پایان تور بین‌المللی دوچرخه سواری جام خزر با قهرمانی مازندران

نوری قزلجه: «مراجع تقلید» ملاحظات را برای بیان مشکلات جامعه کنار گذاشتند

موزه ملی ایران جزو معدود موزه‌های ملی دنیا است!

تفاوت موزه‌داران و افرادی که راهنمای موزه هستند

معرفی کتابی جالب درباره شاهنامه

کتابی جالب برای کودکان نابینا

گزارش مهر از روز نهم نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان والامقام «دهشت»

شهدا و ایثارگران در همه عرصه‌ها از کیان اسلامی‌ حراست و دفاع کرده‌اند

برقراری عدالت در اطلاع رسانی رسالت مهم حوزه روابط عمومی‌ است

پشت پرده منابع مالی موسسه مصاف ایرانیان به روایت گزارش هیئت تحقیق و تفحص مجلس/ سرنوشت نامشخص 8 میلیارد تومان برداشت نقدی برادر رائفی‌پور/ موسسه خیریه چگونه یک شبه حزب سیاسی شد؟ + اسناد

نور رحمت رضوی ساکن دل های شیفته در شهرستان مانه شد

اجرای روکش آسفالت هزار کیلومتر راه‌ مازندران

شید گلخانه چیست؟ راهنمای جامع انتخاب توری سایبان

مهم‌ترین جایزه نویسندگان نوقلم برنده خود را شناخت

تفاوت دیدگاه مردم نسبت به موزه از گذشته تا کنون

موزه‌دار چه کسی ست؟

حسن فتحی کارگردان"مست عشق" :مگر گلایه نداشتند فقط فیلم کمدی خوب می فروشد و سینمای جدی استقبال ندارد؟ این هم فیلم فرهنگی عرفانی/چرا می گویند آشغال است؟

چرا طرفداران «دونگ‌یی» باید «ایلجیما» را ببینند؟

(تصاویر) طبیعت بهاری دریاچه میانشه ساری

چرا شفق قطبی به رنگ‌های مختلف دیده می‌شود؟

کوچکترین آشکارساز نور جهان ساخته می‌شود

جکی و جیل در مازندران/ خرس‌های قهوه‌ای ایران: ستاره‌های جدید اینستاگرام! (فیلم)

نمایشگاه بزرگ گل وگیاه با 80 غرفه در ساری برگزار می شود

مازندران| بررسی روند تجهیز و نوسازی اراضی گلوگاه

آغاز عملیات اجرایی فیبرنوری ایرانسل در جویبار همزمان با سفر رئیس‌جمهوری به مازندران

چکیده‌ای از سفر رئیس‌جمهور به مازندران